Alcoholisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Re: Alcoholisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:06

Miss_Petit schreef:

Wat is dan volgens jouw 'de oplossing' (behalve dan dat hij moet stoppen met drinken)?

Dat weet ik dus niet, daarom zit ik met m'n handen zo in 't haar. Als ik wist wat de oplossing was dan bleef ik hier niet zo mee hameren.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:07

Laura schreef:
Sorry hoor, maar ik kan hier heel kwaad om worden. Je suggereert potverdorie dat Mayo de oorzaak van zijn drinken bij haarzelf moet gaan zoeken?! Het is heel rot dat het met jouw zus foutgegaan is, maar lief voor iemand zijn en problemen voor diegene op willen lossen werken TOTAAL niet als iemand niet aan zichzelf wil werken. En als ik TS begrijp wil hij niet in therapie, wil hij niet in relatietherapie, wil hij niet minder drinken, wil hij niet stoppen met drinken.

Dan ben je dus klaar. Punt. Hard misschien, maar kies voor jezelf. Want je kan heel arrogant denken dat diegene niet zonder jou kan en dat jij wel kan helpen met de problemen: dat zal je nooit lukken zolang diegene er niet voor open staat. En de enige manier dat er ineens ingezien wordt dat het zo niet langer verder kan, is soms als de omgeving de handen er vanaf trekt en het niet meer accepteert.

Het vetgedrukte klopt zo ja.

Scheve mond

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:20

Dan wordt het kiezen of delen. Mayo, jij moet absoluut niet denken dat je oorzaak bent hieruit of dat jij het op kan lossen. Daar ga je aan kapot, en dat weet ik helaas uit ervaring. Dat kan jaren duren voor je op dat punt bent, maar beter kan je als je nog zelf wat energie hebt de keus op tafel leggen.

Wil je verder met de relatie? Dan stel je hem voor de keus: je gaat in therapie, en dan ben ik bereid je te steunen. Ben jij niet bereid die stap te zetten voor jezelf en voor ons, dan houdt mijn rol hierbij op en kies ik voor mezelf.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:21

Laura schreef:
Sorry hoor, maar ik kan hier heel kwaad om worden. Je suggereert potverdorie dat Mayo de oorzaak van zijn drinken bij haarzelf moet gaan zoeken?! Het is heel rot dat het met jouw zus foutgegaan is, maar lief voor iemand zijn en problemen voor diegene op willen lossen werken TOTAAL niet als iemand niet aan zichzelf wil werken. En als ik TS begrijp wil hij niet in therapie, wil hij niet in relatietherapie, wil hij niet minder drinken, wil hij niet stoppen met drinken.

Dan ben je dus klaar. Punt. Hard misschien, maar kies voor jezelf. Want je kan heel arrogant denken dat diegene niet zonder jou kan en dat jij wel kan helpen met de problemen: dat zal je nooit lukken zolang diegene er niet voor open staat. En de enige manier dat er ineens ingezien wordt dat het zo niet langer verder kan, is soms als de omgeving de handen er vanaf trekt en het niet meer accepteert.

Kwaad.... hmmmm.... ik kan me vreselijk irriteren aan dit soort naïef gelul waarbij voorbij gegaan wordt aan de persoonlijke problemen van de drinker. Hij doet dat niet zomaar en ja, de oorzaak ligt elders. Er liggen problemen ten grondslag aan zijn drinken.

Onder andere de manier waarop Mayo ermee omgaat.... ik heb niet gezegd dat zij de oorzaak van zijn drinken is, wel dat haar gedrag het alleen maar versterkt.
Het nutteloos om alleen het drinken aan te pakken zolang de problemen nog steeds bestaan. Als je goed had gelezen, had je gezien dat ik vooral vindt dat hij met zijn ouders de problemen op moet lossen. Als dat lukt, zal het probleemdrinken al stukken minder zijn.

Het is nou eenmaal zo dat mensen met persoonlijke problemen niet eigen initiatief zullen tonen om die op te lossen. Het liefst verdrinken ze zichzelf... de ene letterlijk in alcohol, de ander figuurlijk in eenzaamheid, de volgende door zich in de menigte te storten en aandacht te krijgen.
Dat wil niet zeggen dat hij niet geholpen wil worden.... dat geeft alleen maar aan hoe diep zijn problemen zitten.

Zolang jij niet open staat voor de problemen van de drinker, zal de drinker niet open staan voor jou.
Dat Mayo klaar is, dat ben ik met je eens. Maar dan vooral omdat zij het niet zit zitten om vreselijk veel energie in hem te stoppen. Dan kun je beter je handen er vanaf trekken. Dan zal hij de hulp elders moeten zoeken en is er een kans dat hij de hulp krijgt die hij nodig heeft, die kans is nu nihil.
In veel andere gevallen is trouwens het domste wat je kunt doen, de persoon met problemen alleen laten verzuipen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:27

Nee, je moet hem iedere keer weer oprapen en een aai over de bol geven Rolleyes

Ik ben het met je eens dat er een probleem onder ligt, maar zolang de manier waarop iemand met dat probleem omgaat niet tegelijkertijd opgelost wordt met het probleem, zal je geen zak opschieten.

