[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bonney4evver

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:55

Bealy schreef:
Ik heb zojuist besloten om te stoppen met de pil
In mijn familie komen namelijk hart- en vaatziekten voor en daarom wil ik de pil niet meer slikken.

Nu eerst maar even snel een afspraak maken bij het Rutgershuis en tot die tijd aan de condooms.

kan je doordat je de pil slik sneller kans krijgen dan op hart en vaatziekten?? in mijn familie komt het namelijk ook voor hart en vaat ziekten..

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:11

Bij moderne pillen valt het eigenlijk wel mee, dus je hoeft niet heel erg te schrikken hoor.
Maar zelf wil ik toch al overstappen op iets anders en het feit dat ik een verhoogd risico loop is de druppel (bij mij is het nl. een 1e graads vrouwelijk familielid met hart- en vaatziekten).
Citaat:
De eerste pilsoorten die in het verleden op de markt kwamen gaven nogeen verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Bij de nieuwe generatieanticonceptiepillen is dit risico voor de meeste vrouwen verdwenen.De huidige pillen zijn zo laag gedoseerd dat hun effect op het cholesterol-gehalte en de bloeddruk praktisch nul is. De pil geeft wel een licht verhoogd risico op het ontstaan van trombose, zeker in combinatie metroken. Indien u ooit trombose of een longembolie heeft gehad, is hetverstandig een andere vorm van anticonceptie te gebruiken. Zeker wanneer u ouder bent dan 35 jaar.

(Hartstichting)

Dit komt uit de NHG standaard:

Risicofactoren voor hart-en vaatziekten zijn: Roken, overgewicht, familie met hart- en vaatziekten, weinig lichaamsbeweging, hypertensie, hypercholesterolemie, diabetes mellitus.
Citaat:
Weeg voor- en nadelen van de combinatiepil af bij twee of meer risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Adviseer rokende vrouwen, zeker >35 jaar, het roken te staken. Indien dit niet lukt: wijs op een niet-hormonale methode (bijv. een koperhoudend spiraal) of op een hormoonspiraaltje.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:45

Ik geloof dat er nog niet echt een antwoord is gekomen over de vraag hoe de pil werkt als je hem doorslikt (sorry, ben erg slecht in quoten). Als je meerdere strippen van de pil achter elkaar doorslikt, gelden de eerste en tweede week echt als week 1 en 2 en alle volgende weken als week 3. Ben je dus bijvoorbeeld in de vijfde week de pil vergeten, maak dan die strip nog af en slik er dan nog een strip achteraan. Ik weet niet of dit altijd geldt, maar dit is mij destijds geadviseerd door de apotheek.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:37

Is er iemand die net als ik is gestopt met de pil (heb hem 13 jaar geslikt) en zich daar veel beter bij voelde? Ik heb geen puistjes meer, geen vreetbuien en ik voel me veel ' echter'. Minder stemmingswisselingen dus. Ook is mijn libido beter geworden. Ik wilde de pil niet meer slikken omdat ik ook rook en 13 jaar hormonen wel genoeg vind.

Maar om voor de rest van mijn leven condooms te gebruiken, zie ik niet zitten. Ik heb de webiste van de nuvaring bekeken en daar zit half zoveel hormonen in als in de pil. Is er iemand die nu de nuvaring gebruikt, na een pauze van een lange tijd de pil? En zijn de voordelen van geen pil meer ook gebleven?

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:04

Iemand de Evra pleister al geprobeert ?

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:21

Kukkie schreef:
Is er iemand die nu de nuvaring gebruikt, na een pauze van een lange tijd de pil? En zijn de voordelen van geen pil meer ook gebleven?

helemaal je vraag beantwoorden kan ik niet, maar ik reageerde heel slecht op de pil, zat niet lekker in mijn vel, stemmingswisselingen...
ik ben overgestapt op de nuvaring en ik moet zeggen dat dit echt heel prettig is!! ben nu ook al mijn vriendinnen aan het overhalen dat dit veelprettiger is! het heeft naar mijn idee alleen maar voordelen
ik heb zelf het gevoel dat ik helemaal geen anticonceptie meer gebruik, ik merk niet eens dat ik de nuvaring gebruik... dus denk er ook helemaal niet meer over na.. hoe het dus werkt na een tijdje niets meer weet ik niet, maar ik voel me nu stukken beter!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:25

Kukkie schreef:
Is er iemand die net als ik is gestopt met de pil (heb hem 13 jaar geslikt) en zich daar veel beter bij voelde? Ik heb geen puistjes meer, geen vreetbuien en ik voel me veel ' echter'. Minder stemmingswisselingen dus. Ook is mijn libido beter geworden. Ik wilde de pil niet meer slikken omdat ik ook rook en 13 jaar hormonen wel genoeg vind.

Maar om voor de rest van mijn leven condooms te gebruiken, zie ik niet zitten. Ik heb de webiste van de nuvaring bekeken en daar zit half zoveel hormonen in als in de pil. Is er iemand die nu de nuvaring gebruikt, na een pauze van een lange tijd de pil? En zijn de voordelen van geen pil meer ook gebleven?

