Nog meer bokker met coeliakie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: Nog meer bokker met coeliakie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:07

wennie schreef:
Woensdag krijg ik mijn uitslag. Dan weet ik of het coeliakie is of glutenallergie. Spannend....

En? Ach gut

Ik heb vandaag mijn uitslagen gekregen. Bloed was redelijk ok maar door de vermoeidheid heb ik nu ook de sticker CVS gekregen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:09

nielsd schreef:
Horse: Dat is waar, maar ik heb bijvoorbeeld eigenlijk geen klachten van Coeliakie. Het enige is dat ik niet groei.
Toch is het met een biopsie vastgestelt dat ik het echt heb.
Maar als ik een gluut neem is dat heus niet zo erg.

Door zo te doen kun je toch schade op lopen en daardoor bijv. botontkalking krijgen omdat je stoffen te kort komt. Zou er toch niet zo nauw nemen maar goed het is jou lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:10

Ze kan wel gewoon brood eten, maar niet zoveel Knipoog

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:45

SmeeJ schreef:
Ze kan wel gewoon brood eten, maar niet zoveel Knipoog

Is het dan wel coeliakie, ofwel vastgesteld dmv een biopt door een kinderarts (ik neem aan dat jouw zusje nog jong is)?
Als je nl echt coeliakie hebt kun je echt geen normaal brood eten ook geen kruimel oid. alleen glutenvrij brood

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:40

Hoera, jubel en juich. Ik heb geen coeliakie!
Wel natuurlijk een tarwe/spelt/rogge allergie, maar er is natuurlijk kans dat dat ooit weer verdwijnt. Wel een streng dieet maar ik ben heel erg blij dat er geen darmschade is Lachen

De MDL arst vond wel mijn B12 gehalte aan de lage kant. Kan dit komen door het glutenvrije dieet? Verder was alleen mn maag wat geiriteerd (slecht humeur ofzo Haha! )

Ik las trouwens dat er zaterdag een glutenvrijemarkt is in Ede. Is dat de moeite waard om heen te gaan om dieet tips op te doen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 19:08

Gellukkig maar. Een allergie kun je inderdaad overheen groeien dus dat is erg fijn.

Ik ben nog nooit naar een markt geweest. Maar als het niet ver weg is voor je zou ik het gewoon doen. Kun je zien wat er zoal te koop is.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:15

T is van de coeliakie vereniging, wel een beetje gek om daar aan te komen zetten met een ander 'probleem'.
Maar ik moet echt wat meer te weten komen over een glutenvrij dieet en gezond eten Lachen

Vervelend dat blijkt dat je nu ook nog eens CVS hebt. Maar een diagnose is soms ook wel verhelderend

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 20:19

Gewoon gaan inderdaad niets van aantrekken. Jij hebt iets nodig en zij willen verkopen toch.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:05

Wennie, blij dat je coeliakie hebt! Of in ieder geval geen darmschade.

Heb je meer info over die glutenvrijemarkt? Is voor mij niet zo heel ver, dus misschien ga ik er wel naartoe. Veel glutenvrije producten zijn op basis van mais en dat mag ik ook niet, maar goed, misschien is er meer!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:32

Bij mij kwam er een overgevoeligheid voor gluten uit.
Dat is toch geen coeliakie? Dat is toch een intollerantie of was het nou een allergie?

Is op zich wel logisch, want ik ben ook erg allergisch voor stof, stro, hooi etc.. dus dat mijn darmen er dan ook op reageren vind ik niet raar.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:32

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:22

Ik ben er geweest en het was echt een wereld die open ging.
Er was heel veel te kopen EN te proeven.
Echt een aanrader!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 19:26

Ok fijn dat het een geslaagd bezoek was. Ik ben er nog nooit geweest op zo'n beurs. Mijn zus en moeder wel die brachten dan allemaal lekkere en nieuwe spullen mee. Nu koop ik alles online.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:55

Ik vond het wel fijn dat ik van alles kon proeven.
Dan weet ik wat ik voortaan via internet wil bestellen.
Heb net een erg lekkere pizza gemaakt. Helemaal goed Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 10:10

Ik maak ze ook altijd zelf van Schar bodems Vingers aflikken Pastasaus erop, 2 grote plakken kaas, champions, uit en wat tonijn jammie.

