Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Kan iemand mij aub helpen, tekenbeet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:10

De ring kan ook helemaal weg trekken inplaats van groter worden.. Dat wil helemaal niks zeggen, want dit had mijn buurmeisje ook en daarom werd zij niet gecontroleerd op Lyme, omdat de artsen zeiden dat de plek dan groter zou worden en bij haar was die weg..
*oeps* en 2 jaar later zat zij in een rolstoel, toch lyme!
Ja, maar dat kwam niet veel voor met haar symptomen zei de dokter..
Sja, zo zie je maar.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:04

Die buurman heeft dus gegarandeert Lyme.
Natuurlijk trekt die ring/vlek weer weg! Dat is alleen maar een klein bij-effectje van de besmetting.
Maar het linke is, dat je je niet moet doodstaren op die ring: Sommige mensen krijgen alleen een rode vlek, andere krijgen eerst een vlek en dan een rode ring, anderen krijgen een donkere ring, en als je pech hebt krijg je helemaal niets! ook dat is heel goed mogelijk, dan ben je wel besmet!
Die besmetting kan zich ook jarenlang schuilhouden in je weefsels voordat je echt ziek wordt, en dan zal je afgewimpelt worden met allerlei onzin, want Lyme is iets waarvoor je met hand en tand moet vechten in Nederland voordat ze er ook maar naar willen kijken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:10

Tjee en wat moet mijn man dan?? Die wordt zowat iedere week gebeten door een teek....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:11

Ik heb bijvoorbeeld nooit een rode ring gezien/gehad. Daarom duurde het zo ontzettend lang voor ze vonden wat ik had en waren ze helemaal te laat.

Slimmerik: in de bouwbouw is het al verplicht in de CAO opgenomen om 1x per half jaar te testen (en dan de uitgebreide testen, niet de Eliza bloedtest). Dat is niet voor niets opgenomen.

En je man zou zich beter kunnen beschermen. Er zijn teekmiddelen, teekwerende kleding. En in Duitsland kun je je laten enten. Ik zou het wel weten als ik zo vaak teken had...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:45

En de tijd dat je onbezwaard het bos in kan gaan is voorbij: lange mouwen, lange broekspijpen, pijpen in de sokken, en iedere avond uitgebreide body-check.
Een teek kotst na 24 uur zijn maaginhoud terug in de bloedbaan van het slachtoffer, dat is het moment waarop je besmet wordt. Als je de teek binnen die 24 uur gevonden en verwijdert hebt maak je weinig kans op besmetting.

Maar ik kan me niet echt voorstellen dat je dit niet allemaal allang weet als je man in zo'n situatie is dat hij regelmatig teken oploopt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:47

Anya schreef:
in Duitsland kun je je laten enten. Ik zou het wel weten als ik zo vaak teken had...

heb je hier meer info over ????
hier wist ik nog niet van

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:48

Het is nieuw. Stond op het Lyme forum. Zal even voor je zoeken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:51

graag wij zijn hier nogal medich aangelegd hier en zijn zeer happig op nieuwe dingen
we zijn niet nieuwschierig maar willen wel graag alles weten

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:01

Ik wil me ok wel laten enten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:06

Nou ik heb me vergist (ik hou die entingartikelen niet zo bij, aangezien enting bij mij wat achterhaald is).

Er was een vaccin tegen de amerikaanse variant (werkt niet in Europa). Dit is van de markt gehaald. Er wordt in Duitsland wel gevaccineerd voor FSME (virus overgebracht door teken) en via het RIVM (info op forum) wordt aangegeven dat gewerkt wordt aan een europees vaccin (dit was bericht van vorig jaar).

Er is nu ook weer discussie over een Lyme vaccin in Europa. Er stond afgelopen februari een artikel in Nature: "Uphill struggle" Nature 439, 524–525; 2006. (is helaas toegang voor nodig).

Kom dit nog tegen
http://www.sbimc.org/2002/spring/Lobet/sld001.htm

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:17

hmm dus ze zijn druk bezig maar lukt nog niet helemaal
hmm intresant Haha!

Riss

Re: ** Kan iemand mij aub helpen **

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:20

doemaarwat schreef:
dat weet ik ook niet !! men moeder heeft nu de 1e hulp aan de lijn doe ik heir goed aan denk het wel toch ?

