hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:22

bedankt voor de reacties...

ik moet dus een scan maken en geen fotos van miijn ruggewervel?

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:11

Na 4 jaar pijn lijden en steeds maar weer rugklachten mocht ik 28 augustus eindelijk op voor een MRI-scan. Na 3 weken kon ik de uitslag ophalen in het ziekenhuis...... 2 kleine uitstulpinkjes in mijn onderste gedeelte van mijn wervelkolom. Niets ernstig zei de neuroloog, gewoon 5 weken fysiotherapie en dan maar eens terugkomen....... Maar had zo'n verschrikkelijk veel pijn sinds 2 weken dat ik er s'ochtends minimaal 2 uur over deed om mijn bed uit te komen en dan stond ik letterlijk met mijn nagels in de muren te krabben. Ik kreeg al Tramadol, dat is de voorloper van morfine, maar de zenuwpijn ging er gewoon niet van weg.

Godzijdank heeft mijn vriend goede connecties en na wat heen en weer gebel mocht ik dezelfde dag naar een prive-kliniek in Mill voor een second opinion. Dat heb ik geweten want 2 dagen later ben ik met spoed geopereerd aan een dubbele hernia. Volgens de neurochirurg had ik geen dag langer mogen rondlopen met dat ding. Mijn zenuwen in mijn rechterbeen werden letterlijk afgekneld waardoor ik uitvalsverschijnselen had en mijn blaasfunctie werkte ook niet optimaal. De chirurg heeft 1 hernia weggehaald op L5 S1, tijdens de operatie kwam de chirurg erachter dat de hernia was los gebroken, oftewel een sequester, hierdoor bleek mijn tussenwervel te zijn gaan "lekken". Ook bleek mijn zenuw vast te zitten met litteken weefsel, de zenuw deed eigenlijk helemaal niets meer, deze hebben ze losgemaakt. De andere hernia op L4 hebben ze niet verwijderd, die moet met rust genezen.

De eerste 10 dagen na de operatie moest mezelf injecties geven om trombose te voorkomen, zat vanaf mijn tenen tot aan mijn lies in steunkousen, mocht alleen liggen en af en toe een stukje lopen. Alleen zitten wannneer ik mijn eten krijg en verder een beetje niksen en vooral compleet afhankelijk zijn van anderen....

Nu ben ik bijna 4 weken verder en ik moet zeggen het gaat super! Vanaf het moment dat ik ben wakker geworden uit de narcose heb ik totaal geen pijn meer gehad, echt helemaal niet. De zenuwpijn is niet meer terug geweest. Ik kan alweer aardig bewegen en sinds vandaag ben ik bezig met fysiotherapie. Ik merk wel dat ik totaal geen conditie heb want na een half uur trainen ben ik letterlijk bekaf Slapen

Het zal nog wel een hele tijd duren voordat ik alles weer kan en mag en dan met name paardrijden..... Als alles goed gaat mag ik in januari proberen 5 minuten te stappen en daarna volgens een schema steeds een beetje langer rijden,

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 16:20

Ik ben dit topic ooit begonnen en ben nog steeds niet van mij rugklachten af.
Mri , hernia dus.
Cesar therapie gehad. Erg nuttige tips gehad. Maar de zeurende pijn blijft. De ene dag gaat het beter als de andere dag.
's Morgens erg stijve rug, daarna gaat het beter en in de loop van de middag gaat het weer slechter.
Maar opereren vind ik nog steeds geen optie. Ik heb genoeg rampverhalen gehoord over littekenweefsels etc.
Af en toe slik ik Zaldiar, een goede pijnstiller.
In mijn hoofd wil ik van alles doen, maar mijn lichaam werkt niet mee, zeer fustrerend.
Allemaal beterschap

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:48

favo schreef:
Maar opereren vind ik nog steeds geen optie. Ik heb genoeg rampverhalen gehoord over littekenweefsels etc.
Af en toe slik ik Zaldiar, een goede pijnstiller.
In mijn hoofd wil ik van alles doen, maar mijn lichaam werkt niet mee, zeer fustrerend.
Allemaal beterschap

De manier waarop ik ben geopereerd zorgt ervoor dat er zo min mogelijk word beschadigd....... Het is een van de modernste manieren om deze operatie uit te voeren. Ben door Proff Bernsmann geopereerd, hij heeft een privekliniek in Duitsland en werkt enkele dagen per maand in Nederland. Zijn kliniek in Duitsland is de modernste kliniek van Duitsland met de meest geavanceerde behandel methodes. Kijk anders eens op www.viasana.nl dit is de kliniek waar ik ben geopereerd.

