Leven met Autisme

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:47

Jeetje, heftig als je niet weet hoe je nou werkelijk bent doordat je zo snel al onder medicatie werd gezet Bloos! Heel veel sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:03

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:44

Hoi! Doei!

Voor die presentatie van ons (over Syndroom van Asperger) Bloos , moeten wij dus ook 2 onderzoeksvragen hebben, maar we weten er geen. Haha! Weten jullie er misschien 2 Lachen
Alvast bedankt!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:40

Ik werk momenteel op een school met autistische kindjes (stage).

Woensdag was ik aan het 'buitenspelen' met een klasje, deze zijn zwaar autistisch, waarmee ik bedoel, niet spreken, leven in hun eigen afgezonderde wereldje...
Plots kwam er een jongen naar me toe (7-8jaar), en sloeg zijn armen om me heen. Ik aaide over zijn hoofd, en hij trok even terug, maar nam me dan weer vast. Ik knuffelde hem voorzichtig terug, en hij hief zijn ene been op. Hieruit verstond ik dat hij gepakt wilde worden, dus ik nam hem in mijn armen, en hij legde zijn hoofd op mijn borst. Ik heb daar een tijdje gestaan met hem in mijn armen, zachtjes wiegend, tot hij plots weer los wilde.
Ik stond echt versteld, en was emotioneel aangedaan...
Hoe afgesloten en stuntelig hij ook overkwam, zo zonder oogcontact, die jongen zocht affectie, en ik stond gewoon bijna te wenen van ontroering...

Misschien stom om hier zo even te plaatsen, maar ik moest het van me af schrijven toen ik dit topic tegenkwam!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 00:09

Hoi,

Ik heb zelf ADD & PDD-NOS.
Maar heb er ook Dyspractie erbij ( Taal & Spraak problemen)

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:42

_Judith schreef:
Hoi! Doei!

Voor die presentatie van ons (over Syndroom van Asperger) Bloos , moeten wij dus ook 2 onderzoeksvragen hebben, maar we weten er geen. Haha! Weten jullie er misschien 2 Lachen
Alvast bedankt!

onderzoeksvragen Haha!
Waarom nemen "normale" mensen mensen met autisme niet serieus Haha!
Tja euhh dat zal vast geen goede zijn maargoed weet er verder eigenlijk geen eentje.

Ben inmiddels redelijk van mijn junkverschijnselen af, had wel 2 dagen op bed gelegen en nu ben ik weer aan t werk.
Alles gaat prima dus Haha!
Nou nog een airco plaatsen op mijn slaapkamer want daar is het nu 29.0 graden Sigaar

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:56

Zitaswoon schreef:
Ik werk momenteel op een school met autistische kindjes (stage).

Woensdag was ik aan het 'buitenspelen' met een klasje, deze zijn zwaar autistisch, waarmee ik bedoel, niet spreken, leven in hun eigen afgezonderde wereldje...
Plots kwam er een jongen naar me toe (7-8jaar), en sloeg zijn armen om me heen. Ik aaide over zijn hoofd, en hij trok even terug, maar nam me dan weer vast. Ik knuffelde hem voorzichtig terug, en hij hief zijn ene been op. Hieruit verstond ik dat hij gepakt wilde worden, dus ik nam hem in mijn armen, en hij legde zijn hoofd op mijn borst. Ik heb daar een tijdje gestaan met hem in mijn armen, zachtjes wiegend, tot hij plots weer los wilde.
Ik stond echt versteld, en was emotioneel aangedaan...
Hoe afgesloten en stuntelig hij ook overkwam, zo zonder oogcontact, die jongen zocht affectie, en ik stond gewoon bijna te wenen van ontroering...

Misschien stom om hier zo even te plaatsen, maar ik moest het van me af schrijven toen ik dit topic tegenkwam!

geniet van zulke momenten en koester ze

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:02

Jordy schreef:
onderzoeksvragen Haha!
Tja euhh dat zal vast geen goede zijn maargoed weet er verder eigenlijk geen eentje.

^ - Hoe 'gek' is iemand met autisme?
- Hoe autistisch is de 'normale mens'?
- hoe denken 'normale mensen' dat het is om autisme te hebben?

Fijn dat het zo goed gaat, Jordy! Merk je nu ook al verschillen?

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:34

Juut schreef:
Jordy schreef:
onderzoeksvragen Haha!

