Wat vind jij van abortus?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Wat vind jij van abortus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:21

_xpipo_macho schreef:
ja oke maar dan vind ik dat het alleen voor verkrachte vrouwen moet zijn.
alleeen ik zou het nooit willen doen want je kan het ook mischien altijd nog bvb aan een gezin geven die GEEN kinderen kunnen krijgen? :S

En wat denk je ervan als je zelf een ernstige ziekte hebt waarvan je weet dat je niet oud zult worden?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:23

abortus is zeer ingrijpend en kan invloed hebben op de rest van je leven,niet alleen dat het brengt ook enorme risico's met zich mee.
Wil je geen kinderen doe er dan alles aan om dat te verkomen,want geloof de schade die je kan ondervinden zowel geestelijk en lichaamlijk is erger dan je hele leven de pil slikken.

Ir111

_xpipo_macho schreef:
alleeen ik zou het nooit willen doen want je kan het ook mischien altijd nog bvb aan een gezin geven die GEEN kinderen kunnen krijgen? :S

Het is geen speelgoed beest! Ik heb het al eerder neergezet hier; ik vind dat er wel heel makkelijk over adoptie gesproken wordt. Hoe denk je dat een kind dat vind, mijn ouders wilden me niet en gaven me daarom maar weg? Leuke start van je leven...

_xpipo_macho

maar zelfde geld ben je al een tijdje zwanger en dan in 1x abortus gaat plegen dat kan je een kind NIET aan doen vind ik hou het dan en kan je nog kijken en waarschijnlijk heb je dan ook nog een man !

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:25

MISTRAL94 schreef:
_xpipo_macho schreef:
ja oke maar dan vind ik dat het alleen voor verkrachte vrouwen moet zijn.

En wat denk je ervan als je zelf een ernstige ziekte hebt waarvan je weet dat je niet oud zult worden?

Of waardoor je zelf nog zieker wordt door de zwangerschap uit te dragen ( en misschien zelfs kan op overlijden van de moeder )? Lijken me ook echt gevallen waarbij abortus toch wel geoorloofd is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:25

Ik denk ook niet dat een kind het leuk vind om op te groeien bij ouders die niet op het kind zitten te wachten. En waarom zou je waarschijnlijk ook nog een man hebben? Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:26

o zo nu snap ik het srry

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:26

Ja precies ook een goed punt die je aangeeft Erleyne

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:03

MISTRAL94 schreef:
Ik heb erin gezet " om het maar even krom te zeggen" Voor het gemak lees je daar overheen.
Ik heb ook geschreven ik val je niet aan maar er is ook een keerzijde van de medaille! Maar het merendeel van de mensen denkt er erg licht over ach het kind is gehandicapt maar we laten het gewoon komen en zien wel waar het schip strand ben je dan helemaal eerlijk tegenover je kind?

Overigens raakte ik niet gepland zwanger en is mijn dochter inmiddels 2.5 jaar oud dus van abortus was voor mij absoluut geen sprake! En nogmaals het is geen aanval maar denk je ook na over de evt. gevolgen daarvan?

Ik val jou ook zeker niet aan en ik begrijp dat jou mening misschien gedeelteijk gelijk is en gedeeltelijk niet met mijne. En nee ik heb niet over het 'krom zeggen' heen gelezen maar ik vind het gewoon een rare uitspraak! Net aslof je andern ermee tot last bent, een gehadnicapt kind vind je dan een lastig kind?
Even ter verduidelijking: Als je situatie niet goed is waardoor je het niet ziet zitten om een kind te krijgen en je doet daarom na veel overwegingen een abortus, ben ik er niet tegen.
Maar mensen die bewust een kind willen en een test doen om te kijken of ie gehandicapt is of niet en daarna een abortus doen omdat ie dat wel is, dát vind ik niet kunnen! De testen geven maar een topje van de ijsberg weer, dus een kind die toevallig in dat 'topje' valt wordt weggehaald en een kind die daar niet in valt mag blijven terwijl er nog evengoed ontzettend veel kans is dat dit kind gehandicapt is of wordt tijdens de zwangerschap/bevalling. Dat vind ik een slechte zaak. Tijdens zo'n test kan misschien wel worden vastgesteld dat het syndroom van down aanwezig is,maar daar heb je netso goed verschillende gradaties in dus zekerheid over hoe je kindje is en wat voor extra zorg dat zal geven is toch niet vast te stellen!
En het is net zoals bij alle kinderen, je kan niet van te voren inschatten hoe het zal zijn als ie er eenmaal is! Het is altijd: we zien wel waar het schip strand! En wat heeft dat met eerlijkheid tegenover het kind te maken? Als je niet voor een kind kan zorgen moet je uberhaupt geen kind nemen. Je wilt een kind of niet, ik vind niet dat je onderscheidt mag maken tussen een gehandicapt kind en een ander kind. Je zal van allebei evenveel houden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:10