Onze dokter zegt, bij twijfel altijd doen.
Dus als je twijveld of je naar de dokter moet bellen of wat dan maar ook (dus ook EH) dan doe je er echt wel goed aan. Want als het de moeite is om voor te bellen is het de moeite om er even naar te kijken.
Dat zegt onze dokter altijd. Ik denk ook tekenbeet, maar ik zie al dat ik niet de eerste ben.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:21

TS, ik heb het hele topic gelezen en het lijkt mij het beste dat je écht even naar een (andere) arts gaat. Het zou héél goed een tekenbeet kunnen zijn, maar zelfs als het geen teek was, is het toch veilig om er even iemand naar te laten kijken. Beter even iemand alleen thuis, beter fietsen/lopen en niet met de auto of wat het probleem dan ook mocht zijn, dan dat jij zometeen ontzettend ziek wordt. Als ze er laconiek over doen, EIS een antibiotica-kuur want kennelijk is er onder geneeskundigen in Nederland niet genoeg kennis over Lyme. Als je het niet doet, kan het je leven veranderen en niet positief.
Geen paniek, misschien is het niks, maar wél snel naar een arts voor de zekerheid.
En, wees niet verontwaardigd dat mensen zo reageren; er zijn mensen die door dit soort artsen Lyme hebben en er niet meer van afkomen. Ze willen je daarvoor behoeden, omdat ze zelf weten hoe vreselijk het is. Zie het als hulp en raadgeving van mensen die het beste met je voorhebben; niet als kritiek of wat dan ook!
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 03-07-07 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:22

Oja ik had laatst trouwens ook hier ergens op bokt gelezen dat Horzels en blinde vliegen enzo ook de ziekte van Lyme over kunnen brengen!
Ik weet niet of dat klopt, maar als het zo is, dan zou het natuurlijk ook kunnen dat je door een horzel geprikt bent!

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:29

Riss schreef:
Oja ik had laatst trouwens ook hier ergens op bokt gelezen dat Horzels en blinde vliegen enzo ook de ziekte van Lyme over kunnen brengen!
Ik weet niet of dat klopt, maar als het zo is, dan zou het natuurlijk ook kunnen dat je door een horzel geprikt bent!

Nagelbijten / Gniffelen

Ik was vorig jaar door een horzel geprikt, en me been was heel dik,hard en rood..

Het trok na een paar dagen weer weg, en heb er geen last meer van gehad. Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:30

hmm als ik het goed begrijp is het een vacin om teken te doden
als het vacin goed zou werken en het zou ook kunnen werken op dieren dan zouden al een hele hoop instansies mee kunnen werken om die belachelijke explosieve groei van teken terug te dringen
door bv wild beheer de vogels ed die ze weer uit zetten te enten
huisdieren te enten
en mensen te enten dan kom je al een heel eind

lijkt mij

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:37

Ik heb ook ooit een teek gehad tijdens een vakantie. Iemand heeft 'm toen voor mij geprobeerd eruit te draaien, maar er bleef een stukje inzitten. Dus daar naar de huisartsenpost, maar de dokter kreeg 'm er ook niet uit. Hij zij dat het op zich niet erg was omdat je lichaam de rest van de teek dan "afvoert", maar hij zij wel dat als daar ooit een rode bult komt ik meteen naar de dokter moet ivm de ziekte van Lyme. Dus ik zou het risico zo klein mogelijk maken...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:47

Citaat:
Für die Lyme-Borreliose, die bei uns zu den häufigsten neurologischen Infektionskrankheiten zählt, ist eine Impfung in der klinischen Erprobung. Diese ist derzeit aber noch nicht einsatzbereit. Nach einem Zeckenbiss sollte man darauf achten, ob sich an der Bißstelle eine ringförmige Hautrötung (Erythem) zeigt. Wer eine solche Rötung bemerkt, sollte sofort zum Arzt gehen und sich mit Antibiotika behandeln lassen. Borrelien gelangen erst nach ungefähr 24 Stunden in den Wirt, da sie sich im Mitteldarm der Zecke befinden. Nach dem Zeckenstich können Gelenk-, Herzmuskel-, oder Nervenentzündungen auftreten. Wird Borreliose nicht rechtzeitig erkannt, können Schäden zurückbleiben.

Er zijn wel toegestane entingen tegen borreliose bij honden, niet bij mensen. Het amerikaanse middel is van de markt gehaald.. het was duur en er gingen geruchten dat je er chronische lyme van kon krijgen.

Er gaan ook stemmen (onder politici) op om het aantal vrij grazende dieren in gebieden waar veel mensen komen te beperken (als een soort preventie). Dan denken ze aan koeien, reeën e.d. Maar aangezien in de meeste gevallen konijnen en andere kleine zoogdieren en vogels de tussengastheren zijn is dat natuurlijk kletsica.

