Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hinge

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:00

het is inderdaad niet zo gemakkelijk
ik zou aan de ene kant heel graag volledig weg aleen wonen
maar eigenlijk zou ik de hele dag door vriendschap willen
en met iemand om kunnen gaan zonder er zot bij te worden

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:02

een jonge bij mij op school heeft autisme, dat is zo zielig om te zien. ze noemen heb koos vriendloos, hij heeft wel een paar vrienden maar het viel me op dat hij gewoon nooit een woord zegt, we vonden het aan het begin van het jaar zo zielig dat we vroegen of hij bij ons wou komen zitten (toen zat hij helemaal alleen) hij keek mij egt zo aan ofdat ik een elien was ofzo, ehij zij nee en liep weg, hij praat ook altijd tegen zich zelf. in vond het heel raar

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:34

ik kan me voorstellen dat je ons raar vind
ons vragen om bi je te komen zitten is meer een negatief ding dan positief

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:14

Kimmie_Paard schreef:
een jonge bij mij op school heeft autisme, dat is zo zielig om te zien. ze noemen heb koos vriendloos, hij heeft wel een paar vrienden maar het viel me op dat hij gewoon nooit een woord zegt, we vonden het aan het begin van het jaar zo zielig dat we vroegen of hij bij ons wou komen zitten (toen zat hij helemaal alleen) hij keek mij egt zo aan ofdat ik een elien was ofzo, ehij zij nee en liep weg, hij praat ook altijd tegen zich zelf. in vond het heel raar

Wat voor een niveau doe jij? Ik vroeg me dit af, omdat vele kinderen, meestal jongens, die op het Gymnasium zitten Asperger hebben. De zogenaamde nerds noem ik ze maar even. Mijn broertje heeft ook op het Gymnasium gezeten en heeft het ook, daarbij is hij de hele dag met de computer bezig.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:23

Hallo allemaal,

Denk reageer ook ff. Ik werk met mensen die Autistisch zijn, maar dan wel in ergere mate als de meeste hier. Ik heb met 1 jongen gewerkt die ook het syndroom van Asperger had. Was echt een onwijs leuke jongen en ik kon dan ook erg goed met hem opschieten. Hij was van mijn leeftijd, dus er was meer vriendschap als een bewoner begeleider verhouding. Bij hem merkte je het als iemand anders iets had. Ik kon daar wel heel goed met hem overpraten en legde hem dan ook uit waarom iemand huilde en probeerde dat te koppelen naar zijn eigen gevoelens. Ik vond dat zelf een zeer boeiende tijd en heb ook zeer veel van hem geleerd. Ik hielp hem andere te begrijpen, maar hij heeft mij geleerd om iemand die autisme heeft te leren begrijpen...

Vindt dit een goed topic. Denk dat het goed is om te weten dat er meer zijn met autisme en denk dat het zeker goed is voor de mensen die het niet hebben om jullie ervaringen te lezen...

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:40

@Smookey, wat leuk dat jullie van elkaar dingen hebben kunnen leren.

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:48

je hebt wel een tijd werk gehad om in zijn wereld te geraken zeker

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:42

Ja en dat lukt ook nooit helemaal denk ik. Ik ervaar dingen anders als hij. Maar heb wel geleerd om reacties te leren begrijpen en waarom hij zo handelde. Maar ging nog vaak de mist in hoor. Ik werkte voorheen en nu weer met lager niveau en dat was hij niet dus merkte je zo ook niks aan hem. Pas als er dingen op zijn pad kwamen eb dat vond ik het moeilijke.

Maar het was erg intressant...

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:44

(Ik werk met mensen met een verstandelijk beperking en hem dus op meerdere groepen gestaan, met dus ook allemaal hun eigen beperking en niveau) Dat verduidelijkt misschien het één en ander...

