rug gebroken, van paard gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Re: rug gebroken, van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:50

Oei, sterkte! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:51

Ai Nagelbijten / Gniffelen . Heel veel sterkte!
Bijzonder hoor; dat je alweer denkt aan rijden (zin in het bos). Ben afgelopen jaar in Juli gevallen en had een scheur in m'n heiligbeen (ook op onderrug gevallen, op een laag houten schot); sindsdien ben ik heel bang geworden met rijden.......

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:55

In Leusden?? Dat is heel wat anders dan in Oenkerk. Haha!
Zie je in Oenkerk denk ik dan wel weer.. Eerst maar weer beterschap!

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:55

Ik was ook erg bang voor het rijden geworden! Het is bij mij nog maar 10 weken geleden, maar ben al wel weer volop aan het rijden Bloos Wel op een heel braaf paard en alleen maar stap en draf.
Ik had het idee dat wanneer ik nu niet weer zou beginnen ik nooit meer zou gaan rijden, en dat wilde ik niet Bloos! Sinds een week heb ik zelf weer een paard, en daar ga ik het rijden straks heel rustig weer mee opbouwen. Ik stap haar nu alleen nog maar uit. Maar ik vind het al heerlijk om gewoon weer bezig te zijn met een eigen paardje Haha!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 21:03

Ik heb eigenlijk niet heel veel angst. 't ging ook heel erg snel. Paard schrok 1 goeie bok, en ik vlieg er af. Ik lag op de grond en wilde gelijk opstaan (wat ik altijd doe (als reflex denk ik) maar dat deed heel erg zeer. Toen is gecheckt of alles het nog "deed" en toen ben ik opgestaan en even goed bewogen zodat ik de dag daarna niet stijf zou zijn. Heb er geen seconde bij stilgestaan dat het wel eens gebroken kon zijn! Doordat het allemaal zo snel ging heb ik niet echt tijd gehad om bang te worden.... Als je dan 7 weken op bed moet liggen ga je wel denk van t had ook heel anders af kunnen lopen, maarja ik denk dan maar ik had ook over een stoeprand kunnen struikelen en me rug breken. Tuurlijk zal ik de eerste keer met knikkende knieën opstappen denk ik, maar t paardrijden zal ik nooit op kunnen geven. Heb al zoveel tegenslagen gehad waardoor ik een tijdje uit de running was, maar telkens vond ik weer een manier om toch te kunnen rijden. Ik geloof niet dat ik dit op kán geven.....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:07

sterkte joh!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:21

Sterkte allemaal!

Ik heb sinds de val en revalidatie nu 2 keer gereden, gestapt en een stukje draf.
Helaas heb ik nu weer erg veel pijn, denk ook omdat ik sinds gisteren met fysio ben begonnen.
Eigenlijk ga ik vanaf maandag weer hele dagen werken, maar denk dat ik dat echt niet trek.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:24

Ik kreeg nadat ik met fysio was begonnen inderdaad ook weer wat meer pijn.
Best wel veel denk ik om weer hele dag te werken! Op hoeveel weken zit je nu?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:25

Ik heb nu 2 en een halve week halve dagen gewerkt, daarvoor 5 weken thuis met een corset. En ik was eind december dus gevallen.

De bedrijfsarts zei dat ik moest bellen als het niet ging, dan kon ik nog wat langer halve dagen werken.
Nou ben ik alleen bang dat mijn collega's dat niet zo leuk vinden, ze doen nogal lacherig over de hele situatie, dat ik nu 'lekker' halve dagen werk enz.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:30

Oh dat is jammer! Ik ben ook wel mensen tegengekomen die de situatie toch wel wat onderschatten ( ik zelf overigens ook Bloos ) Ik heb mijn school inmiddels wel weer opgepakt en nu dus weer een nieuw paard, maar verder heb ik nog wel heel veel beperkingen! Ik kan ook echt nog maar halve dagen maken, daarna ben ik helemaal dood en heb ik ook echt weer pijn Boos!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 21:34

