Wat vinden jullie van Sonja Bakker???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Patriesja

Re: Wat vinden jullie van Sonja Bakker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:17

Hihihi dank je wel Lachen
Dat hoor ik vaker whahaha

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:31

Patriesja schreef:
Kunnen we hier niet btw een gezellig kletstopic van maken met mensen die wel positief zijn over SB??? Ik zit nu ook in een dieettopic maar daar is het merendeel anti-SB...
Lijkt me wel gezellig Tong uitsteken

Tja, ik kwam ook op het dieettopic terecht omdat een ander topic over SB een slotje kreeg. Maar ik heb het idee dat daar allemaal van die skinny jonge meisjes zitten die het wel hot vinden om met eten bezig te zijn. Sb vinden ze niks maar eigenlijk doen ze precies hetzelfde. Veel tussendoortjes, goed ontbijten en 's avonds met de pot mee eten.

Op de site van Sonja zit trouwens ook een forum waar je kan aansluiten bij groepjes die op dezelfde datum met hetzelfde boek beginnen en waar een mooi schema voor je wordt bijgehouden.

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 01:25

De mensen van tegenwoordig weten zelf ook niet meer wat het moet zijn.... Nederlanders moeten anders gaan eten, maar geen SB.......

Ook zoiets: SB helpt niet. Nee hehe, wanneer je 1.70 bent en 50kg weegt zal het wellicht niet werken maar dat is ook niet de bedoeling. Ik heb het zelf ook gedaan, maar door omstandigheden ben ik er weer even mee gestopt. Ik was met het dieet en beweging in 8 weken 10kg kwijt. Ach wat, ik zeg laat ze lekker banketstaaf en onderzoekjes doen.

Net als het voedsel en kanker verhaal. 20 jaar geleden hoorde je heel af en toe wat over kanker, en nu..... waardoor komt het? In Rusland is in 1987 een KERNREACTOR de lucht in gegaan. Die heeft OVER DE HELE WERELD radioactieve deeltjes verdeeld waar we nu mee zitten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 07:47

OT: dan is het wel vreemd dat het aantal kankergevallen in Azie veel lager ligt dan hier, John.
Ik denk echt dat al dat genetisch gemodificeerd voedsel en het eten dat wij tegenwoordig tot ons nemen niet goed voor ons is.

On-topic: ik ben in 5 maanden 21 kilo kwijt geraakt zonder SB. Gewoon je leefstijl aanpassen en matigen, dat is waar het omdraait.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:00

DendroFleur schreef:
Patriesja schreef:
Kunnen we hier niet btw een gezellig kletstopic van maken met mensen die wel positief zijn over SB??? Ik zit nu ook in een dieettopic maar daar is het merendeel anti-SB...
Lijkt me wel gezellig Tong uitsteken

Tja, ik kwam ook op het dieettopic terecht omdat een ander topic over SB een slotje kreeg. Maar ik heb het idee dat daar allemaal van die skinny jonge meisjes zitten die het wel hot vinden om met eten bezig te zijn. Sb vinden ze niks maar eigenlijk doen ze precies hetzelfde. Veel tussendoortjes, goed ontbijten en 's avonds met de pot mee eten.

Op de site van Sonja zit trouwens ook een forum waar je kan aansluiten bij groepjes die op dezelfde datum met hetzelfde boek beginnen en waar een mooi schema voor je wordt bijgehouden.

Ja ik wordt een beetje schijtziek van dat constante negatieve gedoe, als iemand er baat bij heeft?
Ik heb gezien dat het wél werkte voor wat ik wilde bereiken... Laat iedereen in zijn waarde... de ene doet Atkinson de ander het Southbeach en de ander SB .....En overal is wel negatief gezeik over....

Ja dat forum van SB ken ik, vind het een super slecht forum... Je krijgt geen mailtjes als er nieuwe berichten zijn in dat topic.. moet je elke keer opzoeken waar je ben gebleven... Pff irri Tong uitsteken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:06

Ja dat gezeur van slecht dieet, slecht voor je stofwisseling, crashdieet, blablabla. Onzin. In het boek van Sonja staat zelfs een aantal keer genoemd dat ze mensen juist heeft aangeraden om méér te gaan eten omdat je lijf inderdaad bij te weinig eten teveel probeert vast te houden.

Zelf had ik het idee dat als ik een keertje lekker gezondigd had (uiteten ofzo en dan sla ik het toetje echt niet over) dat het in de dagen erna juist beter ging.

Een waardevolle les die ik heb geleerd is de 'balansdag'. Jaja, van het voedingscentrum, maar nu via Sonja. Na een dag zondigen eet je een dag Sonjaproef en voila: geen kilo komt eraan.

