hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:09

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 07-04-22 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:11

En waarom niet?
Door het een naam te geven kun je gericht zoeken naar informatie op bijvoorbeeld internet of bieb. Zo kun je mensen vinden die ook hooggevoelig zijn en zo ervaringen en praktische tips uitwisselen.

Ik hou ook niet van labels, maar praktisch is het wel handig dat er een naam aan gegeven is.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:15

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 07-04-22 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:23

Japke_Z schreef:
En wat heb je aan al die informatie van anderen? Je zult er toch echt zelf mee om moeten leren gaan.
Daarbij wordt er voor mij veel te zweverig mee om gegaan, ik ben overgevoelig, niet meer en niet minder.

Wat is dat nu voor een rare opmerking? Je zit toch op bokt? Alles wat je hier zegt deel je met iedereen die het wil lezen... Dan is het toch juist makkelijk om ervaringen enzo uit te wisselen? En 'er om mee leren gaan', ik kan me niet herinneren dat er hier iemand was die er zo'n probleem van maakte. Het is toch gewoon grappig om te lezen dat je niet de enige bent?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:28

Wat is er zweverig aan HSP? Zoals je zegt, je bent overgevoelig, niet meer en niet minder.
Maar voor mensen die er echt last van hebben en niet weten hoe ze het op kunnen lossen is het wel handig om als zoekopdracht te kunnen gebruiken. Er zijn niet voor niks al 6 pagina's in dit topic Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:32

Japke_Z schreef:
En wat heb je aan al die informatie van anderen? Je zult er toch echt zelf mee om moeten leren gaan.

Tuurlijk, maar ervaringen en tips van anderen kunnen daar bij helpen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:36

Ik ben ook hooggevoelig,... maar nu?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:41

Cyntje schreef:
Ik ben ook hooggevoelig,... maar nu?

Gebruik je kwaliteiten!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:46

In welke zin?

Ik heb altijd een hekel aan drukke verjaardagen, ben het liefst alleen of met mijn vriend, voel mensen vaak snel aan etc etc,...

Wat kan ik dan met die kwaliteiten doen? Nagelbijten / Gniffelen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:47

Cyntje, daar is dat boek van Elaine n. Aron een goed vb voor, duik dat maar eens in!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:54

Boek even op bol.com bekeken en ik herken er heel veel in,...
Ik heb het vooral met menigtes en drukke dagen. Dan lig ik in bed en willen mijn hersens gewoon niet gaan rusten
Dan gaan alle beelden en impulzen nog even fijntjes opnieuw door mijn hoofd Verward

Overgevoelig voor licht of geuren ben ik niet direct...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:00

Verder heel herkenbaar hoor, wat je schrijft..Zeker mbt liggen in bed en dat de hele dag en alle gebeurtenissen zich constant opniew afspelen..Heel irritant.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:00

Interessant topic, iemand had het hier laatst ook over tegen me, toen ze zag dat ik ineens wegsprong toen er een vriendin m'n arm aanraakte, en gelijk helemaal weg was uit het gesprek.
Werd inderdaad altijd verlegen en 'schuw' gevonden vroeger, nu kan ik me er af en toe een beetje overheen zetten om naar een verjaardag te gaan, maar echt uitgaan naar de kroeg of een discotheek oid doe ik bijna nooit. Krijg inderdaad hoofdpijn als ik naar buiten moet, zeker met zo'n helderwitte lucht, of bij flitslichten.
En wat hier ook gezegd wordt, misselijk kunnen worden als je bij een ziek persoon in de buurt bent.

Ik moet zeggen dat het wel steeds beter lijkt te gaan, in de zin van: mezelf eroverheen kunnen zetten om toch leuke dingen te doen en wat meer met mensen om te gaan, zeg maar Bloos

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:03

Ik word ook snel misselijk in het ziekenhuis, ik ben ook nooit uitgeweest
Weleens in de kroeg maar ik moet dan teveel in de gaten houden zeg maar Nagelbijten / Gniffelen daarbij ben ik ook een onwijze controlfreak.
Ik ben niet direct verlegen of schuw wel ism mijn gevoelens naar anderen. Aan verjaardagen heb ik echt een bloedhekel, daar hik ik echt weken tegenaan. Maar dan alleen bij mensen waarbij ik het niet zo zie zitten. Sommige verjaardagen bij mensen waarbij ik me thuisvoel heb ik wel altijd zin in.