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:02

ikzelf heb nog nooit iemand volledig toegelaten
al zou ik het graag wel eens kunnen maar mezelf houd me tegen
het is onbegrijpelijk uit te leggen

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:57

Ik denk ook dat dat heel moeilijk is. Denk ook dat je iemand tegen moet komen bij wie dat goed voelt.

Maar dat heeft iedereen hoor. Ik geef mezelf ook niet helemaal bloot. Probeer het bij mijn vriend wel zoveel mogelijk te zeggen wat ik denk en voel. Maar dat is best angstig...

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:59

Hi all....ik heb net het hele topic doorgelezen.

Mijn zoon heeft ook ADHD/PDD-Nos...en heeft jaren Ritalin geslikt. Eerst ging dat goed later vond ik hem depressief/teruggetrokken na inname.
Hij heeft nu het medicijn Dexamfetamine...en moet zeggen...dit gaat heel goed!!

Ook mijn zoon heeft veel aanvaringen op sociaal vlak...en als hij thuis voorvalletjes verteld laat hij vaak zijn acties achterwege in de veronderstelling dat hem ook niets te verwijten valt (dus komt het ook niet in hem op om dat te vertellen).
Hij vergeet ook veel dingen...moet dingen dagelijks herhalen. Gisteravond nog...ik vroeg "heb jij al brood gesmeerd voor morgen?" Hij: "nee..dat had je ook niet gezegd"
Dit vat ik dan niet want hij weet dat hij naar school moet en weet ook dat hij moet eten....maar hij legt die link niet.
Maar op sommige momenten doet hij mij weer versteld staan....en ben ik trots dat hij wel nadenkt of handelt daar waar nodig en komt het ook wel voor dat hij wel bijv. brood heeft gesmeerd. Het is soms net of alle input van 13 jaar plots keurig gerangschikt is ....en handelen/nadenken opeens feilloos verloopt.

Moet zeggen dat ik mij wel veel zorgen maak over zijn toekomst alhoewel volwassen mensen meer begrip kunnen opbrengen en tonen dan kids onderling...want die laatste groep kan spijkerhard en kwetsend zijn. En dat is iets wat mij ook zorgen maakt....wat is de impact inmiddels al van de vele akkefietjes en pesterijen/jennerijen. Hij zegt daar niet veel over....wil het niet over "nare dingen" hebben...hij heeft het liever over leuke dingen. Maar helaas werkt dat zo niet.

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:08

ik kan het niet verdragen dat er op me gestoeft word als ik na veel vergeten dan toch iets heb gedaan
dan voel ik me aangevallen
DAS FLINK ZE
DAT HEB JE GOED GEDAAN
NU BEN IK FIER OP JE
het zijn alemaal zinnen die ik niet kan aanhoren
elke keer als ik iets niet vergeten ben en ik ben er me bewust van
ga ik op de moment dat men moeder het zal ontdekken onder mijn deken liggen met mijn oren dicht Bloos
ik weet ook niet waarom
en ik kan niet beschrijven hoe het dan voelt

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:51

@ Hinge
Ik begrijp wat je bedoelt,doe ik iets heel simpels,wat ik dan normaal ook vergeet,krijg ik ook flinke complimentjes die ik dan dus echt niet wil horen.
Ik ben nogal grof in de mond en zeg dan gewoon dat die persoon z'n bek moet houden.. brengt ook altijd weer leuke discussies mee :S
Nog een vraagje.
Vinden jullie het ook moeilijk om te comminuceren met iemand die ook autisme of iets dergelijks heeft?
Ik vindt het moeilijk om met "normale" mensen te comminuceren maar mensen met autisme en aanverwant,vindt ik soms ook moeilijk om mee te comminuceren.
Zo is er vandaag een nieuw meisje op mijn dagbesteding,eindelijk iemand richting mijn leeftijd,maar ik kan er geen touw aan vast knopen.
Misschien moet dat dan nog komen,maar ik vindt het toch best moeilijk om met zón iemand echt goed contact te leggen.
Ik spreek mensen wel aan,maar krijg niet echt goed contact zeg maar.
Ik heb bij mezelf het idee dat mensen toch best goed contact met mij kunnen krijgen,maar iedereen is anders natuurlijk Knipoog