Ik kan je 1 ding zeggen: mocht er ooit nog ergens in mijn wervelkolom een hernia ontstaan dan mogen ze die gelijk van me weghalen! Heb al meerdere operaties moeten ondergaan aan o.a. mijn knie en een blindedarmoperatie maar de hernia operatie is me qua pijn en ongemak het meest meegevallen!

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:33

Ik heb de site bekeken en mocht ik in de loop der tijd geen verbetering hebben,
is dit mischien zeker een optie.
Het is natuurlijk wel afhankelijk of mijn verzekeraar dit zou vergoeden.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:33

Ik ben ook een keer of 5 in Mill geweest bij dr Bernsman, maar helaas kon hij mij niet helpen.
Ik heb 3 hernia's op niveau L3-L4, L4-L5 en L5 -S1 die niet operabel zijn.
Ik heb alleen erge rugpijn en loop dan helemaal krom en scheef en hij dacht dat door het inzakken van 3 wervels de druk op de facetgewrichten te groot was en dat daar mijn pijn vandaan kwam.
Hij heeft vervolgens 3 keer een facetverdoving gedaan , maar daty hielp niet en dus kon hij mij niet helpen.
vervolgens ben ik naar de rugpoli Twente gegaan en daar hebben ze op die 3 hoogtes een discografie gemaakt, dwz dat ze contrastvloeistof in de tussenwervelschijf spuiten om pijn op te wekken..............nou , pijn deed het zeg, ik vloog zowat tegen het plafond omhoog.
Het bleek dus dat ik alleen last had van niveau L3-L4 en de andere twee gaven geen klachten.
Tevens bleek dat die tussenwervelschijf gescheurd was en daar kunnen ze dus "nog"niks aan doen.
Ik heb nu 3 keer een cortisone injectie gehad in die tussenwervelschijf en dan gaat het toch een stuk beter.
Ze zijn bezig met een nieuwe behandelmethode, maar die is nog niet afgerond.
Ik mag nu in Januari terug bellen hoe de resultataen van die nieuwe methode zijn en als die goed zijn kom ik daar voor in aanmerking als ze daarmee beginnen, dus ik zal nog even geduld moeten hebben.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:35

Die injecties, is dat alleen tegen de pijn of doet het nog wat meer?
Rijd je wel evengoed paard?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:40

Het is voornamelijk tegen de pijn en het is ook een ontstekingsremmer volgens mij.
Bij sommige patienten zetten ze 1 injectie en die zien ze nooit meer terug en bij andere moeten ze het vaker herhalen, maar hij zei wel dat je dit niet elke maand kan doen.
Als de pijn minder is kan wel een beetje recreatief rondhobbelen ,maar op het moment dat ik weer scheef loop van de pijn gaat dat ook niet meer.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:40

Hallo allemaal!
Heb al ruim 20 jaar rugklachten,lage rugpijn,varieerend van ongemak tot mijn schoenen niet meer aankrijgen en niet kunnen
rijden.Braaf elk jaar foto's laten maken,niets te zien...
Vorig jaar een andere huisarts door verhuizing die me door stuurde naar de pijnpoly,mri gemaakt,dubbele hernia met een los sequester.3 maal in de week fysio,en lopen tot je er bij neer valt.Dit gaf wel iets verlichting,samen met dyclofenac100 2 maal per dag.Op kerstnacht ging het niet meer ik zat in eeen soort foetus houding op bed en kon me niet meer verroeren en
ben afgevoerd naar het ziekenhuis.
Daar heb ik 2 dagen aan de morfine gelegen,wat niet hielp,kwam er gewoon huizenhoog overheen.Sequester was gaan zwerven, en drukte tegen een zenuw van mijn rechterbeen.
Vlak na de Kerst hebben ze een een tussenwervel in gespoten met cortisonen tegen de zwelling en ontsteking.
Heb bijna 10 maanden geen last gehad,heb nu de griep en ook weer last van mijn rug ,hopelijk gewoon een spieren kwestie... Nagelbijten / Gniffelen

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:49

Dat is niet niks zeg!
Hopelijk is de last in de onderug inderdaad spieren.

