Burnies verzamelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 20:20

Wel goed dat het je lukt! Ik denk dat het goed werkt voor je herstel om zoveel te rusten.

--

Herkent iemand ook klachten met spierspanning / pijn op de kaken en tussen de schouderbladen en eigenlijk gewoon van hoofd tot en met borst? Ben al tig keren gecheckt. Ik krijg er angstklachten van en daarvan raak ik nogal uitgeput. Voor de rest voel ik mij goed.

Ik kan mij prima even inspannen. De halve dag nergens last van (behalve de kaken) de rug begint vaak na kruiwagens rijden.

Als goed is wordt het binnenkort wat rustiger qua paarden en hoef ik geen 2 stallen meer te doen. Waarschijnlijk vanaf begin volgend jaar helemaal niet meer.

Ik merk wel als ik een nachtje korter ( lees korter als 7 uurtjes) slaap dan echt al minder energie heb.

Celebi

Re: Burnies verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 20:58

Yes herkenbaar. Typisch dat je dit nu zegt ook want ik had het zojuist nog.. Gisteren heb ik iets te hard gewerkt om het zand in de paddock om te ploegen en te harken en daar was ik al niet helemaal lekker van gisteravond/vanmorgen. Uiteindelijk vandaag te weinig rust kunnen pakken en toen ik dus 's avonds terug van stal kwam voelde ik opeens mijn hele kaak en nek verkrampen. Voelde heel naar en het kon er moeilijk door slikken ook. Inmiddels thuis op de bank onder een dekentje en wat warms gegeten en nu doen m'n kaakspieren weer wat normaler. Spierspanning hoort er inderdaad ook bij. Vaak herken je het niet perse als overbelasting, maar voor mij voelt dit nu echt als een duidelijk signaal. Net als wanneer mijn ooglid gaat trillen. Deed ie al jaaaaren met vlagen. Nooit bij stilgestaan. Dacht dat ik dan gewoon een beetje moe was of slecht geslapen had ofzo. Maar nu ik dus een soort van heb geaccepteerd dat mijn belastbaarheid veel lager dan gemiddeld ligt en ik me dus minder overbelast heb ik echt al heel lang geen trillend ooglid meer gehad.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 06:19

Goof schreef:
Ik zou willen dat ik 4x per dag een half uur kon gaan liggen :o

Nou ik ook.

Denk niet dat mijn baas dit leuk vind als ik dit zou doen.
Heb al een drukke hectische baan waar ik vreselijk van hou.

Iedereen pakt op een andere manier zijn stukje rust en pas op de plaats.
Merk wel nu ik tegen de 60 loop ik dat wat vaker doe _O-

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 06:54

Kaakklemmen deed ik ook enorm. 'S nachts maar ook overdag als ik te lang door ging. Ik had daardoor standaard een soort band van pijn rond mijn hoofd.
Zo ook verkrampen van mijn armen, polsen en handen in mijn slaap. Nekpijn ook veel gehad maar ik weet niet of daar een link zit met burn-out bij mij.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:02

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:20

Mando schreef:
Goof schreef:

Nou ik ook.

Beetje flauwe reacties.
Want het kunnen liggen komt omdat ik 100% uitgevallen ben.

Ik zou willen dat ik kon werken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:30

Leo schreef:
Kaakklemmen deed ik ook enorm. 'S nachts maar ook overdag als ik te lang door ging. Ik had daardoor standaard een soort band van pijn rond mijn hoofd.
Zo ook verkrampen van mijn armen, polsen en handen in mijn slaap. Nekpijn ook veel gehad maar ik weet niet of daar een link zit met burn-out bij mij.

Dit kan ook met hoge cortisol te maken hebben de zgn T-rex armen tijdens slaap. Heet ook wel Moro reflex. Het betekent dat het zenuwstelsel overbelast is.

https://m.youtube.com/shorts/pwe1SQzggrY

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:59

Goof schreef:

Dat is misschien niet mogelijk, maar je kunt vast wel 4 keer per dag ademhalings- en ontspanningsoefeningen doen. Desnoods op de wc.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 12:46

Ik heb elke keer in het weekend een terugval . Ik ben echt niet voor uit te branden vandaag.

Mijn ziektevrees wordt ook enorm getriggerd op dat soort dagen. Ik kan alles in mijn hoofd halen van hartinfarct tot longembolie. Zeker met de klachten wat ik heb.

Al is het veel logischer dat mijn middenrif omhoog staat daarvan heb ik ook alle klachten. Ik vind ontspannen echt heel moeilijk.

Slapen ging ook ruk. Ik was onrustig en durfde niet te slapen. Uiteindelijk van ellende in slaap gevallen maar toen was het al wel laat. Geen wekker gezet ( telefoon lag gezellig ook onder de dekens) dus te laat wakker. Maar aan de andere kant ben ik denk ik het dan ook even nodig.

