40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eik

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:03

Oh die prikkels... na 2x ziektewet kan ik daar ook veel minder tegen. Of misschien kon ik al nooit goed tegen prikkels maar merk ik dat nu pas omdat ik heb geleerd te luisteren naar mijn lichaam. Misschien denderde ik vroeger wel altijd over mn eigen grenzen heen.
In ieder geval heb ik er moeite mee dit te accepteren. Dan voel ik me soms maar een zwak mens.

Verder vind ik het heerlijk om er opuit te gaan maar dan wel op momenten dat het rustig is. Wandelen in het bos? Het liefste voor 10 uur zodat alle anderen er nog niet zijn. Dierentuin of iets dergelijks? Nooit in het weekend en nooit in de schoolvakanties. Winkelen doe ik niet meer ik heb brede heupen en flinke billen dus ik pas toch geen broeken die in de winkels hangen. Ik koop het wel online, lekker thuis op mn gemakje passen en voor de spiegel staan met normaal licht.

Waar ik wel echt nog moeite mee heb is de balans vinden tussen werken, huishouden en tijd voor mezelf. Ik houd van een net en schoon huis maar ben tegelijkertijd een enorme rommelkont. Dus daar zitten nog wel frustraties en wat werk om een middenweg in te vinden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:11

Kom hier ook even binnenvallen. Ben 45 en heb wat overgewicht. Zittend beroep maar probeer zoveel mogelijk te bewegen. Doe dat vooral in rondjes fietsen en wandelen. Een echte sporter ben ik niet. Laatste tijd veel last van stijfheid, omdraaien in bed gaat lastig omdat mijn heup traag is met draaien. Ook mijn schouders kraken. Hebben jullie suggesties wat ik daartegen kan doen? Het voelt alsof er gewoon een beetje olie voor soepelheid mist in mijn lichaam.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:16

mystery1980 schreef:
Kom hier ook even binnenvallen. Ben 45 en heb wat overgewicht. Zittend beroep maar probeer zoveel mogelijk te bewegen. Doe dat vooral in rondjes fietsen en wandelen. Een echte sporter ben ik niet. Laatste tijd veel last van stijfheid, omdraaien in bed gaat lastig omdat mijn heup traag is met draaien. Ook mijn schouders kraken. Hebben jullie suggesties wat ik daartegen kan doen? Het voelt alsof er gewoon een beetje olie voor soepelheid mist in mijn lichaam.

Neem je wel je vitamines? Ik heb sinds ik dagelijks multivitamine en magnesium neem totaal geen lichamelijke klachten meer.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:29

Nee slik nooit vitamines, af en toe een beetje magnesium omdat ik nogal kan stressen. Maar verder nooit anders gedaan dan gewoon gezond proberen te eten. Gezond eten lukt ook vaak wel, probleem is wel dat ik er vaak teveel lekkers naast neem.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:30

Ik slik wel Vit. D en B12 bij. Op aanraden van mijn reumatoloog.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:31

Ik ben juist totaal geen huismus. Ik eet en slaap eigenlijk alleen thuis.
Ik kijk ook niet naar welke dagen ik afspreekt. Kan heel goed mijzelf vermaken en alleen zijn. Ik ga ook gerust in mijn eentje uit eten of op een terras zitten. Maar met andere mensen vind ik super gezellig.
Ik loop mezelf nog weleens voorbij hoor met allerlei afspraken en uitjes. Maar als ik dan even een paar dagen echt rust pak dan gaat het wel weer goed.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:34

Ik meld me hier ook, ondertussen halfweg tussen 40 en 50. Wat ik vooral mis is de drive om vanalles buitenshuis te ondernemen. Na 8 u wil ik alleen op de bank ploffen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:36

Bellatrix schreef:
Ik slik wel Vit. D en B12 bij. Op aanraden van mijn reumatoloog.

Goed om te weten dat dit belangrijke zijn op dat gebied.
Maar b12 verwacht ik genoeg te hebben, eet niet vegetarisch ofzo.
En vitamine d slik ik in de winter soms wat bij in de zomer ben ik veel buiten. Maar vis eet ik wel eigenlijk te weinig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:37

Ik slik trouwens ook silicium voor huid, haar en nagels. Baat het niet dan schaadt het niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:49

Bellatrix schreef:
Ik slik trouwens ook silicium voor huid, haar en nagels. Baat het niet dan schaadt het niet.

Maar merk je geen verschil dan? Of slik je het nog niet zo lang?
Moet zeggen dat ik ook steeds meer nagels heb met lijnen vanaf het nagelbed omhoog. En mn haar is wel dikker geworden sinds ik geen shampoo meer maar zeep gebruik maar dat staat nu weer stabiel op hetzelfde punt.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 31-08-25 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 10:50

Eik schreef:
Waar ik wel echt nog moeite mee heb is de balans vinden tussen werken, huishouden en tijd voor mezelf. Ik houd van een net en schoon huis maar ben tegelijkertijd een enorme rommelkont. Dus daar zitten nog wel frustraties en wat werk om een middenweg in te vinden.

