chronische moeheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: chronische moeheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:26

Ik slaap ook in perides goed (heel goed) en slecht

En ik kan alle vormen van slecht slapen hebben soms slaap ik niet in (piekeren en draaien om niks) of ik wordt 5 keer per nacht wakker.

Ik heb omdat ik de Diagnos MS heb wel standaard inslaappilletjes in huis omdat a;s ik 2 of 3 nachten niet goed slaap echt niet meer functioneer en heel somber word. IS de oplossing niet maar wel een hulpje.

Eten is voor mij SUPER belangrijk, als ik teveel suiker eet word ik erg moe. Als ik een paar dagen niet genoeg groente en fruit een word ik moe als ik teveel vlees eet word ik ook moe.

EN ook als ik te moe ben kan ik migraine krijgen. gelukkig is me dat pas 1 keer echt overkomen.

Maar goed bij mij is de oorzaak duidelijk

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:28

Ben ik weer!
Afgelopen dinsdag weer naar het AMC geweest, helaas kon ik nu niet gebracht worden dus moest ik met het openbaar vervoer. Werd ik niet echt vrolijk van, moest om 7.40 van huis weg, naar de bus lopen, met de bus, met de metro en dan weer 20 min lopen, om er uiteindelijk om 10 over 9 te zijn, en voor het begin dus al doodmoe te zijn.

Dit keer begonnen we met de bodyscan, en hoe onverwacht Tong uitsteken, ik viel weer in slaap. We waren met zijn 11en deze week, dus toen we in duo's moesten bespreken na de opdracht, moest er iemand met de trainster, en die iemand was ik. Kwam me eigenlijk wel even lekker uit want kon ik mooi zeggen dat ik de hele week al in slaap viel tijdens die oefening en wat ik daar mee moet.
Ze vroeg o.a. of ik weet wanneer ik in slaap val of iig wat eraan voorafgaat, en ik legde uit dat wanneer we bij de bovenbenen komen mijn aandacht bij de spierpijn daar blijft hangen en ik dus de volgorde van de bodyscan kwijtraak, afgeleid raak en dan in slaap val. Dus nu moet ik volgende keer proberen toch weer elke keer mijn aandacht te verplaatsen naar het volgende lichaamsdeel, en als dat niet lukt iig proberen bewust in slaap te vallen, omdat ik dan eventueel ook bewuster wakker wordt.

Verder hebben we het over in kaders/hokjes denken gehad. Dit kan heel veel stress veroorzaken, of je het nou zelf doet of dat je omgeving het doet. Bijv: ik ben 19 en heel onafhankelijk opgevoed, mijn ouders vinden dat je voor jezelf moet zorgen en dat je je eigen leven maakt zeg maar. Elke keer dat ik iets niet kan wat een 19jarige met zo'n opvoeding zou moeten kunnen, levert dat voor mij stress op omdat ik teleurgesteld ben dat ik dat niet kan, omdat ik eventueel bang ben voor de reactie van anderen enz. En stress veroorzaakt weer moeheid.
Vond het wel heel logisch klinken dus ik hoop dat ik daar wat mee kan.

Ik ga nu me bed weer in, jullie horen iig dinsdag weer van me.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:48

Dat laatste is ook herbaar voor mij.
Toen mijn vader met de arbo- had gepraat (die hij dus zelf had "ingeghuurd") Was hij ineens verandert en zei dat ik me rustig moest houden. Het accepteren...
Heerlijk voelde/voelt dat. Ookal wist ik, dat mijn ouders wisten dat ik me niet aanstelde, hadden zij toch het idee dat ik door moest gaan met wat ik kon.Dat ik elk mogelijk hulpmiddel moest aanpakken (natuurgeneesers etc) Ze wouden me "helpen",zodat ik me er niet bij neer zou leggen. Maar dat moet juist wel. Je moet het accepteren en er mee om leren gaan.
Eindelijk begrepen zij dat ook, waardoor ik toch meer rust kreeg/heb.

gr

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:02

Echt heel erg herkenbaar allemaal zeg,(slik)
alleen mijn HA zegt dat het stress is,(daar gooien ze geloof ik alles op de laatste jaren :S)

Hoop dat er ooit een remedie ervoor komt,...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:29

Ik was wat aan het zoeken op Pfeiffer en chronisch vermoeid zijn en kwam hier terecht.