Je moet het natuurlijk wel aan kunnen, maar de meeste handicaps of gedragsstoornissen zijn niet met een punctie aan te tonen.
Ik vind dat echt iets waarin de ouders zelf moeten besluiten, als jij een zwaargehandicapt kind krijgt is dat kindje hetgeen waarom jouw hele leven (én dat van eventuele andere kinderen) draait.....Ik denk dat niemand daar de consequenties van te voren goed van kan inschatten. Maar er zijn idd ook heel veel gelukkige down mensen....Tja je weet van te voren nooit zeker of je kind gezond is, alle onderzoeken en puncties ten spijt...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:11

Een ongewenst kind vind ik erger dan abortus.
Voor de meeste vrouwen is het niet zó maar een beslissing die licht genomen wordt, dus ben blij dat het kan.
Voor degene die vaker dat hebben laten doen, denk ik dat ze niet geheel goed zijn in hun hoofd.
Zelf gelukkig nooit in die positie geweest

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:19

superwoman schreef:
Een ongewenst kind vind ik erger dan abortus.

Ja, dat is precies mijn punt. Ben het helemaal met je eens!
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 26-09-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:22

@ MiryamK Ik vind dat als je een bewust voor een kindje kiest (ookal is ie ongepland), heb je van te voren bedacht of je dat aankunt die verantwoordelijkheid, enz. Bij deze overdenking van te voren hoort ook het hoofdstuk 'handicap' bij vind ik. Omdat je nu eenmaal altijd kans hebt op een kindje die extra zorg nodig heeft dan (de) andere kinderen. Als je van te voren vaststelt dat je het niet zal aankunnen (als gezin) om een kindje erbij te krijgen die gehandicapt is, dan moet je gewoon niet aan een kindje beginnen, het risico is er nou eenmaal. Je mag 'hoop' hebben op een gezond kindje, net als dat je 'hoop' kan hebben op een meisje als je al twee jongens hebt! (als blijkt dat het weer een jongen wordt haal je hem ook niet weg, toch?)

Ik bedoel dit meer als een aanvulling van mijn mening naar aanleiding van jouw stukje Miryam! Dus geen kritiek ofzo hoor!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:46

Ik begrijp je punt wel Mea, maar ik denk dat er bepaalde situaties zijn die je van te voren niet goed kan inschatten. Ik was zelf erg jong moeder en tot op het moment van de bevalling had het mij niks verbaasd als er (bij wijze van spreke)een konijn uit was gekomen. Mijn dochter was een huilbaby en is tot op de dag van vandaag 'moeilijk' gebleven. Niet iedereen groeit op in een veilig nest krijgt een degelijke relatie en neemt bewust de keuze voor een gezinnetje. Ik vind daarom dat je niemand mag veroordelen op het wel of niet nemen van een arbortus en al helemaal niet als in de zwangerschap blijkt dat het kindje zwaargehandicapt is. Dan moet je reeël blijven en kijken óf je dat wel aankan.
wat een verhaal..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:58

Ieder moet het natuurlijk voor zichzelf weten maar ik ben er op tegen.
Je was er zelf bij toen het kind werd gemaakt, dan moet je niet gaan zeuren dat je opeens zwanger bent. Anders had je aan veiligheids-dingen moeten denken..
Als je bent verkracht dat is het wat anders, ik zou het kind dan wel op aarde laten komen maar ter addoptie wegdoen.. Lachen

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:00

Nassie schreef:
Ieder moet het natuurlijk voor zichzelf weten maar ik ben er op tegen.
Je was er zelf bij toen het kind werd gemaakt, dan moet je niet gaan zeuren dat je opeens zwanger bent. Anders had je aan veiligheids-dingen moeten denken..
Als je bent verkracht dat is het wat anders, ik zou het kind dan wel op aarde laten komen maar ter addoptie wegdoen.. Lachen

Beetje kort door de bocht hoor??

Er zijn genoeg mensen zwanger geworden ondanks het (correcte) gebruik van anticonceptie.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:01

Nassie schreef:

Denk je echt dat het kind daar beter van wordt?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:11

Liever abortus dan een kind dat opgroeit onder slechte omstandigheden...

