Meer scheelkijkende (of luie ogen) op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Demone

Re: Meer scheelkijkende (of luie ogen) op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 03:03

Een aapje? Ik had altijd een luchtballon!

Heb links een lui oog, kan er (bijna) niet mee lezen etc. dus ik doe alles met rechts, gaat prima zo.. Tong uitsteken.

Vroeger moest ik wel altijd een pleister op mijn goeie oog, en dan moest ik sesamstraat kijken met mijn slechte oog, ben het nog steeds niet vergeten en het is al helemaal niet vergeven! Blauw oog

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:59

@Demone: het proefje met de aap is voor het meten van de afwijking van je ogen. dus om precies te kunnen meten hoe groot het scheelzien is. dit is belangrijk om te kunnen meten hoeveel er geopereerd moet worden.

er is ook een apparaat, waar je in moet kijken en daarin zie je een luchtballon. die meet de sterkte van je oog. bedoel je die misschien?

ja, zo'n pleister is een ramp volgens mij! maar wel erg belangrijk......
sadistisch eigenlijk he? ik plak ze alleen maar, ik heb het zelf nooit meegemaakt...... Knipoog

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:32

Mijn linkeroog is lui. Als ik moe ben, kijk iki vaak scheel... Vroeger altijd een pleister gedragen, en dat heeft amper iets geholpen. Nu draag ik lenzen, mijn luie oog is +3 en mijn 'goede' oog -3. Hebben meer mensen een plus en minoog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:55

fransje23 schreef:
Ik moest altijd kijken naar een lampje en een aapje dat bewoog langs een soort rails/ meetlat Haha! Zei ze: kijk eens naar het aapje, en nu weer naar het lampje.

Ik weet ook dat ik weleens van die pupilvergrotende druppels kreeg. Erg leuk als je na zo een onderzoek naar buitenstap in het zonlicht Cool

Weet iemand trouwens een oogarts die heel erg goed is in dit soort dingen?

O ja, die heb ik ook gehad, die van het aapje. Alleeen hadden ze daar een pen die ze langs zo'n rails bewoog in plaats van een aapje, maar het komt op hetzelfde neer. En die druppels heb ik ook heel vaak gehad, inderdaad echt fijn Tong uitsteken . Vooral als het keihard regent en daar loop je dan met je zonnebril op Cool .. Hihi! Gelukkig hoef ik ze nu niet meer Lachen
Ik ben voor mijn ogen naar het ziekenhuis in Assen, Leiden en Groningen geweest. De oogartsen in deze ziekenhuizen waren allemaal heel erg goed in die dingen, vond ik. Ik ben door Assen doorverwezen naar Leiden (omdat ik schijnbaar nogal ingewikkelde ogen heb Knipoog ) en ik vind dat ze daar echt knap werk verzet hebben. Maar het was wel een flink eind rijden vanuit hier.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:25

driebergen schreef:
ja, zo'n pleister is een ramp volgens mij! maar wel erg belangrijk......
sadistisch eigenlijk he? ik plak ze alleen maar, ik heb het zelf nooit meegemaakt...... Knipoog

Ik kan me niet herinneren dat ik erg veel last van had. Ik vond het leuk dat plaatjes erop mocht kiezen, me ouders brachten dat ook leuk voor me. Na een tijdje begon het me wel te vervelen en vond ik het soms irritant. Maar ik heb er niet echt nare herinneringen aan.
M'n brilletje daarin tegen vond ik vreselijk, ik kreeg er hoofdpijn van en soms werd ik er misselijk van.
En vond me moeder het ook nog eens leuk om me een roze brilletje te geven! Tong uitsteken

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:53

dat met het aapje heb ik niet gehad.

Mijn moeder heeft een week geleden een dag met zo'n pleister opgelopen, ze zei wel sorry omdat ze het mij ook had aangedaan.

Ik knalde altijd tegen deuren enzo aan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:10

Knoffer schreef:
En vond me moeder het ook nog eens leuk om me een roze brilletje te geven! Tong uitsteken

Arm kind Ach gut Haha!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:13

mooi, die roze brilletjes!!! Nerd
en ze hebben tegenwoordig hele mooie gekleurde pleisters!!! Haha!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 23:14

hebben ze gekleurde pleisters? die wil ik ook!!!

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:17

mijn linkeroog is lui, ik heb vanaf groep 1 t/m groep 8 een bril gehad
ik heb volgens mij tot en met groep 6 geplakt met die ''stickers'' voor op je ogen.
gelukkig ben ik er nu vanaf. ik hoef volgens mij nog maar 1x per 1,5 jaar naar controle te gaan Lachen
het is nou al voorspeld dat ik naarmate ik ouder word slechter ga zien en dat mijn rechteroog het werk op zich neemt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:54

fransje23 schreef:
Knoffer schreef:

Arm kind Ach gut Haha!

