Donor, Welles of Nietes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:22

Tuurlijk ben ik donor! Ze mogen alles van me hebben. Ik ben dan toch dood en word gecremeerd, dus....
Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat mijn organen naar iemand zouden gaan die zelf géén donor is, maar goed, ik ben dan toch dood, en heb daar dan verder geen last meer van....

Misschien een optie dat je alleen in aanmerking komt voor transplantaties als je zelf óók donor bent/wilt zijn? Eigenlijk met andere woorden: iemand die om principiële redenen tégen het doneren van organen e.d. is, moet dan ook zo principieel zijn om géén donororgaan 'aan te nemen'. Alleen denk ik, dat, wanneer het een kwestie van leven of dood is, veel mensen toch hun principes laten varen, en dan gaat het dus voornamelijk om 'het aannemen van' een donororgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:24

maar als iemand nou niet rookt? en je kan een mensenleven redden.. dan vind ik het kort door de bocht om te denken, je weet niet of het bij een roker terecht komt, je wenst min of meer de rokers, de dood toe.... dar het altijd eigen schuld is, heb je iets anders, maakt niet uit. je rookt dus het is je eigen schuld dat je doodgaat.. en dat vind ik hard, maar dat is mijn mening.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:26

Ik ben ook donor, er gaan zoveel mensen dood omdat er niet optijd een donor is en als ik op zo'n moment overleden ben en ik er toch niets meer aan heb en er iemand anders zijn leven mee kan redden? Graag!
Denk maar aan een klein meisje van 8 jaar met nog een heel leven voor zich maar dat door een ernstige ziekte nog maar 2 jaar in het vooruitzicht heeft zonder nieuwe longen of nieuw hart. Laat nu net zijn dat jou organen perfecte match zijn!
Mooi toch Lachen
1 op de 3 organen zijn al niet meer bruikbaar tegen de tijd dat ze beschikbaar zijn, dus hoe meer beschikbaar hoe meer bruikbaar

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:55

Guanacotje: en iedereen heeft er dus een eigen mening over en iedereen uit die ook. en ik vind het kort door de bocht.
natuurlijk is het haar lichaam, en ik beslis ook niet voor haar. maar als ik haar mening kan proberen te beinvloeden dan probeer ik dat graag.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:55

Ik kan mij eigenlijk heel goed vinden in de redenatie van wendely, en mede daarom ben ik ook geen donor.

En ja ik weet hoe hard het nodig is mijn schoonvader heeft laatst een niertransplantatie ondergaan (van mijn schoonzus voor hem was er verder ook geen nier) en mijn vriend moet die in de toekomst ook ondergaan. En toch kies ik er bewust voor geen donor te zijn, tenzij mijn vriend natuurlijk een nier van mij kan gebruiken Knipoog

Als ik ben overleden weet iedereen het in mijn omgeving, ik ben geen donor. Iemand die rookt bijv verdiend het in mijn ogen niet, iemand die een (ernstige) misdaad heeft gepleegd en door het softe strafrecht hier weer vrij is verdiend het ook niet, en omdat ik ook niet kan kiezen, heb ik ervoor gekozen geen donor te zijn.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:01

@Babsiej: is het van mij dan kort door de bocht om te zeggen dat ik dan vind dat jíj niet voor mijn organen in aanmerking komt? (er vanuit gaande dat je ze nodig zou hebben). Dat ik ze liever doneer aan iemand die wél donor is?

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:07

Ik wil alles afstaan. Lachen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:09

@ Dorothea, nee dan vind ik je zeker niet kort door de bocht, ik wil namelijk ook geen organen ontvangen van iemand, en nee ook niet als ik moet sterven, ik heb deze organen gekregen en ik sta niks af, en ik ontvang niks. Knipoog

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:11

@Babsiej: dan ben je iemand die staat voor haar principes!

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:13

dat zou ik NOOIT kunnen zeggen. ook niet durven.
als ik uiteindelijk in zo'n (levensbedreigende)situatie terecht kom, kijk ik er sowieso heel anders tegen aan.
Als ik dan een man heb en kinderen en ik heb nog een heel leven voor me.
En ik ben zo'n gelukkig persoon waar een donor voor is..

