Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Esly

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:07

Mijn voorste kruisband was ook afgescheurd, heb ook een ''nieuwe''
het gaat nu prima, na een lange revalidatie, mag ik ook weer handballen Haha!
Na 10 weken zat ik weer op het paard!
al vonden dat de mensen van het ziekenhuis wel erg vroeg, maar ik had al een heel erg sterkbeen voor de operatie, ik heb dan ook 1jaar fysio gehad daarvoor...
Ik wilde op ponykamp was al geboekt om het zo te zeggen dat was dan ook echt mijn streven, gelukkig heb ik het gehaald, ik ben dan wel begonnen op een rustig paard dat ik voor 110% vertrouwde!! Haha! Haha!

Jammer genoeg moest ik wachten met de operatie, tot ik was uit gegroeid.

gebeurd: 1 april 2007
Geopereerd: 18 april 2008

heeft dus erg lang geduurd..
maarja ik kon in de tussentijd wel weer alles met mijn knie, paardrijden... (maar niet handballen, dat was te riskant) is dan ook een erg riskante sport.

(sorry ik heb niet alles gelezen!)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:02

Pfff, erg frustrerend, al die mensen waar het meteen zo goed mee gaat. Ik zie ze op de fysio ook al constant voorbij komen.
Wel leuk voor jullie natuurlijk!!
Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog meer mensen zijn met een vergelijkbaar verloop als ik. Ze zullen er vast wel zijn maar, ik zoek de praatgroep Haha!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:11

hihi ik voelde me eigenlijk ook een beetje schuldig dat ik meteen mijn 'goedgaan' verhaal na jouw 'slechtgaan' verhaal plaatste.. Nagelbijten / Gniffelen Bloos
maar wie weet gaat het na deze operatie wel veel beter! fijn dat je al zo snel aan de beurt bent in ieder geval. Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:22

Nee hoor, niet schuldig gaan voelen.
Ik heb gewoon enorme pech gehad. Daar kan niemand iets aan doen, helaas.

Heb trouwens wel het idee dat nu het kouder wordt, ik meer last ga krijgen. Het is sinds maandag over dag nog maar 1 of 2 graden en ben dus ook sinds maandag weer echt aan het stuiteren bij bepaalde bewegingen.
Zoals bijvoorbeeld bij doorzitten en in de galop is het bijna niet uit te houden. En af en toe als ik de koppeling in moet trappen komt er ook een enorme pijnsteek.
Hahaha, toen ik weer net begonnen was met rijden kon ik niet lichtrijden van de pijn en nu niet doorzitten. Hoezo vreemd figuur? Haha!

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:00

ik heb ook wel het idee dat mijn knie reageerd op die kou, alsof de pin oid in mijn knie een beetje bevriest..

AL WEET IK DAT DAT NIET KAN! Bloos

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:04

Heb jij een pin in je knie zitten? Was er bij jou nog meer aan de hand dan alleen een gescheurde kruisband?
Ik dacht namelijk dat daar alleen maar een schroef voor werd gebruikt. Heb namelijk ook nooit gehoord van mensen met pinnen na een VKR.
Of bedoel je soms die schroef?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:01

er zit ook een pinnetje boven, een kapstokje, waar de band omheen geslagen is. van daaruit gaat ie weer naar beneden en zit ie vast met de schroef. misschien wordt dat bedoeld?

met kou doen wondjes enzo geloof ik ook altijd pijn. ook als je een klein wondje hebt op je vinger.. Nagelbijten / Gniffelen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:57

gewrichten houden sowieso niet van kou. Ik loop zelf al bijna 3 jaar met een kapotte (achterste dus) kruisband en elke winter heb ik een angora kniewarmer aan, helpt goed bij mij! Want als die knie met fietsen vooral (fiets 18 km per dag)erg koud werd, werd de pijn ook erger. Misschien een aanrader voor jullie? Ze hebben ze bijna elk jaar bij de lidl in de aanbieding Haha!

Wat me trouwens hier heel erg opvalt, zijn de gigantische verschillen na de operatie! De ene is 9 maanden bezig, de ander 3!! Vraag me sterk af waardoor dat komt.... alle protocollen van de operatie op internet die ik tegen ben gekomen spraken van 9 maanden. 6 weken immobilisatie en daarna met fysio weer opbouwen. Opvallend, die verschillen hier!

