Borstvoeding, hoe lang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Borstvoeding, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 11:36

gelukkig, ik ben niet de enige Bloos alleen oppassen moet ik wel aan geloven nu ik weer moet werken. maar ik neem expres nooit een flesje mee als we op visite gaan, dan kan ook niemand vragen mag ik r voeden

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:41

elinax21 schreef:
Oke ik heb waarschijnlijk weer eens teveel verhaaltjes gelezen, maar uit onderzoeken is gebleken dat mensen het raar vinden als je je kind 2 jaar of langer borstvoeding geeft, zelfs 1 jaar wordt al als lang gezien. dus mijn vraag bij deze, wat vinden jullie normaal?

Ik ben kraamverzorgende Knipoog Ik kan je maar 1 tip geven en dat is voeden zolang jij en de kleine het leuk en prettig vinden, en je kindje goed blijft groeien natuurlijk.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:43

elinax21 schreef:
gelukkig, ik ben niet de enige Bloos alleen oppassen moet ik wel aan geloven nu ik weer moet werken. maar ik neem expres nooit een flesje mee als we op visite gaan, dan kan ook niemand vragen mag ik r voeden

Hoorde van een vriendin die nog regelmatig de meiden van de zwangerschapsgym spreekt dat ze er allemaal last van hadden Ja
Toen hij net geboren was heb ik hem bewust op bed laten liggen, mocht iedereen wel kijken, maar niemand mocht hem vasthouden Haha! Vond dat hij toen ookal genoeg had meegemaakt die dag, al dat getrek en gesleur is dan niet nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:45

odetteke schreef:
Nadya schreef:
Ja, ik hoorde ook wel eens gezeur van mensen aan van 'voed je haar nog steeds zelf?' (dan wilden ze dat ik overging op de fles) tot aan 'je moet aan jezelf gaan denken' (ik viel nogal af van het geven van borstvoeding, wat best handig was na de zwangerschap:D).

Ik merk hier ook wel dat opa en oma het erg jammer vinden dat ze geen flesje kunnen geven, dat konden ze bij de andere kleinkids wel. En bij de andere kleinkinderen konden ze vanaf het begin al regelmatig oppassen, Marlo is bijna een half jaar en nog niemand heeft op hem mogen passen nog.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet zo leuk vind ook als anderen hem vasthouden, komt denk ik ook door de borstvoeding voor een groot deel Ja Ik ben 24 uur per dag met hem samen eigenlijk en omdat hij niet uit een fles drinkt kan ik ook eigenlijk nooit zonder hem weg. Onze band is daardoor zo hecht dat ik een minuut of 5 bij iemand anders nog prima vind, maar daarna wil ik hem weer terug. En bij het eerste kermpje of pruillipje ook (Mijn vriend uitgezonderd natuurlijk) Haha!

Ik kolfte ook, hoor, anders kon ik zelf geen kant meer op en dat ging me te ver. Bovendien kolfte ik al vanaf de geboorte, omdat ik de melk moest mengen met johannesbrood pitmeel (mijn dochter heeft heel veel gespuugd, ze viel te veel af de eerste maanden). Mijn vriend gaf 's nachts ook vaak een flesje (vond ik zo fijn, kon ik lekker even doorslapen) en anderen mochten dat ook wel eens. Ik was daar niet zo moeilijk in, hoor. Knipoog
Ik was al de hele dag bij haar....... Lachen
Maar ik kan me dat 'vasthouderige gevoel' wel voorstellen, ik wilde dat dan ook niet teveel, maar dat gebeurde ook niet.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 29-11-07 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:46

elinax21 schreef:
een vriendin van mij had de nacht dat ze in het ziekenhuis moest blijven, haar zoontje op de babykamer laten leggen. daar hebben ze hem zonder toestemming gewoon een flesje gegeven.

Dit komt helaas heel vaak voor,, met gevolg dat wij in de kraamweek extra werk hebben om het kindje weer goed aan de borst te krijgen. De begeleiding in de ziekehuizen is inderdaad ver te zoken vaak, hier kunnen ze niet altijd wat aan doen helaas. De werkdruk is te groot en er is te weinig tijd voor goede begeleiding.

Er zijnnatuurlijk wel uitzonderingen, als de moeder bijvoorbeeld heel erg zwak is dat ze dan even kunstvoeding voor de nacht geven, maar ik vind dat dit ten allertijde in overleg met de ouders moet gaan, en dat ze dan gebruik moet maken va cupvoeding zodat de tepel/speen verwarring niet onststaat.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 11:50

gelukkig ben ik erg koppig en ik ga ook zeker wel voeden totdat we zelf vinden dat het niet meer gaat Lachen kritiek kan best hebben, trek me daar sowieso weinig tot niks van aan.

kan me goed voorstellen dat het moeilijk is om die jonge baby'tjes goed te helpen bij het aanleggen. viel mij zonder bijvoeding al tegen. ik las trouwens gister dat fingerfeeding nooit door verpleegsters gedaan (mag) word(en).

