Meer mensen met een Whiplash?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: Meer mensen met een Whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:16

Tis helemaal waar hoor, 100% herkenbaar Haha!

En halverwege hebben ze het over iets anders 'Maar goed, kun je even dit op de post doen?' 'Neeeeeenenenenenene, dat is ook zo'

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:01

Hej,
Ik heb het een beetje doorgelezen

Toch herken ik veel dingen wel
Er stond een stukje over dat als iemand op een brommer zat in de winter diegene alle spieren aantrok in haar rug en nek,

Dit heb ik dus heel vaak als ik met de honden loop en indd vooral in de winter, en als je dan ontspant doet het verrekte zeer en span je binnen no time ook weer aan(wat ook niet geheel pijnloos is Verward )

Ook heb ik vaak dat als ik iets aan het doen ben bijvoorbeeld ik wil met me croisantjes de kamer inlopen dat ik ineens ff paar seconde zwart voor me ogen zie en niet meer weet wat ik doe, dan liggen me croisantjes ineens op de grond

Net als laatst ik wilde kauwgum in me mond doen, en ineens weer zo'n rare reactie (blackout?) en toen stond ik daar met me kauwgumpakje en kaugum zelf op de grond Verward

Ik heb 4jaar geleden een ongeluk gehad met een paard, waarbij me 7de nekwervel gebroken was, een tijdje ook niet kunnen lopen en een nekkraag omgehad

denken jullie dat het hier iets mee te maken kan hebben?

Zie ook vaak vlekken voor me ogen of word ineens duizelig

Verder tja concentreren was nooit echt een super sterk vak van me, maar ik kan wel makkelijk achter de pc of tv kijken, met paarden heb ik verder geen last..

Maar het aanspannen enzo is wel vreselijk irritant

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:05

Ik zou toch echt eens naar de dokter gaan voor dat duizelingen gedoe, blackouts kunnen heel gevaarlijk zijn. MRI/CAT is dan zeker wel op zijn plaats denk ik.

Duizelingen heb ik zeker wel, maar heb gelukkig al een tijd geen blackout meer gehad

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:10

het is dus wel een blackout? dat ik ff eruit ben? ik val niet flauw ofzo maar krijg een wazig beeld ofzo heel raar, kan het niet echt uitleggen,

ik moet altijd wel ff denken wat ik ook alweer deed/van plan was

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:15

Het is zeker een blackout. Je hebt kans dat die ooit vanzelf voorbij gaan, maar je zult net zien dat je hem eens op het meest ongepaste moment krijgt. Soms merk je niet dat hij eraan komt, en zo ben ik al eens een paar meter omlaag gedonderd °oeeeeps, een slechte middelbare school actie, en dat heb ik geweten°, dus het kan echt gevaarlijk zijn. Het lijkt vind ik het meest op een storing in je hersenen, en om zeker uit te sluiten dat het echt niets anders is, toch even naar de dokter denk ik

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:25

hmmz klinkt eng, ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen uit te leggen aan me dokter
Dit heb ik indd ongeveer vanaf dat ongeluk, soms zie ik ook me moeder in zo'n Black out, die dan weer kwaad op me af komt, en daarna is alles weer heel normaal

het is denk ik een seconde ofzo..

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:00

Meld me ook in het topic, heb ongeveer 8 weken geleden wiplash opgelopen met paardrijden. Veel dingen komen me wel bekent voor.
Heb fysiotherapie, maar heb het idee dat ik daar alleen maar slechter vandaan kom dan dat ik ernaar toe ga.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:05

khirshanta schreef:
Volgens mij ligt het grotendeels aan het weer, iedereen lijkt nu even een dip te hebben, hoofdpijn, en kan het allemaal even niet zo goed hebben.

Praten met jullie is inderdaad heel fijn, gewoon om even te zeggen hoe en wat, en te weten dat jullie weten wat het is.