Ik ben gestopt met de Diane 35 pil, en voel me stukken beter na 10 jaar pilgebruik. Het nadeel van de haargroei die helaas weer terugkomt neem ik voor lief.

Ik ben overgestapt op de mirena, ook een stuk minder hormonen en voel me alsnog heel goed. Stukkken beter dan met die rotpil!

Het gevaar van die pil vond ik dat de bijwerkingen heel geleidelijk komen...

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:42

Ik ben al zo'n drie jaar aan de pil, toch heb ik nou even twee vragen

Als je de pil steeds twee maanden doorslikt, dan een week stopweek, dan weer twee maanden, dan week stopweek, of anderhalve maand - stopweek - blabla, je snapt het wel, is dat dat onveilig?
Ik bedoel, je slikt toch nog steeds de pil, alleen wat langer door? Als je dan sex hebt zonder is het onveilig?

En is dit waar: Dat in de eerste week van de pil het onveiliger is dan de resterende 3 weken?

Alvast bedankt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:05

Linardsje23 schreef:

Ja ik vind hem top heb geen last meer van misselijkheid rugpijn en andere lichamelijke klachten als ik ongesteld ben.
Je hoeft hem maar 1 keer per week te vervangen en vergeet hem niet snel.
Hij is gewoon veilig als je hem de eerste dag van je ongesteldheid opplakt en kan daarna doen wat je wilt.

Het enige nadeel is dat je goed moet kijken waar je hem plakt in verband met zichtbaarheid in de zomer.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:19

Gerbenfroh schreef:

Als je de pil steeds twee maanden doorslikt, dan een week stopweek, dan weer twee maanden, dan week stopweek, of anderhalve maand - stopweek - blabla, je snapt het wel, is dat dat onveilig?
Ik bedoel, je slikt toch nog steeds de pil, alleen wat langer door? Als je dan sex hebt zonder is het onveilig?

En is dit waar: Dat in de eerste week van de pil het onveiliger is dan de resterende 3 weken?

De eerste vraag, ik neem aan dat je dan gewoon veilig bent, want je blijft de pil toch slikken...althans zie zo geen probleem, blijft eigenlijk toch hetzelfde als je em niet door slikt.

De tweede vraag is beetje waar ja, want als je in de eerste week de pil een keer vergeet, en je hebt die week of de week ervoor sex gehad, kan je zwanger zijn. En dat is in de resterende 3 weken niet, als je dan een keer vergeet, is het niet erg als je de dagen ervoor sex gehad hebt.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:45

zonnebloem18 schreef:
Linardsje23 schreef:

Ja ik vind hem top heb geen last meer van misselijkheid rugpijn en andere lichamelijke klachten als ik ongesteld ben.
Je hoeft hem maar 1 keer per week te vervangen en vergeet hem niet snel.
Hij is gewoon veilig als je hem de eerste dag van je ongesteldheid opplakt en kan daarna doen wat je wilt.

Het enige nadeel is dat je goed moet kijken waar je hem plakt in verband met zichtbaarheid in de zomer.

hey!! thanks voor je reactie klinkt goed!!
verder nog mensen die de evra hebben gebruikt?

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:30

Ooh zo.

Hmm, dat eerste maakt dus niet echt veel uit? Kzit me helemaal druk te maken nu Ik heb nooit tijd of zin om ongesteld te worden dus slik 'k m vaak nog even door tot 't me uitkomt..Dom?

Ik had nog iets, oja, stel je hebt op een zaterdag seks zonder. De volgende zaterdag moet je overgeven. Kan je dan ook zwanger zijn? Hier heb ik geen ervaring mee hoor, maar vroeg het me gewoon even af

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:25

Ik slik nu al een jaar de pil vanwege mijn onregelmatigheid
Ik slik de mercilon,2x op een ander overgestapt omdat die goedkoper zou zijn maar daar had ik bijwerkingen van dus neem ik nog steeds mercilon
Maar ik vroeg me af:
Ik slik wel vaker de pil door maar aan het einde van de 2e strip krijg ik bloedingen,wat kan dit betekenen?Dat mijn pil niet zwaar genoeg is?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:55

Nee, dat je niet moet doorslikken;)
Komtwel vaker voor. Als je tijdens je eerste strip bloedingen krijgt is je pil inderdaad te licht, anders niet

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 07:37

Ik slik al jaren de pil meerdere maanden achter elkaar door. Dit kan helemaal geen kwaad. De stopweek is in de jaren 70 (of was het 60?) bedacht zodat de vrouw nog ongesteld zou worden en het gebruik van de pil nog enigzins natuurlijk leek. Ze dachten dat vrouwen dan sneller op de pil zouden overstappen. Als ik langer dan 4 maanden slik krijg ik meestal ook doorbraakbloedingen, maar dat betekent niet dat de pil niet werkt. Je bent dan gewooon nog beschermt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:00