Dus nouja, dan sluit ik me bij dorothea aan, dan sta jij idd voor je principes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:19

Ik ben nog geen donor, moet me nog ergens inschrijven. Wil wel donor worden.

Ergens ben ik het er wel mee eens, liever niet mijn longen naar een roker met longkanker.Hij/zij weet toch waar hij aan begint als hij rookt. Maar goed ben dan toch al dood mag ik hopen, dan heb ik mijn organen niet meer nodig.

'Vroeger' zou ik het er wel moeilijker meegehad hebben denk ik, een roker met mijn longen, tot de moeder van een vriend longkanker kreeg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:47

Babsiej schreef:
Als ik ben overleden weet iedereen het in mijn omgeving, ik ben geen donor. Iemand die rookt bijv verdiend het in mijn ogen niet, iemand die een (ernstige) misdaad heeft gepleegd en door het softe strafrecht hier weer vrij is verdiend het ook niet, en omdat ik ook niet kan kiezen, heb ik ervoor gekozen geen donor te zijn.

Mijn man wil wel donor zijn, maar omdat hij bovengenoemde eisen cq. wensen heeft is hij toch geen donor geworden.
Hij heeft destijds een donorverklaring ingevuld, deze eisen erbij vermeld, enkele maanden daarna kreeg hij een keurig nette brief van de stichting die alles beheert, met het verzoek om als nog een codocil in te vullen in, maar dat er geen uitzondering voor bepaalde ontvangers gemaakt kan worden.
Als hij het daar niet mee eens is, moest hij maar de NEE verklaring in sturen.

Ik ben nog steeds van mening dat zware rokers, chronisch zieken etc, zich toch kunnen aanmelden als donor. Vooral omdat echt wel onderzocht wordt of de organen überhaupt geschikt zijn voor transplantatie.
Bovendien zoals al eerder genoemd; een zware roker wil vast wel graag een long ontvangen, wees dan ook bereid om iets af te staan, als ik het maar hoornvlies.
Verder vind ik wel dat verstokte rokers en/of drinkers na het ontvangen van een donororgaan, hun leefstijl dienen aan te passen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:51

Babsiej schreef:
@ Dorothea, nee dan vind ik je zeker niet kort door de bocht, ik wil namelijk ook geen organen ontvangen van iemand, en nee ook niet als ik moet sterven, ik heb deze organen gekregen en ik sta niks af, en ik ontvang niks. Knipoog

Als iemand pertinent niet wil ontvangen en het is niet terug te voeren op een geloofsovertuiging, moet daar ook ergens melding van gemaakt worden of is een krabbeltje tussen je persoonlijke spullen in je portemonnee voldoende?

foxy80

l

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:34

tienus63 schreef:
foxy80 schreef:
tenslotte heb ik mijn fantastische lijf gratis en voor niks van moeder natuur gekregen, ik vind het dan ook vreselijk egoïstisch van mezelf moest ik per se mee willen nemen in mijn graf

Zo, dat is nog eens hele kordate reden!!! Pling

Ja, maar ik moet wel toegeven dat mijn ouders er voor iets tussen zaten... Haha!

