Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mijkee_

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:28

ik voelde me idd erg bagger, dus ben ook donderdag thuis gebleven Lachen

over die pomp: het is erg prettig Lachen
ik heb er wel voor kiezen, omdat ik het gewoon heel erg naar vond om te spuiten.
maar als je het niet ziet zitten, dan zou ik blijven spuiten Lachen
en aan je internist vragen waarom ze je willen laten overstappen op insulinepomp Lachen

Groetjes Kusje Mijke

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:29

Ik heb een jaar een pomp gehad, was medisch gezien niet nodig hoor (HBa1C was en is vaak zelfs lager dan bij iemand zonder diabetes), maar ik begon een beetje een hekel te krijgen aan het spuiten. Ik ben sinds een paar maanden weer terug op het spuiten en ik ben er weer erg blij mee. Die pomp zat mij nogal in de weg: ik bleef met het slangetje aan deurklinken e.d. hangen, ik vond het vervelend dat je hem vaak ziet zitten (hartstikke leuk dat mensen zeggen dat je hem wel weg kunt moffelen, maar ik vind dat nog niet zo makkelijk met die strakke mode van nu) en met volleyballen vond ik hem ronduit gevaarlijk (denk aan duiken e.d.). Bij mij scheelde het natuurlijk een hoop dat ik voor mijn instelling niet naar een pomp hoefde, ik heb vanuit het ziekenhuis ook alle vrijheid om te switchen tussen het spuiten en de pomp (ik heb de pomp ook nog gewoon in huis).

Het is een keuze die je zelf moet maken en ik denk dat een pomp voor mensen die moeilijker instelbaar zijn een uitkomst kan zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:41

Tja, een pomp ... Ik heb inmiddels al heel wat mensen begeleid op weg naar hun eerste insulinepomp. Vaak is er een enorme drempel om eraan te beginnen. Maar weet je, ik ken maar weinig mensen die achteraf niet heel blij zijn met hun overstap. Caroline hier op het forum is er een van, maar in mijn ervaring heeft 80 procent later het gevoel dat ze het veel eerder hadden moeten doen.

Ik heb nu zelf vijf jaar mijn pomp en moet er niet aan denken terug te gaan naar spuiten. Ik ben beter ingesteld, heb mijn insuline altijd bij me, hoef niet te spuiten bij alles wat ik eet maar druk op een knopje. Kortom: ik ben een absolute voorstander van de pomp! Natuurlijk ken ik de praktische bezwaren, maar dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:50

ik denk dat ik me gewoon niet 'mooi' voel met die pomp.ik heb laatst dus die sensor gehad en ik voelde me daar echt niet sexier op.ik was blij dat ik geen vriendje had... Bloos!

ook ben ik altijd druk met van alles en nog wat, dat ding zit altijd wel in de weg denk ik dan..

ik heb besloten om gewoon even zo door te gaan, even aan te kijken hoeveel hypo's ik nog krijg.en als het te veel hypo worden, kan ik altijd nog zien...

xxxxx
Go jij! Go jij!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 15:28

je moet uiteindelijk toch zelf beslissen Lachen
je kan altijd over een jaar ofzo nog aan een pomp Knipoog Lachen

met me bloedsuiker gaat alweer een beetje beter, alleen tussen de middag zat ik op 27! Gestoord Lips are sealed

groetjes Mijke

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:26

Jeetje zeg, wat een waardes!! Verdrietig

voel je dat dan niet als je zo hoog zit? en wat voel je als je het wel voelt, ik heb namelijk (gelukkig) nog nooit zo hoog gehad!

Waar is de rest van de bokkers in dit topic, tis rustig Tong uitsteken Iedereen is druk druk druk!!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:39

Ja, ik heb tentamens........ Duivel heb nog nooit zo weinig paardgereden in twee week tijd denk ik haha. Maar vanmiddag de laatste en dan vanavond weer les! Vork

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:29

ik voel het soms, dan moet ik veel drinken, veel plasse en moe en hangerig. maar op school merk ik het haast nooit....
maar goed..

was vandaag al om 12 uur vrij! Haha! Go jij! Go jij!

het was de afgelopen tijd er rusig hier Tong uitsteken Knipoog

groetjes! Mijke

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:31

ja klopt maar ik heb t op n leuke manier erg druk met het beginnen van beleren van mijn spook fjord, daarnaast soweiso nooit stilzitten met 2 kleine zoontjes thuis

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:27

Nou hier komt een heel verhaal maar hoop dat jullie mij raad kunnen geven.

