Wie geeft er ook thuis les?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:41

Er zijn in België steeds meer vervolgopleidingen met toelatingsexamen.

Geen slechte zaak denk ik zo als je ziet hoeveel percent er af valt na bv de 2 eerste jaren.

Qua thuisonderwijs.

Er is nog niet eens een baby.

Wordt eerst ouder, zorg dan de eerste 3j voltijds voor je kind(en tegen 3j mss al meerdere kids), dan kan je een nieuw topic openen, mijn inziens zijn ze tegen dan al van idee veranderd.

School zal nooit perfect zijn, maar biedt naar mijn inziens nog steeds veel meer dan thuisonderwijs.

Er zijn ook heus alternatievere onderwijsvormen (steiner, freinet,….) die waarschijnlijk dichter aansluiten bij hun ideeen.

En denk dat verhuizen in de buurt van een betere school(in hun ogen), nog steeds eenvoudiger is dan thuisonderwijs.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:48

Goof schreef:
Dorine92 schreef:
Terwijl de realiteit er waarschijnlijk meer uitziet als: Ouder wil beter voor zijn/haar kind, leest zich in, spart met anderen, werkt samen met andere ouders.
Je kunt er ook een kind mee maken die vloeiend drie of vier talen spreekt, zijn/haar geschiedenis kent omdat hij/zij op de betreffende plekken geweest is of de musea heeft bezocht, een muziekinstrument speelt, natuurbewust en zelfstandig is geworden, mee heeft gekeken in diverse bedrijven als een soort snuffelstage, en priveles heeft gehad in een aantal vakken. Om maar wat te noemen. En dat zou ik, als ik van kinderen hield, zeker voor mijn kind willen. Ik vind al die school echt verloren tijd. Beter in de praktijk leren en het echt leuk hebben. En dan heb je zoveel meer tijd, energie en levensvreugde als kind

Grappig, alles wat je benoemt wordt op scholen aangeboden.
Ze kunnen in 4 talen examen doen (meer als je Latijn en Grieks meerekent als je daar het niveau voor hebt).
Instrumenten leren ze bij muziek bespelen, meerdere zelfs zodat ze kunnen ontdekken of ze talent hebben, of ze iets leuk vinde, en zo ja, wat. Veel scholen hebben een schoolband.
Snuffelstages en gewone stages vinden plaats op het VO, superleuk! Ik doe graag stagebezoeken.
Priveles in vakken, altijd slim om extra ondersteuning 1 op 1 aan te bieden als dat nodig is, kan je thuis doen, maar extra ondersteuning wordt ook op scholen aangeboden.
De rest kan je als ouder allemaal ook in de vrije tijd invullen; vakanties kun je combineren met geschiedenis en natuur.

Om maar wat te noemen.

Als je denkt dat je op een school ook maar 1 taal vloeiend leert spreken, heb je echt een vreemde definitie van vloeiend. Sowieso zijn Latijn en Grieks wat je op het gymnasium idd moet doen, geen talen die je kunt spreken. En een kind die gymnasium heeft gedaan en vloeiend Frans of Duits heeft geleerd (niet buiten school om) moet nog geboren worden.
Muziek gaat echt niet verder dan een beetje alle instrumenten aanraken, daar word je echt niet opgeleid tot concertpianist of de eerste viool. Je leert niet eens noten lezen.
Het gaat hier over het basisonderwijs, niet over het voortgezet onderwijs. En vrije tijd is precies wat het zegt: vrije tijd. Dus niet voor educatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:57

Ik heb op de basisschool noten leren lezen en blokfluit leren spelen, maar vond dat niet per se een nuttige toevoeging.
Ik wilde op dwarsfluitles bij de muziekschool. (Wat ik ook heb gedaan vanaf mijn 8e)

Natuurlijk word je in primair of secundair onderwijs opgeleid tot concertpianist of uitvoerend musicus… daar heb je het conservatorium voor en is sowieso niet voor iedereen weggelegd.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:18

Dorine92 schreef:
En vrije tijd is precies wat het zegt: vrije tijd. Dus niet voor educatie.

Dit is wel erg kort door de bocht gedacht.
Ik zie wel degelijk een taak voor de ouders om een kind in de vrije tijd kennis te laten maken met diverse onderwerpen.
O.a. variërend van de natuur, tot musea en alles wat daartussen zit.
Uitsluitend een beetje chillen doet een kind geen goed.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 17:22

friezenfan2 schreef:
Wat is de reden dat ze graag een school hebben op loop of fiets afstand?
Dit is namelijk niet de eerste keer dat je dit schrijft.

Waarom is je zoon naar jullie terug verhuisd en waarom is er toen niet nagedacht over welke school het toekomstige kind heen zou gaan?