Ik heb een jaar of wat geleden Pfeiffer gehad. Uit de eerste test kwam niks (dat was in december) pas in april dat jaar erna kwam de ziekte uit het bloedonderzoek. Toen een half jaar niks gedaan (dood- en dood moe) en daarna langzaam weer begonnen (en er zeker 2 jaar zoet mee geweest).
Sinds die tijd ben ik erg vaak moe. Het is nu door begeleiding van een diëtist (dieet en suplementen tegen Pfeiffer en Candida) beter geworden, maar nog niet over.
Nu zit ik alweer te lang te bokken en ben moe.. (tegen het misselijke aan).. dus ik ga na dit berichtje dan ook slapen.
Ik herken ook veel van CVS, die symptomen die hier een stuk terug genoemd zijn.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:11

Jeetje wat zijn er veel mensen die er last van hebben zeg! En pfeiffer is a bitch! Vaak de oorzaak volgens mij. Ik ben blij dat ik er weer wat bovenop ben. Sterkte aan jullie allemaal!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:32

Wat me eigenlijk opvalt is dat veel mensen eerste pfeiffer hebben gehad alvorens ze chronisch vermoeid raakten.

Bij mij is het ongeveer 15 jaar geleden begonnen met Pfeiffer, dit werd laat ontdekt en was al bijna verdwenen, dus ik kon gewoon door gaan met school en alles want ja ik was weer beter.
Ik heb me zo door de brugklas en tweede jaar gesleept met abnormaal aantal uren slaap. Het ging steeds wel wat beter maar eigenlijk nooit goed. Ook hele riedel van dokter, internist en allerlei onderzoeken doorlopen.

Niets kunnen vinden, je bent chronisch vermoeid of aanstellerij. Dit was toen het nog niet zo bekend was (10 jaar geleden) en nog geen 'modeziekte' was zoals het nu wordt genoemd.
Gaande de jaren is het stukje bij beetje beter gegaan met toch nog stevige terugvallen.

Ik ben op het moment met mijn eten veel aan het wisselen. Dit heeft toch een grote invloed merk ik wel op mijn vermoeidheid. Bepaalde voedingsmiddelen reageer ik toch heftiger op dan ik dacht. Het valt vooral op als ik het poosje heb weggelaten en daarna weer eet. Bijvoorbeeld brood, kan ik niet hebben behalve als het maar 1 sneetje is gecombineerd met wat eiwitten in zin van melk of yoghurt. Dus zo ben ik nu beetje aan het proberen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:10

Ja, "ze" hebben lang gedacht dat pfeiffer de oorzaak was van cvs, maar na onderzoek hadden ze daar toch te weinig bewijzen voor.

vaak gooien ze ME en CVS ook op 1 hoop. Ik denk ook dat hierin verschil zit. De ernst van de klachten en de "oorzaak" is volgens mij verschillend.

Ookal was ik te moe om te kunnen stofzuigen, toch kon ik mezelf douchen en ik kon eten en ik kon lopen (ookal was het niet ver en lang)
Ik wil mij zéker niet vergelijken met mensen die niet kunnen lopen, die letterlijk gevoerd moeten worden. Kauwen van het eten is al zwaar voor hen....

Ik ga langzaam vooruit en werk ondertussen alweer 10 uur. Wel is het zwaar.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:53

ME en CVS is toch precies hetzelfde? In ieder geval, dat dacht ik. Of is het verschil soms dat ME een lichamelijke oorzaak heeft en CVS een meer algemenere term is? Nahja, in ieder geval wordt het (bijna) altijd als hetzelfde gezien.. volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:07

Dat van die pfeiffer valt idd erg vaak op.
Jammer dat er nog zo vaak zo licht over pfeiffer word gedacht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:12

Meikje schreef:
ME en CVS is toch precies hetzelfde? In ieder geval, dat dacht ik. Of is het verschil soms dat ME een lichamelijke oorzaak heeft en CVS een meer algemenere term is? Nahja, in ieder geval wordt het (bijna) altijd als hetzelfde gezien.. volgens mij.

de naam ME geeft de oorzaak aan (vermoedelijke oorzaak)
CVS is een naam die de belangrijkste klacht weergeeft.