Die kant en klaar diepvries pizza's van Molita zijn trouwens ook erg lekker.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:00

Ik ben wel een bij de glutenvrije markt geweest in Leiden (die winkel zit achter www.glutenvrijemarkt.com).
Hier wel eens heerlijke stroopwafels geproeft, alleen waren die niet te koop, meer een demonstratie van wat je met 'dit' meel en gewone huishoudstroop kunt doen, heb me er nog altijd niet aan gewaagd Haha!

Voor diegenen die wel een via glutenvrijemarkt bestellen je moet echt eens kaneelvingers van Consenza proberen die zijn overheerlijk ingredienten: glutenvrij bloem (maiszetmeel, aardappelmeel, guarpitmeel, dextrose, lupinemeel), roomboter, suiker, ei, zout en kaneel.

En terwijl ik even op de site keek (ik bestel nooit via internet, ik ga 1 x per maand a 6 weken er naar toe), zag ik ook dat er nu gegarandeerd gv haver is (havermeel en havervlokken), uit Finland van zuiver haver, de meeste haver in Europa is nl besmet, maar pure haver past gewoon in een gv dieet.
Die ga ik dus eens proberen, heerlijk havermoutpap (ik was nogal een papeter (brinta) voor ik gv ging eten), en havervlokken door het brood (meer vezels en dus structuur)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 15:37

Ok klinkt lekker havermoutpap. Lijkt mij wel eng zoiets voor de 1e keer te eten. Lijkt mij wel fijn voor in de ochtend en goed voor de vezels. Lijkt mij toch dat wij die wel eens te kort komen. Ga meteen even kijken. Bedankt voor de tip!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:37

Ik ben ook dol op pap en eet nu de rijstepap van nutrican. Lekker met een beetje suiker.
Ik heb de pizzabodems van proceli, vond de diepvriespizza's in een rode verpakking helemaal niet lekker (weet t merk even niet).
Ik ben er nu ook achter gekomen dat Super de Boer Teff brood kan bestellen, dus dat ga ik maar eens doen. Lekker brood met een stevige structuur Lachen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:34

e_horse schreef:
Dat is toch geen coeliakie? Dat is toch een intollerantie of was het nou een allergie?

Is op zich wel logisch, want ik ben ook erg allergisch voor stof, stro, hooi etc.. dus dat mijn darmen er dan ook op reageren vind ik niet raar.

Niemand enig idee?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:45

e_horse schreef:
e_horse schreef:

Niemand enig idee?

Het is lastig, coeliakie is alleen vast te stellen via een biopt, en jij hebt alleen een ontlastingsonderzoek gehad toch?
Coeliakie is letterlijk een intollerantie voor gluten, maar overgevoelig voor gluten zou je het ook kunnen noemen.

Ja, je kan allergisch zijn voor gluten, echter alleen als de andere mogelijkheden (coeliakie in dit geval) zijn uitgesloten dmv een biopt. Ook kan bloedprikken duidelijkheid geven.
Coeliakie is erfelijk, als ik het juist heb heeft een coeliaak altijd het DLQ2 of DLQ8 gen of beiden, als je geen van deze genen hebt kun je geen coeliakie hebben (probleem daarbij is dat 30 % van de Europeanen dit gen heeft, en lang niet iedereen coeliakie).
Verder is het in 90 % (of zoiets) van de gevallen zo dat je antistoffen aanmaakt als je coeliakie hebt (IgA-nogwattus) deze kunnen via je bloed getest worden, meestal gaat een bloedonderzoek vooraf aan een biopt, maar omdat je 10 % kans hebt op een 'foute' uitslag doen ze alsnog het biopt als er in het bloed niets te zien is.
Erfelijkheidsonderzoek doen ze alleen als je een vergrote kans hebt op.... (bijv. bij zusjes en broertjes etc).
Voor het biopt en het bloedonderzoek op antistoffen moet je gluten eten, als je al glutenvrij eet kan dit de uitslag sterk beïnvloeden.
Bij een vermoeden van een allergie ga je vaak een eliminatiedieet doen, ofwel je begint met een dieet waar weinig uitlokkende stoffen inzitten en je voegt iedere keer een 'risicovolle' stof toe tot je reageert.