^ - Hoe 'gek' is iemand met autisme?
- Hoe autistisch is de 'normale mens'?
- hoe denken 'normale mensen' dat het is om autisme te hebben?

sorry maar iemad met autisme is niet gek maar wel anders, maak dan de vraag zo hoe anders kunnen mensen met autisme zijn?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 10:53

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:26

marimba schreef:
sorry maar iemad met autisme is niet gek maar wel anders,

Vindt ik ook, daarom staat het tussen aanhalingstekens. Mensen die geen ervaring met authisme hebben noemen iemand al gauw gek, daar doelde ik op. Hetzelfde omgekeerd; wanneer ben je normaal? Heeft niet iedereen wel een tik, wat door een ander raar gevonden wordt? Vandaar ook bij mijn tweede vraag aanhalingstekens Knipoog

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:56

Juut schreef:
Jordy schreef:

Ja haha Haha! Ben echt supersnel geirriteerd maarja dat heb ook weer met andere zaken te maken.
Verder voel ik me de laatste tijd eigenlijk wel weer mezelf zonder alle chemische troep in m'n lijf.
Kom er wel achter dat ik dingen gemist heb in de opvoeding zeg maar, maarja niet iedereen is perfect toch!
Vindt het voorlopig wel ff prima zo.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:13

Mijn nichtje heeft de zwaarste vorm van autisme; ze kan niet spreken, kan geen sociaal contact maken, luistert naar niks of niemand, leeft echt letterlijk in haar eigen wereldje. Niemand weet wat er in haar hoofd omgaat. Het is echt een heel aparte 'aandoening', je kan het niet vergelijking met een gehandicapte. Je kan haar vergelijken met een dier; met nog steeds die primitieve instincten zoals eten en drinken, maar niks méér. Ik wil hierbij niet grof overkomen, maar zo voel ik het aan Lachen

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:46

hoi Frannie, ik vindt niet dat je je "grof" uitdrukt.
ik merk zelf ook dat ik soms dingen instictief doe, en dat ik mij daardoor makkelijker kan verplaatsen in een paard of toen ik nog veel met koeien werkte in een koe, ik heb zelf een vriendin, en haar zootje heeft ook een ernstige vorm van autisme dus ik herken dat wel, ik kan op een of andere manier wel een soort kontakt met hem krijgen misschien komt het omdat ik zelf ook een autisme verwante stoornis heb, het eerste wat zijn moeder na mijn diagnose zei was, nu snap ik waarom je zo goed met mijn zoon kan omgaan Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:26

Ik kwam dit gedicht van een vriendin van me weer tegen. Da kind kan echt schrijven zeg Afgod
Daarom deel ik het hier even met jullie (onderwerp is dan ook Autisme)

Mijn eigen wereld

Ik was altijd het eenzame kind
Dat nooit met vriendjes speelde
Maar gekke verhaaltjes verzint
En die met niemand deelde

Ik was altijd bang voor de wereld buiten
Daarom was ik vaak alleen
Ik kon mij van die herrie afsluiten
Als ik in mijn eigen wereldje verdween

In mijn eigen wereld ben ik veilig
Zonder mensen om mij heen
Die rust daar is me heilig
Dus laat me nu alleen

Ze zeiden dat ik autistisch was
Ik wilde in mijn wereld zijn
Is autisme ook een ras?
Want alleen ben je zo klein

Ik ben nog steeds het eenzame kind
Maar nu heeft het ook een naam
Het maakt niet uit wat jij er van vindt
Omdat ik mij niet voor autisme schaam

- lonely angel -

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:32

mooi, mag ik het bij mijn verzameling plaatsen?
heeft ze toevallig nog meer gedichten over dit onderwerp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:39

Mag je van mij wel in je verzameling plaatsen hoor.
Dit is geloof ik wel een van de enige gedichten over autisme (aangezien ze het zelf niet heeft, maar dit geschreven heeft voor/over iemand anders).
Ik kan je wel de site geven waar al haar gedichten op staan. PB me daar maar over als je t adres wilt hebben.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:49