Ik kom op dit soort dagen in de bevries stand en kan dan haast niet bewegen. Maar het enige wat helpt om daar door te komen is bewegen. Dus zo toch maar proberen, maar eigenlijk wil ik de bank niet af.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:50

Te laat wakker waarvoor?
En wat had je moeten of willen doen vandaag dan?

Acceptatie ;)
Doe lekker niks in die begin periode, rusten en resetten. De rest komt (ooit) wel weer.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 12:52

Enige wat echt moet is de paarden verzorgen, maar die beweging ben ik ook wel nodig. Zou alleen fijn zijn als er op beide stallen niemand aanwezig is en ik mijn ding kan doen. En proberen te koken maar voor de rest hoef ik gelukkig niet echt wat te doen.

Maar merk dat bij teveel zitten mijn spieren ook niet beter worden. Maar ik kan ook kleine bewegingen uitvoeren zoals de fysio aangaf.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:56

Je bent jezelf dan echt nog steeds elke keer aan het overbelasten hoor als je in het weekend zo'n terugval hebt. Er is niks mis met op de bank zitten en even niet moeten bewegen en op tijd uit bed moeten. Alles wat moet is funest eigenlijk. :knuffel:

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 13:08

Ik moet ook meer aan preventie doen inderdaad , dat vergeet ik nog wel eens als het goed gaat. Elke avond zit ik wel op de bank maar bijv de neiging tot doomscrollen is wel groot. Ik heb dan ook nergens anders zin in.

De psycholoog benoemt ook vaak elk uur 5 min mediteren gaat je echt helpen om beter te slapen.

De hyperfree lijkt wel te werken. Als ik mij onrustig voel blaas ik daar 5 min in en voel ik dat behalve onrust ook emoties afnemen zoals huilen. Ik durf ook niet zo goed meer te huilen omdat ik dan in een hyperventilatie aanval schiet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:10

Zingen helpt ook goed.

Mijn dagritme toen ik thuis zat.
Rustig op staan
In mijn hoofd.. paarden doen, boodschappen halen, stofzuigen, kadootje halen, opruimen.

Werkelijkheid: alleen boodschappen of alleen Mandootje.
Tussen de middag slapen klein uurtje.
In de middag "iets" doen.
Pas na 4 maanden kon ik en Mando en boodschappen doen en niet of of.

Zolang jij jezelf "Verplichtingen" op leggen kom je niet snel ergens omdat je in je oude patroon blijf zitten.

Freya6 schreef:
Mando schreef:

Nou ik ook.

Beetje flauwe reacties.
Want het kunnen liggen komt omdat ik 100% uitgevallen ben.

Ik zou willen dat ik kon werken.

Ik denk niet dat wij dat flauw bedoelen en zo moet je dat ook niet opvatten.
Ook wij hebben 100% thuis gezeten (ik 4x al) en gedacht.. ik wil eigenlijk wel werken maar dat lukt niet.

Je benoemd dit 2x achter elkaar.. prima en voor jou zal dat werken maar nu werk ik gewoon weer.

Toen ik thuis was ging ik ook rond 12 uurtje slapen, ik moest wel anders redde ik de avond niet
Nu zit ik weer gewoon in mijn ritme, ben soms wel af maar kan dan niet tegen mijn baas zeggen ben er ff niet.
Ik doe dan pas op de plaats en lummel wat achter mijn beeldscherm.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:22

Heb je al een verzwaringsdeken Zebrastreep? Dat zou misschien nog wel wat voor je kunnen zijn.
Heeft mij erg geholpen.

En kijk eens naar een hobby voor thuis, kleuren voor volwassenen of bijvoorbeeld een bouwpakketje van de action, zo'n huisje. Iets wat je afleid van je gedachten, waar je je focus op kan leggen zonder een invloed van buitenaf (tv, bokt,internet).

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 15:50

Ik heb best veel hobby's, zoals gitaarspelen ect. Maar dat kost ook best veel energie merk ik. Het is ook een cirkeltje geworden merk ik. Als ik wat ga doen gaat mijn lijf allemaal signalen aangeven waardoor ik denk ik mag het niet doen.

Nog geen verzwaringsdeken. Zit wel regelmatig met een verwarmd matje om mijn rug zodat ik goed warm blijf.

Misschien toch maar proberen

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:25

zebrastreep: inderdaad kleuren, haken of puzzelen. dat is iets waar je brein volledig de focus op iets anders gaat leggen, grote beker thee op tafel. Misschien een rustgevend muziekje er bij.

voor paar euro heb je een kleurboek..

