Griep 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 14:13

Dat is het.
Bij ons op het werk niets aan de hand tot donderdag mijn collega ziek, zwak en misselijk zat.
Vond dat niet prettig ben ik eerlijk in.
Ik voelde me sinds hele lange tijd ook weer goed en als dit dan gebeurt weet ik dat ik de sjaak ben.

Ik snap dat je soms doorgaat omdat de baas dat wilt of dat je je niet ziek wil of kan melden.

Maar wat als je collega die al kwetsbaar is dan ook ziek wordt.
Daar heb je toch niets aan.

Omdat jij dan door wilt gaan schakel je iemand anders uit.

Alleen dan val je misschien beide uit dan is de baas er 2 kwijt ipv 1.
Vaak ben je binnen een week wel weer opgeknapt.

Britt_xxx

Re: Griep 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 15:57

Ik werk ook in de zorg, en met lichte griepverschijnselen is het helaas geen optie om thuis te blijven. Er zijn simpelweg geen mensen om het op te vangen. Ik werk oa op de SEH, en het is bizar hoeveel mensen daar influenza positief zijn (van de patiënten dan). Echt een griepgolf. Veel mensen presenteren zich met knallende hoofdpijn, spierpijn. Het is haast onmogelijk om het niet te krijgen als medewerker. Dus dan werken we door met mondkapjes. Gelukkig ben ik tot nu toe gespaard gebleven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 16:07

Vind het wel netjes dat je dan mondkapje gebruikt.

Niet alleen voor jezelf maar ook voor een ander.

Maar bewust ziek komen werken daar vind ik wat van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 16:13

Mondkapje is dan voortaan verplicht.

"Maar bewust ziek komen werken daar vind ik wat van"
Maar je vind daar wat van.
Wat vind je er dan van dat mensen met griep naar het ziekenhuis komen en daar de medewerkers besmetten?

Hij klinkt heel flauw natuurlijk.
Maar uiteindelijk kom je niet onder de virussen en bacterien uit in een ziekenhuis.

En als iedereen die zich niet lekker voelt thuis blijft, wie helpt je dan op de SEH?
Dat is zo'n plek die je niet met wat sneller/harder doorwerken of later in de week wel in kunt halen.

Overigens toen ik daar nog werkte was ik nooit ziek ziek, ja wel iets maar niet dat het echt doorsloeg naar erger.
Maar ik kwam overal.
Elke klink had ik in de hand, elke ruimte was ik binnen. Van de kantoren tot de technische ruimtes, de poliklinieken tot de verpleegafdelingen, het lab en de apotheek.
Had toen een weerstand waar je U tegen zei.

Afspraak was wel, IC, dialyse en oncologie ging je enkel binnen na handen wassen.

Overigens ben ik het zeker met de mensen eens, als thuiswerken kan, of het werk later in de week ingehaald kan worden, dat dit ook zoveel mogelijk hoort te gebeuren.

Mando schreef:
Vind het wel netjes dat je dan mondkapje gebruikt.

Niet alleen voor jezelf maar ook voor een ander.

Maar bewust ziek komen werken daar vind ik wat van.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 16:38

Een ziekenhuis is een bron en inderdaad je kunt wel wat doen zoals mondkapje en handen wassen ook als patiënt trouwens.

Wat hier op de SEH gebeurde was dat verpleegkundige mij ruilde met een collega omdat ze zelf ziek was en ik als oncologische patiënt zonder weerstand een groter risico was de patiënt in de kamer naast mij. Netjes vond ik dat.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 17:01

friezenfan2 schreef:
Is ziek niet gewoon ziek tot je compleet beter bent. Ongeacht welke baan dan ook.

Natuurlijk niet. Met een hoestje kun je toch gewoon werken? Tenzij je operazangeres bent misschien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 18:24

Nou ja je hebt hoesten en hoesten. Ik weet zeker dat ik met mijn hoest echt een half klaslokaal ziek kon krijgen als ik het had gewild :') (niet dat ik op school zit of werk, maar voor het idee :P ).
Ik werk in de horeca, ik vind het dan niet netjes als je de hele boel bij elkaar hoest en snottert.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:44

Ik zat gisteren in de (grote) wachtkamer van de huisartsenpraktijk en mensen keken toch best wel een beetje geïrriteerd als ik hoestte.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:51

Krijgen mensen die in de zorg werken niet de griepprik?

Ik heb zelf vanwege astma de griepprik gekregen, maar ben nu toch ziek, verkouden, koorts, geen energie. Denk RSvirus (klachten door Gemini gehaald)

Griepprik is alleen voor het influenza virus? Zou fijn zijn als die ook voor RS bestond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:58

Lomax123 schreef:
Krijgen mensen die in de zorg werken niet de griepprik?