Hoelang hebben jullie in totaal rust gehad voordat jullie weer rustig aan konden gaan werken?
Ik hoopte dat na deze 7 weken alles weer aan elkaar gegroeid zou zijn en ik geen pijn meer zou hebben en weer rustig aan kon gaan werken. Maar ik merk nu dat ik na 2 uur op te zijn geweest ik weer moet gaan liggen. T gaat mij allemaal maar niet snel genoeg, (wil wel goed naar me lichaam luisteren, en t rustig aan doen)

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:37

Ik heb twee weken volledige bedrust gehad, na die twee weken af en toe eens een uurtje uit bed.
Daarna ben ik steeds wat meer op gaan bouwen. Ik zit nu dus op 10 weken en kan ongeveer een dagdeel achter elkaar gewoon mijn dingen doen. Daarna ben ik moe, maar heb ik ook pijn. Dus ga ik maar weer braaf even in mijn bedje liggen..Het gaat mij ook absoluut niet snel genoeg, ook omdat ik het idee heb dat ik nu een beetje blijf hangen zeg maar; het wordt niet minder maar ook niet beter Boos! Mijn fysio zegt dat het heel normaal is, en dat ik al erg snel ga!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:44

Ik ben na de val (eind december) nog 2 maanden doorgelopen, paard gelongeerd, gemest, gewerkt 40 u per week, huis schoongehouden enz.
Toen kwamen ze er achter dat het gebroken was, door foto's, en kreeg ik een corset. Toen bleef ik ook thuis, maar heb geen bedrust ofzo gehad.
Die mocht na een maand af, en toen zei de arts dus dat ik alles weer mag, en ben ik voor halve dagen gaan werken.
Ik moet ook beter naar m'n lichaam luisteren, als ik pijn voel ga ik gewoon door, en door en door...
Misschien dat ik daarom nu wel erg veel pijn heb.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:45

Ik mocht van de dokter ook wel weer mijn dingen doen, maar pijn is ho!
Je moet inderdaad erg goed naar je eigen lichaam luisteren, het geeft het heel goed aan!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:47

Ja dat leer ik dus maar niet...
Bij mij is pijn nog even doorgaan, en nog even en nog even enz...
Tot ik dus instort en geen stap meer kan zetten.

Denk dat ik maandag maar eens ga praten met m'n baas, of misschien probeer ik het om een hele dag te werken en zeg de volgende dag dat het niet gaat.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 23:07

mag schreef:
Hoelang hebben jullie in totaal rust gehad voordat jullie weer rustig aan konden gaan werken?
Ik hoopte dat na deze 7 weken alles weer aan elkaar gegroeid zou zijn en ik geen pijn meer zou hebben en weer rustig aan kon gaan werken. Maar ik merk nu dat ik na 2 uur op te zijn geweest ik weer moet gaan liggen. T gaat mij allemaal maar niet snel genoeg, (wil wel goed naar me lichaam luisteren, en t rustig aan doen)

Dat is natuurlijk niet realistisch, iets zit niet na zeven weken weer aan elkaar.

Ik ben nu bijna een half jaar verder en pas nu is de breuk niet meer te zien op de fotos ( de verzakking wel)

Ik heb twee weken non stop op bed gelegen en vanaf een maand ben ik iedere week met stapjes dingen gaan doen.
Nu werk ik om de dag tot 12:00

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 23:11

Jeetje, en ik moet vanaf maandag weer van 20 u naar 40 u werken. Bloos!
Hoe ziet de verzakking eruit op de foto, een soort deuk?
Bij mij zag je op de foto een aardige deuk in de wervel zitten, dat gaat ook niet meer weg.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:57

jah ik lig nu 1,5 week op bed na t ongeluk, maar ik ben er met corset nu wel uit, maar nu kan ik ook weer zitten en lopen, ook niet al te lang.. maar bij mij is op de foto ook een deuk in de wervel te zien, en dat er een stukje af is, maar zit er nog net aan vast..