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:52

Nadya schreef:
Ik kolfte ook, hoor, anders kon ik zelf geen kant meer op en dat ging me te ver. Bovendien kolfte ik al vanaf de geboorte, omdat ik de melk moest mengen met johannesbrood pitmeel (mijn dochter heeft heel veel gespuugd, ze viel te veel af de eerste maanden). Mijn vriend gaf 's nachts ook vaak een flesje (vond ik zo fijn, kon ik lekker even doorslapen) en anderen mochten dat ook wel eens. Ik was daar niet zo moeilijk in, hoor. Knipoog
Ik was al de hele dag bij haar....... Lachen
Maar ik kan me dat 'vasthouderige gevoel' wel voorstellen, ik wilde dat dan ook niet teveel, maar dat gebeurde ook niet.

Tja, ik had die keuze dus niet helaas (niet dat ik het heel erg vind) Fopspenen vond hij niets en bij flesjes ging hij heel hard hysterisch huilen en weigerde te drinken. Alle flessen en spenen geprobeerd, maar niets hielp. Uiteindelijk lijkt hij nu sinds een dag of 3 de tuitbeker te accepteren, maar nu krijg ik weer niet genoeg gekolfd Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:59

odetteke schreef:
Tja, ik had die keuze dus niet helaas (niet dat ik het heel erg vind) Fopspenen vond hij niets en bij flesjes ging hij heel hard hysterisch huilen en weigerde te drinken. Alle flessen en spenen geprobeerd, maar niets hielp. Uiteindelijk lijkt hij nu sinds een dag of 3 de tuitbeker te accepteren, maar nu krijg ik weer niet genoeg gekolfd Clown

Ja, dat is balen als je kindje geen spenen wil hebben. Een tuitbeker weer wel? Pffff, dat duurde bij mijn dochter weer heel lang. Die had liever een speen. Clown

Ik vond dat kolven maar een crime, hoor. Jij niet? Man, wat kostte me dat een tijd. Ik ben inmiddels ook allergisch voor het geluid van dat ding. Zodra we met BV gestopt waren, heb ik hem heel hard onderin de kast gesmeten, hahaha........

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:02

Is een speen hetzelfde als tutter

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:46

Ik lees veel verhalen hier van mensen die slechte ervaringen hebben met borstvoedin ggeven in t ziekenhuis. Ik kan beide keren de verpleging alleen maar een dikke pluim geven. Zo wel bij mijn zoon als dochter werden ze binnen een half uurtje na de bevalling al bij me gelegd en werd er gekeken of ze wilde drinken. Het ging vrij makkelijk maar kreeg wel tips om t zo prettig mogelijk ook voor mij te laten zijn. Mijn kids zijn allebei in een ander ziekenhuis geboren. Ze mochten ook inj een bedje naast mij slapen en dat vond ik wel erg prettig. Koos je er toch voor dat je je kindje in de babay kamer wilde laten slapen dan was dat ook geen probleem. Ze kwamen t kindje dan brengen om te drinken bij de moeder. Beide ziekenhuizen stimuleerde het geven van borstvoeding. Ik persoonlijk vond t echt ideaal hoor. Altijd bij je en gelijk op temperatuur Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:24

sandr0 schreef:
Ik lees veel verhalen hier van mensen die slechte ervaringen hebben met borstvoedin ggeven in t ziekenhuis. Ik kan beide keren de verpleging alleen maar een dikke pluim geven. Zo wel bij mijn zoon als dochter werden ze binnen een half uurtje na de bevalling al bij me gelegd en werd er gekeken of ze wilde drinken. Het ging vrij makkelijk maar kreeg wel tips om t zo prettig mogelijk ook voor mij te laten zijn. Mijn kids zijn allebei in een ander ziekenhuis geboren. Ze mochten ook inj een bedje naast mij slapen en dat vond ik wel erg prettig. Koos je er toch voor dat je je kindje in de babay kamer wilde laten slapen dan was dat ook geen probleem. Ze kwamen t kindje dan brengen om te drinken bij de moeder. Beide ziekenhuizen stimuleerde het geven van borstvoeding. Ik persoonlijk vond t echt ideaal hoor. Altijd bij je en gelijk op temperatuur Haha!