En inderdaad die maffe opmerkingen dat het niet blijvend is. Wat een onzin! Hier zit het levende bewijs dat het wél blijvend is.

Oh, en ik ben kerngezond, een stuk dunner, en een stuk happyer en ik heb nog nooit zoveel fruit gegeten als tijdens Sonja. Dus wat nou: HET WERKT NIET???

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:11

Sonja Bakker is een slimme meid, ze heeft echt niks nieuws uitgevonden. Het zijn gewoon gezonde maaltijden in hele kleine hoeveelheden. Ik heb het zelf niet gedaan maar wel het boek gezien. Zo kan iedereen afvallen op 75 gram kipfilet, 1 aardappeltje en 2 scheppen groente....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:16

Tuurlijk is ze slim. Haar principe is alsvolgt:

Alleen maar onverzadigde vetten.
Minder laten eten dan je 'normaal gesproken' nodig hebt.
Je lijf weer alert maken door allerlei verschillende dingen te eten.

Dat had iedereen wel kunnen verzinnen, maarja. Nu heeft zij het verzonnen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:47

Tja suus het is maar wat je gewend bent, ik vind dat niet heel weinig Maar komt misschien omdat ik toch al niet zoveel aardappels at, want daar houd ik niet van haha En vlees is wel iets minder dan je normaal eet, en groente misschien iets meer... Maar ik zit altijd erg vol hoor na het avondeten (zonder de rauwkost al te eten!) Maar goed ik houd dus wel van groente en niet zo van aardappelen... misschien scheelt dat Knipoog

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:59

Ik hou ook van groenten en absoluut niet van aardappelen, maar van 2 scheppen groenten, zo'n ministukje vlees en een beetje pasta of rijst heb ik toch écht een uur later alweer honger hoor.

Overigens, die opmerking over het dieettopic vind ik ook niet geheel terecht. Er zitten een aantal mensen die inderdaad niet af hoeven te vallen, daar zitten ze er ook niet voor, die zitten ervoor omdát ze al zijn afgevallen en graag hun gewicht willen behouden. Daarnaast zitten er een aantal meisjes die moeite hebben met goed te eten en dat in de gaten willen houden, en een aantal die te zwaar zijn en daarom op hun eten willen letten. Een dieet is niet alleen maar afvallen, maar ook aankomen of op gewicht blijven.

Ik (en meerdere mensen met mij) vinden Sonja Bakker gewoon té weinig, en dat klopt ook als je bijvoorbeeld naar de richtlijnen van het voedingscentrum kijkt. Het zal vast helpen als je continu volgens haar richtlijnen blijft eten, maar dat zie ik écht niet zitten, in die hoeveelheden.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:16

Patriesja, wat een super resultaat! Petje af!

Ok, wie start het nieuwe SB klets topic? Lijkt me wel gezellig. Ik vind het forum op SB ook niet echt ideaal. Er wordt bijzonder weinig in gepost.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:24

Ik zit wel in een gezellig groepje op SB, die posten regelmatig wat Lachen Maar ben zeker ook in, maar een topic hier op bokt :-D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:27

Ja. lastige daar vind ik dat je niet kan quoten. Dus als je op mensen wilt reageren moet je hun namen onthouden. Voordeel is dat je met een klein groepje (15) tegelijk bent ingestapt en dus iedere dag hetzelfde eet. En je ziet dan ook dat iedereen een keer een tegenvaller heeft of een moeilijk moment of dilemma.
Ik eet trouwens anderhalve aardappel en heel veel groente maar wel minder vlees. Ik denk dat er eigenlijk weinig verschil is met wat degene op het andere topic eten alleen staat het bij mij nu vast. Makkelijk zodat je van tevoren boodschappen met alleen de juiste produkten kan doen. Anders sta je voor de kast te kijken wat je wilt eten en dan pak je toch snel iets lekkers en nu heb ik bijv rijstwafels op. Zou ik anders nooit nemen. Wel laat ik vaak de tussendoortjes van 's avonds zitten omdat ik vaak toch laat eet en als je dan ook nog wilt paardrijden heb je daar helemaal geen tijd voor.
Laatst bijgewerkt door DendroFleur op 06-11-07 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:27

Zal ik er maar eentje starten dan?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:29

Ik weet niet of dat wel mag, ik had ook een gestart maar die ging op slot, het hoorde in het centrale afval-topic

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:30

Nibbit schreef:
Ik weet niet of dat wel mag, ik had ook een gestart maar die ging op slot, het hoorde in het centrale afval-topic

Ja, klopt zo kwam ik daar ook terecht maar dat was dus echt niet wat ik zocht. We proberen het nog een keer en als iedereen dan flink post kunnen ze toch niet om ons heen Vork

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:49

Maar dan noemen we het toch gewoon het SB klets topic ofzo? Iemand anders nog een suggestie? En moet het dan hier of in de Huiskamer gepost worden? Misschien slimmer om er een HK topic van de te maken dan?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:16

Ja het SB klets topic vind ik wel leuk! Denk bij HK....