Goed,heel verhaal maarja ik praat nu eenmaal veel Lachen
Ben vandaag nog wezen paardrijden met mijn zus,was echt heel gezellig ze was alleen een beetje alergisch voor de paardenharen..
Mijn paardje gaat vanavond lekker naar de wei,haalde haar vanochtend uit de paddock met een bult aan de zijkant van haar buik,en een bultje wat volgensmij toch een drukplek is :S
Hoop dat dat het niet is,ze moet over 3 weken wel mee op kamp..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:53

Citaat:
Psycholoog Simon Baron-Cohen en zijn collega's van Cambridge Autism Research Centre hebben de Autisme-spectrum Quotiënt, AQ, ontwikkeld om de mate van autistische eigenschappen bij volwassenen aan te geven. Bij de eerste grote meting waarbij de test gebruikt werd, scoorde de controle-groep 16,4. 80% van mensen met een diagnose van autisme of een aanverwante stoornis scoorde 32 of hoger. De test is echter niet bedoeld voor het stellen van een diagnose, velen die hoger scoren dan 32 en zelfs voldoen aan de diagnostische criteria voor het Syndroom van Asperger melden geen problemen bij hun functioneren in het dagelijks leven

ik heb net de test gedaan en scoorde dus 40
ik heb lichte Asperger, maar ik heb door de jaren heen "geleerd' hoe je moet reageren, nu vraag ik aan iemand hoe het is en stel de nodige vragen die iedereen altijd stelt, want dat "hoort zo"

vriendschappen onderhouden vind ik moeilijk, ik heb geleerd dat ik om de zoveel tijd moet bellen,maar moet er vreselijk voor op passen dat ik niet het hele telefoon gesprek volklets over mezelf Tong uitsteken

zelfde als met mijn partner, soms moeilijk,maar als ik maar goed erom dnek hoe dingen horen te zijn gaat eigenlijk alles wel goed.

Knipoog

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:25

@ ellepel, dat maakt het allemaal zo vermoeiend, wat andere mensen normaal vinden moeten autisten steeds overna denken en bewust doen.

@ Hinge, ik begrijp wel wat je bedoeld, ben daar zelf wat dubbel in. Aan de ene kant heb ik zoiets van : zie je nou wel hoe ik mijn best doe, en aan de andere kant mag er niet zo wat van gezegd worden want dan klap ik inderdaad dicht en heb zoiets van donder op ik ben geen kleuter!!
Heel dubbel dus en heel moeilijk uit te leggen, weet zelf niet eens wat ik wil, dus hoe een ander dat dan moet weten. Bloos Haha! Clown

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:35

Ik wil even melden dat we afgelopen weekend wedstrijd hebben gehad en dat mijn 2 leerlingen, 1e en 3e zijn geworden. Ik ben natuurlijk heel trots. Maar het ging ook super.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:49

Heike hardstikke gaaf dat ze 1e en 3e zijn geworden!
Kan me voorstellen dat je trots bent Lachen

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:06

Wat ik mij wel afvraag en dit is absoluut niet professioneel van mij.
Er wordt beweerd (er is nog niks bewezen) dat autisme erfelijk is. In dit geval is het meestal van de vaders kant. Bij kinderen uit mijn klas klopt dit ook wel en het gekke ervan is, dat de meeste ouders ook gescheiden zijn. Laatst vertelde een moeder me Ik kan totaal niet met mijn ex praten, hij begrijpt me niet, als ik praat wil hij dat ik ophoud met zeuren enz enz. Toen dacht ik er meteen weer aan. Klopt dat bij degene hier ook? (Geloof me dit komt negatiever over dan ik het bedoel, wist het even niet beter te foruleren.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:11

ik denk wel dat het erfelijk is..
mijn broer heeft absoluut Asperger, en mijn neefje heeft het ook.
bij mijn neefje is het echt geconstateerd door een arts, mijn broer en ik zijn er zelf achetr gekomen doordat mijn neefje dus alle kenmerken vertootn die wij ook hebben.