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:16

De test vul ik met 20 à 21 keer 'ja' in. Ik weet dit ook al een aantal jaar van mezelf maar ik noem mezelf niet graag HSP. Ten eerste weet ik niet of je dat zomaar van jezelf kan zeggen en ten tweede wil ik me niet beter, of meer uniek voelen dan anderen door mezelf zo'n naam op te plakken. Ik weet wel dat ik erg gevoelig ben, vooral voor muziek en kunst. Wat Red_Savage zegt, over het in trance raken terwijl je naar je favoriete muziek luistert, herken ik heel erg. Ik ben ook regelmatig ontroerd door hele kleine dingetjes, ik krijg dan ook echt tranen in m'n ogen. Meedoen in groepen, waarin iedereen zich bewust van elkaar is, vermoeit me erg, ik weet eigenlijk niet waarom. Ik wil dan snel weer alleen zijn zodat ik m'n gedachten op een rijtje kan zetten.
Gevoelens van anderen pik ik denk ik wel op, maar ik weet niet in welke mate, omdat ik van mezelf al heel veel stemmingswisselingen heb (en dan ook echt veel). Ik ben het tegenovergestelde van een thrill-seeker Haha!. Ik houd niet van extreme dingen doen of spanningen opzoeken. Ik kan niet goed tegen geweld in films, zelfs zo erg dat ik er in paniek van kan raken Bloos. Veranderingen, grote of kleine, brengen me altijd van slag, al helemaal als ze onverwacht zijn.
Ik kan me ontzettend zorgen maken als het niet nodig is. Ik kan m'n gedachten dan zeer moeilijk stopzetten en ik laat me wel eens in m'n eigen gevoel en gedachten meeslepen zodat ik me uiteindelijk wanhopig voel. Is er iemand die dit herkent? Ik vraag me af in hoeverre dat te maken heeft met gevoelig zijn.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:17

Ik plan liever ook nooit 2 afspraken op 1 dag,...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:23

Felice schreef:
..
Ik kan me ontzettend zorgen maken als het niet nodig is. Ik kan m'n gedachten dan zeer moeilijk stopzetten en ik laat me wel eens in m'n eigen gevoel en gedachten meeslepen zodat ik me uiteindelijk wanhopig voel. Is er iemand die dit herkent? Ik vraag me af in hoeverre dat te maken heeft met gevoelig zijn.

Even een stukje van jouw stukje gequote. Ik heb dit ook, maar bij mij ligt het iets anders. Soms maak ik van een mug een olifant, zoals jij hierboven beschrijft. Soms maar jezelf een schop onder je kont geven en weer verder gaan met iets anders.. veel praten. Ik kan vrij goed mijn gevoelens verwoorden. Maar soms heb ik gewoon een bepaald sterk gevoel, waarvan ik dan zoiets heb van niet aanstellen, dat zal toch niet... wat achteraf toch het juiste gevoel blijkt te zijn. Weet niet ofdat je dit ook herkent?

Ik ben wel goed in plannen, meerdere afspraken maken op 1 dag vind ik geen probleem, ben vrij praktisch ingesteld... kleine veranderingen daarin kan ik hebben, maar "grote" veranderingen zoals een verhuizing, vind ik veeel moeilijker.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:24

Ik kan heel slecht tegen veranderingen. Ik ga er nu vanuit dat om 13 uur de woningbouw hier is. Als die zometeen bijvoorbeeld zouden afbellen en ik moet mijn dag opnieuw hervatten en inplannen raak ik lichtelijk in paniek Nagelbijten / Gniffelen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:30

Zo ik heb ook weer even bij gelezen Lachen

_Jennifer_ schreef:
Maar als je hooggevoelig bent, hoeft dat toch niet meteen te betekenen dat je geesten en engelen ziet?

En misschien is HSP wel een 'etiketje' dat te snel geplakt is. Maar dan zijn er als nog mensen die gewoon heel erg gevoelig voor veel dingen zijn, veel gevoeliger dan anderen. En dat hebben ze waarschijnlijk een naam willen geven alsof het een aandoening is.
En dat testje op internet zal ook niet alles verklaren. Ik denk dat je het best ook voor jezelf kunt nagaan of je hooggevoelig bent of niet.