Naief? Ik vind het naief om te denken dat jij degene kan zijn die de ander zijn problemen kan laten oplossen. En geloof me dat heb ik ook lang gedacht. En helaas moet ik nu zelf voor de gevolgen opdragen.

Dat mensen niet zelf initiatief willen nemen, ben ik absoluut met je eens. Daarom moet je ze soms voor het blok zetten. Maar als ze dan niet WILLEN, houdt jouw rol echt op hoor. Dan kan je luisteren oor gaan spelen, bemiddelaar, engel, schooljuf, politieagent. Het enige wat je ermee bereikt is dat jij er aan onderdoor gaat omdat die persoon het wel makkelijk vindt zo, iemand anders trekt de kar toch voor je?

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:57

Het is niet dat ik het niet zie zitten om er heel veel energie in te stoppen, maar misschien nu niet meer. Ik heb er 2,5 jaar lang énorm veel energie ingestopt op allerlei mogelijke manieren, ook ruim voordat ik ging vluchten, dat is pas iets van na de zomer van 2005.

Ik heb ook geprobeerd te helpen met z'n onderliggende problemen. Maar als daarop struisvogeltechniek word toegepast, dan kan je er op een gegeven moment nog weinig aan doen. Als je daarin niet toegelaten word, dan kan je niks.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:30

Mayo, elke post blijkt weer, je wil niet meer, je kan niet meer, er is niets meer... Voor wie hou je de schijn nog op?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:32

Aimee, ik vind dat jij vooral erg naief klinkt in deze: Als Mayo maar genoeg haar best doet, houdt haar vriend wel op met drinken.
Mijn ervaring is in ieder geval anders: hoe hard je ook je best doet, dat is soms gewoon niet genoeg of werkt zelfs averechts.

Mayo, als ik jouw verhaal zo lees, heb je eigenlijk je keuze al gemaakt: je kan/wil er geen energie meer in stoppen. Dat kan ik me prima voorstellen, maar neem dan ook de volledige stap en ga bij hem weg. Of besluit te blijven en vol energie te proberen hem te helpen. De tussenweg van wel bij hem blijven, maar zonder verandering is voor jullie allebei niet eerlijk.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:40

nee, maar het is heel moeilijk om eerlijk te moeten zijn tegenover jezelf dat je hem niet kan helpen en dat je voor jezelf moet kiezen. Want daarmee snijd je de banden door; je voelt je misschien schuldig en het voelt als falen, maar idd: uiteindelijk is het beter voor zowel jou als hem.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:40

Laura schreef:
Nee, je moet hem iedere keer weer oprapen en een aai over de bol geven Rolleyes

Ik ben het met je eens dat er een probleem onder ligt, maar zolang de manier waarop iemand met dat probleem omgaat niet tegelijkertijd opgelost wordt met het probleem, zal je geen zak opschieten.

Naief? Ik vind het naief om te denken dat jij degene kan zijn die de ander zijn problemen kan laten oplossen. En geloof me dat heb ik ook lang gedacht. En helaas moet ik nu zelf voor de gevolgen opdragen.

Dat mensen niet zelf initiatief willen nemen, ben ik absoluut met je eens. Daarom moet je ze soms voor het blok zetten. Maar als ze dan niet WILLEN, houdt jouw rol echt op hoor. Dan kan je luisteren oor gaan spelen, bemiddelaar, engel, schooljuf, politieagent. Het enige wat je ermee bereikt is dat jij er aan onderdoor gaat omdat die persoon het wel makkelijk vindt zo, iemand anders trekt de kar toch voor je?

Ik heb het niet over een aai over de bol. Helemáál niet zelfs
Om het bij mezelf te houden: als mijn zus me weer opbelde en alle problemen als een stortvloed eruit kwamen, heb ik meermaals juist extreem hard gezegd hoe ze er letterlijk een einde aan kon maken. Om eraan vast te plakken dat dit gesprek nutteloos is, dat ik haar wel zou komen halen om wat te gaan doen. Ben je een hele dag met zo'n persoon onderweg.... heb je vreselijk veel lol samen en 's avonds breng je een herboren persoon terug. Ik heb nog nooit problemen met haar gehad, in tegenstelling tot alle andere familie. Simpelweg omdat ik anders met haar omging. Naïef? Nee, absoluut niet zelfs.
Zelf initiatief nemen, keer op keer op keer op keer op keer op keer..... en wel zo dat het absoluut niet makkelijk is voor die persoon. Die wordt immers continu op sleeptouw genomen terwijl hij/zij het liefste in een hoekje weg zou kruipen.

