Ben jij donor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Ben jij donor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:01

erleyne schreef:
@Daniella74: Niemand wil.......je hebt het hier tegen iemand die een deel van een varkenshart heeft Knipoog
Maar dat is idd in sommige gevallen een goed alternatief, maar lang niet in alle gevallen. Ik heb nog steeds mensenbloed nodig gehad om de operatie door te komen Knipoog
Ik had ook voor een kunstmatige oplossing kunnen kiezen, maar dat had zoveel gevolgen voor mijn kwaliteit van leven, dat dat voor mij geen optie was.

@Breitling: als je je zo door je angst laat leiden, ga je het nog heel zwaar krijgen als je een keer in het ziekenhuis terecht komt, denk ik. Ik hoop maar dat je nooit iets ernstigs krijgt!

Dan ben jij een van de weinige die er geen probleem mee heeft om een varkenshart te ontvangen maar veel mensen hebben er een weerstand tegen. En ik weet dat het voor- en nadelen heeft en dat menselijk bloed soms letterlijk van levensbelang is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:05

De chirurg die mij heeft geopereerd komt elke week naar Nederland om die operatie een paar keer uit te voeren. Dus er zijn zeker wel mensen die die keuze ook maken. Ik weet niet hoeveel, er zijn namelijk nogal wat nadelen aan het gebruik van dat weefsel
( met name als je jong bent ). Dan wegen de nadelen van kunstonderdelen daar niet tegenop. Ik denk dat dat voor veel mensen ook een belangrijke afweging is, niet alleen omdat het om dierenweefsel gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:06

daniella74 schreef:
Faye, jij kan er wel op doorgaan maar ik blijf vinden dat ziek niet per definitie een reden is om geen donor te kunnen zijn. Ik heb mijn standpunt nu in een aantal berichten onderbouwd maar blijkbaar blijf jij die lezen in een verkeerd daglicht.

Nee hoor, als je er "niet per definitie" bij had gezet was ik nergens over gevallen Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:09

Laten we er van uitgaan dat hij er 2/3 op een dag doet, dat zijn er dan voor 1 dag in de week 100/ 150 per jaar voor heel Nederland. Op het totaal aantal hartpatienten in Nederland lijkt mij dat een druppel op de welbekende gloeiende plaat maar het is wel een goede en nuttige druppel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:12

Er zijn gevaren aan bloedtransfusie verbonden. Naast problemen doordat niet verwisselbaar bloed wordt toegediend, kunnen bepaalde ziekten door geïnfecteerd bloed worden overgebracht.
Sommige mensen, zoals Jehova's getuigen, accepteren geen bloedtransfusies. Kunstbloed wordt gegeven om deze mensen hulp te bieden.

De mogelijkheid is er dus wel.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:14

faye schreef:
daniella74 schreef:
Faye, jij kan er wel op doorgaan maar ik blijf vinden dat ziek niet per definitie een reden is om geen donor te kunnen zijn. Ik heb mijn standpunt nu in een aantal berichten onderbouwd maar blijkbaar blijf jij die lezen in een verkeerd daglicht.

Nee hoor, als je er "niet per definitie" bij had gezet was ik nergens over gevallen Knipoog

Grappig dat anderen in dit topic mij wel meteen goed begrepen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:15

@Daniella74:Maar er zijn maar een paar aandoeningen die met kunnen worden opgelost met deze operatie, dus je kan niet stellen dat je het op het totaal van alle hartpatiënten kan bekijken.
Bypass-operaties doen ze bijvoorbeeld bij voorkeur met je eigen weefsel ( aders uit je benen bijvoorbeeld ).
Overigens is er wel een flinke wachtlijst voor die operatie, dus er zouden meer mensen geholpen kunnen worden ( ook gezien het feit dat er genoeg mensen de pijp uit gaan in de tijd dat ze op de wachtlijst staan Knipoog ). Maar ik snap je punt wel, hoop alleen dat jij dat van mij ook snapt Knipoog

