Nog meer diabetes patienten hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovebonney

Re: Nog meer diabetes patienten hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 16:10

jeetje dat is echt inderdaad schrikken! gelukkig gaat et weer een beetje met je..sorry ik weet voor de rest niet wat ik hierop kan reageren. Ach gut

Hopen dat je weer snel beetje de oude bent! Ach gut

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:51

Da's niet mooi Bergje. Maar wat raar dat je bls steeds in orde was en later pas begon te stijgen, misschien een hele domme vraag, maar is jouw bloedsuikermeter wel in orde??

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:31

Ik denk dat die meter wel in orde is hoor ... Bij griep kan je enorm snel hoge bloedsuikers krijgen. Zeker als je behoorlijk overgeeft en een hoge hartslag krijgt, wijst dit op verzuring. Verzuring wil eigenlijk zeggen dat je zoveel glucose in je bloed hebt, maar totaal geen insuline meer om die glucose in je cellen te krijgen. Je vitale organen krijgen dan geen brandstof meer en dan raakt je lichaam enorm in stress. Je hormoonwerking zorgt er dan voor dat er nóg meer glucose uit je 'reservepotjes' wordt vrijgemaakt en je dus nog meer glucose in je bloed krijgt die nergens heen kan. En dan wordt je dus héél beroerd! Het enige wat dan helpt is in het ziekenhuis aan het infuus.

Citaat:
wat kunnen de waardes dan verschillen per persoon. ik had gister me oma op visite. zij heeft altijd boven de 10.dat is voor haar standaard!

Mmm, jou oma voelt zich hier waarschijnlijk goed bij, omdat haar lichaam eraan gewend is. Maar op delange termijn is het heel slecht voor je. Bijna garantie voor complicaties. Zorg jij dus maar dat je het zover niet laat komen!

@ Amulet: wow, dat Hba1c van jou, toppie!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:54

Mijn meter is wel in orde, ze hebben in het ziekenhuis meteen mijn meter(s) meegenomen en mijn pomp gecheckt voor zover mogelijk. Alles bleek in orde te zijn. Ik heb van de diabetesverpleegkundige een meter gekregen die ook ketonen kan meten, dan kan ik in toekomst zelf eerder ontdekken als het fout gaat. Ik snap nog steeds niet hoe het zo turbosnel heeft kunnen gebeuren. Idd iets van ontsteking ofzo denken ze. Het valt nu nog allemaal niet mee om m'n bloedsuikers in orde te krijgen, ze willen nog steeds liever aan de hoge dan aan de lage kant zitten. Ben net even meegeweest boodschappen doen, wat een uitputtingsslag... Maar ik ga nu toch even m'n paardje over haar neus aaien, daar krijg ik energie van Pling

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:00

Hier nog een bijna geboren diabeet. Ik was een half jaar toen ik het kreeg. Dat is ruim 32 jaar geleden.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:27

Hoi Margriet, dan weet jij niet beter als dat je diabetes hebt... Ik weet 't wel nog van voor ik 15 was, maarja, toen voelde ik me ook al vaak niet zo lekker (voorbode ervan denk ik?).

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 21:49

nou, ik heb trouwens antwoord gekregen van de diabetesverpleegkundige.
ik moet nu 3 keer per dag spuiten. heel weinig eenheden,smorgens 4, lunch 2 en savonds 2.kortwerkende.

ik heb wel gevraagd voor een afspraak eerder wat ik moest eigenlijk eind maart pas.ik wil gewoon voor me eigen eerder afspraak.ook omdat dat spuiten net allemaal voor het weekend gestart is.

me waarde is trouwens savonds wel aldoor nog boven de 10...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:52

Ik denk dat ze eerst gaan kijken hoe je reageert op maaltijdinsuline, de kortwerkende. Als je na de maaltijden vrij aardig uitkomt, gaan ze kijken hoe je vóór de maaltijden met je waarden zit.

Daarna gaan ze langwerkende insuline toevoegen waarschijnlijk, die 24 uur werkt.

Ik probeer het altijd zo uit te leggen in mijn cursussen: de insuline werkt als sleutels om jouw brandstof (glucose) in je cellen te krijgen. Wat uit je eten komt, moet door de sleutels in je cellen gelaten worden, dus spuit je bij de maaltijd. Maar ook door de hele dag en nacht heen komt er glucose uit je bloed uit allerlei 'reservepotjes' in je lichaam, bijvoorbeeld in de lever. Want ook 's nachts, als je niet eet en tussendoor overdag, heb je brandstof nodig om te leven. Die glucose wordt in je cellen gelaten door de sleutels uit je langwerkende insuline.

Als je met allebei gelijk start, kan je arts niet goed zien hoe je reageert per soort. Door eerst te kijken naar je maaltijden en dan de langwerkende toe te voegen, ben je beter in te stellen.