Ik snap niet waarom je hem 4 maanden achter elkaar door slikt Hobby

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:00

Gerbenfroh schreef:
Ik had nog iets, oja, stel je hebt op een zaterdag seks zonder. De volgende zaterdag moet je overgeven. Kan je dan ook zwanger zijn? Hier heb ik geen ervaring mee hoor, maar vroeg het me gewoon even af

Dat ligt ook weer aan in welke week je em vergeten bent maar volgens mij is de kans heel klein, meestal is het als je in de eerste week die pil niet is opgenomen, dat je 7 dagen trug moet kijken...en dan zijn het er al 8...
maar als je overgeeft zou ik zowieso een nieuwe pil nemen. hoe lang heeft de pil ook alweer nodig vordat ie opgenomen is in het bloed, iets van 4 uur...of niet?

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:53

Kukkie schreef:

Ik heb precies wat jij beschrijft als bijwerkingen, maar dan juist bij de nuvaring. Zit dus met hetzelfde probleem want ik wil per sé ermee stoppen maar en bestaat niets met minder hormonen en condooms zie ik ook niet zo zitten Ik ga er volgense week met de gynaecoloog over praten en hoop dat daar iets uitkomt...

Verder heb ik ook van een arts gehoort dat er bij nuvaring relatief vaak bijwerkingen voorkomen, maar dat kwam bij mij dus ook geleidelijk. Verder vind ik 'm wel super in het gebruik, dus misschien kan je het gewoon proberen?

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:42

MSQuincyTE schreef:
Ik snap niet waarom je hem 4 maanden achter elkaar door slikt Hobby

waarom zou je hem niet doorslikken? Toen ik nog aan de pil was, slikte ik ook zo drie of vier strippen door hoor. Je HOEFT namelijk niet ongesteld te worden, ongesteld worden is alleen voor je eigen gemoedsrust.
Ze hebben namelijk onderzoeken gedaan naar het verschil tussen de dikte van het baarmoederslijmvlies (dus de laag die wordt afgevoerd bij een onttrekkingsb loeding) bij vrouwen die de pil doorslikken ivm endometriose en vrouwen die gewoon iedere maand braaf hun onttrekkingsbloeding ondergaan. Er was geen enkel verschil, oftewel als de laag in je baarmoeder dik genoeg is, stopt je lichaam met aanmaken.

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:13

Vende schreef:
Vende schreef:
IK HEB EEN VRAAG!

Ik ben de pil gaan slikken niet op de 1e dag van m'n ongesteld, omdat ik het ziekenhuis in moest en geen zin had om daar ongesteld te worden.
In het ziekenhuis heb ik de pil dus ook geslikt, maar wel een bloeding gehad ( kan dat te maken hebben met de operatie en medicijnen ofzo? ).
Nou, toen ben ik gestopt in de stopweek en vandaag heb ik weer de pil geslikt, ben ik nu wél gelijk beschermd tegen zwangerschap?

Niemand?

Ik zou ff checken of je antibiotica heb gekregen in het ziekenhuis of andere zooi waardoor je pil minder beschermend zou zijn ......

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:17

Ik heb na elke strip van de pil een stop week dan wordt ik gewoon ongesteld, en daarna begin ik gewoon weer met een nieuwe strip

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:18

Hallo,

Ik heb twee vragen.
Vraag 1: Is er hier ook iemand die Minulet slikt (pil)? Wat zijn jouw ervaringen?
Vraag 2: zo'n nuvaring, kan dat niet scheef gaan zitten ofzo zodat je misschien alsnog zwanger raak? en gaat dat ding niet stinken?

Groetjes,

Patty

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 02:27

Bellamafia schreef:
Vraag 2: zo'n nuvaring, kan dat niet scheef gaan zitten ofzo zodat je misschien alsnog zwanger raak? en gaat dat ding niet stinken?

Het maakt niet uit hoe de ring zit, zolang je 'm niet kwijtraakt geeft hij hormonen af en blijft het dus veilig. Heeft niets te maken met scheefzitten ofniet. Bovendien zit hij niet precies als een rondje in je vagina (wat veel mensen schijnen te denken) maar meestal platgedrukt zodat het wat langwerpiger wordt.
En verder mag de ring er elke dag max 3 uur uit, dus je kan hem afspoelen zovaak je wilt. Maar hij is er op gemaakt, dus lijkt me sterk dat dat echt gaat stinken; het is gewoon een soort plastic. Ik heb er iig in 2,5 jaar nog geen last van gehad.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:59

MSQuincyTE, ik heb echt een hekel aan ongesteld zijn en behoorlijk veel klachten die ik tijdens mijn werk niet kan gebruiken. Daarom heb ik geen zin om elke drie weken een week ongesteld te zijn en aangezien het geen kwaad kan de pil door te slikken, kies ik daar voor. Voor de prikpil ben ik een te grote angsthaas en bovendien heb je dan niet de zekerheid dat je niet meer ongesteld wordt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:19

Dat het geen kwaad kan ben ik het niet met je eens Hobby