@Breitling: ook toevallig de artikelen gevonden waarin is aangegeven dat met kunstbloed de kans op hartaanvallen significant stijgt? En dat dus bijvoorbeeld voor hartpatiënten geen optie is? Om maar eens een voorbeeld te geven. De mogelijkheid is er misschien wel, de volgende vraag is, is of het altijd de beste oplossing is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:21

Mijn vader heeft met bloedspoed een 5-voudige bypass moeten ondergaan, hij zat al voor 60% in een fataal infarct toen hij de operatie inging. Elke keer als ik bij mijn vader ben zie ik wel ergens een lidteken van die operatie maar dat geeft verder niet. Ik denk dat wij elkaar wel begrijpen.

Met een donorhart van varken/mens kun je maar een kleine groep patienten helpen maar volgens mij is de wachtlijst enkele honderden/duizenden mensen voor een donorhart dus dan zijn die 100/150 niet genoeg als je het zo bekijkt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:22

Het zal niet altijd de beste oplossing zijn maar bloed wat toevallig wel een ziekte bevat kan ook een verkeerde oplossing zijn. Natuurlijk moet iedereen kiezen wat die zelf wil ik probeer alleen te laten zien dat er ook andere mogelijkheden zijn als alleen donor van mensen. Als ik de keuze kon maken tussen bloed van een andere persoon of een vervangend middel zou ik voor het laatste kiezen. Als het niet kan dan kan het niet. Maar als het wel kan zou ik dat zeker doen.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:29

Nessah schreef:
Heel raar dat mensen die geen donor zijn er zo op aan gekeken worden.. Het is niet zo maar wat, ja en sommige mensen denken er heel makkelijk over.. en sommige moeten er jaren over denken.

Ik heb nog geen mening, ik weet het niet. Ik zou mijn organen willen afstaan aan iemand die het verdient, ik leef mijn hele leven gezond, sport, goed gewicht en rook niet en wil mijn (bijv)hart niet aan iemand "geven" die zijn hele leven rookt en veel te dik is en nooit sport en ongezond eet..
Klinkt raar, maar zo vind ik het wel.. Ik laat dingen om gezond te blijven en iemand die daar te laks voor is krijgt dan mijn organen..

Daarnaast dat je aan zo'n machine gelegd wordt om je lichaam in leven te houden omdat de organen anders niet bruikbaar zijn vind ik een naar idee.

Conclusie; als er een lijst bestond met "eisen" die de "ontvanger" aan moest voldoen zou ik donor zijn. Want ik wil niks aan een kettingroker geven, ik ben zelf gestopt met jaren lang moeite, omdat ik gezond wilde leven.. en iemand die daar te laks voor is sja.. Zelfde met een drugsgebruiker of een snackbar-verslaafde die 100 kg te dik is.
Ik zou mijn organen afstaan voor mensen die een gezond leven leiden en ziek zijn geworden, die mensen gun ik het.

Klinkt hard maar zo is het nou eenmaal hoe ik denk.

Wat ik ga doen met het donor zijn weet ik nog niet.. ik moet er heel erg over nadenken.

Ik ben het helemaal met je eens

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:31

Breitling schreef:
Er zijn gevaren aan bloedtransfusie verbonden. Naast problemen doordat niet verwisselbaar bloed wordt toegediend, kunnen bepaalde ziekten door geïnfecteerd bloed worden overgebracht.
Sommige mensen, zoals Jehova's getuigen, accepteren geen bloedtransfusies. Kunstbloed wordt gegeven om deze mensen hulp te bieden.

De mogelijkheid is er dus wel.

Mogelijkheid is er gedeeltelijk. Het is heel duur in onze toch al kostelijke gezondheids zorg. Het geeft je lichaam net wat meer tijd om zelf in overdrive te schieten. Bij zwaar bloedverlies kan het niet altijd volstaan. Ze krijgen lang niet alle goede dingen in het nepbloed.