Hihi. Gelukkig had ik ook een paars brilletje, die vond ik een stuk beter staan Haha!

driebergen schreef:
mooi, die roze brilletjes!!! Nerd
en ze hebben tegenwoordig hele mooie gekleurde pleisters!!! Haha!

Nee, ik houd niet van roze en als kind hield ik er ook al niet van Tong uitsteken

Ik mocht elke dag een ander plaatje voor op me pleister kiezen Haha!
Waren een soort stickers die je dan weer op je pleister kon plakken.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:56

Ik ben van binnen scheel Clown Mijn prisma's zijn ongelijk. Dus je ziet het niet aan me, maar mijn ogen kunnen niet goed samenwerken. Waardoor ik erg slecht zie.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:28

ik zat nog even te zoeken naar de leuke gekleurde pleisters, maar zonder zichtbaar resultaat....

prisma's zijn ook een optie, om de samenwerking nog enigszins te kunnen bevorderen. ook dit helpt niet bij iedereen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:55

Ze hebben nu pleisters met de plaatjes eral opgedrukt.
Vroeger had ik altijd van die krasplaatjes, en de helfst van de tijd mislukte het en had je maar een half plaatje Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb heel veel roze brilletjes gehad, ik wilde niks anders!
Ik heb wel heel vaak mijn bril 'per ongeluk' weggegooid, of buiten laten liggen of iets dergelijks. Had ook al vanaf m`n twee een bril, dus had er schoon genoeg van!

Ik heb ook dat aapje gehad, (volgens mij was het in ons ziekenhuis een treintje) heb ik dan ook scheelgekeken?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:32

er zijn vele vormen van scheelzien. sommige vormen zijn duidelijk zichtbaar, maar sommige zijn er alleen als je de samenwerking van de ogen verbreekt. en dat heeft iedereen wel een beetje, maar soms kan dit toch vervelend zijn tijdens het kijken.

check maar eens, als je beide ogen open laat en je dekt afwisselend het linker- en het rechteroog af, dan verspringt het beeld iets. of bij mensen die een groter scheelzien hebben wat meer (even los van het scherpteverschil dat sommigen hier hebben).

ook die kleine vormen kun je meten met dat apparaat.
daarentegen heb ik gewerkt in een ziekenhuis waar ze dat aapje niet hadden. tot mijn verdriet, want het werkt heel goed, met name bij kleine kinderen.

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:35

Ik heb ook een lui oog, vroeger ook heel wat het aapje moeten volgen en de krasplaatjes op een pleister!
Heb nu geen last meer van mijn oog, ik merk alleen dat ik scheel ga kijken als ik moe ben Lachen

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 00:30

ik he volgens mij geen aapje moeten volgen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:30

Ik wil hier toch wel een keer mijn verhaal doen. Zit op dit moment met zo'n groot dilemma en ik zou er graag over willen praten met mensen die dit herkennen, ook al ben ik mijn versie van het dubbelzien nog niet tegen gekomen in jullie verhalen.

Ik heb een ongeluk gehad op mijn 14e. Ben met fiets en al over een auto heen gevlogen en op mijn hoofd terecht gekomen. Ik heb hierdoor een hersenkneuzing en een paar hersenbloedinkjes. Ook in het gebied dat mijn ogen aanstuurt. Hierdoor zie ik dubbel.
Toen het ongeluk net gebeurd was, de eerste dagen in het ziekenhuis zag ik helemaal niets. Dat is later bijgetrokken. Ik zag met mijn ene oog alles rood en met mijn andere oog alles groen. Ook dat is gelukkig bijgetrokken, al kan ik nog wel iets verschil zien als ik naar een witte muur kijk bijvoorbeeld.

De artsen wisten niet goed wat ze met me aan moesten. In eerste instantie lieten ze het maar zo, maar ik werd torendol van het dubbelzien. Toen vroeg de verpleegster nog: Irisje, welke kleur vind je het mooiste? En ikke: rood! Dus kreeg ik een pleister over mijn 'groene' oog. Later besloten ze de ogen om de beurt af te plakken. En nog later eigenlijk alleen mijn rechteroog.

Het dubbelzien is redelijk bijgetrokken. Tot een paar maanden geleden zag ik alleen dubbel als ik naar links keek. Rechtvooruit zag ik gewoon goed, behalve als ik erg moe of dronken was. Clown Dit komt omdat mijn linkeroog mijn rechteroog overcorrigeerde. Ze waren erachter dat er twee oogspieren aan de buitenkant van mijn rechteroog niet meer werken. Nouja, ze werken nog wel, maar ze krijgen geen sturing meer van de zenuwen. Dat gedeelte in mijn hersenen is stuk.