( ik kan dus vreselijk goed met mijn broer overweg........not)

Citaat:
Laatst vertelde een moeder me Ik kan totaal niet met mijn ex praten, hij begrijpt me niet, als ik praat wil hij dat ik ophoud met zeuren enz enz. Toen dacht ik er meteen weer aan. Klopt dat bij degene hier ook? (Geloof me dit komt negatiever over dan ik het bedoel, wist het even niet beter te foruleren.)

ehh..dat snap ik niet helemaal , wat bedoel je er precies mee?

is dat trouwens ook autisme eigen? dat je soms de meest simpelste dingen niet snapt die een ander verteld?
of dat je iets verteld en de ander heeft geen flauw benul waar je t over hebt, totdat blijkt dat je beiden over hetzelfde praat maar jij het echt totaal anders uitlegt??

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:20

Ik denk dat er meer met plaatjes, tekeningetjes wat dan ook gewerkt moet worden om zo dingen te verduidelijken. Soms als mijn moeder mij iets probeert uit te leggen over hoe iets werkt dan kan ik het absoluut niet uitvoeren. Met plaatjes en kijken hoe een ander het doe is voor mij de weg om te leren. Het hoort niet per se bij autisme, maar in welke mate dit een probleem is voor degene/jou.

Ik denk overigens wel dat autisme erfelijk is, maar van welke kant het komt weet ik niet. Het blijkt wel zo te zijn dat meer jongens autisme hebben dan meisjes. Mijn verklaring voor dit is dat jongens van oorsprong meer op zichzelf zijn en meisjes wat socialer, waardoor autisme bij meisjes niet zo opvalt en bij jongens wel.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:21

Nou nee eerder dat er bijna geen communicatie mogelijk is. Sociaal gewoon niet goed. Geen gevoelens tonen betreft hun kind. enz

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:24

ikke24 schreef:
Wat ik mij wel afvraag en dit is absoluut niet professioneel van mij.
Er wordt beweerd (er is nog niks bewezen) dat autisme erfelijk is.

Het is niet bewezen hoe de overerving precies gaat, maar dat het voor een groot deel erfelijk is, is absoluut bewezen. (Tweelingonderzoek, familiestudies, etc)

Citaat:
In dit geval is het meestal van de vaders kant. Bij kinderen uit mijn klas klopt dit ook wel en het gekke ervan is, dat de meeste ouders ook gescheiden zijn.

Dat zijn natuurlijk dingen die niet los van elkaar staan. Over het eerste: autisme is vaker zichtbaar aanwezig bij mannen / jongens. Het is dan ook niet meer dan logisch dat ook overerving eerder via de vaders lijkt te gaan. Of dit werkelijk zo is weet ik eigenlijk niet, en onderzoek dat specifiek daarop gericht is ken ik zo niet.

Over het tweede: autisme heeft natuurlijk toch flink invloed op je relatie, en zeker als het niet bekend was voor de relatie begon. Dat er (nadat er bovendien kinderen zijn gekomen, die toch nog eens flinke extra druk leggen op een relatie) is het heel goed mogelijk dat relaties hierop stuklopen. Het is vooral de vraag welke conclusies je daaruit kunt trekken. (In elk geval niet dat een scheiding autisme veroorzaakt, en ook niet dat een relatie niet mogelijk is voor mensen met autisme.)

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:24

Ik zit in het spectrum van autisme (HELE lichte vorm) en mijn vader heeft echt niet zo van...NIET ZEUREN. Bovendien zijn mijn ouders niet gescheiden, maar niet iedereen is hetzelfde, he.

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:30

jordy
we zijn tegenover iederene even gesloten
maar met mensen die hetzelfde voelen en denken is het wel sneller
dat we elkaar begrijpen en elkaar toelaten