Als je graag kiest voor een uniekere school dan zou je daar namelijk ook wat voor over moeten hebben.
Dan zou je inderdaad elke ochtend je kind naar school moeten brengen met de auto. Of misschien met de bus als er geen auto is.

Even los van het feit dat mijn schoondochter haar rijbewijs nog niet heeft (heeft wel les), vindt ze het ook onzin om een heel eind voor zoiets te moeten rijden en ze vindt fietsen heerlijk. Kinderen worden veel te veel een watje gemaakt door ze met de auto naar school te brengen (tenzij ze medisch niet in staat zijn om te lopen of fietsen) en onderweg kun je nog even kletsen met je kind. De dichtstbijzijnde school ligt op 2,5 kilometer hier vandaan, dus goed op de fiets te doen. Het is hier doodnormaal om kinderen op die manier naar school te brengen (buurvrouwen van verderop komen ook dagelijks met hun kinderen voorbij rijden).

Waar heb ik gezegd dat mijn zoon naar ons terug verhuisd is? Mijn zoon woont hier gewoon, in de schuur (met 4 of 5 man op 56 m2 wonen is tegenwoordig niet echt haalbaar). Zijn beste maat (die ik altijd mijn bonuszoon noem) heeft hier 2 jaar gewoond met een tijdelijke terugkeer naar het westen om vervolgens gillend weer hier naar toe te komen. Inmiddels woont die elders in het land. Misschien dat zoiets ooit in een ander topic benoemd is?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 17:50

Maaike_Indy schreef:
Een tijdje terug was er ook een topic waarin (geloof ik) gevraagd werd naar ervaringen van homeschoolers. Eigenlijk waar het de TS hier ook om gaat.
Er werd in dat topic maar ook hier direct massaal ingesprongen door allerlei mensen met vooroordelen over TO en over ouders die TO (willen) geven, dat het mogelijk slecht voor het kind is en duizend en een redenen waarom TO echt geen goed idee is. Uiteraard komt het standaard argument op tafel dat de sociale ontwikkeling van TO kinderen beperkter zou zijn.

Dat het niet de keus zou zijn van heel veel mensen snap ik. Maar het collectief proberen om TS ervan te overtuigen dat haar zoon en schoondochter toch echt hun kind naar school moeten sturen snap ik echt niet.

Juist als je dingen anders wil dan de meerderheid denk je er goed over na. Zoals hier in het topic al werd aangehaald krijg je niet zomaar vrijstelling. Het kost veel tijd en inzet van ouders om dat überhaupt voor elkaar te krijgen. Als je ervoor kiest om TO te geven dan kost je dat vele malen meer tijd dan het kind naar school brengen en weer ophalen met de auto. Beetje kinderachtig om te doen alsof de afstand naar school de reden zou zijn voor TO.

Uiteraard is het in het belang van het kind om goed na te denken over hoe je de educatie van je kind vorm gaat geven. Maar jeetje, deze mensen zijn er zelfs voor de geboorte van hun kind al mee bezig. Ze zullen alle tegenargumenten voor TO al wel een keer voorbij hebben horen komen (want dat zijn meestal altijd dezelfde) en anders zullen ze die ook nog wel van de leerplicht ambtenaar te horen krijgen. Ik vraag me dus echt af waarom er zo over wordt doorgedramd.

Dit is exact hoe zij ermee omgaan: goed in- (laten) lichten en alle voors en tegens tegen elkaar afwegen. Mijn schoondochter heeft zelfs letterlijk gezegd dat als het onverhoopt niet zou lukken, dat ze dan alsnog klassikaal basisonderwijs kunnen overwegen en dat het ook sterk afhangt van hoe hun kind hiermee omgaat/kan omgaan. Het gaat hier alleen maar om basisonderwijs, geen middelbare school, geen Universiteit.

Wat ik bijzonder vind, is dat de mensen die alleen maar met tegens en afkrakers komen niet lezen wat de werkelijke vraag was. De tegens kennen mijn zoon, schoondochter en ik inmiddels wel, die voegen niets toe en zijn alleen maar herhaling. Het enige wat er in de OP (en later nogmaals) gevraagd wordt is naar eigen ervaringen met thuis lesgeven (of de overweging). Dat iedereen daar zo het zijne van denkt, prima, maar ik snap niet dat er gelijk commentaar op moet komen. Wat ik al eerder heb aangegeven: maak dan eigen topic aan waar je omtrent dit onderwerp een discussie aan kunt gaan (tip voor een titel: "Wat vind jij van thuis lesgeven?"). Die zal ik met interesse lezen, maar in dit topic raak ik de draad kwijt als het alle kanten op gaat, behalve die kant waar ik juist informatie over vraag. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 17:51

Dorine92 schreef:
prompter schreef:
Ik heb VWO gedaan, maar vraag me alsjeblieft niets meer over het vak Economie, dat heb ik ver verdrongen :D

Maar het gaat hier vooralsnog over de basisschool. Dat is wel andere koek dan vwo.