Ja ze stimuleerden het wel, legde idd binnen het half uur enzo maar ze letten te weinig op de manier van aanleggen. Ik had de volgende dag toen ik naar huis ging al een kloofje, auw...
Dankzij de super kraamzorg geef ik nu nog bv, het deed zo'n pijn, ik had zeker gestopt als dat zo bleef.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:46

Suzanne F. schreef:
sandr0 schreef:

Ja ze stimuleerden het wel, legde idd binnen het half uur enzo maar ze letten te weinig op de manier van aanleggen. Ik had de volgende dag toen ik naar huis ging al een kloofje, auw...
Dankzij de super kraamzorg geef ik nu nog bv, het deed zo'n pijn, ik had zeker gestopt als dat zo bleef.

Bij mij werd er juist wel opgelet op t aanleggen en zo. Kreeg juist tips hoe t makkelijker en beter kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:52

Xantaatje schreef:
elinax21 schreef:
Oke ik heb waarschijnlijk weer eens teveel verhaaltjes gelezen, maar uit onderzoeken is gebleken dat mensen het raar vinden als je je kind 2 jaar of langer borstvoeding geeft, zelfs 1 jaar wordt al als lang gezien. dus mijn vraag bij deze, wat vinden jullie normaal?

Ik ben kraamverzorgende Knipoog Ik kan je maar 1 tip geven en dat is voeden zolang jij en de kleine het leuk en prettig vinden, en je kindje goed blijft groeien natuurlijk.

Het is alleen erg te betreuren dat groei wordt afgezet tegen een fv cuve, en van koeiemelk groei je nu eenmaal harder, daar is het ook voor bedoeld. Dat maakt bv moeders vaak erg nzeker en is vaak een reden om onnodig te stoppen met de bv.
Het gaat om plas en poepluier en alertheid van het kind. Die van mij zaten altijd onder het gemiddelde door de bv, maar deden en doen het prima!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:05

Die van mij was op de BV volgens de curve veels te zwaar. Helemaal bovenaan de lijn. Maar dat was niet erg met BV zeiden ze. Nu vlakt de lijn helemaal af. Schijnt normaal te zijn, ze is nu nog wel iets zwaarder als gemiddeld maar niet veel meer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:24

Ik ben er nog helemaal niet uit of ik wel kinderen wil hebben (ik neig nog steeds naar een 'nee') maar mocht ik wel zwanger worden, dan wil ik het ook het liefst BV geven Ja
Is bij mij vroeger niet helemaal goed gedaan, mijn moeder had op een gegeven moment te weinig melk, wat ook door de verpleegkundigen en weet ik niet wat niet herkend werd. Dus ik huilde heel veel (was normaal een hele blije baby) dus m'n moeder had vertrouwde het niet zo. Toen stopte ik met huilen, en deed ik helemaal niks meer. M'n moeder met me naar.. iets Clown en daar bleek dus dat ik aan het verhongeren was, was ondervoed en uitgedroogd. Dus toen moest ik van de BV af. Ben alsnog wel goed terecht gekomen hoor Knipoog Haha! Al werd ik wel geboren met de navelstreng om m'n nek Bloos!
Broertje weet ik niet zo, die is nogal traumatisch ter wereld gekomen (zat al ver voor de bevalling klem met z'n hoofd, kwam blauw ter wereld, gepoept in de baarmoeder, maag direct leeggepompt, was te groot voor de couveuse en lag daardoor klem ( Nagelbijten / Gniffelen ) en heeft waarschijnlijk ook een zuurstoftekort gehad).

Maar, mocht ik dus zwanger worden, en als het kan en mag en wil, dan wil ik zeker ook BV gaan geven. Lijkt me een heel mooi iets Ja En dan ook zo lang mogelijk (niet tot vier jaar hoor Knipoog ) maar toch wel een jaar, als dat kan, mag en wil Lachen

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:40

Citaat:
Het is alleen erg te betreuren dat groei wordt afgezet tegen een fv cuve, en van koeiemelk groei je nu eenmaal harder, daar is het ook voor bedoeld. Dat maakt bv moeders vaak erg nzeker en is vaak een reden om onnodig te stoppen met de bv.
Het gaat om plas en poepluier en alertheid van het kind. Die van mij zaten altijd onder het gemiddelde door de bv, maar deden en doen het prima!