Punt is in deze alleen dat Mayo dat niet (meer) op kan brengen en dan houdt het voor beide op.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:57

Kelan schreef:
Aimee, ik vind dat jij vooral erg naief klinkt in deze: Als Mayo maar genoeg haar best doet, houdt haar vriend wel op met drinken.
Mijn ervaring is in ieder geval anders: hoe hard je ook je best doet, dat is soms gewoon niet genoeg of werkt zelfs averechts.

Dan begrijp je (nog steeds) mijn berichten verkeerd.
Ik vind het inderdaad vreselijk dat mensen maar denken dat alcoholisten of mensen met een drankprobleem niet geholpen kunnen worden. Dat kan weldegelijk, zeker als daar duidelijk problemen aan ten grondslag liggen, maar is vreselijk moeilijk en zwaar.
Alleen het beste van Mayo zelf zal echter niet genoeg zijn.... hij moet de problemen bij de bron opzoeken, zijn ouders zullen dus meer moeten doen dan zijn drankprobleem aanwijzen.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:22

Aimee schreef:
Ik vind het inderdaad vreselijk dat mensen maar denken dat alcoholisten of mensen met een drankprobleem niet geholpen kunnen worden. Dat kan weldegelijk, zeker als daar duidelijk problemen aan ten grondslag liggen, maar is vreselijk moeilijk en zwaar.
Alleen het beste van Mayo zelf zal echter niet genoeg zijn.... hij moet de problemen bij de bron opzoeken, zijn ouders zullen dus meer moeten doen dan zijn drankprobleem aanwijzen.

Daar kan ik het zeker mee eens zijn, met als toevoeging dat er dan nog steeds een grote kans bestaat dat het uiteindelijk niet lukt.

Misschien dat we beide iets te veel vanuit onze eigen, heel verschillende, ervaring reageren:
- jij hebt het gevoel dat je (of anderen?) niet genoeg voor je zus gedaan hebt (althans zo interpreteer ik een van je eerdere posts, correct me if I'm wrong)
- ik vanuit een ervaring waarin ik en anderen (meer dan) al het mogelijke gedaan hebben, wat uiteindelijk nog steeds niet genoeg bleek te zijn.
Wel allebei situaties vol machteloosheid en verdriet.

De ene persoon met een alcoholprobleem is de andere niet. Daarom is het misschien wel fijn voor Mayo om de verschillende kanten te horen, en dan uiteindelijk voor zichzelf te beslissen wat ze wil. Want uiteindelijk kan alleen zij dat doen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:50

Ja Kelan, ben ik met je eens Lachen

Bij mij is inderdaad het geval dat mensen niet genoeg voor mijn zus gedaan hebben. Probleem is alleen dat zij zelf vinden dat ze het maximale hebben gedaan en dat m'n zus niet geholpen kon worden. Juist daarom vind ik het zo moeilijk dat zoveel mensen maar zeggen dat alcoholisten/mensen met een alcoholprobleem niet geholpen kunnen worden. Dan vraag ik me af wat voor al die mensen het maximale is.....
Laat ik het zo zeggen: voor de één is het glas halfvol op het punt waarvoor de ander het glas vol is, terwijl voor een derde op dat punt het glas half leeg is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:52

Kelan schreef:
De ene persoon met een alcoholprobleem is de andere niet. Daarom is het misschien wel fijn voor Mayo om de verschillende kanten te horen, en dan uiteindelijk voor zichzelf te beslissen wat ze wil. Want uiteindelijk kan alleen zij dat doen.

Klopt helemaal, ik hoop dat Mayo hier haar leerstof uit kan trekken en voor haarzelf een doel voor ogen kan gaan stellen; tot zover en niet verder.
Hij zal het zélf in moeten zien.
Ik zag dat je sinds 2005 op de vlucht bent geslagen, waarom is dat toen fout gegaan, dronk hij toen ook al?
Wat voor drankemans problemen ervaar jij zoal met hem waar jij je aan irriteerd of welke je relatie kapot aan het maken zijn?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:24

Miss_Petit schreef:
Mayo, elke post blijkt weer, je wil niet meer, je kan niet meer, er is niets meer... Voor wie hou je de schijn nog op?

Hier ben ik het wel mee eens ja.
Hoe moeilijk het ook voor je is. Ach gut

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:50

Miss_Petit schreef:

Hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. Wat is het precies dat je tegen houdt Mayo? Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:22

Mss houdt ze van hem...dat is niet zo heel erg vreemd....

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:35

Chiqa schreef:
Mss houdt ze van hem...dat is niet zo heel erg vreemd....