_/-\o_

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:55

Misschien heb ik dat iets verkeerd gelezen dat kan.

Je blijft om ervaring vragen maar die is er verder niet want zo goed als elke kind gaat gewoon naar school.
Je kan zeker blijven aangeven dat je ervaringen wilt lezen maar die zijn er verder niet.

Heb je Kimmie 235 al een pb gestuurd?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 18:05

Nynkex01 schreef:
Kom uit 2001, ook staartdelingen gehad op de basisschool.
Ik denk dat er bij veel mensen ook een denkfout zit bij het stukje: ik gebruik dit niet meer, dus een kind hoeft dit ook niet te leren. Bij staartdelingen, maar ook bij andere taken. Nee, een staartdeling die gebruik ik niet meer, maar het heeft me wel vaardigheden geleerd zoals netjes in stapjes werken, gebruiken van werkgeheugen, concentratie vasthouden bij een langere opdracht. Allemaal dingen die je op school leert bij het maken van opdrachten die je als volwassene misschien nooit meer doet. En als ouder zonder kennis over het onderwijs, kan je ze misschien wel vaardigheden aanleren, maar weet je niet precies wat er nodig is om dit soort cognitieve processen te ondersteunen.Ja rekenen kan je in de supermarkt leren, maar de prijs van een paar appels berekenen vereist hele andere cognitieve processen dan een lange som in stappen uitschrijven.
Ts betreft de ervaring van je zoon en schoondochter met hun eigen basisschooltijd, er is in de afgelopen jaren echt enorm veel veranderd. Ik loop nu stage als orthopedagoog op een scholengemeenschap, onder andere ook de basisschool waar ik zelf op heb gezeten. Ik ging naar de brugklas in 2013, dus het is minder dan 13 jaar geleden dat ik daar als leerling rondliep, maar wat daarin in de afgelopen tijd veranderd is, is echt bizar. Enorm veel differentiatie tijdens de lessen, leerkrachtondersteuners die met kleine groepjes aan de slag kunnen,time in kaartjes die kinderen waarvan we weten dat ze moeite kunnen hebben met prikkels mogen gebruiken wanneer ze even de les uit willen om te ontprikkelen, rustige plekken waar ze even mogen gaan zitten met iets waar ze rustig van worden, koptelefoons standaard in hun vak zodat ze die even op kunnen zetten wanneer ze voor zichzelf aan de slag gaan,een orthopedagoog binnen de scholengemeenschap die de zorgleerlingen goed in beeld heeft en meedenkt met persoonlijke plannen van aanpak. Dat was er in mijn basisschooltijd echt niet, in ieder geval niet zo uitgebreid

Dan heb je ongeveer dezelfde leeftijd: mijn zoon komt uit 2000 en mijn schoondochter uit 2003. Daarmee zullen ze hun ervaring uit die tijd wel met je kunnen delen. Ik laat dit sowieso even aan ze lezen, puur ter info, dank je wel!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 18:18

JustMe8484 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen en heb buiten de corona periode geen ervaring met thuis onderwijs maar ik wil toch even reageren.
Ik heb 3 kinderen, 1 die op haar 4e zichzelf heeft leren lezen en uiteindelijk met 10 al naar gymnasium ging, 1 die heel pienter is maar niet binnen het schoolsysteem past of het schoolsysteem niet bij hem, net hoe je het wil zien en 1 die vooralsnog prima mee komt.
Ik zou geen thuis onderwijs willen geven. Ondanks dat ik echt wat van het huidige schoolsysteem vind en ik niet per definitie iets tegen thuisonderwijs heb. Maar ik zou niet weten hoe ik aan die drie verschillende behoeftes moet voldoen. Externen in huren zoals ik wel ergens heb gelezen kan ik niet betalen. Met anderen samenwerken moet je ook maar net de klik hebben, en ook zij moeten zich aan kunnen passen aan al die verschillen. En zelf heb ik daar helemaal het geduld niet voor joh. Voor corona heb ik wel eens gedacht dat het een uitkomst zou zijn. Maar tijdens corona is dat echt bijgedraaid. En tuurlijk is dat anders omdat je aan de eisen van school moet voldoen. Maar je kon er gerust je eigen draai aan geven. Met drie kinderen kwam ik daar echt niet uit hoor. En ook in musea bv liggen de behoeften heel anders. Een dagje uit is leuk, maar als ik daar echt een doel aan moet koppelen met 3 zo verschillende kinderen zou voor mij niet werken.
Met de middelste die het moeilijk heeft zou ik echt het schoolsysteem willen veranderen. Maar school doet binnen hun kunnen wel zijn best. iber, orthopedagoog, onderwijsassistent zijn allemaal betrokken. Cito eerder begonnen om het rustiger aan te kunnen doen. Alleen echt buiten de lijntjes kleuren is lastig, merk ook dat docenten dat soms wel willen, maar simpelweg niet durven.