Ik ben dan wel geen godsdienstfanaticus (de laatste keer dat ik een kerk vanbinnen zag is euh... effe geleden), maar ik vind dat ik nogal moeilijk over MIJN lichaam kan spreken als iets wat je 'gekocht' hebt en altijd over kan beschikken. Als je pech hebt, wordt je gewoon ziek. Ik vind die hele discussie over: ik wil dat mijn organen alleen maar gaan naar personen die geen "schuld" hebben aan hun ziekte, nogal onzinnig. Er zijn mensen die 40 jaar roken en niets mankeren. Ga je dan iemand die wel gerookt heeft en een dodelijke longziekte heeft de kans op een nieuwe start afnemen, als een soort voorbeeld naar andere rokers (als je rookt, laten we je doodgaan)? Mensen die trouwens een orgaan ontvangen, worden grondig gescreend en als er een kans bestaat dat ze dat nieuwe orgaan binnen no time naar de verdoemenis helpen, wordt er zelfs niet aan begonnen door de dokters! Die patiënten moeten echt verklaren dat ze niet meer gaan roken/drinken etc. Tegen die tijd zijn ze trouwens meestal zo ziek dat ze hun verslaving meestal wel afzweren.
En nog een opmerking: ben jij zo goed en heilig dat je dat mag, zeggen tegen een ander: jij ben schuldig aan je ziekte dus je krijgt niks van me? Heb jij nooit iets gedaan dat niet mocht en wat als je die ziekte die erbij hoort dan krijgt?
Ik ben moeder Theresa niet, maar als ik op zo' n (voor mij toch) pijnloze manier iemand een levensreddend geschenk kan geven, wat zegt dat over mij als ethisch mens als ik dat zou weigeren???
Kijk, iedereen doet zijn eigen ding, maar dit zijn de vragen die ik me stel.
Trouwens, als iedereen zo zou denken, zou de bloedbank maar beter haar invulformulieren aanpassen... Ik wil niet dat mijn bloed gaat naar homofiele aidspatiënten / rokers / AA' ers met levercirrose * schrappen wat niet past

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:20

Babsiej schreef:
Ik kan mij eigenlijk heel goed vinden in de redenatie van wendely, en mede daarom ben ik ook geen donor.

En ja ik weet hoe hard het nodig is mijn schoonvader heeft laatst een niertransplantatie ondergaan (van mijn schoonzus voor hem was er verder ook geen nier) en mijn vriend moet die in de toekomst ook ondergaan. En toch kies ik er bewust voor geen donor te zijn, tenzij mijn vriend natuurlijk een nier van mij kan gebruiken Knipoog

En dat is nou precies wat ik bedoel! Er zijn ook zat mensen die een longtransplantatie krijgen en stug door blijven roken! (ik ken ze hier in de omgeving, dus niet zeggen daar weet jij niets van) En dan krijgt zo een mijn long zeker? Ik m'n hele leven zuinig op geweest en zei mijn long ook verpesten? Dan geef ik hem 10 duizend keer liever aan iemand die het écht nodig heeft. Want als je dan stug door blijft roken, hecht je in mijn ogen ook geen waarde aan je leven. Klaar zo denk ik erover. Jullie mogen het kort door de bocht vinden. En ik heb helemaal nergens gezegd dat ik de rokers min of meer doodwens. Absoluut niet, de eigenaren van mijn paard roken ook als een stoomtrein. Maar ik zou ze absoluut niet dood wensen. Maar als ze dan een nieuwe long moesten hebben, die van mij kregen ze gewoonweg niet.

En daarom wordt ik dus geen donor, je mag niet kiezen. Hoe sneu het dan voor de mensen is die heel hard wat nodig hebben. Tenzij ik nu in mijn leven een hele goed vriend/kennis/familie waarvan ik weet dat ze iets niet door het bovenstaand voorbeeld hebben. Dan zou ik na heel diep nadenken wel donor willen zijn.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:24

k weet het nog niet.. Ik vind het moeilijk, naar mensen die ik ken.. tuurlijk altijd..maar je weet niet naar wie het gaat, en daar ligt mijn probleem.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:47

Bij mij weten ze ook dat ik geen organen of iets dergelijks willen ontvangen dat lijkt mij voldoende.

Ik wil niks geven, maar nog veel zekerder weet ik dat ik niet wil ontvangen, het zou mij geen goed gevoel geven. En wat ik zei als ik iemand bij leven kan helpen en ik weet wat er mee gebeurt wil ik alles doneren wat maar kan, maar niet meer als ik ben overleden.
Als ik mocht kiezen had ik inderdaad donor geweest, maar er zijn zoveel mensen die het niet verdienen dat ik daar niet aan mee werk, inderdaad spijtig voor de gene die het wel hard nodig hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:01

wendely schreef:
Ik ben geen donor en wil het ook niet worden. Iemand die zijn hele leven rookt als een ketter, en een nieuwe long nodig heeft. Stik maar die van mij krijg je niet, je had kunnen stoppen niet? Zo kan ik er nog wel meer voorbeelden noemen. En helaas als je je als donor opgeeft kun je niet kiezen. Het kan aan iedereen gegeven worden. En dát wil ik niet..