Naast mijn hernia's heb ik ook nog een ernstige hielspoor ,er is een
grote kans dat dat te maken heeft met verkeerde houding,waardoor lopen soms erg moeilijk gaat.
In mijn voet heb ik dan ook twee hormonen-injecties gehad,helaas heeft dat niets geholpen.
Ik mag er maximaal drie van de orthopeed maar ik laat die derde poging voor wat het is.

Volgende week dinsdag gaan ik naar een man die orthopedische steunzolen maakt,
hopelijk kan hij nog wat voor mij doen.
Ik liep altijd wel bij podologen maar deze gaat weer een stapje verder.
Ik wacht het allemaal wel af!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:07

CherokeeChum schreef:
Vorig jaar een andere huisarts door verhuizing die me door stuurde naar de pijnpoly,mri gemaakt,dubbele hernia met een los sequester.

Ik had ook een sequester en mocht daar absoluut niet meer door blijven lopen...... Afzonderlijk van elkaar hebben de Neuroloog en meerdere fysiotherapeuten mij dit verteld...... Hoe komt het dat jij er wel mee door mag lopen? Een sequester kan namelijk behoorlijke blijvende schade aanrichten als het zich op een verkeerde plek vastzet?!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:31

Idd,kan..Die van mij is inmiddels ingekapseld en aan het oplossen. Vandaag intake gehad bij de Chiropractor,rugklachten komen niet van mijn hernia Go jij! Go jij!
Mijn neuroloog raadde mij ten sterkste af om me te laten opereren,vanwege EEN BLIJVEND ZWAKKE PLEK.
Hij raadde aan om te blijven bewegen indien mogelijk omzodoende een sterk spiercorset te behouden. De ingespoten ontstekingsremmer maakt dat mogelijk. Cool

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:58

Heb je ook een behandeling gehad bij de chiropractor?
Ben wel benieuwd of je er dan baat bij hebt.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:00

Me moeder word binnekort geopereert voor een hernia die heb ze al heel lang, 2 x een auto ongeluk gehad. Ook had ze een wiplash. Omdat ze al zolang met pijn rond loopt hebben ze nu besloten haar te gaan opereren.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:57

Bij mij gaat het ietsjes beter maar, die bil kan zo pijnlijk zijn.
Rijd al 5 weken geen paard en autorijden is een crime.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:27

Sorry dat ik dit topic weer naar boven haal, maar zijn er ook mensen bij wie een hernia is geconstateerd zonder dat ze rugklachten hadden?

Ik ben vandaag vanwege uitvalsverschijnselen van mijn rechterbeen bij de chirurg geweest, omdat mijn fysio het idee had dat het vanuit mijn meervoudige bekkenbreuk zou komen.
Helaas lag dit volgens de chirurg niet voor de hand omdat het het 'verkeerde' been was.
Na een aantal testjes zei hij dat het wel heel veel overeen kwam met de verschijnselen van een hernia, maar ik heb dus absoluut geen pijn in mijn rug .
Ik ben nu doorverwezen naar een neuroloog.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:39

Bijna alle hernia's zijn zonder pijn in de rug.. De hernia knelt zenuwen af die naar het been lopen, dus daar heeft de rug niks mee te maken..