Wat ik vooral wil zeggen is denk ik: hebben ze er over nagedacht hoe je het gaat doen als het allemaal toch niet zo makkelijk gaat als het lijkt, als ze meerdere kinderen krijgen met dusdanig andere behoeftes, wie betrek je en wanneer als er leerproblemen zijn bijvoorbeeld, hoe onderken je die als je thuis les geeft? Dat soort dingen.
Misschien zijn ze al gesteld, want nogmaals ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wilde dit toch mee geven

Dank je wel voor je bericht! :j Als ik het zo lees met de verschillende werk- en denkwijzen van jouw kinderen, zou ik dat ook niet kunnen. Ik ben ooit overblijfmoeder geweest (op dagen dat ik vrij was) en heb het schooljaar netjes afgemaakt (vond het banketstaaf voor de andere overblijfmoeders als alles op hun dak kwam), maar echt niet dat ik het het jaar erop weer ging doen. Eén op één kon ik het wel handelen, maar zo'n 50 tot 70 kinderen tegelijk... En allemaal hun eigen benadering... Nee, petje af voor de docenten.

In het geval van mijn zoon en schoondochter zou het vooralsnog om één kind gaan. Wat de toekomst brengt, geen idee, en als het niet lukt dan zal klassikaal basisonderwijs gekozen worden. Maar het is pas voor over 4 jaar, dus we weten nog helemaal niet hoe het zich überhaupt gaat ontwikkelen. Ben wel blij dat ik jouw ervaring heb mogen lezen, ondanks dat het bij jou om 3 kinderen tegelijk ging. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 18:26

Goof schreef:
Dorine92 schreef:
Terwijl de realiteit er waarschijnlijk meer uitziet als: Ouder wil beter voor zijn/haar kind, leest zich in, spart met anderen, werkt samen met andere ouders.
Je kunt er ook een kind mee maken die vloeiend drie of vier talen spreekt, zijn/haar geschiedenis kent omdat hij/zij op de betreffende plekken geweest is of de musea heeft bezocht, een muziekinstrument speelt, natuurbewust en zelfstandig is geworden, mee heeft gekeken in diverse bedrijven als een soort snuffelstage, en priveles heeft gehad in een aantal vakken. Om maar wat te noemen. En dat zou ik, als ik van kinderen hield, zeker voor mijn kind willen. Ik vind al die school echt verloren tijd. Beter in de praktijk leren en het echt leuk hebben. En dan heb je zoveel meer tijd, energie en levensvreugde als kind

Grappig, alles wat je benoemt wordt op scholen aangeboden.
Ze kunnen in 4 talen examen doen (meer als je Latijn en Grieks meerekent als je daar het niveau voor hebt).
Instrumenten leren ze bij muziek bespelen, meerdere zelfs zodat ze kunnen ontdekken of ze talent hebben, of ze iets leuk vinde, en zo ja, wat. Veel scholen hebben een schoolband.
Snuffelstages en gewone stages vinden plaats op het VO, superleuk! Ik doe graag stagebezoeken.
Priveles in vakken, altijd slim om extra ondersteuning 1 op 1 aan te bieden als dat nodig is, kan je thuis doen, maar extra ondersteuning wordt ook op scholen aangeboden.
De rest kan je als ouder allemaal ook in de vrije tijd invullen; vakanties kun je combineren met geschiedenis en natuur.

Om maar wat te noemen.

Moet je al examen doen en stagelopen op de basisschool? :P :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 18:34

_Nadia_ schreef:
Heb dr 8, en we hebben een hele grote community hier en dr is nog geen 1 kind niet goed terecht gekomen, tenzij hele zware handicap wat verder onderwijs of een baan onmogelijk maakt. De rest van de kinderen die nu oud genoeg zijn zitten of op uni, college, hebben een eigen bedrijf of een apprenticeship. Daarintegen zijn er genoeg kinderen die wel naar school gaan en niets leren, ik ken al 3 voorbeelden van kinderen die geen enkele GCSE hebben gehaald, amper kunnen lezen maar wel al klaar zijn met de middelbare school.
Onze kinderen hebben altijd de keuze gehad of ze naar school wilden en een aantal zijn ook gegaan maar terug naar thuisonderwijs gegaan.
Er zijn zoveel verschillende thuisonderwijs methodes, van full on school at home tot unschooling, je moet vinden wat werkt voor jouw kind. Waar wij wonen zijn er meer bijeenkomsten van home ed kids dan er tijd in de week is, van zwemles tot forest school, van coding classes tot social meets.

