Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 17:36

mijn gesprek bij de psych was opzich geslaagd maar heb verdere behandeling toch afgestoten omdat ik denk dat ik zelf ook wel een heel eind kom, ze vroeg ook 80 euro per uur, beetje duur nietwaar!
@iedereen die nieuw is: welkom
@leatitia....pffffff meid wat een vehaal he

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:10

@ Wildgirl er bestaan ook psychologen die vergoed worden door je verzekering! Ik zou toch eens informeren, want het is wel belangrijk om zicht te krijgen op dingen en te leren hoe je ermee om kan gaan.....

@ vorige blz. laetitia??? Kan je naam even niet meer terughalen dus sorry als ik het fout heb Knipoog

Wat goed dat je hier ook bent beland in dit topic. Het is de eerste maanden echt heel heftig! Ik heb zelf ook heel veel angsten, raakte vooral in paniek als ik alleen was en vriendlief uit werken ging. Maar heb gelukkig een hondekindje wat me dr doorheen heeft gesleept die eerste maanden. Anders was ik de deur nooit meer uitgekomen!

Ik wens je veel sterkte, probeer te ontspannen en je hoofd tot rust te laten komen ook al is dat heel moeilijk!

Enne als de muren op je afkomen, lekker hier inloggen en typen! Heb ik laatst ook s nachts gedaan! Enne mijn PB-box staat ook altijd open voor diegenen die het nodig hebben Knipoog

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:12

Mariek1983 schreef:
@ Wildgirl er bestaan ook psychologen die vergoed worden door je verzekering! Ik zou toch eens informeren, want het is wel belangrijk om zicht te krijgen op dingen en te leren hoe je ermee om kan gaan.....

ik denk dat ik zelf ene eind kom(dat de psych trouwens ook, heeft dus niets met geld te maken).
Maar dan blijf ik 80 euro aan de hoge kant vinden terwijl ik haar niet super kundig vond, heb vergelijkingsmateriaal hihi
en ik moet zeggen dat het de laatse tijd steds beter gaat, nu ik een beetje meer structuur probeer aan te brengen in mijn leven

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:14

Jeetje Lae..nog wat ...wat een verhaal. Mag ik vragen hoe oud je bent?

Ik ben vanmiddag voor eerst bij psych. geweest. Ben wat uitgehoord en testen gemaakt. Hoe vaak hebben jullie afspraak? Dit is om de 2 weken..ik vind het vrij weinig eerlijk gezegd. Nu testen, over 2 weken die bespreken..over 4 weken begint behandeling. Dan zijn we weer een maand verder!

Ik krijg het spaans benauwd als ergens veel mensen zijn, stond in de mega wachtrij voor de kassa en wou maar een ding en dat was wegwezen. Ben staan gebleven maar met moeite. Kennen jullie dit? Wat doen jullie dan?

Het ging wel goed maar nu door die psych. denk je er weer meer aan en voel me dan ook weer minder.

Mijn psych. kost 85 euro, maar wordt vergoed op 10 euro na.

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:25

Pinacolada schreef:
Ik krijg het spaans benauwd als ergens veel mensen zijn, stond in de mega wachtrij voor de kassa en wou maar een ding en dat was wegwezen. Ben staan gebleven maar met moeite. Kennen jullie dit? Wat doen jullie dan?

Ik had daar afgelopen zondag last van. Ik was naar een hengstenshow geweest, het was daar hartstikke druk, en ik voelde me daar echt niet op m'n gemak. Toen de show begon was ik wat afgeleid, en toen ging het wel weer. Na anderhalf uur daar gezeten te hebben, was ik echt heel moe. Van te voren had ik er niet heel veel last van, maar na zo lang te moeten concentreren was ik echt gebroken.
Dat heb ik ook op school. Afgelopen maandag 2 uurtjes op school gezeten, toen ik thuis kwam moest ik eerst even een paar uurtjes slapen voordat ik andere dingen kon gaan doen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:28

Gisteren officieel diagnose zware burnout gehad, ben volledig arbeidongeschikt verklaard, geeft wel even wat rust dat ik nu even niets hoef, verder krijg ik ook geld van mijn oude werkgever omdat die mij ten onrechtmatig hadden ontslagen en loon niet hebben uitbetaald, terwijl ik tot op het laatst goed werk heb afgeleverd, een soort van gouden handdruk dus, nu nog afwachten wanneer ze gaan betalen maar het voelt goed, als je je al niet super voelt en je krijgt allerlei schuldeisers geeft niet echt rust, dus een positief dagje gisteren en vandaag Haha!