Maar je moet inderdaad naar je eigen lichaam luisteren.. en denk ook dat 1 sneller heelt dan de ander..

Ik zou ook niet bang zijn om were op t paard te stappen straks.. want ben e r gewon door een mis communicatie afgevallen.. en heb wel vaker ongelukken met paarden gehad, waardoor ik in t gips zat, en stap er gewoon weer op..

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:00

Ik ben na een maand weer op controle geweest en toen was de breuk al aardig geheeld. Er was heel duidelijk een inzakking op de foto te zien. Een soort deukje naar binnen toe zeg maar, de arts heeft het me toen allemaal goed laten zien en toen snapte ik het in ieder geval Bloos

Ik was wel bang om weer op een paard te stappen omdat ik mijn eigen paard net verkocht had. Ik moest dus weer beginnen op een vreemd paard!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:43

ja sdan wl ik wel geloven dat je het spanned vind.. ik stap straks als eertse even op mijn fjord, maar dat is altijd wel zoon drukte maker, dus misschien ga ik wel evn naar mijn stage en dara op een paard rijden,,

xNoName

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:12

ahh sterktee~ Ach gut

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:32

Samantha_ schreef:
Jeetje, en ik moet vanaf maandag weer van 20 u naar 40 u werken. Bloos!
Hoe ziet de verzakking eruit op de foto, een soort deuk?
Bij mij zag je op de foto een aardige deuk in de wervel zitten, dat gaat ook niet meer weg.

Het is JOUW rug,
Heb jij geen reintegratie traject via de ARBO dan?
Rugletsel wordt heel serieus genomen, in de zorg in iedergeval wel.

Ik ben in Nov gevallen en in Febr begonnen met tweemaal per week twee uur werken
Na een maand drie keer per week van 7:15-11:15
En nu zit ik op om de dag van 7:15-12:00.

Doe aub voorzichtig, ik vind 40 uur al behoorlijk heftig
Weet niet wat voor werk je doet.

De inzakking wil zeggen dat 1 wervel niet meer in de rij staat, die staat nu iets meer naar binnen gebogen

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:04

Nee helemaal niet, toen ik thuis zat werd ik gebeld door de arbo arts, en toen ik bij de arts in het ziekenhuis ben geweest heeft de arbo besloten dat ik kon beginnen voor halve dagen, en na 2 een halve week voor hele dagen, van 8 tot 12 elke dag.
Ik werk in een produktielaboratorium, ik heb nu wel de afgelopen tijd kantoorklusjes gedaan, maar komende week zal ik toch weer de produktie in moeten, en ik heb zelfs volgend weekend weekenddienst!
Dus niet echt een reintegratie traject nee...

Bij mij zie je op de foto dat de wervel een deuk naar binnen heeft. Verder heeft arts weinig verteld over de foto, toen ik bij de eerste hulp was zeiden ze ook dat het een inzakkingsbreuk was.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:10

Klinkt vergelijkbaar met Fnenn en mij ( wij hebben allebei onze 12de thorale -rug- wervel gebroken , waarbij de wervel ook ingezakt is)

Eigenlijk geeft jouw rug zelf aan wat je kan.
Ik werk de hele ochtend en ben daarna nog steeds best blij dat ik even kan gaan liggen op de bank ( thuis)
Natuurlijk is het wel de bedoeling dat ik iedere week blijf opbouwen en dat doe ik ook.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:07

Bij mij was het L2, die zit vrij onderaan.
Inderdaad, m'n rug geeft zelf aan wanneer ik niet meer kan.
Nu ik halve dagen werkte, merkte ik wel dat tegen 11-12 uur ik pijn begon te krijgen.
Maar moet ook eerlijk zeggen dat als ik naar huis ging ik meestal nog vanalles ging doen, huis schoonmaken, boodschappen...