@ _esly: na 10 weken al op het paard? Mijn revalidatie duurt sowieso wel iets langer maar ik zit nu op 9 1/2 week en kan nog maar net meer dan 90 graden buigen, paardrijden gaat dus zeker nog niet lukken!! Heb ook totaal geen spiermassa meer door die 6 weken stilzitten, terwijl ik van tevoren ook flinke paardrijbenen had (en door 1,5 jaar fysio natuurlijk). Is echt niks meer van over!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:25

ik hoop dat ik ook de 10 de week weer op t paard kan Haha! .
ik zit nu op 6 week, en ik kon mijn knie vorige week al 120 graden buigen. Lachen
spieren beginnen weer een beetje te komen, Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:29

Na mijn eerste operatie duurde het niet eens 10 weken voordat ik er weer op zat. Ik liep zelfs nog met krukken toen ik mijn eerste rit weer ging maken.
Mijn eigen pony'tje vertrouwde ik 200%. Met het halstertouw over mijn schouder de wei uit. Dan naast een stoel parkeren, op de stoel klimmen, krukken los laten en zonder zadel en hoofdstel het bos in. Ik had alleen een halster en 2 halstertouwen nodig. Haha!
Achteraf gezien natuurlijk niet zo verantwoord. Ze heeft in haar hele leven nog nooit een stap verkeerd gedaan maar, als ze had besloten om mij er tijdens zo'n ritje af te gooien, had ik daar wel mooi gelegen zonder een kant op te kunnen.
Maar ja, je bent jong en je wilt wat.
Het vreemde was wel dat toen ik weer op de manege begon te rijden (eigen paard was recreatie en op de manege ging ik "echt" rijden), ik helemaal doordraaide.
In eerste instantie was er niets aan de hand. Maar, toen ik met het paard de bak (waar het allemaal begon) in kwam en ik opstapte werd ik even helemaal gegrepen door paniek. Ik zat gewoon te huilen op dat paard. Ik durfde niets meer. En het was niet eens het paard waar ik vanaf was gevallen maar, echt een super makkelijk beestje. De instructeur heeft mij er toen door heen gepraat en mij verboden om af te stappen. Wat was ik blij toen de les afgelopen was!! De week erna ben ik weer gegaan en het ging toen al stukken beter. Had wel wat last van knikkende knieen maar, geen huilbuien meer. Ben toch wel blij dat ik die eerste les heb doorgezet anders was ik er waarschijnlijk nooit meer opgekomen.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:36

MandyR schreef:
Na mijn eerste operatie duurde het niet eens 10 weken voordat ik er weer op zat. Ik liep zelfs nog met krukken toen ik mijn eerste rit weer ging maken.
Mijn eigen pony'tje vertrouwde ik 200%. Met het halstertouw over mijn schouder de wei uit. Dan naast een stoel parkeren, op de stoel klimmen, krukken los laten en zonder zadel en hoofdstel het bos in. Ik had alleen een halster en 2 halstertouwen nodig. Haha!
Achteraf gezien natuurlijk niet zo verantwoord. Ze heeft in haar hele leven nog nooit een stap verkeerd gedaan maar, als ze had besloten om mij er tijdens zo'n ritje af te gooien, had ik daar wel mooi gelegen zonder een kant op te kunnen.
Maar ja, je bent jong en je wilt wat.
Het vreemde was wel dat toen ik weer op de manege begon te rijden (eigen paard was recreatie en op de manege ging ik "echt" rijden), ik helemaal doordraaide.
In eerste instantie was er niets aan de hand. Maar, toen ik met het paard de bak (waar het allemaal begon) in kwam en ik opstapte werd ik even helemaal gegrepen door paniek. Ik zat gewoon te huilen op dat paard. Ik durfde niets meer. En het was niet eens het paard waar ik vanaf was gevallen maar, echt een super makkelijk beestje. De instructeur heeft mij er toen door heen gepraat en mij verboden om af te stappen. Wat was ik blij toen de les afgelopen was!! De week erna ben ik weer gegaan en het ging toen al stukken beter. Had wel wat last van knikkende knieen maar, geen huilbuien meer. Ben toch wel blij dat ik die eerste les heb doorgezet anders was ik er waarschijnlijk nooit meer opgekomen.

zo, wat een verhaal! wat jammer dat het op de manege zo ging..

ik mag nu nog niet rijden van m ouders, maar wil het ook niet. (ik wil het heel graag, maar anders krijg ik weer mijn scheef-zit probleem die ik ook had na de kijkoperatie. dat heeft heel lang geduurt voordat ik weer helemaal recht zat)
ik ga dinsdag voor controle naar het ziekenhuis. ik zal daar even vragen wat de arts vind. Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:09

de arts heeft mij verteld dat het zeker een half jaar duurt voordat ik weer op het paard kan... Ik zit nu dus op 10 weken nog niet eens op 120 graden buiging Boos!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:26

Zwerte schreef:
de arts heeft mij verteld dat het zeker een half jaar duurt voordat ik weer op het paard kan... Ik zit nu dus op 10 weken nog niet eens op 120 graden buiging Boos!

