Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:42

IHN schreef:
Benzz schreef:
Ik vind het prima dat mensen parttime gaan werken omdat het kan. Maar ik gooi nu wel de knuppel in het hok. Als je daardoor toeslagen gaat ontvangen vind ik het niet oke.

Waarom niet? 3xkwart van nl krijgt toeslagen. Een advocaat zou dus van jou best 3 dagen mogen werken, maar een kassamedewerkster (die veel minder verdiend) moet dan maar 40 uur bikkelen?

En zeker niet iedereen die minder verdient krijgt toeslagen. Was het maar waar zou ik ook wel willen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:43

CrazyCat schreef:
Sterker nog je hoeft er niet eens ouder voor te zijn. Ik werkte jaren geleden 32 uur (40 urige week toen nog) en toen was ik nog geen 30. Ik verdiende goed en had niet meer nodig. Dan heb ik liever mee vrije tijd dan meer geld.

Precies dit :j ergens zit zo'n scheidingslijn dat je liever meer vrije tijd hebt om van het leven te genieten dan meer salaris erbij

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:47

IHN schreef:
Benzz schreef:
Ik vind het prima dat mensen parttime gaan werken omdat het kan. Maar ik gooi nu wel de knuppel in het hok. Als je daardoor toeslagen gaat ontvangen vind ik het niet oke.

Waarom niet? 3xkwart van nl krijgt toeslagen. Een advocaat zou dus van jou best 3 dagen mogen werken, maar een kassamedewerkster (die veel minder verdiend) moet dan maar 40 uur bikkelen?

Omdat iemand wel moet dokken voor al die toeslagen :o?

Liannetje86 schreef:
Ik heb juist het idee dat het raar is om wel 40 uur te werken... "Hoeveel uur werk jij, 24, 32?" "Nee,40" :')

Daar liep ik vooral tegenaan wat pensionstallen betreft, dat men echt verbaasd was dat anderen niet zomaar doordeweeks X aantal staldiensten kunnen draaien. Gemiddelde op stal was een uur of 20-24 werken zoiets :=

Losgezien van de paardenwereld en mensen die lagdurig ziek zijn ken ik eigenlijk niemand die minder dan een uur of 36 werkt moet ik zeggen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:54

BeFunny schreef:
Ik werk als zzper. Als ik meer ga werken betaal ik gelijk veeeel meer belasting dus dat loont niet. Ik verdien nu dus niet heel veel. Maar ik heb geen huur of hypotheek kosten en zodoende kom ik rond. Anders moet ik echt veel gaan werken en meer uurloon gaan vragen, kan ik gelijk mijn honden herplaatsen want die zitten dan te lang alleeb en dan werk ik voor 40 procent voor de belasting. Nou daar pas ik toch even voor. Prima zo.

Maar betaal je dan helemaal geen belasting over je inkomen?
Krijg je dan wel toeslagen ook?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:56

IHN schreef:
Benzz schreef:

Driekwart is wel veel, maar dan reken je misschien ook de mensen mee die kinderbijslag krijgen? Kinderbijslag zie ik toch anders dan toeslagen omdat de kinderbijslag voor iedereen hetzelfde is, voor de advocaat net zo veel als voor de kassamedewerk(st)er.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:56

Ik moet ook eerlijk zeggen, de mensen met wie ik omga werken ook allemaal wel meer dan 36 uur... :S (Op stallen is het altijd apart denk ik soms :')) Ik probeer vriendlief wel aan te sporen om minder te gaan werken, want hij wil dat eigenlijk wel... Ik zou het ook niet willen... Nog genoeg tijd over voor andere dingen en wil nog een paar leuke cursussen volgen die allemaal best prijzig zijn en dan is het zo fijn om dat gewoon te kunnen :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:57

Liannetje86 schreef:
Ik heb juist het idee dat het raar is om wel 40 uur te werken... "Hoeveel uur werk jij, 24, 32?" "Nee,40" :')

Sommige rekenen bewust uit wat ze krijgen om zo optimaal te verdienen met zo min mogelijk werk... (Beetje jammer, ik moet wel erg veel inleveren voordat ik eindelijk zorgtoeslag kan krijgen :')) Kende ook iemand die had bedacht dat ze x aantal uur per week moest werken en vooral niet meer... Ow ik vond het zo grappig dat diegene zijn baas aan het eind van het jaar iedereen een bonusje gaf en mevrouw er niet blij mee was, want wat dat wel niet deed met haar toeslagen... :') (Ik mag het niet grappig vinden ;) maar iemand die er zo mee bezig is en dan....)

ZZP'ers betalen evenveel belasting (loonheffing/Inkomstenbelasting dan, natuurlijk gaat er ook nog BTW vanaf en kun je de voordruk weer terugvragen... of zelfs minder als ze het urencriterium halen) dan iemand in loondienst. Alleen merken we het in loondienst wat minder omdat we maandelijks loonheffing verrekend zien...