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:20

Ja idd mss mag het dan wel gewoon Haha! Gezellig!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:26

Citaat:

Dat weet ik nog jah. Vond ik toen best idioot.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:31

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:22

Patriesja: mijn complimenten, je ziet er goed uit!!!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:23

Ik ben tegen Sonja Bakker omdat ze geen rekening houdt met het feit dat geen enkel mens gelijk is aan het gemiddelde en het dus haast onmogelijk is om met 1 boek voor iedereen een passend advies te kunnen geven.
Sonja Bakker is geen dieet, maar een voedingsadvies gebaseerd op een standaard persoon, met een standaard figuur, standaard werkzaamheden, standaard aan lichaamsbeweging etc. Er wordt niks op maat geadviseerd.
Daar is niks mis mee, maar niet voor iedereen handig op de langer termijn!

Stel, je bent een vrouw van 35 jaar, 1.60 en weegt 80 kilo. Je zit niet lekker in je vel en eet met deze reden veel tussendoortjes om je beter te voelen. Je hebt een zittende baan en aan het einde van de dag geen puf meer voor beweging.
Is dit op te lossen met een boekje?

Man, 25 jaar, 1.70m, 100 kilo. Werkzaam op een booreiland en heeft daar een fysiek zware baan. Heeft 2x per week een voetbaltraining, maar dat is meer lol dan voetbal.
Kun je die persoon een hele dag wegsturen met dit als dagmenu?
Ontbijt: een krentenbol, 1 glas melk en 1 glas water,
Tussendoor: 1 manderijn en een glas jus
Lunch: 1 krentenbol, 1 boterham, 1 sinaasappel en 3 glazen vocht
Tussendoor: 2 glazen vocht, 1 evergreen
Diner: 150 gram aardappelen (200 is aanbevolen), 200 gram groenten (aanbevolen), 100 gram vlees (aanbevolen), 1 juslepel magere jus
Tussendoor: 1 glas water

Beide vragen beantwoord ik met: nee!
Niet alleen voeding, maar ook het sociale, psychologische deel en de lichamelijke activiteit van de mens zijn bepalend hoe iemand letterlijk in zijn vel zit. En dat kun je niet uit een boekje halen, je zult die mensen zelf op consult moeten ontvangen om naar het verhaal te kunnen luisteren, mensen relevante informatie geven wat echt betrekking heeft op het inidividu zelf etc.

Waar Sonja wel gelijk in heeft is het feit dat mensen vaak te veel eten en hun voedingspatroon moeten doorbreken om te kunnen veranderen. Een advies is een handige richtlijn om dit doel te bereiken, maar pas dit advies zo toe dat het relevant is voor de persoon zelf!

En ja, ik heb het boek van Sonja zelf aangeschaft (zodoende het dagmenu) Lachen
Niet om af te vallen, maar om te weten wat ze nou precies schrijft en adviseerd!
Stukje verdieping in mijn toekomstige vak Knipoog
Laatst bijgewerkt door elady op 07-11-07 16:36, in het totaal 4 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:28

Mooi verwoord Erika Ja!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:36

Elady, daar heb je inderdaad gelijk in. Maar ik denk dat het voor veel mensen een grote stap is om echt naar een dietiste te gaan. Nu kun je thuis een begin maken. Ook staan er aanwijzingen in het boek zoals meer bewegen etc. Ik zie het boek als een soort richtlijn waar je met verstand mee om moet gaan. Als je veel afvalt en jezelf regelmatig draaierig voelt dan snap je ook wel dat je tekort komt. Maar echt te dik blijven is ook niet gezond. Wat zij bereikt heeft is dat veel mensen gezonder zijn gaan eten en zijn afgevallen. En ook dat het hele gezin gewoon mee kan eten. Met shakes en pillen is dat toch anders.
Ik denk dat als je echt bij een dietist onder behandeling bent, dat je menu niet veel verschilt alleen is dat op je lijf geschreven. Dat kan inderdaad handiger zijn als je heel veel moet afvallen of als je bijv suikerziekte hebt waar rekening mee gehouden moet worden.

Ik zou zelf nooit naar een dietist zijn gegaan omdat mijn overgewicht volgens mij toch gering is. Maar wel zo dat ik me er niet prettig bij voel en ook dat mijn BMI tegen de bovengrens aan zat. Nu kon ik gewoon vrij anoniem lijnen (ondertussen heb ik het wel verteld toen bleek dat het werkte).