Ja, dat is op dit moment ook mijn zoektocht. Ik dacht dat ik een goede balans had, maar kennelijk was dat niet zo wat betekent dat ik het toch anders moet gaan doen. Maar ja, hoe?

mystery1980 schreef:
Laatste tijd veel last van stijfheid, omdraaien in bed gaat lastig omdat mijn heup traag is met draaien. Ook mijn schouders kraken. Hebben jullie suggesties wat ik daartegen kan doen? Het voelt alsof er gewoon een beetje olie voor soepelheid mist in mijn lichaam.

Magnesium slikken kan wat helpen tegen stijfheid, maar om de boel beter te krijgen is bewegen /sporten toch echt het beste. Als je je spieren sterker maakt heb je minder last van de rest.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:51

Ik merk het nog niet echt eigenlijk. Jammer wel. Slik het wel al meer dan een half jaar.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:57

Sporten is lastig voor me. Ik ben doodmoe na bezoek aan een sportschool en dan met name mentaal. Al die mensen is niks voor mij. Een personal trainer heb ik het budget niet voor. En met zelf sporten neem ik verkeerde houding aan en zijn blessures vaak het resultaat. Vandaar dat ik vaak vooral rustig probeer te bewegen met wandelen en fietsen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:59

Ik sport meestal van half 6 tot half 7. Dat is een fijne tijd, dan zijn er niet zoveel mensen. Vrijdagavond waren er maar 2 anderen. :D Heerlijk was dat! Ik ben ook wel eens alleen geweest. Het is een sportschool in een klein dorp.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 11:30

Bellatrix schreef:
Ik sport meestal van half 6 tot half 7. Dat is een fijne tijd, dan zijn er niet zoveel mensen. Vrijdagavond waren er maar 2 anderen. :D Heerlijk was dat! Ik ben ook wel eens alleen geweest. Het is een sportschool in een klein dorp.

Ja dat klinkt ideaal. Maar ik ben om 18.15 pas thuis uit het werk. Dan wil ik vaak eerst eten. Zowel werk als thuis is helaas redelijk grote stad, rijden naar een kleiner dorp kost al zeker een half uur en dan reken ik de file nog niet mee.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:06

Ik snap dat niet iedereen dit heeft hoor maar het helpt mij wel om dus wel naar de sportschool te gaan. Ik ben om 16.45 thuis, eet iets kleins, kleed mij om en ga sporten. Daarna eet ik nog wat.

Jij hebt een heel ander ritme, dan kan dit dus helaas niet.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:07

Supervixen schreef:
Ik heb ook dat ik de laatste drie jaar minder goed prikkels kan verwerken. Best nadelig als je in het basisonderwijs werkt :+.
Ik rij soms zonder autoradio aan naar huis, omdat ik dat geluid niet meer trek en thuis heb ik dan eerst een half uur stilte nodig.
Tien jaar geleden ging ik met vriendinnen een hele dag shoppen in een stad, nu kies ik liever wandelingen in de natuur. Door de week spreek ik 's avonds liever niks af, want ik ben eerder moe dan een aantal jaar geleden.
Hebben jullie dit ook?

Yes, dit is héél herkenbaar. Ik werk in de toeristenbranche en moet de hele dag supervriendelijk zijn uiteraard. Ik ben na werktijd echt geen zin meer on gezellig af te spreken ofzo :')
Ik kruip op de bank met mijn hondjes en mij niet bellen hoor! :j

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:21

Goof schreef:
Eik schreef:

Ja, dat is op dit moment ook mijn zoektocht. Ik dacht dat ik een goede balans had, maar kennelijk was dat niet zo wat betekent dat ik het toch anders moet gaan doen. Maar ja, hoe?

Onbewust wist ik al die jaren heus wel dat 60+ uur werken bij een toxisch bedrijf niet gezond was, maar ja hoe trek je jezelf uit dat idiote leven? Mijn leven heeft bijna 10 jaar lang alleen bestaan uit werken, eten, slapen. Tot het slapen wegviel en ik simpelweg niet meer door kon.

Maar ook de jaren daarvoor waren druk druk druk en stress en vol gepland. Nu probeer ik bewust meer rust te nemen en te ontspannen, maar na járen rennen en vliegen voelt dat heel raar en een beetje saai.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:28

Sunshinedaan schreef:
Supervixen schreef:
Ik heb ook dat ik de laatste drie jaar minder goed prikkels kan verwerken. Best nadelig als je in het basisonderwijs werkt :+.
Ik rij soms zonder autoradio aan naar huis, omdat ik dat geluid niet meer trek en thuis heb ik dan eerst een half uur stilte nodig.
Tien jaar geleden ging ik met vriendinnen een hele dag shoppen in een stad, nu kies ik liever wandelingen in de natuur. Door de week spreek ik 's avonds liever niks af, want ik ben eerder moe dan een aantal jaar geleden.
Hebben jullie dit ook?