Fantastisch! :j
En inderdaad, je moet uitvinden wat voor jouw kind werkt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 18:46

friezenfan2 schreef:
Misschien heb ik dat iets verkeerd gelezen dat kan.

Je blijft om ervaring vragen maar die is er verder niet want zo goed als elke kind gaat gewoon naar school.
Je kan zeker blijven aangeven dat je ervaringen wilt lezen maar die zijn er verder niet.

Heb je Kimmie 235 al een pb gestuurd?

Uiteraard blijf ik erom vragen, want dat is de intentie van dit topic. Als er geen ervaring is, dan weet ik dat ik hier niet meer hoef te vragen. Toch haal ik tussen de commentaren nog wel een paar berichten eruit waarin wel ervaring wordt gedeeld. Zoals _ Nadia_ , ondanks dat het in de UK is, ben even haar naam kwijt maar iemand in Roemenië en pmarena die het overwogen heeft maar haar 'ik deed het toch niet, omdat'-redenen heeft gegeven. Mensen die aangeven dat het ene kind er wel baat bij zou hebben gehad, maar het andere niet.

Ik ben niet de hele dag op Bokt (ik heb ook nog een leven met hobby's en tijd voor mijn gezin) en mijn geheugen laat mij momenteel enorm in de steek (overgang naar andere medicatie, dus slechte concentratie en snel moe), dus ik heb Kimmie nog niet bericht. Ik schrijf het nu even op een papiertje, zodat ik dat later kan doen. Dank je wel dat je me er nog even aan herinnerd hebt. :j

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:26

Brainless schreef:
Op de lagere school wordt er sowieso nog gewoon geschreven en uit boeken geleerd.
En je kunt je school uitzoeken wat bij jouw opvoeding past.
Hier zijn er juist kleine klassen en hebben ze ook veel les in de natuur/buiten, hebben een eigen tuin met kruiden, bloemen en groenten/fruit en bewegen veel.
Juist het samen doen is belangrijk.

Zie dat het topic al 7 pagina’s bevat dus wellicht al benoemd. Maar mijn bijna 6 jarige gaat naar een vrije school waar bovenstaande idd van toepassing is. Momenteel ook maar iets van 12 kindjes in de klas al zijn dat er wel meer geweest.
Ze zijn heel veel buiten, hebben een (moes)tuin, en hebben elke dag een “vaste dag”. Zo gaan ze bv op donderdag altijd wandelen en koken ze soep, na de meivakantie is er vrijdag altijd bosdag ( gaan ze heel de dag naar het bos) nu is het dansdag. Op dinsdag bakken ze brood enz.
Maar hij zit nog in de kleuterklas, na de grote vakantie gaat hij naar groep 3. Dan is er nog steeds veel verbintenis met buiten en natuur maar gaan ze bv niet meer elke week naar het bos.
Echter weet ik niet of we onze zoon door laten stromen op deze school daar het niveau van onderwijs maar net aan is ( schoolinspectie zit er bovenop) en je hoort toch dat een hoop kinderen die op een vrije school zitten, enige achterstand krijgen met lezen, schrijven en rekenen.
Nou is onze zoon heel leergierig dus thuis pakken we ( nu al) veel dingen op maar ik ben dus ook bang dat er straks op school geen uitdaging meer is voor hem.

Ik kan me ook de keus voor thuisonderwijs wel begrijpen want ik zelf word af en toe echt gek van alle regeltjes, “moetjes” en de ouderbetrokkenheid is echt hoog, overal wordt hulp bij gevraagd wat op zich niet erg is, maar je voelt je haast schuldig als je niet kan komen helpen ivm werk ed.
Wat dat betreft zou ik hem best thuisonderwijs willen geven maar de vriendjes en sociale vaardigheden en het “ samen doen” kan je thuis nooit voor elkaar krijgen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:34

Cer schreef:
Je zou bijna denken dat als gemiddelde mensen zoveel d - dt fouten maken, dat onderwijs sowieso geen zin heeft… :+
Of hebben die mensen allemaal niet op school gezeten? :D

Jawel… maar grammatica is nooit mn sterkste kant geweest :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:53

Dorine92 schreef:
Je kunt professionals inhuren (waaronder gediplomeerde docenten, wat, zeker als je het met een groep doet, prima te betalen is).