Ik heb een vraag. Ik was afgelopen weekend bij een gastgezin, daar woont er ook een jongen met autisme, hij is 8 jaar maar heeft de vermogen van een 2 jarige. Hij communiceert enkel met gebaren (wat werd afgeraden door zijn school maar hij doet het heel goed met gebaren, in 3 maanden dat ik hem ken is hij enorm vooruitgegaan)
Maar dat was mijn vraag niet, mijn vraag is dus; in dat gezin proberen ze hem zo veel flexibel mogelijk te houden. Dat houdt daar in dat hij wel volgens een structuur zijn dag doorkomt maar bijv bij eten krijgt hij elke keer gewoon wat anders, elke keer zit hij op een ander plek aan de tafel etc.
Maar nou ken ik nog een andere autistische jongen, hij heeft voor iedere week op dezelfde dagen altijd zelfde maaltijd (dus bijv maandag altijd wortels, dinsdag altijd sperziebonen o.i.d) En hij heeft een vaste plek in een hoek waar hij altijd in zijn eentje eet en hij heeft ook zijn vaste kleur bord/beker etc. Maar i.m.o is hij minder autistisch dan de eerste jongen, hij communiceert echt en hij kijkt iedereen ook gewoon aan.

Nou weet ik wel dat alle mensen met autisme verschillend zijn, maar ik vroeg me af wat eigenlijk beter zou zijn, altijd vaste plek/bord etc of dat hij leert flexibel te zijn? Loopt hij dan niet steeds vast op bepaalde punten omdat hij het zo niet prettig vindt..

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:11

zoals je zelf al zegt, je weet dat mensen met autisme verschillen van elkaar. zo ook de omgang met hun. wat bij de een wel werkt, werkt per definitie nog niet bij de andere.
wij hebben ook wel wat strenge regels in huis, maar proberen wel om toch flexibel te zijn, omdat hij anders vreselijk gaat drammen als het niet gaat zoals de planning was.
zo kun je hem bv niet opeens zeggen: kom we gaan naar de winkel. maar kun je beter zeggen: om half 3 gaan we even naar de winkel en dan ga je mee. klaar, einde verhaal einde discussie.
ook niet dingen zoals: ga je nu je tanden poetsen? maar beter: je gaat om acht uur je tanden poetsen, snoet wassen, plassen en naar bed.
hij is heel erg aan de klok gehecht.
soms erg handig, maar soms juist ook niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:38

MoonChloe schreef:
Nou weet ik wel dat alle mensen met autisme verschillend zijn, maar ik vroeg me af wat eigenlijk beter zou zijn, altijd vaste plek/bord etc of dat hij leert flexibel te zijn? Loopt hij dan niet steeds vast op bepaalde punten omdat hij het zo niet prettig vindt..

Mijn persoonlijke en heel stellige overtuiging is dat je flexibiliteit niet af kunt dwingen, maar alleen kunt stimuleren door genoeg veilige achtergrond te bieden. (Zoals alle kinderen veel meer durven als ze een veilige thuisbasis hebben - een veilige en liefdevolle omgeving in het begin bereidt een kind veel beter voor op moeilijkheden dan door ze al vroeg met de harde kant in aanraking te laten komen met die harde kant.)

Je moet natuurlijk niet gaan overbeschermen, maar een veilige achtergrond is absoluut noodzakelijk - in het 'ze wennen er maar aan' geloof ik in elk geval niet.

Wel denk ik dat het goed is om het te stimuleren: kijken wat iemand kan. Maar dat is heel individueel: hoe reageert de eerste jongen op die onzekerheid? Kost het hem bijvoorbeeld zoveel energie dat hij daardoor geen energie heeft om ook nog sociaal met anderen te doen? Dan moet je beslissen wat het zwaarst weegt.
En hoe reageert de tweede jongen als je langzaam de variatie laat toenemen? Misschien is hij er aan toe, dan is het goed om de stap te zetten, en misschien roept het veel stress op en dan moet het maar even zo blijven.
Dat is niet iets waar een altijd-geldige regel voor is. Maar dat het vanuit een veilige basis moet gebeuren ipv door iemand in het diepe te gooien, dat is voor mij in elk geval wel zeker.

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:11

Eindelijk heb ik een topic gevonden over Autisme Lachen
Ik heb PDD-NOS

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:58

dit heb ik laatst geschreven, voor mijn zoontje:

Autisme, aktief maar vreemd
Dat stickertje hebben ze jou gegeven
Maar wat betekent het nu?
Aktief, ja dat ben je zeker wel, want je hebt ook nog eens kenmerken van ADHD erbij.
Maar vreemd? Ben je vreemd? Hmmm, een beetje anders misschien, dat ben je zeker. Maar in onze ogen zeker niet vreemd, wij kennen je immers niet anders. Mensen die jou niet echt goed kennen, zullen je misschien onbeleefd vinden, of eigenwijs, of erg druk, of egoistisch of zelfs alles tegelijk. Of ze zeggen juist dat er helemaal niks aan de hand is, dat je gewoon net als ieder ander kind bent. En dat ben je ook, maar dan net een beetje anders. Je favoriete boek is een bosatlas, daar kun je uren over praten en in kijken. Je was dolblij met de wereldbol die je voor je verjaardag kreeg. Je wil ook alles weten over steden en landen en hoeveel inwoners. Ook treinen en bussen vind je erg interessant, je wil precies weten wat de aankomst en vertrektijden zijn. Je onthoud ook echt alles, we hebben bijna geen tomtom meer nodig in de auto. Je praat soms echt uren achter elkaar, en dan bedoel ik ook echt uren! Je praat dan meestal maar over een ding, dat wat jou op dat moment bezig houd en iedereen moet het dan horen of ze willen of niet. Je kunt gewoon niet stoppen! Je vind het ook heel erg moeilijk om iets onverwachts te moeten doen, dan word je boos. Samenwerken is ook erg moeilijk voor je, met zijn tweetjes gaat het meestal wel, maar als de groep groter word is het voor jou te druk en weet je niet meer wat je moet doen.Jij wil gewoon weten, wanneer je iets moet doen, en het liefst nog hoe laat, en waar en hoe en met wie. Wij hebben dit ook moeten leren, dat jij dit nodig hebt, en we leren nog steeds, iedere dag weer.
Maar jij bent ook heel erg lief, leuk, grappig, vrolijk, vol met fantasie en een grote knuffelkont.
IK ZOU JE VOOR GEEN GOUD WILLEN VERANDEREN

mama

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:43

MoonChloe schreef:
Ik heb een vraag. Ik was afgelopen weekend bij een gastgezin, daar woont er ook een jongen met autisme, hij is 8 jaar maar heeft de vermogen van een 2 jarige. Hij communiceert enkel met gebaren (wat werd afgeraden door zijn school maar hij doet het heel goed met gebaren, in 3 maanden dat ik hem ken is hij enorm vooruitgegaan)
Maar dat was mijn vraag niet, mijn vraag is dus; in dat gezin proberen ze hem zo veel flexibel mogelijk te houden. Dat houdt daar in dat hij wel volgens een structuur zijn dag doorkomt maar bijv bij eten krijgt hij elke keer gewoon wat anders, elke keer zit hij op een ander plek aan de tafel etc.
Maar nou ken ik nog een andere autistische jongen, hij heeft voor iedere week op dezelfde dagen altijd zelfde maaltijd (dus bijv maandag altijd wortels, dinsdag altijd sperziebonen o.i.d) En hij heeft een vaste plek in een hoek waar hij altijd in zijn eentje eet en hij heeft ook zijn vaste kleur bord/beker etc. Maar i.m.o is hij minder autistisch dan de eerste jongen, hij communiceert echt en hij kijkt iedereen ook gewoon aan.

Bij ons thuis is er nooit sprake geweest van vaste etenstijden, er wordt dus niet op de klok gekeken wanneer we gaan eten. Verder zitten we allemaal op dezelfde plaatsen aan tafel, maar dat hoeft in een gezin met "normale kinderen" niet anders te zijn. Ondanks ik pas sinds 2 jaar weet dat ik Pdd-Nos heb, vind ik dat ik wel flexibel ben opgegroeid/opgevoed, zo ook mijn broertje (heeft Asperger). Overigens hebben ik en mijn broertje een variant dat nauwelijks opvalt in de buitenwereld, behalve dan dat we verlegen zijn. Echter heeft mijn broertje wel moeite met iemand aankijken en vindt hij anderen dom (voelt zich superieur boven anderen).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 11:25

Snoompje schreef:
Ik kwam dit gedicht van een vriendin van me weer tegen. Da kind kan echt schrijven zeg Afgod
Daarom deel ik het hier even met jullie (onderwerp is dan ook Autisme)

Mijn eigen wereld

Ik was altijd het eenzame kind
Dat nooit met vriendjes speelde
Maar gekke verhaaltjes verzint
En die met niemand deelde

Ik was altijd bang voor de wereld buiten
Daarom was ik vaak alleen
Ik kon mij van die herrie afsluiten
Als ik in mijn eigen wereldje verdween

In mijn eigen wereld ben ik veilig
Zonder mensen om mij heen
Die rust daar is me heilig