Ik denk niet dat men het een naam wil geven omdat het een aandoening zou zijn, want dat is het niet. Voor mijn gevoel geef je iets als dit een naam omdat je merkt dat je jezelf ineens veel beter begrijpt en omdat je op het moment dat je er mee bezig gaat ook aan je omgeving merkt dat ze beter op je gaan reageren (in mijn geval dan). Lachen

Japke_Z schreef:
Hm, ik herken ook verdacht veel van de hier genoemde verschijnselen. Maar wat heb ik aan dat labeltje? Wat heb ik eraan als een of ander vaag testje uitwijst wat ik allang wist, namelijk dat ik overgevoelig ben? Leuk, lief en aardig dat er genoeg lotgenoten zijn om het een naam te kunnen geven, maar uiteindelijk schiet niemand daar iets mee op.

Ik denk dus zeker wel dat iedereen hier wat mee opschiet, in iedergeval wat ik dus uit mijn eigen omgeving heb gemerkt Lachen En dit was inderdaad gewoon maar een internet testje, maar ik ben er toendertijd (enkele jaren geleden) veel dieper mee bezig geweest en toen kwam ook mijn conclusie dat ik hoogsensitief ben duidelijk uit. En het een naam geven is wat mij betreft alleen maar goed. Zo kom je er juist achter dat je niet raar of gek bent, en dat je vooral ook niet de enige bent! Op deze wijze kun je makkelijker in contact komen met mensen die het zelfde voelen/hebben als jij. (en ik noem het dus express geen lotgenoten of iets anders ernstigs, want hsp is geen ziekte of iets dergelijks)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:31

Cyntje schreef:
Ik kan heel slecht tegen veranderingen. Ik ga er nu vanuit dat om 13 uur de woningbouw hier is. Als die zometeen bijvoorbeeld zouden afbellen en ik moet mijn dag opnieuw hervatten en inplannen raak ik lichtelijk in paniek Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan daar dus ook enorm van in paniek raken. Ik kan er ook totaal niet tegen als iemand mijn planning over hoop gooit. Ik probeer hier nu wel aan te werken omdat straks de zomer er weer aan komt en ik een vriend heb die zeilt, en die kan moeilijk 2 dagen van te voren aan mij melden wanneer hij gaat zeilen omdat het weer zo onvoorspelbaar is, maar zelfs nu kan ik daar al van in paniek raken.

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:33

Herkenning, herkenning. Fijn dat er ook (natuurlijk) HSP-Paardenmensen zijn...
Misschien Of Topic maarre.... een van mijn merries is Hooggevoelig. Heeft daar al iemand iets over gelezen? We pikken natuurlijk elkaars signalen op, maar versterken ze ook in mindere tijden... afzien dus...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:33

Als ik rust in mijn hoofd heb, dan vind ik impulsieve voorstellen soms heerlijk (sterker nog, dan kan het soms niet impulsief genoeg zijn). Maar als ik druk ben in mijn hoofd of een strakke planning heb, dan moet er niet ineens iets tussendoor komen, want dan ontplof ik.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:34

Dat is opzich wel fijn, als je daar nog onderscheid in kunt maken. Bij mij maakt het niet uit hoe rustig of druk ik in mn hoofd ben, ik kan van de kleinste veranderingen al helemaal in de stress raken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:38

Ik weet niet of jullie dit ook herkennen: Als ik een film zit te kijken waarin iemand een stomme keuze maakt (bv waardoor je al ziet komen dat hij zijn vrouw kwijtraakt ofzo) dan kan ik die film niet meer goed bekijken verder, ik leef me veel te veel in en word daar echt helemaal akelig van... ik loop dan ook weg...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:39

Blue_Eyes schreef:
Ik weet niet of jullie dit ook herkennen: Als ik een film zit te kijken waarin iemand een stomme keuze maakt (bv waardoor je al ziet komen dat hij zijn vrouw kwijtraakt ofzo) dan kan ik die film niet meer goed bekijken verder, ik leef me veel te veel in en word daar echt helemaal akelig van... ik loop dan ook weg...

hahah ja dat heb ik ook, of als ik het gevoel heb dat het dom word, dat ik dan niet meer verder wil kijken of even wegkijk.
Actie films en thrillers en dergelijke weiger ik ook te kijken, puur omdat ik daar helemaal raar van wordt.