Gevoel van ''vallen'' in slaap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

steeffie

Re: Gevoel van ''vallen'' in slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:03

Elaine schreef:
Ik heb het ook vaak. Of dat ik denk dat ik in een zwart gat val, of van een stoeprand, of van mijn paard Clown

Wat ik ook vaak heb is dat ik denk dat ik moet lopen/schoppen/slaan/bewegen in mijn slaap. Dat moet vriendlief nog wel eens ontgelden Schijnheilig

Of dat ik opeens heel krampachtig ga liggen omdat ik ergens van schrik in mijn sluimerslaap.

Dit soort dingen gebeuren overigens niet tijden je slaap, maar tijdens je REM-slaap.. oftewel een sluimerslaap.

Je slaapt dan, maar je lichaam is nog/al bezig met wakker zijn Lachen

Dat klopt niet Knipoog
Als je slaapt ga je constant door een cyclus van 4 stadia. Een daarvan is je REM slaap, en dit is wel degelijk een "echte" slaap. Wel wordt je het makkelijkst wakker uit je REM slaap. En REM slaap komt niet alleen voor bij het in slaap vallen of wakker worden, maar gemiddeld zo'n 4/5 keer per nacht.

Ook ben je verlamd tijdens je REM slaap, en kan je dan dus niet je vriend slaan Knipoog Het enige wat beweegt zijn je ogen (vandaar de naam: Rapid Eye Movement sleep).

Dromen doe je tijdens 2 van de 4 stadia, de REM slaap en de slow wave sleep (SWS). SWS dromen zijn onsamenhangend en bevatten vaak sterke emoties (bijv. nachtmerries). REM slaap dromen zijn meer verhalend.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:55

ik had altijd gehoord dat je té snel in slaap valt als je dat overkomt.
ik droom dan altijd dat ik van me paard val of uit me bed val.
ik heb het de laatste tijd niet meer, komt ook omdat het nu weer goed gaat met mijn evenwicht Knipoog

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:05

Jaaaa dat ken ik!!!

Heb t ook heel vaak dat ik half droom en half wakker ben..Dat er bvb een bal naar me wordt gegooid, en dat ik die dan met mijn hand wegsla. Dit doe ik dus ook 'in het echt' dan schrik ik ook wakker van mn eigen beweging:P

Ook wil ik nog wel eens Engels en frans praten in mijn slaap, maar dta is een ander verhaal Knipoog

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:08

Ik ken het ook.
dan maak ik spastische beweging ofzo. en dan denk ik dat ik val.
Vind het altijd wel grappig Vork

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:11

Ik heb dit soms wel eens ja. Dan slaap ik bijna en droom ik dat ik val, en maak ik ook echt zo'n schokbeweging in mijn bed. Heel bizar maar ik geloof dat we daar allemaal wel last van hebben. Ik geloof dat je dan bijna slaapt.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:17

ik heb dat echt heel vaak (wordt er af en toe best moe van Tong uitsteken )
ik grijp dan met al mn kracht mn deken of mn hoeslaken vast echt heel raar maar heb er maar mee leren leven.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:36

Ja ik heb dat ook wel eens.
Maar meestal in een soort droompje van de gebeurtenis die dag.
Bijv. als ik heb gezwommen, dan droom ik daar een beetje over en dan 'val' ik van de duikplank of in het water.
Of als we met gym over de kast springen hebben gedaan, dan droom ik dat ik over die kast spring en 'val'.
En zo ook met bijv. achtbanen. Maar soms ook gewoon valval dromen.
Ik weet niet, heel raar, ik schrik me altijd helemaal dood Clown

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:36

ik heb het idd ook wel eens voor dat ik in slaap val Lachen

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:39

Ik heb gehoord dat dit betekent dat je even dood bent. Ik heb het ook wel af en toe, de laatste zelfs vaak. Ik vind het wel een lekker gevoel, net zoals je onder narcose gaat.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:05

Vroeger had ik dat heel vaak als ik net sliep! Zeker als ik paardgereden had, of aan paarden dacht. Dan droomde ik dat ik van een paard afviel, zo'n raar gevoel!
Vond het altijd wel grappig. De laatste tijd heb ik het niet meer.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:13

horse_adorer schreef:
Ik heb gehoord dat dit betekent dat je even dood bent.

Waar heb je dit vandaan dan???

_Zoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:36

Ik heb dit wel vaker, ik droom dan altijd dat ik in een sloot val.
Dan wordt ik wakker en dan lig ik me eigen helemaal tegen te houden en dan ben ik buiten adem.
Volgens mij gebeurd dit als je van je ondiepe naar je diepe slaap gaat

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:37

Ik herken het precies Haha!

Dat je rustig slaapt en dan droomt dat je valt.
En dan schrik ik me doood!!
Echt irritant.

Maar dat je dan even dood bent geloofik niet.

