Bij moderne pillen valt het eigenlijk wel mee, dus je hoeft niet heel erg te schrikken hoor. 
Maar zelf wil ik toch al overstappen op iets anders en het feit dat ik een verhoogd risico loop is de druppel (bij mij is het nl. een 1e graads vrouwelijk familielid met hart- en vaatziekten).
Citaat:
De eerste pilsoorten die in het verleden op de markt kwamen gaven nogeen verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Bij de nieuwe generatieanticonceptiepillen is dit risico voor de meeste vrouwen verdwenen.De huidige pillen zijn zo laag gedoseerd dat hun effect op het cholesterol-gehalte en de bloeddruk praktisch nul is. De pil geeft wel een licht verhoogd risico op het ontstaan van trombose, zeker in combinatie metroken. Indien u ooit trombose of een longembolie heeft gehad, is hetverstandig een andere vorm van anticonceptie te gebruiken. Zeker wanneer u ouder bent dan 35 jaar.
(Hartstichting)
Dit komt uit de NHG standaard:
Risicofactoren voor hart-en vaatziekten zijn: Roken, overgewicht, familie met hart- en vaatziekten, weinig lichaamsbeweging, hypertensie, hypercholesterolemie, diabetes mellitus.
Citaat:
Weeg voor- en nadelen van de combinatiepil af bij twee of meer risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Adviseer rokende vrouwen, zeker >35 jaar, het roken te staken. Indien dit niet lukt: wijs op een niet-hormonale methode (bijv. een koperhoudend spiraal) of op een hormoonspiraaltje.