Wat ik met mijn eigen zaakje verdien is sneu 21% btw, dan nog eens de IB eraf naar de belastingdienst... Maar is mijn eigen schuld... Maar dat is voor erbij dus dan is alles mooi meegenomen want je betaald nooit meer belasting dan dat je verdient ;)

Helemaal waar hoor. De btw moet je wel los zien van je uurloon dus erbij rekenen en daarin ben je alleen maar een doorgeef luik.

En nee zzpers betalen meer inkomsten belasting als ze in een bepaalde schaal zitten als ze er ver onder zitten zelfs minder. Ik zit er onder een heel stuk en hou daardoor per uur bijna evenveel over dan iemand die als ZZPer veel meer vraagt. In mijn beroep kan dat de Belastingdienst ziet dat niet als verkapt loondienst. Ik werk vooral voor particulieren. Voor bedrijven reken ik meer per uur. Maar ik verdien per maand zo "weinig" dat ik ook heel weinig inkomstenbelasting betaal. Ik verdien wel meer dan het uurloon voor een werkgever in mijn branche en bepaal mijn werk tijden dus dat is lekker.

Maar ik heb geen vakantiegeld etc. Voor mij is het gewoon fijn dat ik ervan kan rondkomen en lekker dat ik op mijn eigen voorwaarden kan werken. Maar er zitten wel risicos aan. Geen werk betekend geen geld. Vrij nemen betekend ook geen geld. En sparen dat kan niet met mijn inkomen.

Maar met een hypotheek vrij huis durf ik het zo voor nu wel aan. Ik verwacht doordat ik ziek ben geweest twee keer ook niet dat ik 80 wordt en wil gewoon rustig leven en wel mijn eigen broek ophouden en dat is voor mij dan voldoende.

Maar wat iemand doet voor zichzelf of voor een werkgever. Als je je vrijetijd kunt veroorloven dan zou ik dat zeker doen. Je leeft maar èèn keer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:00

future_vet schreef:
BeFunny schreef:
Ik werk als zzper. Als ik meer ga werken betaal ik gelijk veeeel meer belasting dus dat loont niet. Ik verdien nu dus niet heel veel. Maar ik heb geen huur of hypotheek kosten en zodoende kom ik rond. Anders moet ik echt veel gaan werken en meer uurloon gaan vragen, kan ik gelijk mijn honden herplaatsen want die zitten dan te lang alleeb en dan werk ik voor 40 procent voor de belasting. Nou daar pas ik toch even voor. Prima zo.

Maar betaal je dan helemaal geen belasting over je inkomen?
Krijg je dan wel toeslagen ook?

Tuurlijk betaal ik wel belasting. Maar niet de 40procent ik vraag geen 33euro per uur wel draag ik ook 21procent btw af en dat reken ik wel door aan de klant. Ik werk als schoonmaker bij mensen thuis.
En doe dat wit. Ik verdien precies zoveel dat ik minimaal inkomen belasting hoef te betalen en wel mijn lasten en eten enz kan betalen. Ik ben ZZPer dus krijg geen toeslagen. Ik leef zuinig. Ik ben alleen en red me zo prima.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:06

Ik werk 32 uur 'zonder reden' :))
Mijn reden; omdat het gewoon zó veel fijner is. Ik red me er goed mee, ik vind het heerlijk om een dag door de weeks vrij te zijn. Mijn vriend werkt 4x9, in zijn sector fulltime, maar vind die vrije dag die hij daardoor krijgt ook heel erg fijn.

Ik las iemand als typen: ik leef niet om te werken, ik werk om te leven. En hoewel het hartstikke cliché is, is het wel waar voor mij :P

Binnen mijn organisatie (25 man) werken er op dit moment 2 fulltime trouwens _O-
Daar zitten zowel mensen met kinderen als mensen zonder kinderen tussen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:14

veneri schreef:
Kunnen rondkomen met minder uren werken is leuk natuurlijk, maar hou ook tekening met je pensioenopbouw.
En als je langdurig ziek/ arbeidsongeschikt wordt, dan krijg je max 70% van je loon.
Ga je het dan nog steeds financieel redden op basis van 70% van je parttime loon?

Alles wordt ook maar duurder. Het is wel goed om een slag om de arm te hebben financieel.

Bij ons is het pensioen iets lager, ja, maar dat weegt voor ons op tegen het minder werken.
Hebben tegen dan al een heel deel afbetaald op ons huis en twee auto's hebben we dan ook niet meer nodig.

De 70 procent bij ziekte is bij mijn man zijn baan afgedekt door een verzekering.