Ik heb ook nooit last gehad van me rug toen ik mijn hernia had.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:44

Het is niet helemaal waar dat bijna alle hernia's zonder pijn in de rug zijn. Hernia's kunnen ook zonder pijn in de rug zijn, maar vaak begint het daar toch echt mee hoor.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:47

ik heb 4x een hernia gehad, waarvoor ik 3x geopereerd ben. ervaringsdeskundig dus! Haha!
had enkel last van m'n rug de dag dat het fout was gegaan, en vlak erna. spieren die dan 'vastslaan'.
verder alleen gruwelijke beenpijnen en krampen gehad. en uitval (door m'n been zakken) en incontinentie (gets, vies verhaal, maar het komt echt voor!).
ben blij dat ik me heb laten opereren toen, anders was ik er nu zeker veel slechter aan toe geweest (tot verlammingen aan toe, vermoed ik...). Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:49

na de hernia's kreeg ik pas last van mijn rug....heel erg stijf en s'ochtend mijn bed niet uit kunnen komen.

Echter durf ik nu wel te melden dat het goed gaat. Ik rijd zelfs weer paard (2 a 3x per week) Go jij! Go jij! en heb plannen om volgend jaar april/mei een endurance gaan rijden en ga weer les nemen.

Verder heb ik mezelf een flinke schop onder de kont gegeven en ga ik aan de gang op een sport school. Om te kijken of de overige klachten willen verdwijnen.

100% wordt het nooit meer want gister voelde ik het toch weer steken in mijn kuit. maar ik hoop echt dat dit de laatste keer was dat ik er eentje heb gehad want een 4e keer zal ik echt niet trekken.

Nu alleen nog een baan want ja die was ik ook kwijtgeraakt door die hernia.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:02

Inmiddels is het ruim 10 weken geleden dat ik geopereerd ben aan mijn hernia en ik heb met goedkeuring van mijn fysiotherapeut alweer 3 keer op mijn paard gezeten Go jij! Go jij! Het was maar 3 x 5 minuten stappen, maar toch Haha!

Heb nog steeds geen pijntje gevoeld en helemaal in de gloria........

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:30

Hartstikke fijn napoleon.
Ik ga morgen weer naar Hengelo voor een cortison injectie in mijn tussenwervelschijf.
Ik hoop dat ik het dan weer kan uitzingen tot Januari en dan weten ze misschien meer over die nieuwe behandelmethode.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 03:23

Ik ben nog lang geen 100% en die zal ik ook nooit meer worden (op 19 jr) maar ik heb het geluk (en daar ben ik heeeeeeel blij mee) dat ik nog altijd dagelijks (zoveel paarden als ik wil) kan rijden. Het is zelfs fijn voor mn rug. Die wordt er lekker los van.
Fijn Napoleon en Cowgirl dat het nu wat beter gaat!!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 03:37

Zoals mischien al eerder gelezen had ik mijn eerste hernia op mijn twaalfde. Ik had geen pijn in mijn rug, maar wel uitvalsverschijnselen in mijn rechterbeen. Mijn heup deed zeer en werd daarom door de huisarts doorverwezen naar een orthopeed. Op de rotgenfoto's was niks te zien. En die orthpeed had al snel zoiets van: het komt niet vaak voor bij kinderen, maar het kan een hernia zijn. Daarna werd ik snel doorverwezen naar een neuroloog die na een mri-scan een hernia constateerde. Op de plek waar een harnia het vaakste voorkomt: De L5 S1.
Ik had veel pijn, lang zitten was de hel en mijn rechterbeen was half verlamd. Het kon doorslaan naar mijn blaas. Dus na 10 dagen plat gelegen te hebben wat totaal niet had geholpen, het werkte juist averechts want mijn spierkracht was heel erg afgenomen, geopereerd. Lelijk lidteken,cesar en fysiotherapie en het was helemaa over. 10 jaar daarna; Kleine hernia zelfde plaats. Zitten en liggen was de hel. Kon niet slapen zonder valium en paracodeine. En niet gewoon functioneren overdag zonder paracodeine. Uiteindelijk is deze vanzelf over gegaan.

Paardrijden blijkt ook voor mijn rug zeer goed te zijn. Na een rit voelt hij helemaal los. Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 07:46

Dus het komt toch wel vaak voor, een hernia zonder specifieke rugklachten.
Nou ja, afwachten maar. Ik heb gelukkig geen helse pijnen, alleen een slepend been, that's all. Daar is verder prima mee te leven imo, dus verwacht niet dat de neuroloog daar wat aan gaat doen.