Ik heb zelf vanwege astma de griepprik gekregen, maar ben nu toch ziek, verkouden, koorts, geen energie. Denk RSvirus (klachten door Gemini gehaald)

Griepprik is alleen voor het influenza virus? Zou fijn zijn als die ook voor RS bestond.

Ik krijg ook ieder jaar de griepprik i.v.m. astma, maar toch al ruim 2 weken ziek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 19:25

anjali schreef:
Ik vind dat iedereen die een besmettelijke ziekte heeft thuis moet blijven en daar uitzieken. De zorg moet doorgaan? Nou ik wil geen zorgverlener die me ergens mee besmet.

Je hebt ook mondkapjes en handschoenen.
Wel ben ik van mening dat er een mondkapjesplicht in ziekenhuizen en dokterspraktijken moet komen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 19:33

Wat ik altijd begrijp van de griepprik is dat het niet voorkomt dat je ziek wordt, maar dat het erger kan voorkomen dus dat je naar het ziekenhuis zou moeten zeg maar. Je lichaam went aan het virus en weet het lichaam dus wat het moet doen.:)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 19:42

En ze maken een keuze welke griep vaccins ze in de griepprik stoppen en de kans bestaat dus dat de variant die de ronde doet er niet in zit.

En wat xSagan zegt klopt het voorkomt niet dat je niet ziek wordt alleen dat het minder heftig is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 19:59

Ik durf de griep prik niet te nemen. Wegens zowel astma als long covid wel jaarlijks de uitnodiging. Vroeger bij enkel astma kon ik griep prima handelen. Nu met covid erbij totaal niet. Echter directe familie van mij hebben 3 jaar lang griepprik gehaald en 3 jaar lang vanaf 5 a 7 dagen daarna 2 a 3 weken plat gelegen. Hun weerstand was veel beter dan mijn weerstand nu. Zeker omdat ik net weer terug volledig werk na 14 maanden wat heel veel energie kost. Ik moest in december in het ziekenhuis zijn. 5 dagen er na lag ik plat. Gelukkig maar 1 week maar toch...
Blijft altijd lastige afwezig maar ik durfde hem ook dit jaar niet te nemen. Wie weet gaat 2026 qua gezondheid stuk beter dankzij alle huidige medicatie (die overigens ook ontsteking remmend zijn) en durf ik het dit najaar wel aan. Of kan ik blijven vertrouwen op huidige medicatie. Wel iets om bij de vermoeidheidkliniek eens na te vragen of griepprik nog waardevol kan zijn naast/bovenop huidige medicatie

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:14

DuoPenotti schreef:
Die ikke ikke mentaliteit word op veel plaatsen juist ervaren als je dus thuis zit.

Niet overal is dat zo makkelijk op te vangen.
Mijn vriendin bij de gemeente snapte er ook vaak niets van.
En ik weer niet dat ze voor zo'n beetje klachten thuis bleef. :)

Op veel plaatsen moeten er gewoon x collega's per dienst zijn.
Zo niet moet een ander een vrije dag afgeven. En met bijvoorbeeld een 24 uurs rooster komt dat ook weer niet uit me nachtdiensten enz.
Zeker als er dan meerdere ziek zijn is het gewoon niet rond te krijgen.
Niet elke werkgever heeft zoveel personeel "over"

Ik snap wel wat DP bedoeld, heb jaren als voedingsassistent in de ouderenzorg gewerkt. De verpleegkundigen stonden 9 v/d 10 keer al krap, bezuinigingen sloegen je links en rechts om de oren. Soms door ziekte van een collega de dag moeten starten met 1 gediplomeerde vpk en 1 leerling op 30 patienten om te wassen, aankleden, medicatie delen etc.
En 'een tandje harder' gaat in de zorg niet op, de dames liepen zich de hele dag hun benen uit het lijf. Het is mentaal en fysiek al heel zwaar werk.
Vervolgens moeten er ook diensten opgevangen worden voor de collega die ziek is dus extra (onregelmatige) diensten op moeten vangen terwijl ze zelf lichamelijk ook uitgeput raakten. En toch weer doorgaan want mensen met een zorghart willen toch dat de patienten/bewoners geholpen worden en je weet dat er een hoop blijft liggen als er simpelweg te weinig handjes zijn.