Ik vind het alleen maar knap dat mensen deze keuze durven/kunnen maken. Niemand heeft er iets aan om een kind geboren te laten worden als van te voren al vast staat dat hij/zij een k*tleven gaat krijgen. Al is het natuurlijk ALTIJD beter om ervoor te zorgen dat je niet in verwachting raakt als je niet voor een kind kunt/wilt zorgen. Dat moet anno 2007 toch niet zo heel moeilijk zijn Knipoog. Uitzonderingen daar gelaten..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:42

[quote="MeaAls je van te voren vaststelt dat je het niet zal aankunnen (als gezin) om een kindje erbij te krijgen die gehandicapt is, dan moet je gewoon niet aan een kindje beginnen, het risico is er nou eenmaal. Je mag 'hoop' hebben op een gezond kindje, net als dat je 'hoop' kan hebben op een meisje als je al twee jongens hebt! (als blijkt dat het weer een jongen wordt haal je hem ook niet weg, toch?)[/quote]

Nou, ik vind de vergelijking tussen geslacht van het kind en een gehandicapt kind toch niet mogelijk.

je hoopt op een gezond kind omdat je dat nooit zeker kan weten hoe het afloopt. Ook met de geboorte kan het misgaan. Wil niet zeggen dat je wanneer je al weet dat het niet gezond is, de je blij MOET zijn met de zwangerschap en het kind. Wanneer het er is zal je ongetwijfeld van het kind houden, maar mensen die besluiten voor abortus van hun niet gezonde ongeboren kind, kan ik goed begrijpen. Zo'n beslissing is niet zomaar ff gemaakt hoor en zal de ouders zeker veel pijn doen.... In hun ogen maken zij de beste keus uit, voor hun 2 levensveranderende keuzes.
Want die keuze zal zullen ze voor altijd met zich mee dragen.....

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:53

Ir111 schreef:
@ Skitter: Nu wil ik ze ook echt niet, ik heb alleen niet zo'n moeite met abortus. Nogmaals,ik vind de kans dat het misgaat met condoom en dat je dan ook nog zwanger raakt zo ontzettend klein dat ik dat risico wel wil nemen. Het gaat al jaren goed (wellicht is het geluk met de domme... Haha! ). Geen enkel voorbehoedsmiddel is 100% veilig, maar ik vind alleen een condoom voldoende. Kwestie van kansberekening, als het dan toch -wat mij dus zeer onwaarschijnlijk lijkt- misgaat is er altijd nog morning after of abortus om uit te kiezen.

Overigens ben ik bekend met het feit dat er meer anti conceptie middelen zijn dan alleen de pil Rolleyes maar bedankt dat je me er even op wijst.

Was trouwens niet echt sarcastisch bedoeld hoor, toen ik zei dat er meerdere (vrouwelijke) anti conceptie middelen waren, al leek die smiley dat het wel zo was. Maar je gaf aan (als argument tegen de pil) dat je dat troep vond, is het ook, maar er zijn wel meerderen, die minder ' troep' bevatten.

Toch vind ik dat je wel heel makkelijk naar kijkt. Ik ben ook niet tegen een abortus. En als ik (ondanks al mn voorbehoedsmiddelen Haha! ) nu zwanger zou raken, zou ik het ook weg laten halen. Maar ik krijg van jou een beetje de instelling ' Ach als het fout gaat, pleeg ik 'ff' een abortus en gaan we verder'. Heb je ooit iemand gekend die een abortus heeft meegemaakt? Het is een zeer ingrijpende gebeurtenis. Het is niet iets wat je zo ff doet en weer verder gaat met je leven. Tenminste, wat ik heb meegemaakt. Ik heb zelf geen abortus gehad, maar ik ken er 2 die het wel hebben gedaan. Een is een zeer goede vriendin van me, en ze had er echt moeite mee hoor. Ten eerst om echt die stap te maken, en ten tweede was het ook erg pijnlijk. Mn vriendin is wel zo dat ze nooit echt in paniek raakt, altijd rustig blijft, en heeft volgens mij echt een hoge pijn grens. Zij ging erheen met de instelling rustig blijven ademen, niet aan de pijn denken, en dat zou een hoop schelen, maar volgens haar was het echt, ECHT pijnlijk.

Kijk, ik WIL Geen kinderen, maar ik WIL ook geen abortus moeten plegen. Dat lijkt me echt een verschrikkelijk iets, dus ook om die reden zorg ik ervoor dat ik meer dan een condoom gebruik.
Mocht het nog fout gaan, tuurlijk abortus kan altijd nog, maar om met echt zo'n instelling van 'Tis maar een abortus, ik gebruik een condoom en verder lekker niks, ik zie het allemaal wel' vind ik ook niet bepaald verantwoordelijk moet ik zeggen.

Je zegt wel dat je ze niet wil, en je kan er meer aan doen om er voor te zorgen dat je niet zwanger raakt, maar daar heb je ook weer geen behoefte aan. Vandaar dat ik zeg volgens mij weet je zelf ook niet 100% of je ze wel of niet wil Knipoog

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:17

Moniek schreef:
abortus is zeer ingrijpend en kan invloed hebben op de rest van je leven,niet alleen dat het brengt ook enorme risico's met zich mee.
Wil je geen kinderen doe er dan alles aan om dat te verkomen,want geloof de schade die je kan ondervinden zowel geestelijk en lichaamlijk is erger dan je hele leven de pil slikken.

Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat vrouwen die zeker waren van hun abortus op het moment dat ze hem ondergingen later geen emotionele problemen hebben die daardoor veroorzaakt worden.
Vrouwen die al twijfelden of gedwongen werden een abortus te hebben daarentegen wel.

Wanneer iemand dus zeker weet dat ze het kind niet wil of op dat moment niet wil heeft dit verder geen gevolgen voor geestelijk functioneren. Lichamelijk kan wel altijd natuurlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:27

_Diesel schreef:
Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat vrouwen die zeker waren van hun abortus op het moment dat ze hem ondergingen later geen emotionele problemen hebben die daardoor veroorzaakt worden.
Vrouwen die al twijfelden of gedwongen werden een abortus te hebben daarentegen wel.

Wanneer iemand dus zeker weet dat ze het kind niet wil of op dat moment niet wil heeft dit verder geen gevolgen voor geestelijk functioneren. Lichamelijk kan wel altijd natuurlijk.

Maar denk je niet dat de grootste groep twijfeld?
Ik kan mij iig niet voorstellen dat iemand er makkelijk over denkt (tenzij het bijv door verkrachting is gekomen)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:36

_Diesel schreef:

Geloof ik niets van. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets ingrijpends geen diepe sporen nalaat.

In ieder geval ben ik tegen abortus. Ik vind dat mensen niet over leven of dood mogen beschikken en abortus valt daar wat mij betreft ook onder. Ook ben ik ervn overtuigd dat veel vrouwen er emotionele schade aan overhouden, al kan het jaren en jaren duren, voor dat naar boven komt.
Ik denk dat in heel veel gevallen de vrouw niet zomaar een abortus ondergaat maar zich 'gedwongen' voelt door de omstandigheden. Juist die vrouwen zullen er later problemen mee krijgen.
Hoewel ik er tegen ben, kan ik me best voorstellen dat een vrouw geen andere uitweg ziet. En daarom denk ik dat wie zoals ik tegen abortus is, moreel verplicht is om hulp en steun te bieden, als zo'n situatie zich voordoet. Zodat een vrouw echt keuzevrijheid heeft. Dat er een alternatief is.
Want alleen vanaf de zijkant met opgeheven vinger veroordelen, daar is niemand bij gebaat.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:10

Tja, het was echt wetenschappelijk onderzoek en over het algemeen is dat wel goed uitgevoerd.
En ik kan me er ook wel iets bij voorstellen hoor. Wanneer je het kind gewoon écht niet wilt, waarom zou je er daarna dan spijt van krijgen? Dit hoeft echt niet.

En over dat het meerendeel twijfelt dat weet ik eigenlijk niet.
Mijn motto is in ieder geval hetzelfde als die van mijn oma en moeder;
'Je kunt er beter eentje bij krijgen dan een verliezen'.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:22

Ik ben absoluut helemaal voor de abortus!
Prachtig dat dat kan in Nl!!

Veel liever iets weg laten halen dan ee nkind op laten groeien dat je niet wilt. (Alsof dat fijn is voor een kind)

Ik vind de opmerking dat als je seks hebt dan moet je de gevolgen ook maar accepter echt ondzettend grote poepshit.

Ik heb seks om de seks niet omdat ik zwanger wil raken. Het is voor mijn plezier niet meer. Ik gebruik dus ook de pil en condoom.
Maar dat is nu eenmaal nooit 100% veilig!
Dus als ik nu zwanger zou raken(17) zou ik het per direct weg laten halen. Dat is veeel beter voor het kind dan wanneer ik het laat komen. Ik kan het kind absoluut niks bieden, ik hoor de mensen al schreeuwen aan liefde heb je genoeg. Maar zou een tiener een ongewenst kind wat ze ab so luut niet wil net zoveel liefde kunnen geven als een mama die het kind wel wil? Denk het niet.

Nee het is prachtig dat je abortus kunt plegen het lijkt mischien op een klein mensje al na 8 weken maar het heeft nog geen bewustzijn dus ik vind niet dat het onder moord valt.

Als de abortus wet word ageschaft krijg je weer veel te enge brei naald praktijken.
En daarbij vind ik baas over eigen lichaam dus iedereen moet helemaal zelf kunnen weten wat er met zijn lichaam gebeurd.

Overigens vind ik meiden die geen voorbehoefdsmiddelen gebruiken en dan steeds abortus laten plegen zodra het zover is not done.
Dat soort meiden hebben prof. huplp nodig in mijn ogen.