Hoe hoger je komt in de medische molen, des te meer verschillen kom je te horen...
Via internet ben ik in contact gekomen met een moeder van en ME-er. Zij heeft mij toen aardig wat geleerd, waar ik ook "gedeeltelijk" achter sta. (logica én mijn ervaringen)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:17

Electrische deken is niet goed, slapen op electriciteit neemt je laatste energie beetje ook nog weg.Ik heb ook een cursus dag gevolgd en heb daar veel gehoord,zelfs iemand die een horloge aan had met een batterij daar mete ik tot aan de schouder de batterij energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:19

Maar zonder electrische deken doen mijn spieren het in de winter niet

Overigens zet ik hem wel uit onder het slapen gaan Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:21

Ik heb thuis een infrarood cabine staan en die heeft mij van mijn klachten af geholpen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:21

Mijn zusje heeft hier ook last van. (PPDtje) Ook bij haar is het met pfeiffer begonnen. Ik zal haar eens attenderen op dit topic.

Soar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:23

Ik kom niet veel op bokt, en als ik al kom dan lees ik eigenlijk alleen maar, maar hier wilde ik toch even reageren.

Ik heb nu ongeveer 4 jaar dat ik chronisch moe ben. Ik ben wel naar de dokter geweest om bloed te onderzoeken. Daar kwam verschillende keren niks uit. Maar mijn moeder wilde niet dat ik verder onderzocht werd door een kinderarts, omdat daar toch niks uit zou komen (haar woorden Knipoog).
Omdat ik het eigenlijk alleen maar erger aan het worden was en ik ook nog met school en paarden zat (op het moment rij ik maar 3 keer in de week, waar ik erg van baal, maar meer kàn ik gewoon niet), wilden we toch naar een oplossing zoeken.
Via via kwamen we met iemand in aanraking die bioresonantie gevolgd had, een natuurgeneeswijze. Ik ben afgelopen week voor de eerste keer geweest en ik bleek een melkallergie te hebben. Samen met wat andere dingen (parasieten, stoffen uit inentingen niet goed af kunnen voeren etc.) bleek dit de emmer te doen overlopen en uit dat zich in moeheid.
Deze persoon is ook homeophaat en zei dat hij tot nu toe deze gevallen altijd goed heeft kunnen behandelen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik weet niet wat de meeste mensen geprobeerd hebben (heb het topic niet echt goed gelezen), maar misschien is het een optie om eens wat rond te kijken.
Dat wilde ik even vertellen. En ik hou dit topic wel in de gaten en eventueel wil ik ook wel vertellen hoe het met mij gaat Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:39

Ik heb van alles geprobeerd. Knipoog Als je klachten zó erg zijn, dan ga je echt wel verder zoeken.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand het zo accepteerd, zonder er tegen te vechten en oplossingen te zoeken.

Ik hoop voor jou dat het die melkallergie etc is....

Ik heb ook "oorzaken" gehoord van natuur geneeskundigers, maar tot nu toe ben ik niet beter Verdrietig
1 is er zelf mee opgehouden...hij kón me niet helpen zei hij (iig eerlijk en hij was niet duur Cool )
"Dieten" vind ik wel een beetje helpen, maar de oplossing is het (nog) niet.

Soar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:44

Ik wist niet dat je alles al geprobeerd hebt, misschien kan het andere mensen nog helpen Knipoog.

Als je al zoveel geprobeerd hebt, kan ik me voorstellen dat het niet echt fijn is (ik zal het netjes houden Knipoog).
Ik hoop zelf ook dat het die melkallergie is, anders weet ikoook niet wat ik er aan kan doen.. Maar op dit moment ben ik wel positief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:41

Ook ik heb bio resonantie gedaan
Mijn darmen werkte niet goed, mijn nieren niet en mijn lever niet.
Dat ding sloeg daarom bij mij bij elke voedingstof aan dat het niet goed was voor me.
Volgens haar omdat darmen, nieren en lever liever rust hadden en niets kregen..maar dat kan dus niet.

Heeft mij iig niet geholpen, helaas...

Maar ik hoop bij jou wel Ja

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:54

Het heeft mij tot nu toe ook tijdelijk geholpen.. bij mij is de diagnose Candida gesteld. Dat zou de oorzaak zijn van alle allergieën en vermoeidheid..