Zo heb ik een probleem met spullen gebruiken voor de beauty industrie. Tegenwoordig stoppen ze rolletjes huid van overledenen in bovenlippen Misselijk omdat dikke lippen nu in zijn (ik kan me nog een tijd herinneren dat men er om gepest werd).

Maar mijn zus heeft twee jaar geleden een nieuwe lever mogen ontvangen. ze had een zeer zeldzame ziekte waardoor haar lever afstierf. Het eerste ziekenhuis waar ze was, zei gewoon dat het van de alcohol kwam (ze dronk nauwelijks, omdat ze geen onderzoek hebben gedaan en hebben haar naar huis gesturud om te sterven. Gelukkig was er een arts die wilde uitzoeken wat het was en die heeft haar naar een ander ziekenhuis gestuurd. Ze is op het nippertje gered. Ze heeft nog niet lang te gaan, maar kan nog wel proberen nog wat van het leven te genieten en dingen te regelen.
Dan kun je alleen maar dankbaar zijn voor een donor. Overigens is de lever iets dat ook gedeeltelijk getransplanteerd kan, ik heb een deel van mij lever aangeboden, maar dat zou haar ziekte niet weghalen, hij moest er helemaal uit en ze moest een heel nieuwe lever.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:12

tienus63 schreef:
Lusitana schreef:
Dat je in een ziekenhuis moest overlijden (voor donatie van je lichaam aan wetenschap)wist ik niet, maar waarom is dat dan, heeft het te maken met tijd? Maar dat is feitelijk toch ook zo met orgaandonatie?

Ik heb de vraag aan Sjoert gesteld, hopenlijk kan hij alles even juist duidelijk maken.
Maar volgens mij heeft dat ook met het verkleven van de organen te maken.
Dat proces begint al heel snel na het overlijden.

Zoals ik al dacht, geld dit ook (deels, blijkt) voor orgaandonatie.
Ik heb dit gevonden (van de Ned transplantatie stichting site):
Citaat:
Een persoon die thuis overlijdt, komt niet in aanmerking voor orgaandonatie. Ook niet voor non-heartbeating nierdonatie. Weefseldonatie is daarentegen wel mogelijk. Als de overledene op tijd gekoeld kan worden, bestaat er tot 24 uur na het overlijden de mogelijkheid tot weefseldonatie. In principe kunnen alle weefsels dan nog gedoneerd worden. Als de overledene niet op tijd gekoeld kan worden, is er twaalf uur de tijd om weefsels uit te nemen. Uitname van hartkleppen moet dan zelfs binnen zes uur plaatsvinden. Voor cornea-, huid-, en hartklepdonatie zijn minimaal de voorzieningen van een mortuarium noodzakelijk. Een uitzondering hierop vormt de botweefseldonatie, waarvoor operatiekamerfaciliteiten nodig zijn; dit in verband met de aseptische omstandigheden waaronder een botweefseldonatie dient plaats te vinden.

Hier de meest gestelde vragen:
http://www.transplantatiestichting.nl/?id=faqts

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:58

Jep ik ben donor.
Van mij mogen ze gebruiken wat ze kunnen gebruiken Knipoog wens degene die ze krijgt er veel plezier mee!

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 02:37

ik ben zeker wel donor

en dat rokers en dergelijke niks krijgen omdat ze het toch wel weer verpesten ?
sorry hoor maar als ik iets nodig zou hebben (ik rook) zou ik toch wel zo dankbaar zijn dat ik acuut stop met roken nooit meer junkfood zou eten en netjes al mn groente en fruit eet en nooit meer een druppel alcohol zou drinken.
En natuurlijk zijn er ook mensen die het verpesten maar ook al zou de kans 1 op de 100 zijn bij het redden van iemand is dat kleine beetje niet genoeg voor zijn/haar kinderen, vader, moeder, man, vrouw,broers, zussen die er niks aan kunnen doen dat diegene dat heeft??
plus wie ben ik om te zeggen wie blijft leven en wie er dood mag gaan?

ik wil trouwens ook beenmergdonor en bloeddonor worden maar waar "vraag ik dat aan"?
gewoon bij het ziekenhuis ofzo?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:47