Ik zou an sich best nog een dag minder willen werken, maar laat nu al ruim 500 euro "liggen" dus nog minder werken? Nee, we willen ook nog wel ruimte hebben voor leuke dingen :+
En nee, we hebben beiden echt een leuke baan die we met plezier doen, maar nogmaals, ik heb in mijn direkte omgeving helaas al te velen gezien die hun pensioen niet meer haalden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:20

Ik vind de negatieve kijk op mensen die toeslagen ontvangen altijd wel lastig. Ik heb altijd 24 uur gewerkt door beperkte belastbaarheid (en zelfs toen nog 2 jaar uitgevallen) Nu werk ik gemiddeld 30 uur omdat ik een baan nodig had. Maar dit is eigenlijk teveel voor me dus ik heb een baan gevonden voor 24 uur. Daardoor gaan m'n toeslagen ook weer omhoog. Ik maak nergens misbruik van, maar ik gebruik gewoon wat bestaat? Het zorgt ervoor dat ik niet terug bij m'n ouders hoef te wonen en de rekeningen kan betalen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:25

Selina, ik denk dat jij hier iets verkeerd begrijpt, volgens mij is het gros van de mensen ertegen dat mensen die meer kunnen werken, maar dat niet doen omdat ze liever vrije tijd hebben en dat opvullen met toeslagen.

Tenminste dat is hoe ik persoonlijk er in sta.
Iemand die beperkt belastbaar is en minder werkt en daarom aanvult met toeslagen, daar heb ik geen moeite mee.
Wel met de mensen die meer kúnnen, maar gewoon niet willen. Uit gemakzucht.

Zit wel een groot verschil in....en je gelooft het niet, ik heb ze vaak genoeg gezien hoor.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:28

Selina schreef:
Ik vind de negatieve kijk op mensen die toeslagen ontvangen altijd wel lastig. Ik heb altijd 24 uur gewerkt door beperkte belastbaarheid (en zelfs toen nog 2 jaar uitgevallen) Nu werk ik gemiddeld 30 uur omdat ik een baan nodig had. Maar dit is eigenlijk teveel voor me dus ik heb een baan gevonden voor 24 uur. Daardoor gaan m'n toeslagen ook weer omhoog. Ik maak nergens misbruik van, maar ik gebruik gewoon wat bestaat? Het zorgt ervoor dat ik niet terug bij m'n ouders hoef te wonen en de rekeningen kan betalen.

Je bent minder belastbaar, daar is het dan toch voor? Je maakt er geen misbruik van, daar gaat het om.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:29

Ik heb dus zonder reden (reden vrije tijd belangrijker dan meer geld) 32 uur gewerkt. Dat was voor de toeslagen en ik viel al in het hoogste belastingtarief. Zonder reden minder weken en dan toeslagen krijgen vind ik persoonlijk krom. Die toeslagen zijn voor mensen die geen optie hebben om genoeg te verdienen.

Selina

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:30

Ja, misschien vatte ik het ook te persoonlijk op :o

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:37

Als we het hier hebben over géén volle 40 uur (of voor sommige zelfs meer) werken zonder reden denk ik aan geen reden waarom het niet kan (minder belastbaar, kinderen etc...). Dan zou ik zeggen als je er financieel niet door in de problemen komt, waarom niet. Er zorgt immers niemand zo goed (of zo slecht) voor jou als jijzelf. En wat heb je ter verantwoording af te leggen als je er niet door in de problemen komt? Al wil je de hele dag in je pyjama hangen en tegen de planten praten, so be it..

Maar goed, ik vind dat mensen te veel meten aan de meningen van anderen tegenwoordig..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 17:48

Selina schreef:
Ja, misschien vatte ik het ook te persoonlijk op :o

Niet doen :) , daar zijn die toeslagen voor

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:02

Ik werk ook 32 uur, genoeg mensen om me heen gezien die niet eens de pensioenleeftijd hebben mogen halen. Of net aan hun pensioen en vervolgens ziek en zijn overleden. -O- Het leven bestaat uit meer dan alleen werken en het is echt zo voorbij dus ik probeer echt te genieten in het heden. Zolang ik t financieel kan behappen, ben ik niet van plan meer dan 32 uur te werken. Zou willen dat ik van 28 uur ook zou kunnen rondkomen, maar dat red ik jammer genoeg niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:15

En zoals ik al eerder benoemd heb… als ik van 28 naar 40 uur ga krijg ik 150 euro per maand meer. Omdat mijn toeslagen dan dalen en/of vervallen.

Dus dan moet ik 48 uur per maand extra gaan werken voor 150 euro meer op m’n rekening. Dat is 3 euro per uur extra hè.

Dan ben je wel echt dapper en principieel als je dat gaat doen zonder dat je het echt nodig hebt.