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:43

@wildgirld: via de GGZ kan het gratis. Tachtig euro is wel veel zeg! Hopen dat ze dat waard is Lachen

@pinacolada: ik heb nu elke week een gesprek. Ik had eerst twee intake-gesprekken, maar geen testen gelukkig. Waar testen ze op dan? Ik had wel lange vragenlijsten over mijn leven en mijn problematiek. Moest ook een maand wachten, dat is lang! Maar goed, ben nu dus wel begonnen met de behandeling, sinds drie weken.

Ja, de veel-mensen-vrees herken ik ook. Maar volgens mij komt dat bij mij vaak door de hoeveelheid prikkels die er bij mij binnenkomen, wanneer er veel om me heen gebeurt of veel mensen zijn. Dan wordt het iets teveel.

Goh wat een verhalen hier allemaal zeg. Ik lees elke dag bij, maar reageer niet zo vaak. Hebben jullie trouwens ook last van het computeren? Dat je er supermoe van wordt en het niet zo lang volhoudt? Bij mij gaat het nu wel lekker gelukkig, maar vooral in het begin en soms bij terugvallen, is computeren echt 'pijnlijk'. Tv-kijken trouwens ook.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:46

tv kijken heb ik ook een tijd gehad, ik denk door het felle licht, gaat nu beter, maar kreeg gewoon koppijn als ik naar die buis keek, computer gaat beter, maar daar heb ik ook zon rode ogen scherm voor, werk in de IT en anders krijg je echt vierkante ogen

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:52

Ja ik ervaar heel veel angst en stress als ik in een drukke mensenmassa ben.....

Het ergste vind ik dat ik zo moe ben overdag... En ik wordt s nachts constant wakker ook....

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:07

Pinacolada schreef:

Dat had ik dus ook. Ik zocht dan afleiding.
Wat bijmij altijd goed hielp was Tictac meenemen. Dat leidde me goed af en mijn misselijkheidsgevoel ging er van weg (ik werd dan altijd ook kotsmisselijk)

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:08

IK kreeg vergoeding van AWBZ trouwens. Ik betaalde 15,20 per behandeling

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:12

laetitia schreef:
Hebben jullie medicijnen? En begeleiding van een psychiater of arts?

Ikzelf slik nu anti-depressiva, anti-psychotica en slaapmidddelen.
Daarnaast drink ik voor het slapen gaan een glaasje port om wat te ontspannen...

Hoe denken jullie over jullie werk? Vinden jullie het ook zo moeilijk om dat los te laten en je niet schuldig te voelen? Te denken wat je collega's wel niet van je vinden?
Te weten dat je straks weer terugmoet? Na alles wat er is gebeurd (oa huilbuien, instorten etcetera)?

Ik neem anti depressiva, soms een halve Lorazepam en soms een Oxazepam.
In het begin voelde ik me erg schuldig, maar je kunt niet anders. Ook het gevoel wat andere van je vinden is erg lastig.
Ik heb mijn leven nu weer zo goed als op de rails gelukkig maar heeft een tijdje geduurd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:36

ben blij dat ik niet de enige ben...

Dat gevoel van paniek in grote mensenmassa's heb ik zelf niet zo, wel gehad. Ken het van vroeger, wat er gebeurd is dat je gaat hyperventileren en door je denkt dat je dood gaat...echt een angstaanval is dat.

@ wildgirl: je moet gewoon een verwijsbriefje van je HA vragen voor een psycholoog die vergoed wordt. Wat ik zelf doe is haptotherapie.