Succes!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 18:20

ohh oke Tong uitsteken

ik vind het allemaal nog vrij ingewikkeld.en dat merk ik ook om mijn heen.het is best een ingewikkeld systeem allemaal.

er is dus nog een lange weg te gaan kwa afstellen enzo.
ik ben het nu al zat.en dan vooral die bloedsuikerwaardes meten.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:07

lovebonney schreef:
er is dus nog een lange weg te gaan kwa afstellen enzo.
ik ben het nu al zat.en dan vooral die bloedsuikerwaardes meten.

Dat dacht ik ook hoor, maar het gaat eigenlijk allemaal vrij vlot, zodra je een beetje op regel bent merk je gauw genoeg hoe je lichaam ergens op reageert (hoeveel je ongeveer waarvoor moet spuiten e.d.).

En tsja, die bls waardes meten: als je eenmaal op regel bent dan hoeft dat niet zovaak meer hoor. Ik doe het momenteel maar 1 keer per dag (voor het slapen gaan).

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 20:57

dat lijkt me idd ook zo moeilijk.hoeveel je straks bij kan spuiten enzovoort.
nu ook, ik spuit nog maar heel weinig.
dit zal wel langzamerhand oplopen.

wanneer krijg je eigenlijk z´n pomp?alsje moeilijk in te stellen ben?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:31

Het instellen, bij leren spuiten e.d. is heel verschillend per persoon. Daar zijn echt geen vaste antwoorden op te geven. Misschien is het voor jou heel handig lid te worden van een forum als www.diabetescontacten.nl . Enne, DVN he, dat is mijn clubbie (www.dvn.nl). Daar zou iedereen met diabetes lid van moeten zijn.

Een pomp krijg je óf als je moeilijk in te stellen bent óf als je zoals ik ervoor kiest omdat je het handiger of beter vindt voor jezelf. Dat trouwens pas als je eerst hebt leren spuiten en daarop bent ingesteld.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:37

Lovebonny, uiteindelijk wen je wel aan al dat gemeet en geregel. Over een poosje weet je veel meer dingen en dan gaat alles een beetje makkelijker. Toen ik diabetes kreeg hebben ze mij meteen 4x per dag laten spuiten, 3x kort en 1x langwerkend. En natuurlijk laten controleren. 2x voordoen en succes ermee, achteraf vind ik dat niet zo netjes, maar wist ik veel!

Ik vind 1x per dag controleren persoonlijk erg weinig, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten. Op het moment ben ik zelf nog zo panisch na mijn ziekenhuisverhaal, dat ik wel 8x per dag controleer. Ik moet natuurlijk weer goed ingesteld raken, dus het zal nog wel even zo blijven. Maar normaalgesproken controleer ik 4x per dag en soms extra i.v.m. paardrijden en andere aktiviteiten.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:57

Ik controleer ook zo'n beetje vier keer per dag en indien nodig, meer. En inderdaad, het wordt een gewoonte, straks weet je niet beter.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:16

Bergje schreef:
Ik vind 1x per dag controleren persoonlijk erg weinig, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten. Op het moment ben ik zelf nog zo panisch na mijn ziekenhuisverhaal, dat ik wel 8x per dag controleer. Ik moet natuurlijk weer goed ingesteld raken, dus het zal nog wel even zo blijven. Maar normaalgesproken controleer ik 4x per dag en soms extra i.v.m. paardrijden en andere aktiviteiten.

1 keer per dag is bij mij sowieso, daarnaast nog voor het auto/paardrijden en dat is ook iederen dag dus eigenlijk wel een keer, maar dus elke dag minimaal 1 keer. Het staat er in mijn vorige post idd een beetje raar Ach gut Knipoog
Maar mijn waarden zijn eigenlijk tegenwoordig weer zo stabiel, dat ik bij iedere meting eigenlijk dezelfde waarde krijg. Afspraak met de dvk is nu min of meer dat ik elke week een dag 6-8 keer meet. Niet dat dat er van komt....maar de intentie is er haha Haha!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:34

Ik ben mogelijk ook de sigaar...
Voor een bijscholing over verpleegtechnische vaardigheden moesten we elkaars suiker prikken, ik bleef hangen bij een schamele 3.1
Een uurtje later nog een keer geprikt en het was al gestegen naar 3,4, maar omdat ik ongeveer een uur voor de eerste bepaling nog 3 boterhammen met kaas en een appel op had vonden ze wel dat ik het maar even in de gaten moest houden.
Afvallen doe ik overigens niet, integendeel. 't is meer dat ik echt continue serieus honger heb en in een noodtempo aankom.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:34

Hm, dat klinkt inderdaad niet goed.
Voel je je niet wat slap en draaierig met zon lage suiker van rond de 3.5?