Ja, ik ben donor. Ze mogen alles van mij gebruiken. Als ik met mijn dood andere levens kan redden ga ik niet voor niets dood. Er is al een tekort aan donoren en je bent toch dood. Dus wat maakt het uit wat er met je lichaam gebeurd. Het zijn vaak je nabestaanden die het er moeilijk me hebben. Vind ik eerlijk gezegd wat egoistisch...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:10

lolletje schreef:
plus wie ben ik om te zeggen wie blijft leven en wie er dood mag gaan?

ik wil trouwens ook beenmergdonor en bloeddonor worden maar waar "vraag ik dat aan"?
gewoon bij het ziekenhuis ofzo?

Voor de laatste vraag, ik zou zeggen kijk op de link van de stichting die ik gaf, die weten tenslotte ALLES!

Wat de vraag betreft over beslissen die sterft of doodgaat, dat is bij de artsen en zefs die kunnen lang niet alijd voorkomen dat iemand toch sterft. Ik neem aan dat ze en gezonde afweging nemen als het gaat om een orgaan dat geschikt is voor meerdere mensen op de wachtlijst.
Maar die discussie bestaat dus wel en daar gaan denk ik ook wel richtlijnen voor komen.

Een angst die hier en daar leeft (en in arme landen waarheid is9 is dat men bang is dat men iemand opzettelijk niet red of dood om aan een orgaan te komen.

Hoe bang zijn jullie dat de dokters misschien wat minder hun best doen om je te redden als je net van een bloedgroep etc bent waar ze slecht aan kunnen komen en ze zitten te springen om een orgaan daarvan, als ze weten dat je donor bent?
Hoe goed denk je dat ze zich dan nog aan de eed houden? Ze proberen inmmers toch nog 1 leven te redden (ontvanger van orgaan) dus ze houden zich er even goed aan Knipoog

Dat is hier geen kwestie, omdat hier iedereen donor is tenzij je anders aangeeft. Is dat niet een veel betere oplossing?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:32

Citaat:
Hoe bang zijn jullie dat de dokters misschien wat minder hun best doen om je te redden als je net van een bloedgroep etc bent waar ze slecht aan kunnen komen en ze zitten te springen om een orgaan daarvan, als ze weten dat je donor bent?
Hier in Nederland ben ik daar niet bang voor, gezien mijn eigen ervaringen (familieleden die een donor orgaan hebben afgestaan/ontvangen). Wat betreft de armere/minder ontwikkelde landen zou ik die angst wel hebben, denk ik.

Citaat:
Dat is hier geen kwestie, omdat hier iedereen donor is tenzij je anders aangeeft. Is dat niet een veel betere oplossing?
Misschien wel. Aangezien ik bewust heb gekozen voor het afstaan van organen zal ik minder moeite hebben met deze maatregel. Aan de andere kant is het wel zo dat mensen nu zelf kunnen bepalen wat er met hun eigen organen gebeurt na hun overlijden.

Ik vind het dus prima zoals het nu is, iedereen heeft zelf de keuze hoe of wat. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:41

droefje schreef:
Welshcobfan schreef:
Nee, de patient moet zelf een verklaring hebben opgesteld. Dit kan wel gebeuren als de patient nog goed is (in de trend van: als het zo en zo ver komt, dan wil ik in aanmerking komen voor euthanasie). Maar dan is het dus alsnog de keuze van de patient en niet de familie.
Ik ben overigens wel donor: dood is dood en als ik iemands leven kan redden met mijn organen: graag!

als na het overlijden de familie niet wil, dat de overleden persoon organen afstaat, dan gebeurd dit ook niet. nu heeft de familie altijd nog het laatste woord. of de overledene iets zwart op wit heeft staan of niet.

dit is mij verteld in het ziekenhuis toen mijn vader overleden was.

ik wil mijn organen afstaan. als ik nu iets nodig zou hebben, dan zou ik ook heel blij zijn, omdat mensen hun organen hebben afgestaan, dus waarom zou ik het niet doen. mijn mening"niet willen geven, dan ook niet nemen"

Gr

Dat weet ik, het ging mij om euthanasie en niet om donor Knipoog.