Het ging tot de laatste maand ook een stuk beter, mijn astma is al een paar maanden zo goed als over (lag waarschijnlijk aan de lactose/ melk, daar ben ik mee gestopt). Ik had een dieet en allerlei supplementen tegen en voor van alles (voor mijn lever en tegen die Candida en tegen virusziekten oa Pfeiffer, die pilletjes werkten trouwens super snel, tot ze op waren).

Nu ben ik een weekje weggeweest en heb lekker uitgerust (en heel lang geslapen elke dag!).
Morgen weer werken en ik ben nu al moe.. en ik heb nog niet eens gewerkt.. Ik stapte al moe mijn bed uit en stapte moe op mijn paard en moe er weer af. Moeie armen, moeie benen, moeie alles..

Op dit moment ben ik aan het bijhouden wanneer ik precies moe ben en hoe erg. Daar ga ik mee naar de dokter (dat had hij eind vorig jaar al gevraagd, maar het ging zo goed dat ik het ben vergeten).

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:09

Kom ik weer met een vraagje Vork
Tja mijn pfeiffer is nog steeds niet over.

Toen ik bloed heb laten prikken zei de dokter, latente pfeiffer (dus niet meer besmettelijk, tenminste dacht dat het dat betekent) en virusje (weet eigenlijk niet meer precies, maar in ieder geval ook iets van sporen van ) ME..
Maar wat die diagnose dan precies in houdt?
Nja ik heb ook een aantal dingen geprobeerd, voedingsstoffen mijden, regelmaat etc. maar ik ben er nog niet vanaf Clown

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 01:29

Waar ik erg veel last van heb, vooral de laatste dagen is pijn in mijn spieren/gewrichten. Vooral in mijn benen, maar ook in mijn armen. Kan nu dus ook niet slapen van de pijn. Iemand uit mijn omgeving die zelf fybromialgie heeft zei tegen mij, zou je dat toch ook niet hebben? Ook omdat ik zo moe blijf. Mijn pfeiffer is inmiddels 1,5 jaar geleden. Ik heb erg veel last van mijn schouder, hiervoor moet ik in april naar de orthopeet, maar bij haar was het ook zo begonnen.
Ook slaap ik de laatste tijd ook echt heel slecht, terwijl ik het nu juist zo nodig heb, ben vorige week weer 12 uur in de week gaan werken. Neem nu elke avond al iets kalmerends in, in de hoop wat beter te slapen, maar het werkt niet altijd..
Iemand tips voor die pijn in mijn spieren/gewrichten?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:53

Spierpijn is wel herkenbaar mirre, zeker als ik moe ben en mijn benen lood wegen krijg ik zodra ik wat doe spierpijn. Maar ik weet er ook niet echt iets tegen.

Ik slaap altijd goed, eigenlijk te goed, ik ben weg zodra ik even op bed lig, 2 pagina’s van een boek haal ik maar net en ik wordt pas wakker als de wekker gaat. Hoeveel of hoe weinig ik ook slaap. Alleen bij enorme stress of enorm veel piekeren kan ik wakker liggen maar dat is echt zelden. Dan moet dat wel heel extreem zijn.

Wat ik wel merkt wat niet helpt biji mijn moeiheid is het juist veel slapen, uitslapen, binnen blijven om uit te rusten. Ik wordt daar duffer en moeier van en loom van het binnenhangen en niets doen. Als ik er even uit ben geweest om paarden te doen voel ik me erna veel fitter en frisser. Ook het lange uitslapen op zondag is heerlijk maar het helpt me niet. Eerder tegenovergesteld. Al is het zo verleidelijk om te doen. Ik kan beter in mijn ritme blijven.

Dus ik probeer dit bovenstaande ook bewust niet meer te doen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:30

Is er bij iemand van jullie ook een diagnose gesteld door een arts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:32

Gewoon ritme houden is idd het beste
Wat niet wil zeggen dat het dan weg is..helaas...

Ik heb maandag teveel gedaan, nu alweer 2 dagen flinke hoofdpijn en erg vermoeid...

Bij mij heeft prof. Pop uit Maastricht de diagnose gesteld