Ik heb namelijk wel eens het vermoeden dat ik ook (misschien een lichte vorm ofzo) van diabetes heb.
Ik moet echt heel regelmatig eten anders wordt ik gigantisch gammel. Heb ook dextro in mn tas zitten en dan knap ik wel weer op. Maar als ik niet regelmatig eet wordt ik er echt beroerd van.
Daarnaast heb ik heel snel dat wondjes ontsteken. Loop regelmatig met ontstoken nagelriemen etc rond. Ook in mn mond als ik even met mn tong langs een scherp randje ga ontsteekt dat.
Daarnaast heb ik best snel last van zere gewrichten.
En dan komt er nog eens bij dat mijn vader en oma het hebben.

Nou heb ik omdat ik dat dacht (en mijn ouders ook) al twee keer met mn pa zn metertje, zeg maar, mijn suikerspiegel gemeten. Beide keren was het volgens hem goed. dit was beide keren echter niet op een moment dat ik me beroerd voelde of zo maar gewoon om te checken omdat ik het vermoeden had en ik op dat moment bij mn ouders was.

Maar zou het dus kunnen zijn dat ik toch (een lichte vorm van) diabetes heb?
Hoop dat jullie er iets meer over weten te vertellen.

Tis niet dat ik het niet door een huisarts wil laten checken maar ben nu op zoek naar een nieuwe omdat ik met die oude het niet echt eens was (hij kan aan zn computer zien wat je mankeert...)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:45

ik zou als ik jou was is een dag meten, 's ochtend, 's middags en 's avonds en als je je niet lekker voelt Knipoog
kijken wat daar uitkomt Lachen
miss hebben andere bokkers nog ideeen Lachen

groetjes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:46

Nou, een tijdje geleden had ik ook gepost in dit topic en gisteren heb ik laten prikken.
De dokter had verschillende mogelijkheden waarvoor ze wilde laten prikken, waaronder dus diabetes.

Morgen krijg ik de uitslag....

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 18:58

Silence suc-6! Lachen
laat je het nog wel ff weten morgen? Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:59

Dank je.

Is goed, zal ik doen Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:53

MI1990 schreef:
ik zou als ik jou was is een dag meten, 's ochtend, 's middags en 's avonds en als je je niet lekker voelt Knipoog
kijken wat daar uitkomt Lachen
miss hebben andere bokkers nog ideeen Lachen

groetjes

Dankje! Moet alleen even kijken of het uitvoerbaar is omdat ik zelf niet zon apparaatje heb en woon niet meer bij mn ouders dus kan moeilijk een paar keer per dag naar mn vader toe rijden om dat ding te lenen. Maar misschien dat ik er wel een ergens kan lenen.

Het is ook niet zo dat ik me iedere dag beroerd voel want eet heel regelmatig en heb altijd iets bij om even te pakken als ik gammel wordt.

Daarnaast heb ik wel ook het gevoel dat ik vaker naar het toilet moet dan andere maarja of dat nou een te kleine blaas is of een signaal... Ik vind het nogal moeilijk

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:10

denk dat je je duidelijkste antwoord toch van een internist zult krijgen bedoel, de ene huisarts hanteert een andere suikerwaarde die ze goed/slecht vinden dan een andere huisarts, goed luisteren naar je lijf en je niet af lkaten schepen met noppes, als jij je zorgen maakt, en zkeer aangezien het al in de familie zit, zou ik er naar laten kijken, er bestaat toch ook n site iets in de trant van hebikdiabetes.nl of zoiets.........succes

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:24

ok bedankt voor je advies.
Ik heb waarschijnlijk een nieuwe huisarts gevonden moet nu nog alles over gaan zetten en zo dus daarna kan ik daar starten. Hopen dat ik met deze beter overweg kan...