Op dit moment zie ik rechtuit ook dubbel. Ik en mijn huisarts denken dat het door de stress komt. Dat kan ook heel goed kunnen want mijn vriend die moet binnenkort geopereerd worden aan een nauwekamerhoek glaucoom (ook een oogafwijking). En hierdoor ben ik inderdaad vrij gestresst. Het vervelende van mijn dubbelzien in tegenstelling tot die van de mensen in dit topic is dat ik met beide ogen scherp zie. En mijn hersenen krijgen dus iedere keer twee scherpe beelden binnen die ze niet kunnen rijmen. Daardoor krijg ik twee beelden binnen, die elkaar gruwelijk snel afwisselen. Mijn rechterbeeld glipt langzaam weg als ik ergens naar kijk. Het wisselt dus heel erg hoe 'erg' ik dubbel kijk.

Hiernaast krijg ik de beelden dichtbij vaak niet meer scherp. Omdat ik eigenlijk 8 uur per dag achter de pc zit voor mijn werk, was het een onhoudbare situatie. Nu heb ik van de opticien een leesbril gekregen (+0.5), die ik gebruik in combi met mijn lenzen -2.75R en -3.50L. Dit helpt wel iets. Ik zie net iets minder snel dubbel en ik kan mijn ogen wat rust geven. Dit schijnt ook te komen doordat mijn oogspieren niet goed samenwerken met mijn pupilspieren waardoor mijn ogen niet goed naar binnendraaien als ik naar iets kijk wat dichtbij is.

Nu zijn er een paar opties volgens de oogarts:
- Er mee leven en af en toe een ooglapje gebruiken
- Een zwarte losse lens die ik in en uit kan doen. Dit schakelt natuurlijk 1 oog uit. Het nadeel is dat ik wel een heel zwart oog krijg. En das een beetje spooky natuurlijk. En het gefrunnik met lenzen wisselen zie ik ook niet zo zitten.
- Een zwarte lens implanteren in mijn oog *verlijkbaar met een staaroperatie*. Nou dat is dus heel erg definitief. Ik weet niet of ik dat wel durf...
- Een operatie waarbij ze mijn oogspieren een stukje verplaatsen in de hoop dat ze daar wel zenuwpunten vinden. Maar dit durven ze niet omdat ze bang zijn dat ze het verknallen en dat ik nog veel erger dubbel zie in plaats van beter...

Ik word gek van het dubbelzien op dit moment. Ik word duizelig als ik moet fietsen, ik krijg er hoofdpijn van. Maar mijn oog missen?? Ik moet er eigenlijk niet aan denken. Al lees ik wel dat er hier wel een paar mensen zijn die er goed mee kunnen leven. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik wil gewoon normaal kunnen zien. Ik zou er zoveel voor over hebben...

Het is zo vermoeiend. En ik word ook zo moe van die grapjes. Goh, dan zie je mij ook twee keer? Goh dan heb je ook twee keer zo veel geld in je portomonnee? Goh dan heb jij iedere keer een triootje. Haha. Wat grappig. NOT.

Ik hoop dat er mensen willen reageren op mijn verhaal.
Iig bedankt als je het gelezen hebt, het moest me even van het hart... Huilen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:40

Jemig, wat lijkt me dat irritant! Ik kan me voorstellen dat je er helemaal gek van wordt.
Maar jouw aandoening is wel iets anders dan de meeste hier denk ik. Een soortgelijk verhaal heb ik ook nog niet gelezen.

Ik zou kiezen voor de zwarte lens en dat eerst een tijd proberen, kijken hoe dat bevalt. Succes ermee!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:46

Heftig verhaal!

Blijkbaar gebeurt bij jou niet, wat bij ons allemaal wel is gebeurd; namelijk dat je hersenen systematisch 1 beeld onderdrukken. Zal ongetwijfeld ermee te maken hebben, dat je het 'pas' op je 14de hebt gekregen.

Een ooglapje zou ik niet zo snel voor kiezen. Dan zou ik eerder voor de lens gaan. Een lens bedekt niet je hele iris, eigenlijk alleen je pupil en nog een klein stukje. Ik denk dat dat nauwelijks opvalt. Waarschijnlijk heb je optisch gewoon een grote pupil.
Je hebt al lenzen, je weet dus hoe het gaat, dus ja, wat is het probleem dan?
Aan de andere kant kan je ook beide opties nemen: buitenshuis een lens, binnenshuis een ooglapje. Waarom niet?

De operatie met een zwarte lens zou ik niet doen. Helaas weet je nooit hoe je leven loopt en je verknoeit een relatief goed oog. Stel dat je ooit nog iets met je andere oog krijgt?
En de laatste optie geef je zelf al aan dat ze dat niet aandurven. Nou dan zou ik het zeker niet doen.