Ja klopt, dat ben ik helemaal met je eens. Kindjes met flesvoeding groeien in stijgende lijn terwijl BV kindjes trapsgewijs groeien. Het is inderdaad zo dat je kindje voldoene plas, poep luiers heeft en allert is en in iedergevak gemiddeld 150 gram groeit per week.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:42

elinax21 schreef:
gelukkig ben ik erg koppig en ik ga ook zeker wel voeden totdat we zelf vinden dat het niet meer gaat Lachen kritiek kan best hebben, trek me daar sowieso weinig tot niks van aan.

kan me goed voorstellen dat het moeilijk is om die jonge baby'tjes goed te helpen bij het aanleggen. viel mij zonder bijvoeding al tegen. ik las trouwens gister dat fingerfeeding nooit door verpleegsters gedaan (mag) word(en).

Dit klopt ivm met de hygiëne , wij vertellen de ouders eigenlijk ook hoe het moet zonder echt ons vinger in het mondje te doen.

Je hebt gelijk ook hoor, uiteindelijk is het jou kindje en als jullie er beiden plezier aan beleven waarom zou je dan stoppen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:11

Xantaatje schreef:
Citaat:

Ja klopt, dat ben ik helemaal met je eens. Kindjes met flesvoeding groeien in stijgende lijn terwijl BV kindjes trapsgewijs groeien. Het is inderdaad zo dat je kindje voldoene plas, poep luiers heeft en allert is en in iedergevak gemiddeld 150 gram groeit per week.

Tja, die van mij hadden allebei wat in te halen want waren bij de geboorte veel te klein, en groeiden dus op de bv tegen de klippen op. Dan moest ik ze maar wat langer laten huilen, want anders werden ze te dik... ja dahaaag, van bv? Ik heb er niks aan gedaan, gewoon op verzoek gevoed, en het zijn allebei compleet normale postuurtjes hoor... Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:21

Onzin, bv mogen ze onbeperkt hebben, daar worden ze anders "spekkies"van dan van fv. Goed dat je niet geluisterd hebt! Ik heb het cb advies ook altijd opzij geschoven, die hebben ook elk jaar een andere hype Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:41

ik hoor van steeds meer mensen dat het CB wel vaker domme 'tips' geeft. ik heb nog geen moeite met ze gehad eigelijk. in het begin is er zelfs 2 keer iemand van hen bij ons geweest omdat de borstvoeding nog steeds niet goed ging en ik had ze rustig vaker mogen bellen e.d. ze wilden graag dat ik doorging.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:45

Het CB heeft me weleens gezegd dat, ookal was hij ziek, ik niet vaker dan 1x per 2 uur mocht voeden, anders zou je kloofjes krijgen.....De eerste 3 maand heeft hij 's avonds elke drie kwartier gedronken en nooit een kloofje gezien hoor.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:50

ik had als ik geluk had maar een uurtje pauze tussendoor in het begin. maakte allemaal niet uit zeiden ze als ze maar goed dronk. ik heb ene beginnende kloof gehad en ene beginnende borstontsteking, is gelukkig nooit verder gegaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:53

CB daar kan ik een boek over schrijven, wat een stel onbenullige figuren bij elkaar! Ik ga er dus ook alleen nog maar heen voor de entingen en dan ook alleen nog maar bij de CB arts zelf Bloos Ze maken je onzeker tot en met maar je moet gewoon naar je gevoel luisteren, vroeger waren die bureau's er niet en moesten de moeders het ook zelf doen. Daar is het moederinstinct nou voor!
Als ik vragen heb bel ik of mijn eigen huisarts of ik vraag het mijn baas. Voor mij niet meer die verpleegkundigen van het CB

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 11:57

ze maken je idd onzeker, ik ben al naar de dokter gestuurd en over 2 week moe tik naar t ziekenhuis omdat teveel weerstand zou bieden in haar heupjes. volgens mij is er niks aan de hand maar ja je bent toch blij als je t gehad hebt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:05

Ze zullen ook dingen ontdekken die wel kloppen hoor. Maar qua voeding moet je echt niet naar ze luisteren! Mjin dochter zat qua lengte boven het gemiddelde en qua gewicht onder het gemiddelde maar ze kreeg teveel voeding en werd te dik. Ja m'n neus, niet elk kind is gelijk. Dat was hetzelfde met de eerste hapjes kwam ze met dingen waar melk in zat, dus ik zegen tegen haar dat mag ze helemaal niet hebben ivm de koemelkallergie, oh nou dan moest ik maar naar de dietiste gaan Frusty Dan denk ik ook verdiep je eerst eens in een dossier en voordat je van die onozele dingen eruit kraamt. Misschien heb ik het geluk wel dat ik in de gezondheidszorg werk en een hele hoop dingen vanzelfsprekend zijn maar ik ga werkelijkwaar alleen nog maar heen voor de entingen en ga vooral niet in op vragen die ze stellen.