Er is aangetoond dat dazen, muggen en andere stekende / bijtende insecten borrelia bij zich kunnen dragen (duitse studie, Heidelberg), maar er is NIET aangetoond dat de bacterie ook daadwerkelijk wordt overgebracht tijdens het steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:29

Misschien wel gemakzuchtig van mij, maar waar komt de bacterie oorspronkelijk van dan? Anya weet jij dat?

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 14:11

ok dus het hoeft niet van een heide teek te komen !! maar wees gerust , morgenvroeg heb ik afspraak met de dokter , en men zus zei dat hij nog net zo groot is ( is niet zo anders hoefden we niet te komen O) Men zus is heel erg bezorgt , ondanks dat zij wel een gebroken arm heeft gaat ze toch autorijden want men moeder moet morgen naar het werk men moeder wou wel mee maar men zus ook wel dus ik slaap toch bij men zus en daarom kan ze me morgen vroeg ook brengen en daar ben ik wel blij om wel lief van haar ondanks dat ze gebroken arm heeft , maar ik begrijp jullie wel dat jullie bezorgt zijn maar dan ben ik ook wel alleen ik heb niet ech het lef om te zeggen van IK EIS DIE ANTIBIOTICA !! snapje? maar men zus die durft het vast wel te zeggen wel op normale toon natuurlijk anders zijn we een beetje onbeschoft he ! maar goed ik maak me wel zorgen hoor alleen ik doe er best cool over dat is wel raar maarja.... er komt zoveel bij kijken nu ik mischien wel die ziekte heb! en dat vind ik gewoon moeilijk

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:14

rijden met een gebroken arm? Nagelbijten / Gniffelen denk niet dat dat erg slim is...
En waarom gaat je moeder werken? Ze was toch erg ziek?

Veel succes iig morgen!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:22

is voor het eerst geconstateerd in het dorpje Lyme in Amerika, omdat daar opeen zoveel mensen vreselijk ziek werden.
Het beperken van grazende beesten lijkt mij onzin. Er komen steeds meer teken, ze zitten op allerlei beesten, (hond) en ze zitten overal. Ook al in tuinen. Er is ook geen ''Teek-seizoen'' meer, je kan bijna het hele jaar rond teken oplopen.

Gebieden met veel hoog gras, of bv varens, en reën, zijn extra gevaarlijk. Ze zitten meestal tot 1.20m hoogte. Maar het verdient aanbeveling ook een hoge kraag met hoed te dragen in het bos.

Als je wilt weten of er veel teken bij jou in de buurt zitten, kan je een wit laken achter je aan trekken over de grond en door de bosjes. Daarna spreid je het uit en kan je teken gaan rapen. Mij zul je het niet zien doen. Vergeet niet jezelf en anderen uitgebreid op teken te onderzoeken naderhand. Ze hebben een voorliefde voor génante plekken.

Vergeet die vlek! het feit dat je die vlek hebt is reden tot zeer serieuze bezorgtheid. Maar wat die vlek nu doet zegt helemaal niets over de infectie! Hij kan morgen weg zijn, dat zegt niets over de infectie. Volgens de mensen met ervaring die hier gereageert hebben heb je die infectie al binnen!
Een dokter is niet heilig! Je hoort hier het ene verhaal na het andere van mensen die in een ROLSTOEL ztten Godbeterd! omdat de Nederlandse dokters kennelijk NIETS van Lyme af weten.

Als je je nu nog laat ompraten dat het over is als de vlek weg is, dan is het kennelijk voorbestemt dat jij je niet meer voort gaat planten.
Zeg rustig en beslist tegen die dokter dat je de antibiotika-kuur wil hebben die hier eerder genoemt is. Als hij dat niet wil herhaal je rustig doch beslist dat je die kuur wilt hebben. En nog een keer. Moest ik ook bij mijn moeder doen. Wil hij nóg niet dan ga je direkt dezelfde dag, naar een andere dokter. Totdat je er één hebt die het serieus neemt.

En nu houd ik ermee op.
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 03-07-07 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 14:29

ja men moeder is ziek maar ze werkt altijd door ,, ze wil nooi thuis blijven :S

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:30

Hm, eigenlijk zou je moeder met je naar de dokter moeten, maar top dat je zus meegaat!

En laat je niet afschepen he, kop op! Ja

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 14:31

ja men moeder wou ook wel mee maar , men zus zei ik ga qwel mee Knipoog