Ik ben trouwens meer gaan werken + meer gaan verdienen zonder uit te rekenen wat m’n toeslagen dan zouden gaan doen. Omdat ik vind dat je dat niet mee moet nemen. Daarbij kan ik absoluut niet meer dan 28uur werken. Ik gebruik mijn drie vrije dagen nu meestal al voor huishouden + noodgedwongen plat op de bank liggen. :7

Maar ik vind m’n werk leuk en ik haal er voldoening uit. Ik zet alles op alles om hard te werken en zo steeds loonsverhoging te krijgen. Zodat ik met 28uur fijn kan leven.

Maar ik zou heel graag fulltime werken en geen toeslagen krijgen. Helaas. Brain says no. :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:16

Ik heb heel lang 4 dagen gewerkt omdat de praktijk waar ik werkte maar 4 dagen open was :') Dat was zalig. Nu werk ik (op papier) 40 uur. Maar kan vrij vaak thuiswerken waardoor ik tussendoor een hoop kleine huishoudelijke klusjes weg kan werken. Ik ben ook niet altijd even druk, dus het is voor mij prima zo. Maar echt fulltime 40 uur buiten de deur werken vind ik wel een hoge drempel. Maar ik ben verwend.
Overigens nooit recht gehad op toeslagen van welk soort dan ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:47

IHN schreef:
Benzz schreef:

1,6 miljoen huishoudens huurtoeslag en 4,8 miljoen huishoudens zorgtoeslag. En als die mensen dat nodig hebben omdat ze fysiek of mentaal niet meer kunnen werken, of uberhaupt niet kunnen werken. Daar is het voor bedoelt.

Niet voor die persoon die prima fulltime kan werken, maar het wel lekker vind. En daar kom ik er net even teveel van tegen de laatste jaren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:49

Ik werk al jaaaaaaren 40 uur. Gelukkig met een flexibele werkgever, dus dan is het nog te doen om er een paard naast te houden. Ik zou het liefst naar 32 gaan maar dan lever ik zoveel salaris in.. dat paard moet ook ergens van betaald worden :+ Eens kijken wat het wordt als ik 36 uur ga werken.

Bij een nieuwe werkgever wordt het wel max 36, dan hoop ik met stijging van salaris (voor minder dan dit stap ik niet over) de mindere uren op kan vangen :j

Als je rond kunt komen met 32 uur, lekker doen!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:08

Toch vind ik voor mezelf die 40 uur niet zo heel erg. Scheelt wel denk ik dat ik van 07;00 tot 15:30 werk, en dus een lekker lange avond heb met zat tijd voor paard en huishouden, en een man heb die altijd kookt, wij kunnen de taken dus mooi verdelen. Geen kinderen hebben scheelt vast ook :D. Aan mijn leeftijd ligt het niet, ik ben 63 en werk vanaf mijn 19e full time. Maar ik kan me voorstellen dat je bij zwaar lichamelijk werk, of werk met ongunstige tijden wel moeite hebt met 40 uur.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:22

Bij ons is 4x9 fulltime - meer dan 36 uur werken kan ook niet op contract, je krijgt de uren in tijd voor tijd terug als je eens over moet weken of invalt. De meeste collega’s zijn de vrijdag, woensdag of maandag vrij. Ik heb 1 collega die 32 uur werkt. De rest van mijn collega’s (circa 50 collega’s waarvan 90% man) werken allemaal de volledige 36 uur.

Een enkeling maakt wel gebruik van het ouderschapsverlof, snap ik helemaal. Die werken gemiddeld drie dagen.

Ik heb een extra dag voor de kapper, fysio, boodschappen, uitjes, huishouden, sporten. Ik vind het heerlijk. Eens per week mest ik de stallen en dat doe ik op die dag, ik heb gewoon echt een extra lang weekend omdat ik de maandag vrij ben. Ik ga ook nooit meer vijf dagen werken. In de basis werken wij dan ook 2 dagen thuis en 2 dagen op kantoor, tijdens ziektes of vakantie val je wel extra in. Dat bevalt me zo goed.

Mijn vriend werkt 40 uur en onregelmatig in de middag/avond/nacht. De ene week werkt hij 6 dagen met rijden van 15.00-03.00, de andere week werkt hij 5 dagen met tijden van 14.00-20.00. Dat zou ik echt nooit willen en kunnen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:32

Ik werk 32h op 4 dagen en vind het GEWELDIG! O:)

Geen kinderen, huis al half afbetaald, ben nu 37 (over 2 maand) en heb eigenlijk tot mijn 35e 2 banen gehad én een totaalrenovatie gedaan van mijn huis.

Nu is het tijd om rustiger aan te doen en te gaan reizen.

Ik heb nog wel mijn man zijn bijberoep waar ik de boekhouding van doe, socials, weborders en beurzen.

Dat dan op de ‘vrije’ dag.