Ik weet niet of het zo'n goed punt is dat je niets meer geeft om meningen van anderen. Je moet wel hoor, daar niet van. Mijn ervaring is dat je je meteen afsluit bij het minste of het geringste, ook omdat je er idd. de kracht niet voor hebt (heeft 'ie dat voor ons uitgevonden? Dat moet toch wel dé slogan van dit topic zijn Clown) Indirect cijfer je jezelf weg, omdat je eigenlijk meegaat in het 'stel je niet aan' idee. Maar het probleem is... je kúnt niet meer. Je ligt niet in bed, of doet verder niks omdat je zo lui bent, maar het lúkt gewoon niet. Je moet je krachten verdelen, en dan moet je vaak ook nog eens kiezen voor de dingen die móeten en meestal niet leuk zijn. Als je daar reacties op krijgt, kun je niet anders meer dan denken 'zal wel, daaaag Doei!', maar het maakt je zo koud, en je komt op andere mensen heel anders over dan je eigenlijk bent.

Ja Ja Ja

Ik gooi het bij mezelf maar op dat ik aan vakantie toe ben, ik merk dat ik heel erg "afstomp" gewoon omdat ik de energie niet meer op kan brengen om meer te doen dan het hoog nodige.
Kan me nergens meer op concentreren. Als ik een film kijk en hij is afgelopen weet ik amper nog waar ie over ging..............
En ja, ik word naar buiten toe dus ook heel erg "vlak" kan me kop bijna niet bij een gesprek houden.
Ik merk het zelf maar kan het niet doorbreken.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:06

suusiejj schreef:
hmmz klinkt eng, ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen uit te leggen aan me dokter
Dit heb ik indd ongeveer vanaf dat ongeluk, soms zie ik ook me moeder in zo'n Black out, die dan weer kwaad op me af komt, en daarna is alles weer heel normaal

Zou er toch even naar laten kijken.................

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:39

Tavanta schreef:
suusiejj schreef:

Zou er toch even naar laten kijken.................

ja dat doe ik denk ik ook, maar hoe leg ik de dokter dit goed en duidelijk uit Verward

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:42

Schrijf alle dingen op die je hier ook vermeld hebt en eventueel andere voorbeelden, geeft een aardig duidelijk beeld lijkt me.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:50

ik hoop het, zal binnenkort een afspraak maken..
Maar volgens mij is mijn nekwervel wel weer aangegroeit
Ze wouden me toen in Enschede opereren maar dat was met risico dat ik helemaal niet meer zou kunnen lopen omdat ik er ook nog naar toe moest worden gebracht,
Mijn moeder had dat toen liever niet enzo,

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:24

Tavanta, wat jij net zegt/schrijft doe ik ook. Op een gegeven moment ben ik zo moe van al die vragen wat is er , voel je je wel goed en nog meer van die dingen dat ik ook steeds maar weer zeg dat het tijd voor vakantie is Lachen

Gebruiken jullie eigenlijk ook medicatie? Ik heb nu een soort spierverslappers gekregen van de huisarts, het helpt me wel om beter te kunnen slapen maar voor overdag heb ik er niks aan want dan mag ik niet autorijden en kan ik dus niet op mijn werk komen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:32

Ik heb een heel assortiment pillen in huis, wissel een beetje af maar probeer wel zoveel mogelijk zonder te doen als het kan.

Maar wat heb je nu gekregen dan dat je er niet mee mag autorijden?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:24

Zijn er dan ook geen pillen die je in ieder geval wat minder moe maken?

Guarana helpt wel wát, maar is ook weer ontiechelijk duur de laatste tijd. Energy drinks: dan kan ik wel aan de gang blijven Haha!

Edit:
Over de spierverslappers: met de meeste mag je inderdaad niet rijden. Je wordt er niet slap van, maar ontspant heel gemakkelijk (gedwongen ontspanning), en kunt dus niet zo goed reageren als zonder de medicijnen

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:15

Ik slik weleens uboprofen als de pijn echt niet meer te houden is. Probeer het zoveel mogelijk niet te doen, want als ik me beter voel ga ik ook een hoop dingen doen en ben ik de dag erna of 's avonds de pineut, want je krijgt het dubbel zo hard weer terug...