Nou heel veel sterkte, ook met je vriend.
Uit ervaring weet ik hoe erg duizeligheid kan zijn. Ik kamp nl. al bijna 6 weken met een ontsteking van mijn evenwichtsorgaan.
Ik hoop dat je tot een acceptabele oplossing komt!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:48

Het zou wel een 'zachte lens' worden ipv een harde en die overdekt wel je hele Iris (leuk woord Tong uitsteken ), dus dan zou ik wel een zwart oog krijgen... En dan kijken ze me dadelijk allemaal na...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:55

Ze kunnen toch gewoon alleen het middelste gedeelte van die lens zwart maken? Dat wat voor de pupil zit?
Volgens bijv. deze uitleg moet dat zeker mogelijk zijn!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:20

@Iris:
Jouw scheelzien is ontstaan na de eerste 7 a 8 levensjaren. Daarna kunnen de hersenen een verandering niet meer opvangen door 1 oog te supprimeren (negeren). Daarom zie je dubbel. Dubbelzien kan door veel oorzaken ontstaan, zo ook een probleem in de aansturing van je oogspieren door de 3 zenuwen die de 6 oogspieren innerveren.
Als er zoiets is gebeurt, wordt er eerst een jaar uitgetrokken om af te wachten wat er gebeurd. In veel gevallen gaat het vanzelf over, soms gedeeltelijk of zelfs helemaal niet. Blijkbaar ging het bij jou niet over....
en uit ervaring met patienten weet ik dat dubbelzien het ergste is wat er is!!!!

Uit jouw verhaal begrijp ik dat je er nog wel mee kan werken, al is dat soms moeilijk. Ik vind dat echt heel knap!!!

De behandeling die je noemt ken ik niet uit ervaring, maar wel in theorie en uit ervaring van andere orthoptisten.
*zwarte contactlens, daar kan de 1 prima mee leven, maar een ander wordt er gek van. Die lens gaat namelijk bewegen tijdens het knipperen en zie je soms net nog iets met dat ene oog. Dat kan heel vervelend zijn. Daarbij zie je inderdaad een grote zwarte pupil, dat soms als vervelend ervaren wordt.
*zwarte inplantlens, ja, je gaat 1 oog echt operatief uitschakelen. je ziet er echt niks meer mee. En dat zorgt ervoor dat je dus geen last meer van die dubbelbeelden hebt. Ik denk dat je als laatste redmiddel moet zien.
*pleister kan je natuurlijk altijd er even bij pakken, das makkelijk. Cosmetisch ook niet echt mooi, maar zeker goed werkend!
*operatie aan de oogspieren, als je oogarts dat te risicovol vindt, zou ik het geloof ik ook niet proberen. Een oogoperatie is moeilijk in te schatten en dat maakt het zo risicovol.

Kan je niet eens een zwarte contactlens proberen? Soms kan je een proefcontactlens nemen en als dat niet bevalt, kan je nog besluiten hem niet te nemen. Dan weet je in ieder geval wat het is en hoe je het ervaart.
wat je ook kan doen is een week lang die pleister eens op houden. Ga na die week eens na hoe je dat ervaren hebt en of dat zich verhoudt aan het operatief uitschakelen van 1 oog door bijvoorbeeld die zwarte inplantlens.

Verder heb ik ook nog een optie:
Een bril waarbij het ene glas zo is gemaakt, dat je er niet meer scherp door kan zien. Dat kan vaak zelfs zo gemaakt worden dat het cosmetisch bijna niet te zien is. Het kan zo zijn dat het alsnog vervelend is, omdat er nog wel licht in dat ene oog komt, waardoor je ogen eigenlijk willen samenwerken. Je zou dan nog steeds last kunnen hebben van dat ene wazige beeld. Maar ook dat is weer een kwestie van proberen. Ik weet niet of je een bril hebt, maar bij een orthoptist hebben ze tape, die ze op het ene glas kunnen plakken, zodat je dat kan proberen.

heel veel sterkte! (voor vragen pb maar)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:31

Ik blijf erbij, het moet mogelijk zijn om de lens anders vorm te geven zodat het niet lijkt of je een groot zwart oog hebt.

Op de link in mijn post hierboven staat een voorbeeld beschreven waarbij iemand een deel van de iris is verloren en waar het gat wordt bedekt door een lens met een zeg maar geschilderde iris.

Ik zeg heus niet dat de lens dé oplossing is hoor, daarvoor heb ik er te weinig verstand van, maar als het op zich goed voor jou werkt, dan is aan het cosmetische aspect in ieder geval wel heel veel te doen.