Groetjes Natasja ( ook een diabeetje)

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 13:44

ben je wel al bij de dokter geweest delirium?wat zij hij?

ik had gister evengoed een waarde van 10 na het ontbijt. en s'avonds voor het slapen gaan: 11.4.
ik moet vrijdag weer naar de diabetesverpleegkundige.worden de eenheden verhoogt nu?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:11

delerium schreef:
Ik ben mogelijk ook de sigaar...
Voor een bijscholing over verpleegtechnische vaardigheden moesten we elkaars suiker prikken, ik bleef hangen bij een schamele 3.1
Een uurtje later nog een keer geprikt en het was al gestegen naar 3,4, maar omdat ik ongeveer een uur voor de eerste bepaling nog 3 boterhammen met kaas en een appel op had vonden ze wel dat ik het maar even in de gaten moest houden.
Afvallen doe ik overigens niet, integendeel. 't is meer dat ik echt continue serieus honger heb en in een noodtempo aankom.

Dit wijst niet op diabetes. Iemand met een onbehandelde diabetes heeft altijd te hoge waarden, geen lage waarden. Bij lage waarden heb je juist een extra actieve alvleesklier en daardoor gaan je suikers te snel uit je bloed de lichaamscellen in. Dit noemen we hypoglykemie of glucose-intolerantie. Je kan hier met de juiste voeding wel wat aan doen. Langdurige hypoglykemie kan namelijk later wel omslaan naar diabetes type 2.

Er zijn hier nogal wat misverstanden over. Lees hier maar meer over hypoglykemie(toevallig dat dit ook over paarden gaat Haha! ).

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:09

Amulet, fijn is dat hé, die intentie. Ik denk al maaaaanden "en nu ga ik mijn bloedsuikers opschrijven". Dan doe ik het 1 dag en dan verpietert het weer. Heb het nu gepresteerd om al 5 dagen te schrijven... nu nog volhouden.

Maar, schrijven jullie allemaal je bloedsuikers netjes op? Ben ik de enige waarbij het enthousiasme tot opschrijven zo snel weer afneemt? Ik wil misschien zo'n programmaatje aanschaffen om de boel te linken naar de pc. Lijkt me net zo makkelijk en hoef ik niet te schrijven.

Ben vandaag maar alvast een halve dag gaan werken, iedereen keek vreemd dat ik er weer was na mijn ziekenhuiscrash. Resultaat is dat al mijn werk geplunderd was en er voor mij alleen nog maar "leuke" dingen lagen Haha! .

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:19

Thanks Monique!! Ik had zelf ook al twijfels (mijn wannabe-blonde brein vond dat er om zo laag te komen teveel insuline moest zijn en dat is niet rijmbaar met diabetes. Maar dat zijn leek-ideeen dus wilde toch even jullie reacties zien). en was dus idd nog niet naar de dokter geweest.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:20

ps anderen ook bedankt voor de reacties, en Bergje; fijn dat je alweer aan de slag bent!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:22

Bergje schreef:
Amulet, fijn is dat hé, die intentie. Ik denk al maaaaanden "en nu ga ik mijn bloedsuikers opschrijven". Dan doe ik het 1 dag en dan verpietert het weer. Heb het nu gepresteerd om al 5 dagen te schrijven... nu nog volhouden.

Maar, schrijven jullie allemaal je bloedsuikers netjes op? Ben ik de enige waarbij het enthousiasme tot opschrijven zo snel weer afneemt? Ik wil misschien zo'n programmaatje aanschaffen om de boel te linken naar de pc. Lijkt me net zo makkelijk en hoef ik niet te schrijven.
.

Haha meten is 1 en opschrijven is 2. Dus nee, opschrijven doe ik eigenlijk nooit. Dat weet mijn dvk inmiddels ook Haha! en die vind het prima, zolang ik haar maar kan vertellen wat mijn waarder meestal zijn. Ik schrijf het vaak de week voordat ik naar het ZH moet een keertje op.....

Haha wel fijn dat er alleen leuke dingen overbleven op je werk. Ik studeer nog en helaas maken mijn klasgenoten mijn huiswerk en werkstukken niet als ik een keertje ziek ben haha
Ach gut Knipoog

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:23

Weten jullie trouwens waar de 'diabetes-boeken' bij ons in de bibliotheek staan? Juist ja, eenzaam op een plank naast de boeken met het onderwerp 'dood'......... Haha! Knipoog Clown

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:30

hier nog iemand met diabetes...
heb het nu ong 4/5 jaar, vanaf mijn 14/15e (ben nu 19)
ik spuit 3x per dag voor elke maaltijd en voor het avondeten ook nog lantus...

op het moment gaat het niet echt lekker, heb veel last van hypo's, echt onverklaarbare
hypo's, maandag een afspraak bij de diabetesverpleegkundige, waarschijnlijk wordt de insuline
niet goed opgenomen...

als ik goed ingesteld ben, controleer ik soms wel een week mijn suiker niet, heb er zon ontzettende
hekel aan, stomme meter...
maar nu het wat minder gaat, controleer ik soms wel 4x mn suiker en dan maak ik er nog een curver bij ook. ook prik ik altijd voor ik ga autorijden...

een pomp wil ik voorlopig echt niet. iedereen kan dat kastje aan je broek zien zitten en s'zomers lijkt
het me ontzettend irritant met zwemmen...
mss over een paar jaar, maar nu moet ik er echt niet aan denken..