Dan ben je dus gewoon zelf een school aan het opzetten, geen thuisonderwijs aan het geven. En dan komt mijn grootste bezwaar tegen dit soort dingen, namelijk dat het het openbare onderwijs verder ondermijnt. Dat is zeer onwenselijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 20:24

Overigens geen idee of het ze past, maar ze zouden ook nog kunnen kijken naar b3 scholen (staatsvrije scholen) als "tussenweg". Mogelijk past dat ze.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 22:20

Shenavallie schreef:
JustMe8484 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen en heb buiten de corona periode geen ervaring met thuis onderwijs maar ik wil toch even reageren.
Ik heb 3 kinderen, 1 die op haar 4e zichzelf heeft leren lezen en uiteindelijk met 10 al naar gymnasium ging, 1 die heel pienter is maar niet binnen het schoolsysteem past of het schoolsysteem niet bij hem, net hoe je het wil zien en 1 die vooralsnog prima mee komt.
Ik zou geen thuis onderwijs willen geven. Ondanks dat ik echt wat van het huidige schoolsysteem vind en ik niet per definitie iets tegen thuisonderwijs heb. Maar ik zou niet weten hoe ik aan die drie verschillende behoeftes moet voldoen. Externen in huren zoals ik wel ergens heb gelezen kan ik niet betalen. Met anderen samenwerken moet je ook maar net de klik hebben, en ook zij moeten zich aan kunnen passen aan al die verschillen. En zelf heb ik daar helemaal het geduld niet voor joh. Voor corona heb ik wel eens gedacht dat het een uitkomst zou zijn. Maar tijdens corona is dat echt bijgedraaid. En tuurlijk is dat anders omdat je aan de eisen van school moet voldoen. Maar je kon er gerust je eigen draai aan geven. Met drie kinderen kwam ik daar echt niet uit hoor. En ook in musea bv liggen de behoeften heel anders. Een dagje uit is leuk, maar als ik daar echt een doel aan moet koppelen met 3 zo verschillende kinderen zou voor mij niet werken.
Met de middelste die het moeilijk heeft zou ik echt het schoolsysteem willen veranderen. Maar school doet binnen hun kunnen wel zijn best. iber, orthopedagoog, onderwijsassistent zijn allemaal betrokken. Cito eerder begonnen om het rustiger aan te kunnen doen. Alleen echt buiten de lijntjes kleuren is lastig, merk ook dat docenten dat soms wel willen, maar simpelweg niet durven.

Wat ik vooral wil zeggen is denk ik: hebben ze er over nagedacht hoe je het gaat doen als het allemaal toch niet zo makkelijk gaat als het lijkt, als ze meerdere kinderen krijgen met dusdanig andere behoeftes, wie betrek je en wanneer als er leerproblemen zijn bijvoorbeeld, hoe onderken je die als je thuis les geeft? Dat soort dingen.
Misschien zijn ze al gesteld, want nogmaals ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wilde dit toch mee geven

Dank je wel voor je bericht! :j Als ik het zo lees met de verschillende werk- en denkwijzen van jouw kinderen, zou ik dat ook niet kunnen. Ik ben ooit overblijfmoeder geweest (op dagen dat ik vrij was) en heb het schooljaar netjes afgemaakt (vond het banketstaaf voor de andere overblijfmoeders als alles op hun dak kwam), maar echt niet dat ik het het jaar erop weer ging doen. Eén op één kon ik het wel handelen, maar zo'n 50 tot 70 kinderen tegelijk... En allemaal hun eigen benadering... Nee, petje af voor de docenten.

In het geval van mijn zoon en schoondochter zou het vooralsnog om één kind gaan. Wat de toekomst brengt, geen idee, en als het niet lukt dan zal klassikaal basisonderwijs gekozen worden. Maar het is pas voor over 4 jaar, dus we weten nog helemaal niet hoe het zich überhaupt gaat ontwikkelen. Ben wel blij dat ik jouw ervaring heb mogen lezen, ondanks dat het bij jou om 3 kinderen tegelijk ging. :j

Willen ze ook maar 1 kind? Want ik had er ook geen 3 van dezelfde leeftijd tegelijk. Dat was wellicht nog makkelijker geweest, dan hadden ze iig dezelfde lesstof gehad destijds. Ze zijn nu 6,10 en 12. Dus er zit wel wat tussen. Ten tijde van de corona zaten dus alleen de oudste 2 op school. Maar de jongste had uiteraard zijn eigen behoeftes.
Denk dat het met 1 al makkelijker is omdat je maar hoeft aan te passen op 1 kind. Maar nog, ikzelf bleek echt het geduld niet te hebben.
Ook dacht ik bijvoorbeeld vroeger altijd; hoe minder werken en hoe meer bij de kinderen hoe beter. Thuis mama is ook goed. Maar ik merk nu dat ik de 2 dagen die ik werk toch ook heel fijn vind. Even niet alleen moeder zijn, even met andere volwassenen praten etc.
Wat is het beeld dat ze daar bij hebben? Hoeveel willen ze beide werken? Geeft alleen 1 van beide les of beide? Of is 1 van beide altijd thuis? Wat als dat toch tegenvalt?Allemaal dingen om mee te nemen lijkt mij...