Dus ja, ik zag wel helpenden of vpk's ziek op werk verschijnen, al was het maar voor de eerste paar uurtjes om de mensen te helpen wassen en opstaan. Omdat ze wisten hoe ellendig het is voor collega's en patienten als er iemand ziek thuis blijft.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:25

Zo, we zijn 24 uur verder en met behulp van alle maatregelen voel ik mij prima. Ja, neus zwaar verstopt daardoor soms een duf hoofd maar goed op te vangen. Vannacht toch maar van bed naar bank verplaats om rechtop te blijven zitten, want dan sliep ik tenminste iets. Goede beslissing geweest. Voel mij beter dan gisteren maar dat kan ook alle maatregelen zijn hahahaahah

En qua het naar werk gaan. Ik werk met dieren. 2 van de 4 collega's zitten al in de lappenmand wegens herstel aan botten en kunnen het zware werk wat bij verzorging komt kijken niet aan. Dus als ik ziek thuis blijf zonder dat ik echt 100% plat lig dan blijft iemand alleen over. En dat ga ik niet doen. Niet alleen voor die collega, want die ligt er daarna uit en dan sta ik alleen. Maar vooral voor de dieren. Want anders komt hun zorg in de knel.
Laatst bijgewerkt door chamion op 12-02-26 08:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:25

Mars schreef:
Dus ja, ik zag wel helpenden of vpk's ziek op werk verschijnen, al was het maar voor de eerste paar uurtjes om de mensen te helpen wassen en opstaan. Omdat ze wisten hoe ellendig het is voor collega's en patienten als er iemand ziek thuis blijft.

Maar daarmee veranderden ze het systeem niet!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:29

Petpa schreef:
Mars schreef:

Maar daarmee veranderden ze het systeem niet!

Met ziek thuis blijven ook niet. Als de mensen er niet zijn dan houdt het ook op.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:36

in sommige beroepen is het gewoon niet mogelijk om ziek te zijn. Raar, maar soms ben ik wel eens jaloers op mensen die zich heel makkelijk ziek kunnen melden. Dat kan hier dus gewoon niet. We moeten door. Dat vreet soms mentaal best aan me.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:42

Maar de hele samenleving komt toch tot stilstand als iedereen voor een griep minimaal drie weken thuisblijft? Ik ben nog steeds aan het hoesten, stel je voor dat ik juf was geweest en alle kinderen drie weken naar huis had moeten sturen. Wat doet dat met de banen van hun ouders bijvoorbeeld? Of als ik arts ben en de praktijk drie weken moet sluiten voor elke verkoudheid ...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:43

Het systeem veranderd toch niet.

Er word enkel meer op zorg bezuinigd.
Niet meer mensen op de werkvloer.

Er zijn verzorgingshuizen te kort. Dus doorstroom is er amper.

Bejaardenhuizen te kort.
Dus thuiszorg vliegt van Hot naar her in de auto ipv dat ze die tijd kunnen besteden aan een cliënt.
En we lezen in de krant dat de overheid dat juist helemaal top vind. Nog langer thuis.

En dat word ook niet aantrekkelijk voor de jeugd om er nog te starten.
Beter ergens een baan waar je wel ziek kunt melden.

Want idd met dieren of mensen en krappe bezetting lig je thuis ook niet rustig uit te rusten. En uiteraard heb je hoge koorts of iets gebroken oid moet het wel.
Maar blijf je niet thuis bij minder.

Is dat goed.
Nee vast niet.
Maar wat dan?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:50

juval schreef:
in sommige beroepen is het gewoon niet mogelijk om ziek te zijn. Raar, maar soms ben ik wel eens jaloers op mensen die zich heel makkelijk ziek kunnen melden. Dat kan hier dus gewoon niet. We moeten door. Dat vreet soms mentaal best aan me.

Wat is moeten?
Moet iemand met kanker dan op de werkvloer chemo toegediend krijgen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:52

we hebben het over griep, geen kanker.

moeten is omdat er hier 100 koeien afhankelijk zijn van voer en die gemolken moeten worden. Die kun je geen halve dag overslaan. Vervanging is onbetaalbaar.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:53

juval schreef:
we hebben het over griep, geen kanker.

moeten is omdat er hier 100 koeien afhankelijk zijn van voer en die gemolken moeten worden. Die kun je geen halve dag overslaan. Vervanging is onbetaalbaar.

Ik las dit als ziek zijn in het algemeen.

juval schreef:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:04

Petpa
Ik lees dat in de context van dit topic.
Ziek melden bij grieperige klachten.
De snotneus, de kuch. Het mheh gevoel maar niet zo ziek dat niets kan.

Dus geen kanker en dat soort verschrikkelijke ziektes en ook niet het belegerige bij echt griep op hoogtij dagen.

Maar wel de klachten waar bij andere beroepen gemakkelijker word gezegd, haal ik later wel in.