Ofwel omdat je je al aan een glutenvrij dieet houdt, is het nu niet na te gaan of je coeliakie hebt, of allergisch bent, of gevoelig voor gluten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:24

Ik ben ook in Ede geweest en heb ook mijn ogen uitgekeken, maar dan naar de andere kant.

Ik heb geen coeliakie, maar wel een gluten en nog meer vrij dieet.

Ik heb spaghetti van rijst gescoord en een belgische bolognese saus. Maar eens snel proberen want ik ben heel benieuwd.

Daarnaast EINDELIJK chocolade gevonden (deed vroeger een moord voor choco). Deze was gemaakt op basis van soja geloof ik. Tijdens de rit naar huis al een paar kleine hapjes. had toen al het idee dat ie niet helemaal lekker viel, thuis verder opgepeuzeld en inderdaad hij viel niet lekker. Goed last gehad van mijn darmen. Alles wat ik daarna at viel goed fout Boos!. Heb nog 1 reepje. Die probeer ik van de week, om zeker te zijn dat het echt aan die choco ligt (ik verdenk nog iets namelijk).

Verder kon ik eigenlijk weinig daar, omdat het meeste Gv op basis van mais is. En ik mag geen mais. Wel weet ik nu een plek hier in de buurt waar (ik meen) LePoole aan levert en die leverancier heeft me ook een lijstje meegegeven wat mogelijk is.

En ik kwam in contact met een utrechtse bakinstructrice. Die heeft me gemaild en gaat me (via wat kennissen van haar) helpen met wat aanwijzingen. Dus op zich goed dat ik er ook geweest ben!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 18:17

Tjee wat vervelend zeg dat die reep verkeerd viel. Duimen maar op een wagenziekte want zou toch jammer zijn als je dat ook niet kan eten. Veel coeliaken schijnen het 1e jaar van het dieet ook geen lactose te verdragen.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:26

Ik heb een tijdje glutenvrij gegeten.
omdat ik altijd lage hb waardes had en niet omhoog ging is er een darmbioptie gedaan. Vreselijk die bioptie, ergste was nog wel dat toen de arts het vliesje liet vallen en moest gaan zoeken.
Uit dat onderzoek bleek dus dat is nauwelijks darmvlokken had en toch maar glutenvrij moest eten.
Ondertussen stond ik ook nog onder behandeling van een homeopaat. Na ruim een half jaar zo gegeten te hebben ben ik er mee gestopt. Het eten vond ik vreselijk, voelde me zo anders. Ik mocht haast niks hebben en bij andere mensen thuis voelde ik me ook niet op me gemak door dat ik telkens iets anders moest eten. Voelde ook geen verandering en me waardes gingen ook niet omhoog.
Ben toen met het dieet gestopt en verder gegaan bij de homeopaat die me om de zoveel tijd behandelde.
Nu heb ik er geen last meer van en ben blij dat ik ermee ben gestopt.
Ik heb ook een genentest gedaan, daar kon mee worden vast gesteld dmv je genen oid. Als uitslag Wel-Niet. Ik had het dus niet, maar ik kan het wel krijgen.

Heb er nu dus geen last meer van en ga nog steeds om de zoveel maanden naar de homeopaat, alleen de uitslag van de bioptie vind ik vreemd maarja, dat komt denk ik ook dat dat stukje was gevallen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:59

Tijdens mijn bioptie hebben ze toch wel meer dan 1 syukje weg gehaald.
Persoonlijk zou ik het risico van niet glutenvrij eten bij weinig darmvlokken niet nemen, maar dat is een keuze die je zelf moet maken.

Ik zit te denken om naar Zweden op vakantie te gaan, iemand nog goede tips?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:09

Tips niet wel zijn de scandinavische landen perfect voor mensen met een gv dieet.
Finland vorig jaar was geweldig! In de supermarkt een heel glutenvrij schap, alle restaurants weten wat het inhoudt etc.