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:38

Je spant je spieren, en als je dan in slaap valt, span je ze opeens niet meer, daardoor heb je het gevoel dat je valt. ik heb het heel vaak met een trap of een stoeprand ofzo:P xxx

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:00

Af en toe heb ik daar ook last van en wanneer ik wakker ben, bonkt mijn hart in mijn keel.
Ik heb er vroeger eens wat over gehoord op tv en ik ben het nooit vergeten omdat het mij zo aansprak en wel creepy vond Clown ... Ooit al gemerkt dat je nooit echt op de grond ofzo knalt maar juist daarvoor wakker schiet ?? Wel, toen zeiden ze op tv dat als je de grond wel raakt in je droom en je niet wakker schiet dat je dan effectief dood bent.
Ik weet niet of die zo is maar ik vond dat wel raar om te horen

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:54

Steeffie: En hoe werkt het dan precies?
Is het dan dat je in je REM-slaap 'zit', en dan opeens een prikkel krijgt door een droom of van buitenaf, en dat je dan dit gevoel krijgt?

Ik weet er niets van hoor, maar jij lijkt het goed te weten, dus ik ben wel benieuwd. Knipoog

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:07

Ik weet ook niet waar dat "val gevoel" vandaan komt, iig, dat hebben we niet behandeld op college Knipoog Volgens mij staat het ook niet in mijn boeken, ik zal het zo nog wel even nakijken..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:11

dit heb ik ook weleens ja.. dan lig ik in bed val bijna in slaap. en dan ineens heb ik het gevoel alsof ik in de diepte val, dan schrik je echt en ben je ineens klaarwakker...

vind het eignelijk wel grappig... dat je lichaam je dat idee kan geven...

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:05

Ik vind het wel een apart gevoel.
Heb het heel soms.
Dan val ik van een berg af ofzo en dan heb je dat bungee-jump gevoel.
Ergens wel een kick, omdat je het toch niet serieus beleefd maar dat wel gelooft in je slaap. Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:28

horse_adorer schreef:
Ik heb gehoord dat dit betekent dat je even dood bent. Ik heb het ook wel af en toe, de laatste zelfs vaak. Ik vind het wel een lekker gevoel, net zoals je onder narcose gaat.

Huilen van het lachen muwhaha geloof je het zelf? ROFL

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:46

Ja trouwens, het lijkt mij dan dat als je dood zou zijn in je slaap voor een moment, dat de oudere mensen er niet meer uit zouden kunnen komen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:55

Spirit schreef:
SANEX schreef:
Ik sliep net, was aan het dromen over vrienden van me en ineens kreeg ik een keiharde klap op mn hoofd. Het enge was dat ik die klap ook echt voelde en hoorde, ik was meteen wakker en had echt last van mn hoofd. De volgende dag had ik ook best koppijn, geen idee waar dit vandaan kwam.
Ik weet wel dankzij mn vriend dat ik snachts met enorme kracht mn kaken op elkaar klap, misschien is dat de klap geweest die ik hoorde, maar ik kan die klap op mn kop nog steeds niet verklaren

Heeft hij je dan niet in z'n slaap perongeluk een beuk gegeven ofzo? Tong uitsteken
Of staat je bed tegen de muur?

Nope, mijn vriend sliep toen niet bij me, ik was lonely. Mijn bed staat aan beide kanten vrij van de muur

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:59

Wendy15 schreef:
Ik heb dat vaak net op het randje dat ik in slaap van.. M'n vriend vind het altijd errug grappig omdat er dan helemaal een schok door me heen gaat Nagelbijten / Gniffelen

Mijn katten op het bed vinden het minder prettig, die vliegen dan echt van het bed af. Meestal val ik ook bijna uit bed Nagelbijten / Gniffelen
Normaal blijven mijn katten wel liggen als mijn benen onder hun door gaan maar als ik zo val dan vliegen ze van het bed af... Ik denk dus dat het een beste beweging is Schijnheilig

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:07

ik heb dat ook wel eens... echt een rot gevoel...

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:33

Dat heet een Hypnic Jerk.

Had ik een jaar geleden ook een topic over hier.

Citaat:
De hypnagoge schok of slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren welke zich vaak voordoet tijdens de overgang van waken naar slapen. Het wordt vaak beschreven als een vallend gevoel of een elektrische schok, dit veroorzaakt dan de hypnagoge schok. Hypnagoge schokken zijn heel normaal en de meeste mensen zijn dan ook bekend met het verschijnsel. De hypnagoge schok doet zich vooral voor wanneer mensen oververmoeid zijn of in een oncomfortabele positie liggen. De exacte oorzaak van de plotselinge stuiptrekkingen zijn onduidelijk maar er zijn hypotheses geformuleerd:

Het is een natuurlijk onderdeel van het slaapproces wat zich voordoet wanneer de ademhaling is vertraagd en de lichaamstemperatuur is gedaald.
De gevoelens die worden geassocieerd met ontspanning worden foutief geïnterpreteerd door de hersenen als vallen of omtuimelen, in een reflex duwt het lichaam de ledematen uit om rechtop te blijven staan.

Hypnagoge schokken worden gewoonlijk één of twee keer waargenomen tijdens de nacht. Regelmatiger doen zich stuiptrekking voor gedurende de normale slaap, echter deze zijn doorgaans veel minder dramatisch en blijven daardoor onopgemerkt. In extreme gevallen, wanneer de nachtrust ernstig wordt gestoord door de hypnagoge schokken, spreken we van een aandoening genaamd periodieke beenbewegingen of beter bekend onder de Engelse naam PLM (Periodic Limb Movement).
Wanneer iemand verstoken blijft van slaap en tracht tegen de slaap te vechten, zal hij vaker hypnagoge schokken beleven; dit gebeurt meestal met mensen die van slaap verstoken blijven voor een periode langer dan 24 uur.