En toch naar school hoeft natuurlijk niet het alternatief of de oplossing te zijn. Maar het is goed om te weten wat je opties zijn als het allemaal toch niet gaat zoals je hoopt of dacht van te voren. Niet alles heeft een pasklare oplossing, net als dat je van te voren geen oplossing hebt als ze naar school gaan en het niet soepel loopt. Maar dan heb je school die mee kan denken en zijn netwerk heeft. Als je dat niet hebt wie helpt en denkt er dan mee?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 23:52

Shadow0 schreef:
Dorine92 schreef:
Je kunt professionals inhuren (waaronder gediplomeerde docenten, wat, zeker als je het met een groep doet, prima te betalen is).

Dan ben je dus gewoon zelf een school aan het opzetten, geen thuisonderwijs aan het geven. En dan komt mijn grootste bezwaar tegen dit soort dingen, namelijk dat het het openbare onderwijs verder ondermijnt. Dat is zeer onwenselijk.

Waarom is dat onwenselijk? Omdat je niet in de pas loopt?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:45

Op zich zie ik het probleem niet van professionals inhuren. Als dat maakt dat je kind onderwijs krijgt op een manier die bij m past. Als je kind bijvoorbeeld niet past in het reguliere onderwijs. (En dan bedoel ik niet kinderen die beter op het speciaal onderwijs passen).
Als die professionals je kind les kunnen bieden op een manier die wel bij hem past? Voor 1 van onze kinderen zou agora onderwijs bv beter passen maar dat zit hier niet in de buurt. Er is hier eigenlijk niks te vinden wat wel past. Als ik het kon betalen (want dat vind ik nogal makkelijk gezegd dat betaalbaar is) en het makkelijker was geweest om je kind thuis onderwijs te gaan geven als het eenmaal naar school gaat dan had ik het wel geweten. De vraag is of het dan nog echt onder thuis onderwijs valt.
Maar hier heb ik het gevoel dat we allemaal eens zijn dat kind vierkantje is, maar hij toch in dat rondje moet passen. Want ja zo werkt het nou eenmaal. En dan doen we erg ons best om alles enigszins aan te sluiten. Maar bepaalde dingen die niet aansluiten moeten toch maar gewoon.
Iedereen is het er over eens dat er niks mis is met kind, dat kind pienter is maar zijn koppie net even andere behoeftes heeft dan schoolsysteem biedt.

Ik zou willen dat er veel meer opties waren, het en der zijn ze er ook wel. Maar voor ons helaas te ver of geen plek meer. Of niet betaalbaar.

En eerlijk, ik kan me best voorstellen dat je ls jonge ouder de twijfels hebt en erover nadenkt. En met thuis onderwijs starten en toch naar school is wel net een stapje makkelijker als andersom.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:12

Dat laatste vind ik ook heel stom. Ze mogelijkheid tot thuisonderwijs geven zou hetzelfde moeten zijn als je vast loopt in het onderwijs dan wanneer je dat nooit geprobeerd hebt. Het mag sowieso wel wat flexibeler vind ik.
Wij zitten wat verder weg op school. Omdat onze dorpsschool dus juist heel digitaal was. Nu zit ze op hele grote school en ik merk vooral voordelen van de schaalgrootte. Juist als een kind iets anders nodig heeft kan er meer. School geeft breinvriendelijk onderwijs, zit naast het bos waar veel gebruik van wordt gemaakt. Ze zit ook op een buiten/natuurbso, wat heel fijn is.

Ik vind het wel heel bijzonder hoe je hier in je zwangerschap al zo mee bezig kan zijn. En ik lees heel veel oordelen en een soort van wij weten en kunnen het beter dan de rest als motivatie voor thuisonderwijs ipv wat past bij mijn kind.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:29

Onze kinderen zitten op gewoon onderwijs en hebben het er ontzettend naar hun zin.

Los van de kennis, het sociale gebeuren is met thuisonderwijs toch nooit te compenseren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:43

JustMe8484 schreef:
Maar hier heb ik het gevoel dat we allemaal eens zijn dat kind vierkantje is, maar hij toch in dat rondje moet passen. Want ja zo werkt het nou eenmaal. En dan doen we erg ons best om alles enigszins aan te sluiten. Maar bepaalde dingen die niet aansluiten moeten toch maar gewoon.
Iedereen is het er over eens dat er niks mis is met kind, dat kind pienter is maar zijn koppie net even andere behoeftes heeft dan schoolsysteem biedt.

Ik zou willen dat er veel meer opties waren, het en der zijn ze er ook wel. Maar voor ons helaas te ver of geen plek meer. Of niet betaalbaar.