Ik zit nu in de ziektewet en als ik een film ga kijken kijk ik ook altijd een film die ik al ken, anders heeft het geen zin. Een nieuwe film volg ik ook niet... Bloos

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:18

Ik heb ook idd een heleboel pijnstillers gekregen maar ik heb er nog niet 1 gevonden die werkt. Die spierverslappers kan ik dus alleen voor het slapen innemen zo blijven we bezig Tong uitsteken
Hebben jullie trouwens ook last van je rug? Ik sta steeds met een holle rug, als ik rechtop sta krijg ik steeds het idee dat ik achterover val Gestoord

mynique ben je al voor de uitslag geweest?

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:41

meld me ook maar ff
kheb 25/06/07 een auto ongeluk gehad, rechts reed er een auto in die van zijn oprit reed. Ik zat aan de bestuurders kant, mijn vriend reed en had niks. Mijn rechterarm zat gekneld en ze hebben me eruit moeten halen met de brandweer.
Naar spoed gebracht en foto's gemaakt van arm en nek, niks op te zien, 2 dagen ziekteverlof gekregen.
3 dagen later kreeg ik enorm veel pijn aan mijn nek. Naar huisdokter geweest en nog paar dagen bijgekregen, mijn arm was ondertussen al helemaal in orde.
1 week later kreeg ik meer en meer pijn aan nek en duizelig, moeheid.
Terug naar huisdokter, diagnose: Whiplash!
Hij raadde me aan om naar kine te gaan, na 4 beurten was ik het beu want de pijn werd erger en erger en kreeg nog eens migraine erbij ook.
Terug dokter geraadpleegd, verbod om nog naar kine te gaan en spierontspanners gekregen. En 2 weken ziekteverlof bijgekregen.
De tijd dat ik thuis was, lag ik bijna heel de dag op zetel en ging mijn paard elke dag ff poetsen. Een vriendin reed dan mijn paard.
Nu ben ik vandaag terug aant werk, en kzit hier enorm af te zien.
Kzit heel de dag achter een pc. Kzie wazig, dubbel, tintelingen in mijn armen, vreselijke nekpijn... Terwijl ik vond dat het de laatste dagen goed ging... kheb nu het gevoel of ik heb het allemaal wat onderschat..

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:26

trutje schreef:
Ik heb ook idd een heleboel pijnstillers gekregen maar ik heb er nog niet 1 gevonden die werkt. Die spierverslappers kan ik dus alleen voor het slapen innemen zo blijven we bezig Tong uitsteken
Hebben jullie trouwens ook last van je rug? Ik sta steeds met een holle rug, als ik rechtop sta krijg ik steeds het idee dat ik achterover val Gestoord

mynique ben je al voor de uitslag geweest?

Ja ben net thuis van het ziekenhuis en shoppen bij de Ikea Tong uitsteken
Maar de uitslag is goed. Er is niks te zien bij mijn zenuwbaan, gelukkig!
helaas zei ze erachter aan dat dat niet alles zegt en dat ik alsnog voorzichtig moet blijven doen.
Maar als ik weer het rijden op wil pakken kan ik er niks mee beschadigen, maar ook dat wil niet zeggen dat het paardrijden weer goed gaat. Want tja, whiplash, zoals ze zei, is maar een verzamelnaam van een aantal vage klachten. Tja daar moest ik het maar mee doen.

Blijven therapie volgen, wellicht bij een ander maar blijf het voorlopig proberen bij mijn orthomanuele arts en ga lekker weer proberen te rijden, eens kijken hoe dat gaat. Heb er natuurlijk al stiekem op gezeten maar mag nu het "fanatieke" rijden weer gaan oppakken.
Ik hoop alleen nergens op want het zal maar weer eens tegenvallen......
Zolang mijn paard maar niet gaat hangen in mijn handen... dus wellicht een rijtechnich probleem, maar ik kan niet wachten.

En ik hoop binnenkort dan ook weer gewoon weer te kunnen starten.
Maar...eerst eens rustig aan beginnen en ik doe het maar in overleg met mijn behandelend arts.
Maar mijn dag kan niet meer stuk.