No Cheer dat is balen..

weet iemand misschien hoeveel graden je je been moet kunnen buigen om weer paard te rijden?
ik heb dinsdag bij de fisio weer gehuppeld Clown . hoop dat ik snel weer een beetje op mijn gewone fiets mag fietsen enzo.. ik zit alleen nog maar thuis..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:35

je zit met minder dan 120 graden buiging op het paard! Denk dat het vooral te maken heeft met spierkracht (lijkt me voor het paard niet fijn als beide kanten van je lichaam zo van elkaar verschillen) en het opstijgen zal lastiger zijn.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:28

oke, dankje Lachen
ik heb zonet voor het eerst weer met mijn eigen fiets een stukje gefietst ! Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:34

wauw!! Das wel heel netjes hoor!
Hebben ze bij jou dan ook hamstringpees gebruikt? Ik zit me er namelijk nog steeds over te verbazen dat niet iedereen 6 weken rust moet houden daarbij... ik dus wel en de meeste protocollen die ik heb gezien hebben dat ook. Die pees moet toch vastgroeien en genezen, dat kost tijd... Ik snap dr echt niks van en mn fysio ook niet Haha! (net nagevraagd of hij het wist)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:11

Misschien dat de ene fysio "rust" anders verstaat dan de andere. Ik zou het anders ook niet weten. Je zou toch denken dat de medische wereld erg klein is en overal met dezelfde maten meet. Dus het feit dat ik in Denemarken zit zou niet uit moeten maken dan, lijkt mij.
Ik weet niet meer wanneer ik met oefeningen moest beginnen na de eerste operatie maar, nu was het meteen dag 2. En dan natuurlijk niet meteen een marathon fietsen maar in het klein beginnen. Dijspier en knieschijf spannen, been een klein beetje optillen en voorzichtig een beetje buigen en strekken.
Op zich vind ik dat wel een goede manier want, het lijkt mij, dat als je 6 weken helemaal niets doet, je erg stijf wordt en dat het dan moeilijker is om op gang te komen.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:30

Zwerte schreef:
wauw!! Das wel heel netjes hoor!
Hebben ze bij jou dan ook hamstringpees gebruikt? Ik zit me er namelijk nog steeds over te verbazen dat niet iedereen 6 weken rust moet houden daarbij... ik dus wel en de meeste protocollen die ik heb gezien hebben dat ook. Die pees moet toch vastgroeien en genezen, dat kost tijd... Ik snap dr echt niks van en mn fysio ook niet Haha! (net nagevraagd of hij het wist)

ja ook de hamstringpees. Lachen op mijn protocol stond ook dat ik na 6 weken weer rustig mocht gaan fietsen en zwemmen.
vooral dat zwemmen verbaaste mij echt..
ik moest 2 tot 4 weken heel rustig doen zodat de pees ging aanhechten. ook nu nog steeds geen rare bewegingen maken enzo, maar ik hoef mijn been niet meer te ondersteunen enzo bij het optillen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:36

ik moest dus 6 weken lang in een strekspalk, mocht absoluut niet zelf (actief) buigen omdat je daar je hamstring voor nodig hebt en dan is er risico op hamstringblessures of zelfs verschuivingen. Wel passief trouwens, met hulp dus. Zodat je de buiging er wel in houd, anders wordt het inderdaad te stijf.
Wel apart hoor, die grote verschillen. Verder mocht ik er wel gewoon licht op steunen met het lopen met krukken, maar dus wel met spalk om. Daarna pas beginnen met zelf buigen maarja na 6 weken is dat wel lastiger om op te bouwen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:34

Ik heb helemaal geen spalk gehad.
In het ziekenhuis hadden ze er een drukverband omheen gedaan, van mijn enkel tot mijn lies, en die mocht ik er zelf de volgende ochtend af halen. Verder heb ik niets rond mijn been gehad.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:20

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:24

Mijn moeder is afgelopen dinsdag aan haar voorste kruisband geholpen, ze heeft er erg veel last van en moet veel medicijnen slikken. voor de rest gaat alles goed, ze slaap heel veel. hebben jullie daar ook last van?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:48

ja het is vrij pijnlijk nikki! En pijn word je moe van, en herstellen word je ook moe van. Gewoon lekker slapen als je moe bent is nog altijd het beste, dan is ze er sneller bovenop! Ik heb er nu nog steeds last van, als ik fysio heb gehad bijvoorbeeld, is gewoon al mn energie op.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:54

Pfff, ja dat ik in het begin ook hoor. Die handvol pillen die je iedere dag moet nemen helpt ook niet echt mee in het wakker blijven.
En inderdaad, als ik thuis kwam van de fysio moest ik even op de bank liggen met mijn ogen dicht.

Zwerte, dat was zeker wel een gedoe om die telkens om en af te doen? Neem aan dat je er inmiddels wel handig in bent geworden. Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:32

ik had alleen maar paracetemol en tramadol (een lichte opiaat) dus daar had ik dan weer geen last van!

Het is zeker een gedoe om dat ding om en af te doen maar je wordt er vanzelf handig en snel in.
Voordeel van die 6 weken rust is wel dat ik nu vrijwel geen last van mn hamstring heb, behalve vermoeidheid wegens geen kracht meer. Pijn heb ik dr niet aan gehad!