En eerlijk, ik kan me best voorstellen dat je ls jonge ouder de twijfels hebt en erover nadenkt. En met thuis onderwijs starten en toch naar school is wel net een stapje makkelijker als andersom.

Op zich vind ik er ook niet zo heel veel mis mee eigenlijk, ons kind is ook zo'n vierkantje terwijl school vooral voor rondjes is. Maar de hele maatschappij is voor en vol met rondjes....dus het is best wel waardevol om met die rondjes om te leren gaan.

Het is prima dat je een vierkantje bent, mooi juist die verschillen en dat je je eigen kijk op de wereld toevoegt aan de hele samenleving +:)+

Kind hoeft op school ook helemaal niet tot een rondje gekneed te worden.
Maar als kind zich een beetje aanpast. En school zich een beetje aanpast. Waar scholen tegenwoordig echt veel beter mee willen denken en meer mogelijkheden hebben en bieden dan vroeger. Dan kom je er samen vaak toch wel uit :)

Ik vind het mooi hoor dat sommige mensen alles aan willen passen zodat het beter past bij hun vierkantje. Maar vind het toch ook nuttig om jezelf aan te leren passen aan de werkelijkheid zeg maar.

En dan vier je daarnaast gewoon thuis dat je een lekker eigenzinnig vierkantje bent dat zijn vierkantjes talenten verder ontwikkeld bovenop de basis die school meegeeft :j

Dat gezegd hebbende.... voordat die van ons naar school ging was ik er helemaal niet van overtuigd dat dat zou slagen. Hij is ook een paar maanden na zijn 4e verjaardag pas begonnen, ik vond hem er echt nog niet klaar voor.

Shenavallie schreef:
Even los van het feit dat mijn schoondochter haar rijbewijs nog niet heeft (heeft wel les), vindt ze het ook onzin om een heel eind voor zoiets te moeten rijden en ze vindt fietsen heerlijk. Kinderen worden veel te veel een watje gemaakt door ze met de auto naar school te brengen (tenzij ze medisch niet in staat zijn om te lopen of fietsen) en onderweg kun je nog even kletsen met je kind. De dichtstbijzijnde school ligt op 2,5 kilometer hier vandaan, dus goed op de fiets te doen. Het is hier doodnormaal om kinderen op die manier naar school te brengen (buurvrouwen van verderop komen ook dagelijks met hun kinderen voorbij rijden).

Wij kozen voor de Dalton-school 10 km verderop. dat is op de fiets ook nog prima te doen, met een elektrisch ondersteunde bakfiets ben je er ook in een half uurtje. Maar in de auto kun je ook gewoon hartstikke gezellig kletsen.

En ik parkeerde de auto vaak een klein stukje verderop zodat je het loopje tussen auto en school nog hebt. Dan parkeerde ik de auto achter het natuurspeeltuintje, liepen we daar doorheen naar de auto, en kon hij na school daar nog blijven plakken ;)

Alles heeft zijn voor- en nadelen wat dat betreft, ik zou echt altijd even goed alle mogelijkheden bekijken en niet vanalles invullen, toch gewoon op de diverse scholen binnen een straal van zeker 10 km gaan kijken maar de scholen in de buurt hebben natuurlijk wel het voordeel dat het makkelijker is met speelafspraakjes en dat is ook heel veel waard.

In mijn beleving is het uiteindelijk toch het belangrijkst, dat kind zich sociaal zo prettig mogelijk voelt.
Dat hij zich ergens bij voelt horen, vrienden kan maken en die zelf uit kan kiezen. ervaring opdoet met allerlei rangen / standen / pluimage van mensen en de 'echte' wereld. En dan hoeft het niet de beste school van het land te zijn, als ze maar een fatsoenlijke basis mee krijgen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-01-26 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:44

Pinacolada schreef:
Onze kinderen zitten op gewoon onderwijs en hebben het er ontzettend naar hun zin.

Los van de kennis, het sociale gebeuren is met thuisonderwijs toch nooit te compenseren?

Ligt eraan, als ik hier lees dat thuisonderwijs in een community wordt gegeven, dan wel.

Daarbij het het hele sociale gebeuren op school voor sommige kinderen ook niet echt een pretje.
Als je continu overal buitenvalt, is het wellicht fijner om met gelijkgestemden onderwijs te krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:55

Eens. Sommige kinderen zijn doodongelukkig op school. Community klinkt op zich wel goed, als het niveau op peil is dan. Ouders die zelf lesgeef vind ik moeilijker omdat de verstandhouding anders is. Ik denk dat het beter is dat iemand lesgeeft die er net wat verder vanaf staat. Professional inhuren zou ik ook geen probleem mee hebben, behalve dan het kostenplaatje.