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:57

bah.. wat een nacht!

echt niet normaal gewoon Gestoord heb zowat de hele nacht boven de 20 gezeten! nog om half 5 een nieuw naaldje gedaan.
pas om 9 uur was ie goed, alleen had om 7 uur wel ketonen ++.
dus ben de eerste 2 uur niet naar school geweest.
was ik op school moest een proefwerk maken, zat ik op 4,7 Lips are sealed
ik voelde me al niet lekker door die hoger bloedsuikers en dan ook nog een beetje laag(voor mij gevoel zat ik wel op 3, komt door hoge bloedsuikers) dus maar geen proefwerk gemaakt.
me leraar zei: maak hem maar gewoon en als er een onvoldoende uitkomt mag je hem overmaken. gelukkig had toen mijn beste vriendin gezegt dat het helemaal geen zin had, duss hoefde ik hem ook niet te maken Lachen

was vandaag alweer om 12uur vrij Haha! dus maar 3 uurtjes naar school geweest Knipoog

groetjes

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:46

oh oh zul jij je als een vaatdoekje voelen, sterkte

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 17:32

het valt me nog mee Tong uitsteken Knipoog
vanaond ook nog 2 uur waterpolo Vork

groetjes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:19

Ik heb de uitslag en ondanks mijn klachten, ben ik kerngezond.
Gelukkig voor mij dus geen diabetes.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 19:30

wat goed nieuws!!!! Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:36

Ja, was er zeker blij mee toen ik het hoorde Knipoog

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:50

Takkel schreef:
Type II wordt vaak veroorzaakt door overgewicht. Het dieet wat daar bij past is puur gebaseerd op het afvallen.... een energiebeperkt dieet dus. Indien je afvalt is de kans aanwezig dat je ook van je suikerziekte afkomt.

Hoe kom je daarbij? Type II is ouderdomdiabetes.

Van suikerziekte kom je meestal niet meer af ( tenzij het zwangerschapsdiabetes is ). Alleen is het vaak zo dat bij type I I mensen vaker voldoende hebben aan tabletten.

Ben zelf geen lotgenoot, mijn oma had wel type II en ik werk in de bejaardenzorg waar diabetes veel voorkomt. Over 4 maanden heb ik mijn diploma verzorgende-ig.
Jammer dat er nog veel verkeerde dingen over diabetes worden gezegd.

Meestal valt met diabtes goed te leven, dat houd in als je bent ingesteld. Iemand die goed is ingesteld hoeft ook niet veel rekening te houden met wat hij/zij eet. Lightdranken ed zijn niet nodig, als het goed is wordt bepaald naar jouw eetgewoonte hoeveel insuline je nodig hebt. Wel is regelmatig eten heel belangrijk en medicatietrouw zijn.

Heb een man meegemaakt op me werk die al zeker 30 jaar bekend was met diabetes type I, maar die we niet goed ingesteld kregen, hij had veel last van hypo's en hypers ( soms zelfs meerdere per dag ), die kon dus niet normaal leven met zijn diabtes.
Nadeel is dat veel ziektes ook op je diabetes werken en omgekeerd wat goed instellen moeilijk kan maken

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:47

twinducklin schreef:
Takkel schreef:
Type II wordt vaak veroorzaakt door overgewicht. Het dieet wat daar bij past is puur gebaseerd op het afvallen.... een energiebeperkt dieet dus. Indien je afvalt is de kans aanwezig dat je ook van je suikerziekte afkomt.

Hoe kom je daarbij? Type II is ouderdomdiabetes.

Ik ben het met je eens dat de opmerking van Takkel absoluut niet klopt. Sterker nog, ik vond de logica in zijn/haar post zover te zoeken dat ik er niet eens op gereageerd heb.

Waar ik wel op wil reageren is het feit dat type 2 nog steeds als ouderdomsdiabetes gezien wordt. Er zijn meer en meer kinderen die type 2 diabetes ontwikkelen (wel zeker veroorzaakt door onder andere een slechte levensstijl (overgewicht, weinig beweging e.d.)) dus de term 'ouderdomsdiabetes' raakt achterhaald.

Citaat:
Lightdranken ed zijn niet nodig

Nou, als ik iets wil drinken zonder te hoeven spuiten, dan grijp ik welzeker naar light frisdrank (meestal neem ik water, maar als ik zin heb in wat fris, dan is het light).

Ik ben het absoluut met je eens dat het jammer is dat er nog veel misverstanden over diabetes bestaan.