Dat is elke week (sommigen kunnen toe met 1x in de 2 weken), eerst praten we en daarna raakt ze me aan. Vooral over mijn rug. Ze neemt dan de spanningen weg en probeert me 'los te laten'.

Dat loslaten dat is heeeeeeeeeeeeeel erg moeilijk! Ze kan een half uur bezig zijn en nog laat ik niet los. Vooral het hoofd kan ik niet loslaten, dat is nog niet gelukt. Ik ben bang dat ik helemaal het overzicht kwijt ben als ik mijn hoofd loslaat.

Ik schrijf elke dag op wat ik moet doen die dag, anders dan raak ik het overzicht kwijt (groot deel komt ook door de enorme oververmoeidheid).

Lijstje voor morgen wordt:
Aankleden
schone handdoek mee naar stal
Naar Fahkir (mijn paard)
stalgeld betalen
mok behandelen (kan er nog bij, had mijn paardje net lekker op de rit na enorme schouderblessure van een jaar, net ingereden. Heb 3 ritjes kunnen maken, en nu een enorme uitbraak van mok rechtsvoor. Loopt er kreupel op. Weet niet hoe ik voor mijn paard moet zorgen nu...kan het er niet bij hebben)
Wandelen met Fahkir
Mok behandelen
insmeren met sudocreme
stal mesten
naar huis (paard staat overdag in paddock)
douchen
lampje halen
boodschappen doen
mama komt eten

Zo dat was het. Heel wat moet ik zeggen haha. Maken jullie ook lijstjes met wat je moet doen, moet kopen, wilt vragen aan je arts, de hoefsmid, de DA?
Raken jullie anders ook het overzicht kwijt?

Nou weten jullie iig waar ik morgen mee bezig ben Haha!

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:42

Ik maak vaak van zulke lijstjes in m'n hoofd. Als ik echt in paniek raak, dan schrijf ik het op. Vooral als ik een paar dingen voor school moet doen, schrijf ik op wat ik wanneer ga doen. Meestal helpt het wel iets, maar als ik erg in paniek ben, dan helpt dat ook niet meer. Het enige wat dan helpt is wachten tot het voorbij is, of even naar de paarden gaan.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:48

Ik gebruik ook medicijnen maar dan van een homeopatisch arts. Hier heb je dan geen bijwerkingen van en het neemt niks over van je lichaam maar het zet je lichaam aan tot...

Ik gebruik middelen voor angst - depressie - slapen en visolie om wat rustiger te worden.

En het helpt heel goed! Ik zou echt niet anders willen, ik moest aan de anti depressiva maar ik wilde die chemische rommel niet. En dit is echt een top alternatief! Daarbij heb ik ook een hele goede homeopatische arts die me geweldig kan helpen...

Straks ga ik weer naar de kliniek voor een gesprek met mijn ouders en broers, en een therapeut. Ik ben nu bijna klaar met de intake, en krijg snel het adviesgesprek waarna de behandeling gaat starten!

Fijne dag allemaal!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:49

Eerst twijfelde ik of ik aan de AD wilde, maar het ging gewoon niet meer. Ik viel ook zoveel af van de stress en het ging helemaal niet meer goed met me.
Sinds ik het neem ben ik zo goed als de oude.
Hele erge stress momenten leveren nog wel veel misselijkheid en dan neem ik gewoon Oxa of Lora.
Sowieso zit ik nu op de 5ml per dag dus dat is niks.
Bij mij is het puur een onderhoudsdosis voor het serotenine tekort

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:06

Wat deed jij tegen je angst tussne veel mensen MAriek?

Ik heb geen medicijnen, maar vind mezelf ook niet ziek. Zijn dagen bij dat ik normaal functioneer, als ik maar rustig doe en thuis blijf. Lijkt wel straatvrees haha..nu heb ik dat niet, maar ben imiddels bang voor die paniekaanvallen.

Was gister na gesprek moe en hoofdpijn, nu nog wat bah. Zie steeds van die zwarte kriebels voor mn linkeroog..al weken. Irritant.