Laat dat nou eens als een paal boven water staan. Knipoog Maar liefde hoort niet alleen maar frustraties en pijn op te leveren.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 00:51

Chiqa, ik heb al die tijd voor hem geleefd en zelf geen eigen leven geleeft zeg maar. Ik ging altijd met hem mee en ik vormde me naar hem. Na de zomer ben ik met wat meiden gaan stappen en kreeg ik weer meer vriendinnen. Ik kreeg een eigen leven waarin ik mezelf terugvond en in ging zien dat hoe ik leefde gewoon niet kon. Toen ben ik (heel fout misschien) regelmatig gaan vluchten van de thuissituatie.

Hij drinkt al vanaf z'n 16/17e. Z'n problemen met drank waren er dus al voordat we wat kregen. Ik dacht dat ik hem er wel af zou krijgen en z'n ouders hoopte dat ook.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 01:04

Chiqa schreef:
Wat voor drankemans problemen ervaar jij zoal met hem waar jij je aan irriteerd of welke je relatie kapot aan het maken zijn?

Luidruchtig thuiskomen dagelijks, alle kasten, koelkast en vriezer opentrekken en alles wat eetbaar is pakken, klaarmaken, half uitgesmeerd overal achterlaten, keuken en huiskamer overhoop, vriezer en koelkast openlaten. Voorbeeldje, zalm, lekkerbekjes, pizza, stokbrood, frituur, dat allemaal tegelijk klaarmaken en voor de helft laten liggen of uitgesmeerd op je meubels en in de keuken. Dan nog meer drinken. Overal lege drankflessen en blikjes, zelfs in het badkamer prullenbakje of de computerkamer.

Geen rekening houden met mij qua tijd van opstaan. Kwaad worden als ik hem niet wek voor het voetbal, schreeuwen, schelden, 1x een trap gekregen omdat ik hem wekte toen hij weer lam in slaap was gevallen op de bank en niet wilde dat hij zich zou verslapen. Deuren en muren proberen kapot te slaan. Iedereen midden in de nacht meenemen om te laten slapen, met alle herrie, drank en vreetfestijnen van dien.

Te dronken om op te komen dagen bij m'n wedstrijden ook het NK caroussel wat ie allemaal beloofd had. Doordeweeks lam thuiskomen en de boel op stelten zetten terwijl ik de volgende dag moet werken en daarvan enorm wakker word. Z'n eigen zin doordrijven zonder rekening te houden met wat ik wil of vind. Geen normale conversaties kunnen hebben door de drank en dan boos worden omdat ik hem niet kan volgens in z'n verhalen. Lam bij m'n familie aankomen.

Daarnaast geen enkele huishoudelijke taak willen doen (dat is ook het geval zonder drank), als ik niet thuis was de beesten geen eten geven omdat hij daar te lam voor is. Niet meegaan naar dingen die voor mij belangrijk zijn zoals m'n ouders, waar hij het wel heel goed mee kan vinden. Te laat komen door de drank, nachtelijke telefoontjes lam terwijl ik lig te slapen. Zo vaak hem moeten ondersteunen omdat ie niet meer kan lopen van de drank.

En dan vergeet ik vast nog wat dingen Bloos

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 01:06

Wat me tegenhoud? Pfff... ik hou van hem. Daarnaast denk ik een soort angst om alleen te zijn. Dat we niet zijn gaan samenwonen om het weer af te kappen. Dat ik hem tussendoor soms best gezellig vind. Gewenning ook. Ik weet het niet precies Scheve mond

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 01:07

Miss_Petit schreef:

Ik denk voor mezelf. Dat ik niet toe wil geven dat dit écht niet langer zo kan. Dat er écht stappen ondernomen moeten worden...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 01:20

jemig mayo ik les net je stukje wat hierboven staat...
eruit schoppen en wel meteen!!!
wát een egoïstische zak zeg, sorry dat ik het zeg...

kies voor jezelf, dan maar alleen zijn.
en gewenning moet sowieso geen reden zijn om blij iemand te blijven

bovendien heb jij keus zat en zo een andere leuke vent gevonden als je dat mocht willen!!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:37

Jeetje Mayo, als ik dat stukje hierboven lees, is het nog veel erger dan zoals je in je eerste posts beschreef.
Ik krijg er een heel naar gevoel bij. Verdrietig
Over alleen achte blijven, maak je daar toch geen zorgen over. Om alleen bij hem te blijven omdat je anders alleen bent is ook niks natuurlijk.

Heel veel sterkte. Ach gut

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:42

Bloos!
Mayo, alsjeblieft, kap er nu mee!!
Het is even heel moeilijk, maar het kan alleen maar beter worden als je bij m weggaat!!
Ach gut Ach gut