Ik was ook heel sceptisch maar mijn collega kwam met z`n sweet friends kleurboek aan zetten ze zegt jij moet dit gaan doen. Tijdens het kleuren gaan inderdaad mijn gedachten naar het kleuren.

verzwaring deken vind ik ook heel fijn, maar het kan sommige een heel benauwd gevoel geven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:37

Dat had ik met verven. Ik heb mijn volledige benedenverdieping opnieuw geverfd; muren, deuren en kozijnen.
Extreem rustgevend en prikkelarm. Gewoon afplakken, rollen en tussendoor koffiedrinken. Heel chill.
Maar je moet maar net zin hebben in zo'n klus haha.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:03

Freya6 schreef:
Leo schreef:

Dit kan ook met hoge cortisol te maken hebben de zgn T-rex armen tijdens slaap. Heet ook wel Moro reflex. Het betekent dat het zenuwstelsel overbelast is.

https://m.youtube.com/shorts/pwe1SQzggrY

Ja klopt, ik ken de reden :j Gelukkig ben ik hier nu bijna een jaar vanaf. Zowel het klemmen als het verkrampen.

Ik ben zelf ergotherapeut van origine en weet heel erg goed hoe alles werkt, maar voor jezelf is het toch wel extreem lastig toepassen. :o Daar had ik echt hulp bij nodig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:07

Ik ben groot fan van een verzwaringsdeken.

Ik was zo afgebrand dat ik vooral plat op de bank kon liggen. Alle energie ging zowat naar eten maken en wat klusjes. M’n huis was een bende.

Als ik een goede dag had ging ik ergens wandelen. Of met een vriendin samen wandelen oid.

Inmiddels zijn dit hobby’s die ik heb:
- Wandelen met een podcast op
- uitlaathondje
- podcasts luisteren en op de bank liggen
- puzzelen (boekjes, legpuzzels)
- gamen op de Switch
- musea bezoeken
- touren met de auto

Wat in in 2026 wil oppakken:
- meer lezen
- meer wandelen
- weer hardlopen
- lange afstand fietsen
- breien

Bij mij hielp het om alles te schrappen wat me leeg zoog. Goed een paar maanden echt rust nemen. Passend werk zoeken. Uren langzaam opbouwen.

En vooral de hele tijd keuzes maken. Bewust omgaan met je energie. En ja dat is stom. En ja ik had weinig geld. En ik deed heeeeeeel veel alleen. Maar het was voor de lange termijn. Ik ben nu gelukkiger dan ooit. En heel stabiel. Terwijl ik nog steeds heel veel niet kan.

Je moet soms echt even streng zijn voor jezelf. Om je toekomstige zelf te helpen.

En mijn zwakke plek: mijn eigen grenzen bewaken. Ik kan moeilijk nee zeggen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 22:07

Ik lees een beetje mee met jullie want ik herken toch wel wat dingen.
Zelf zit ik voor mijn gevoel al een tijdje rond die grens van burn out te zweven, maar telkens gaat het weer even beter voordat we weer langzaam terug richting die grens gaan.
Het wordt echter nooit zo erg dat ik niets meer kan, maar tegelijkertijd ben ik wer verdrietig om alles wat thuis en op werk niet goed lukt.
Zit wel in een traject bij de psycholoog, maar geeft niet echt succes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:53

Zebrastreep schreef:
Mochten we nog mensen zijn met hyperventilatie klachten ik heb een hyperfree aangeschaft op advies van de huisarts.

Ik lees er goede dingen over! Bij angst ga je toch snel verkeerd ademen. Moet nog even goed uitproberen hoe het gaat.

Hopelijk biedt dat een vorm van veiligheid je kan het overal mee naartoenemen. Ik ben benieuwd!

Ik heb het soms door longontsteking vorig jaar.
Dan adem ik onbewust niet goed.
Ik ben er wel tevreden over, even een reset en ik adem weer goed.
Maar ik adem puur fout door zere longvliezen en kan dan de goede slag niet vinden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:31

Het lukt me niet echt om op iedereen te reageren, bij voorbaat excuses.

Grenzen aanvoelen blijft lastig, dit weekend weer te veel gedaan en nu al 2 dagen aan het boeten. Slapen lukt niet goed en mijn hartslag vliegt bij de minste inspanning flink omhoog.
Afbeelding
Dit was vanmorgen op een rustig tempo brood en fruit klaarmaken voor mijn dochter voor school. Vooral stilstaan en stapjes links en rechts. Ben er best wel van geschrokken. Heb als test nu even mijn horloge op continu meten gezet.

Het is vast allemaal stress en cortisol, gelukkig herstelt het wel heel snel.

Herkennen jullie dit ook? Wanneer wordt dit beter?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:43

Bij mij werd het pas beter toen ik stopte met het zeer regelmatig over mijn grenzen heen gaan. Sindsdien is mijn leven misschien wat saaier. En ik moet heel vaak “nee” zeggen. Maar ik voel me gemiddeld gezien wel veel beter.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

Mijn hart was al een half jaar een marathon aan het lopen. In rust zat ik op minimaal 160.

Ik werd door de ha in de rust gezet en op betablokkers.

Toen pas zakte mijn stresshormoon en mijn hartslag.

En goed naar je lijf luisteren, niet moeten je mag.
Tuurlijk moet je vaak iets want je heb verplichtingen maar dan zal je iets anders moeten laten.