Overigens worden heel veel dingen echt rigoreus getest bij het rode kruis. Vriendinnen hebben al meermaals telefoon gehad over een te laag hemoglobine gehalte(en dat ze even niet meer mochten geven), het waarom van iets wat ze vergeten invullen was,... ze letten er echt op en van iedere gift wordt er een staal getest. Geeft geen 100% garantie maar ik zou zeker hier in de Benelux en omstreken, met kennis van wat er allemaal in zou kunnen zitten, vol vertrouwen bloed krijgen.

Als artsen op voorrand iets weten kunnen ze ook autologe bloedtransfusie toepassen. Op voorhand nemen ze bloed van je af en geven het dan ook terug tijdens de operatie als het nodig is. Lijkt me verstandiger als er zwaar bloedverlies verwacht kan worden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:37

Kan best zijn dat daar toevallig goed opgelet word maar hoeveel gebeurt er de laatste jaren wel niet in ziekenhuizen etc. Zeker dat het schoon bloed is ben je nooit.
Ik vind het wel fijn om te weten dat er iets achter de hand is mocht ik op dat moment de mogelijkheid hebben dat te kunnen krijgen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:46

Ik vraag me wel af hoeveel ziekenhuizen kunstbloed op voorraad hebben? Zouden ze dat allemaal hebben dan? Ik weet dat ze het bijvoorbeeld in het leger wel gebruiken, maar geen idee of ze het in alle ziekenhuizen ook standaard hebben.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:47

Het bedrijf waar ik voor wekr heeft een functie voor software ontwikkeld, de zg. pen/non-pen functie zodat er minder fouten kunnen worden gemaakt met penicilline waar zoveel mensen allergisch voor zijn. Ik weet dat er ook een soortgelijke functie is voor bloedgroepen. Beide principes zijn gebaseerd op vergelijken van standaardgegevens met invoer van medisch personeel en dan bij bepaalde combinaties een melding te geven.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:00

Dat weet ik ook niet zeker maar volgens mij wel. Het is alleen niet zo bekend en daarom vragen mensen er ook niet naar. Het is eigenlijk bijna altijd standaart gewoon bloed. Ik denk dat mijn ouders dat wel weten ik zal dat eens vragen thuis.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:04

Ik snap niet dat die mensen die roken en slecht geleefd hebben geen recht hebben op een nieuw begin Lachen vreemd

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:06

erleyne schreef:
Ik vraag me wel af hoeveel ziekenhuizen kunstbloed op voorraad hebben? Zouden ze dat allemaal hebben dan? Ik weet dat ze het bijvoorbeeld in het leger wel gebruiken, maar geen idee of ze het in alle ziekenhuizen ook standaard hebben.

Denk hooguit in beperkte hoeveelheden. Bloed vraagt bepaalde eisen voor bewaren en ik denk dat het kunstbloed makkelijker te bewaren valt en daardoor bij uitstek meegaat bij militaite operaties en oefeningen. Denk trouwens dat ziekenhuizen ook maar een beperkte voorraar bloed hebben, het meesta zal voor distributie op afroep bij bloedbanken liggen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:06

Ik heb ook jaren gerookt, sinds mijn broer van 27 een hartinfarct heeft gehad ben ik daar heel anders over gaan denken. Inmiddels ben ik al een aantal maanden van het roken af dus vind dat ik dan best recht heb Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:26

kellyhvj schreef:
Nessah schreef:
Heel raar dat mensen die geen donor zijn er zo op aan gekeken worden.. Het is niet zo maar wat, ja en sommige mensen denken er heel makkelijk over.. en sommige moeten er jaren over denken.

