Takkel schreef:Type II wordt vaak veroorzaakt door overgewicht. Het dieet wat daar bij past is puur gebaseerd op het afvallen.... een energiebeperkt dieet dus. Indien je afvalt is de kans aanwezig dat je ook van je suikerziekte afkomt.
Hoe kom je daarbij? Type II is ouderdomdiabetes.
Van suikerziekte kom je meestal niet meer af ( tenzij het zwangerschapsdiabetes is ). Alleen is het vaak zo dat bij type I I mensen vaker voldoende hebben aan tabletten.
Ben zelf geen lotgenoot, mijn oma had wel type II en ik werk in de bejaardenzorg waar diabetes veel voorkomt. Over 4 maanden heb ik mijn diploma verzorgende-ig.
Jammer dat er nog veel verkeerde dingen over diabetes worden gezegd.
Meestal valt met diabtes goed te leven, dat houd in als je bent ingesteld. Iemand die goed is ingesteld hoeft ook niet veel rekening te houden met wat hij/zij eet. Lightdranken ed zijn niet nodig, als het goed is wordt bepaald naar jouw eetgewoonte hoeveel insuline je nodig hebt. Wel is regelmatig eten heel belangrijk en medicatietrouw zijn.
Heb een man meegemaakt op me werk die al zeker 30 jaar bekend was met diabetes type I, maar die we niet goed ingesteld kregen, hij had veel last van hypo's en hypers ( soms zelfs meerdere per dag ), die kon dus niet normaal leven met zijn diabtes.
Nadeel is dat veel ziektes ook op je diabetes werken en omgekeerd wat goed instellen moeilijk kan maken