Nou die testen hadden vragen over hoe je je voelt...hoe vaak je last heb van bepaalde verschijnselen..of je alcoholverslaafd bent..er over denkt er een einde aan te maken..zo wat.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:21

ik kreeg geen medicijnen, puur omdat het rotzooi is.
en dat vind ik nog snel die gesprekken!
ik ben nu 2 maanden verder, en heb pas 2 gesprekken gehad. die man kan bijna maar 1 keer in de maand.

en dat angst in grote groepen mensen heb ik ook... ik raak in paniek en ik let er ook niet op of ik bekende zie ofzo, nee ik loop gewoon als een hersenloze door.

ik heb ook vaak dagen dat ik zo erg afwezig ben en mijn routine werkje doe en verder nergens aan toe kom...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:24

Ik ben ook tegen AD, het is alleen een lapmiddel, je lost er niets mee op en als je ervan af wilt, ben je ook tijden bezig, geen spul wat je in je lijf wilt hebben naar mijn idee.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:47

@ Ukster..heb je er wel wat aan als die man nooit kan?

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:37

Ieder zijn eigen mening. Zonder medicijnen zou toch het serotenine tekort niet aangevuld worden en de problemen dus blijven.
Sowieso was ik wel overspannen maar ik heb er een gegeneraliseerde angststoornis bij.

Als je het zo bekijkt zijn alle medicijnen rotzooi.Ik zit sowieso op de laagste dosering en vind dat dus weer heel anders dan wanneer je aan de 50 ml zit bijv.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:22

medicijnen zijn idd niet alles,maar je kan er wel enorm door 'geholpen' worden.

Als je zodanige angsstoornissen hebt dat je alleen maar kan overgeven en hyperventileren, en de medicijnen zorgen dat je beter kan functioneren dan heb ik dat liever...

Daarnaast zijn er nieuwe AD die niet zo verslavend zijn als bijvoorbeeld Seroxat (waar ik 7 jaar aan heb gezeten en nu uiteindelijk vanaf ben. Moet alleen wel iets anders omdat het anders gewoon fout gaat.

Daarnaast sta ik wel onder behandeling van een psychiater en zal ik psychotherapie gaan volgens als ik mentaal weer sterker ben.

Maar als je zonder medicijnen eruit kan komen is dat natuurlijk alleen maar hartstikke positief! Helaas heb ik het echt nodig, zeker nu. Misschien over een tijdje niet meer, dan kan ik misschien zonder omdat ik dan een stuk sterker ben.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:21

Pinacolada schreef:
Wat deed jij tegen je angst tussne veel mensen MAriek?

In het begin vooral overleven. Maar later ging ik praten tegen de mensen die bij me waren en ik vertelde dan dat ik heel erg bang was en waarvoor ik bang was. En als ik alleen was ging ik een liedje zingen om mijn ademhaling onder controle te houden!

Het gesprek vandaag was heel fijn, er zijn weer heel veel dingen duidelijk geworden. De therapeut gaf aan dat het voor mij verstandig zou zijn om volledig intern te gaan, en dat is wel even slikken natuurlijk. Maar wat moet dat moet!

Hoe was jullie dag???

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:24

ik heb zelf ook een zware burn-out gehad,

daar kom je niet zo 1,2-3 uit,
ik heb er 3 jaar over gedaan voor ik weer normaal kon functioneren..
het heeft vervolgens nog 2 jaar geduurt voor ik de laatste klachten gedag kon zeggen ..
ben erg lang duizelig geweest onder andere.

wat jij omschrijft klinkt als een overspannenheid.
laat het niet tot een burn-out komen, want echt dat is nog veel vreselijker dan die overspannenheid ....

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:33

sjorsie schreef:
Ik ben ook tegen AD, het is alleen een lapmiddel, je lost er niets mee op en als je ervan af wilt, ben je ook tijden bezig, geen spul wat je in je lijf wilt hebben naar mijn idee.

Ja ik deel je mening maar ik denk wel dat het ondersteuning kan geven als je heel zwaar zit!

Daarom ben ik dus aan de homeopatische variant gegaan.