Ik heb nog geen mening, ik weet het niet. Ik zou mijn organen willen afstaan aan iemand die het verdient, ik leef mijn hele leven gezond, sport, goed gewicht en rook niet en wil mijn (bijv)hart niet aan iemand "geven" die zijn hele leven rookt en veel te dik is en nooit sport en ongezond eet..
Klinkt raar, maar zo vind ik het wel.. Ik laat dingen om gezond te blijven en iemand die daar te laks voor is krijgt dan mijn organen..

Daarnaast dat je aan zo'n machine gelegd wordt om je lichaam in leven te houden omdat de organen anders niet bruikbaar zijn vind ik een naar idee.

Conclusie; als er een lijst bestond met "eisen" die de "ontvanger" aan moest voldoen zou ik donor zijn. Want ik wil niks aan een kettingroker geven, ik ben zelf gestopt met jaren lang moeite, omdat ik gezond wilde leven.. en iemand die daar te laks voor is sja.. Zelfde met een drugsgebruiker of een snackbar-verslaafde die 100 kg te dik is.
Ik zou mijn organen afstaan voor mensen die een gezond leven leiden en ziek zijn geworden, die mensen gun ik het.

Klinkt hard maar zo is het nou eenmaal hoe ik denk.

Wat ik ga doen met het donor zijn weet ik nog niet.. ik moet er heel erg over nadenken.

Ik ben het helemaal met je eens

Nogmaals: Als iedereen zo zou denken, zouden ook de gezonde mensen langer op de wachtlijst staan... en daar dus ook een deel van doodgaan, voordat ze geholpen zijn.
Hoe meer organgen, hoe korter de wachtlijsten. Ok, het kan zijn dat op sommige lijsten misschien 10 en op andere lijsten misschien 1 % rotte appels zit, maar als iedereen zou dacht krijgt die andere 90 of 99 % van de wachtenden ook geen orgaan!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:31

Ik wil geen donor zijn, ik kan het niet beargumenteren, maar mijn gevoel zegt het..
Ik heb echt respect voor de mensen die het wel doen, top.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:43

Wat mij opvalt als ik het topic zo lees, zijn velen bang om "huid"donor te zijn.
Alleen omdat ze dan niet meer toonbaar zijn in de kist. DENKT MEN!!
Maar dat is niet zo.
Huid wordt niet uit gezicht of hals gehaald.
De huid word van bovenbenen en billen gehaald. Ofwel, niet zichtbaar voor een ander. Dus je bent zeker toonbaar in de kist.

@Faye/Danielle74: Wat een gedoe om het woordje arts,en het zinnetje "Per definitie"... Om woorden eens op een weegschaaltje te leggen. Zonde. Het gaat hier om ieders mening. En wat danielle uitlegt hoeft niet meteen zo te zijn dat ze dan ook maar meteen arts is.
Ze heeft ervaring door haar vader. Net als ik ervaring heb met een vriend van mij. Knipoog (Dus voor meerdere vragen e.d.)
Ik was voor 2 jaar terug bijna zelf "levend donor" geweest voor iemand. Dus ik weet hoe en waarom.

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:48

Heb heb gezecht dat als ik overlijd de mensen om mij heen het zelf maar moeten beslissen. Zo denk ik er niet over na wat er dan met me zou gebeuren. Willen ze dat ik organen afgeef? Okee, goed. Wat hun willen. Willen ze niet dat ze organen van mij pakken? Okee, ook goed. Lachen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:11

Ik wou net aanmelden maar ik moet mijn sofie nummer invoeren.
en die weet ik niet presies! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:15

lottehorse schreef:
Ik wou net aanmelden maar ik moet mijn sofie nummer invoeren.
en die weet ik niet presies! Lachen

Hij staat in je paspoort of rijbewijs, en ook op je ziekenfondspasje. Het is hetzelfde als je BSN nummer (burgerservicenummer)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:33

ik heb mijn ID er even bij gepakt.
zou iemand mij kunnen vertelen of een documentnummer of pers. nummer het zelfde is als een sofinummer?
want die staat er namelijk niet op!