Helaas nog wel hoofdpijn vandaag maar als dat alles is Knipoog

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:11

mynique:
Wat een mooi bericht zeg,
maar doe alstjeblieft wel rustig aan met paardrijden hoor, het valt zo tegen als je net weer begint
Ik houd het soms nog maar een kwartiertje/ 20 minuten vol, maar ik rijd wel weer!
Mjn zus is altijd zo lief om er eerst even op te gaan, dan kan ik de rest van de tijd, en dat bevalt heel goed.
Ik rijd nu nog af en toe op het paard van een vriendin, die heeft vlakkere gangen dan die van mij, en dat kan ik dan beter hebben...dus dat scheelt ook nog wel.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:17

Mynique wat fijn dat je nu weet dat je veilig op je paard kan stappen.
Mijn uitslag was toen ongeveer hetzelfde als die van jou, je hebt er eigenlijk niets aan maar je hebt weer een beetje zekerheid.
Veel plezier met weer proberen te rijden Knipoog

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:13

Red Bull helpt bij mij als ik voel dat ik ga "instorten" en ik moet bijvoorbeeld nog snel wat boodschappen wil doen, dan heb ik ongeveer een uurtje uitstel. Als de pijn echt erg is, werkt dat niet maar wel als ik het voel aankomen.
Heb ook andere energy- drinks geprobeerd maar daar merk ik niks van. Dure grap maar als ik daarmee ff uitstel van mn bed krijg is het me wel waard.
Ook ik ben sinds een week weer voorzichtig aan het rijden. Gaat redelijk maar ik ben erg bang dat ik strakt voor de zoveelste keer figuurlijk moet "afstappen" maar aan de andere kant zit ik mooi met een big smile op mn paard!
Sommige mensen snappen écht niet dat je er niet voor kiest om niet (vaak en intensief) te rijden. Dat je voor de lol 4x per week longeert.
Ook irritant mensen die je erop wijzen dat je "gewoon" in beweging moet blijven. Goed bedoeld maar ook hierin heb je geen keus. Ik sport nu 5x per week een half uur en 2x per week op mn paard stappen. Daar ben ik al heel blij mee maar hoewel je er niet bij wilt stilstaan, "wacht" je op een terugslag.
Ik ben de afgelopen 4 jaar 15 kg aangekomen puur omdat ik niet voldoende kan bewegen (soms lig ik 16 uur per dag in bed). Zó frustrerend allemaal!! Verdrietig

Hebben ze bij het UWV de wiplash al medisch erkend of bestaat hij eigenlijk niet?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:25

Soms is het longeren ook al dodelijk vermoeind bij mij.
Merk wel dat ik op de ijslander beter kan zitten, dan hou ik het beter vol. Scheelt ook dat die braver is en niet trekt e.d.
Wil wel op gaan bouwen want wil eigenlijk wel een ijslander buitenrit gaan maken op vakantie als het gaat.

Ben gister de bank niet afgeweest, ga toch maar even terug naar de huisarts voor wat pijnstillers of spierverslappers ofzo, want wordt hier ook niet echt vrolijk van.

@amanda2 het is inderdaad moeilijk voor te begrijpen dat je dat niet kan. Stalgenoot heeft ook wiplash en ik snapte ook niet dat ze niet ermee kon rijden, maar nu ik er zelf mee zit snap ik haar heel goed.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:06

Thanx allemaal!

Ik zal zeker rustig aan doen met rijden! En inderdaad een paard met vlakke gangen is dan toch het beste om weer op te bouwen. Van de week zat ik op een tuiger, nou eehhhh ben na 4 drafpassen maar weer gaan stappen want inderdaad dat was dus 1000x niks Clown
Gelukkig heb ik er met mijn eigen paard niet zo een last van. Alleen doorzitten. Maar gelukkig hoeft dat nog niet in de B dressuur. Dus nog genoeg tijd om rustig op te bouwen.

En inderdaad Bebikaya het is inderdaad dan lekker dat je paard al los gereden is. Ik ga het ook op die manier proberen. Eerst iemand hem los laten rijden en dan er zelf wel op. Ik heb ook zo een paard, net een diesel, heeft net even wat meer tijd nodig om los te komen. Tja en hem er doorheen rijden gaat me inderdaad nog niet lukken.

Maar het is inderdaad erg fijn zekerheid te hebben.
Nou maar kijken heo het met mijn werk gaat.
Nog deze week vrij en dan...zucht weer aan het werk. bah

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:26

mynique;
zat even in je profiel te kijken, leuk paard heb je!