Yes, dit is héél herkenbaar. Ik werk in de toeristenbranche en moet de hele dag supervriendelijk zijn uiteraard. Ik ben na werktijd echt geen zin meer on gezellig af te spreken ofzo :')
Ik kruip op de bank met mijn hondjes en mij niet bellen hoor! :j

Eens bij mij is het ook erger geworden met prikkels sinds ik ouder wordt. Of wellicht ben ik meer bewust wat me uitput. Maar gevoelsmatig is het erger Ja.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:42

Goof schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik vind mentaal op de rit blijven eigenlijk belangrijker. Mijn rust pakken en voor mezelf zorgen. Ik heb lichamelijk geen klachten dus zie er ook niet de noodzaak van in eigenlijk.

Ja, superbelangrijk :j
Alleen voorkomt dat niet dat je straks op je 65e wellicht wel fysiek oud bent.
Ik wil juist voorkomen dat ik klachten krijg en straks moe ben na 500 meter lopen en niet op kan staan uit een diepere bank.

Los van het lichamelijke effect van sporten, doet het mentaal ook echt wel wat bij mij. Het is fijn om overall meer energie te hebben en ik voel me ook positiever. Ik sport wel voornamelijk buiten, sportscholen vind ik verschrikkelijk :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:56

foxy80 schreef:
Ik meld me hier ook, ondertussen halfweg tussen 40 en 50. Wat ik vooral mis is de drive om vanalles buitenshuis te ondernemen. Na 8 u wil ik alleen op de bank ploffen.

Het is toch ook geen verplichting om van alles te ondernemen? Als jij om 8u op de bank wil ploffen, mag dat toch?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:03

Ik merk ook dat ik minder goed tegen prikkels kan, al dacht ik dat dat misschien ook met long-covid naweeen te maken had.

Maar ik merk ook dat ik sneller vol zit qua mensen zien/met vrienden afspreken. Vroeger kon ik gerust meerdere afspraken in de week hebben of zelfs op een dag. Nu echt niet meer. Moet er veel langer van bijkomen!

Hoe gaat dat trouwens met bio-identieke hormonen? Moet dat via huisarts/doorverwijzing?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:34

Ai dames, ik merk dat ik het elke keer wel een realitycheck vind hoor, dat ik ook tot de 40+ers hoor! Heb helemaal geen zin om een oud wijf te worden. Maar goed, je doet er niks aan.

Ik kon altijd alles eten en hoefde nooit ergens op te letten en hield gewoon maat 36/38. Dat is nu wel voorbij. Maar met een beetje opletten wat ik eet en voldoende beweging houd ik de kilo’s wel in de hand.
Als ik een keer van paard donder, ben ik daar nu een week stijf van, waar ik vroeger gewoon weer fluitend opstapte. Ook merk ik dat ik bij de paarden banger ben geworden, meer gevaren en risico’s zie, en niet meer dat onbevangene heb.
En met hardlopen had ik nooit blessures of pijntjes, dat is ook van de laatste tijd. Moet echt een goede warming-up doen en kan niet meer uit het niets even op karakter een flinke ronde lopen, dat gaat fout.
Maar goed, als dit alles is dan is het prima te doen.

Vanwege mijn drukke baan (60u per week ongeveer) ben ik al blij als ik mijn paard een paar keer per week zie. Gelukkig zijn we inmiddels zo ver dat relaxed buiten rijden lukt, en dat is zo fijn!
Sporten schiet er vaak bij in. Vorig zomer heb ik nog een keer een loop van 11 km meegedaan, dit jaar alleen een keer een 5 km (die nog wel binnen 30 minuten lukte, ondanks de Schotse heuvels!). Maar ik ben wel vastberaden weer wat meer te gaan hardlopen. Dat ga ik doen door mezelf op 2 doordeweekse dagen vroeg m’n nest uit te schoppen (helpen jullie me herinneren??)!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:48

Sneller bang, ook zo herkenbaar!

Sinds januari na jaren weer een eigen paard. Heb echt een fantastich dier gevonden, maar bij elk ritseltje in de struiken zat ik met adrenaline tot in mijn nek op scherp. Pas na maanden gaat het beter inmiddels....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:02

Bellatrix schreef:
Ik merk het nog niet echt eigenlijk. Jammer wel. Slik het wel al meer dan een half jaar.

Heb je wel de juiste vorm dat je inneemt? Ik geef het aan mijn paard maar heb gelezen dat de juiste vorm wel belangrijk is net als bijvoorbeeld met de magnesium.

Hier niet sneller bang, wel sneller anxiety wat ineens op kan komen en ook redelijk snel weer weg trekt.