Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
317 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 617

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:46

wemkelover schreef:
Maar naar school gaan is ook niet voor elk kind geschikt. Ik zit op Facebook in een groep met ouders van autistisch kinderen. Er zijn daar heel wat kinderen die stranden op school omdat ze het gewoon niet aan kunnen. Teveel prikkels, teveel stress. Buikpijn om naar school te gaan. Overgeven. Die kinderen hebben juist weer baat bij thuis onderwijs.

Dat klopt :) niet elk kind gedijt lekker op een normale school en soms ook niet op speciaal onderwijs.
Helaas ken ik meerdere kinderen die overspannen thuis zitten en een schooltrauma hebben. Dat vind ik echt verdrietig.
Maar dit is niet het overgrote deel van de kinderen, gelukkig maar een klein deel voor wie geen enkele vorm van onderwijs passend lijkt.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:52

verootjoo schreef:
Op onze basisschool leren ze alles wat jij noemt. Alleen geen Arabisch.
Wel andere culturen, kikkers en vissen ontleden ( :r), microscoop etc.
Ik zou overigens niet weten waarom je ze dieren ontleden zou willen leren, maar goed.

Kinderen krijgen overal Engels met de paplepel ingegoten. Ik sta elke keer versteld hoe die kids Engels spreken.

Mijn kinderen zijn onderbouw, en we hebben geiten en schapen ontleed, ik geloof niet dat de leerkracht op school de longen heeft opgeblazen, m’n partner is dierenarts, daarom willen de kinderen dat leren. Ze worden heel erg aangeleerd eigen ondernemingen te starten op jonge leeftijd, hij (6) fokt zijn eigen schapen en verkoopt ze aan restaurants. En nee, medische handelingen bij embryrotransfers en alles onder de microscoop bekijken, het mag niet eens in Nederland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:56

Kimmie235 schreef:
Ik denk dat de visie op opvoeding en onderwijs steeds meer verandert. De wereld verandert. Er is veel meer kennis over opvoeding en ontwikkeling, onder andere door middel van onderzoek.

Kinderen leren inderdaad veel meer dan alleen het basis curriculum, maar mijn kinderen leren (op dit moment) nog meer dan wat ze op school zullen leren.

Wat leren ze dan, wat andere kinderen niet leren ?

Edit:
Ik lees het al.....

Maar dat is natuurlijk een uitzondering, jouw man is dierenarts.
Bij mij zouden ze dat niet leren.

Maar ook dat hadden jullie de kinderen kunnen laten zien/leren, als ze gewoon onderwijs hadden gevolgd.
Immers ze zitten maar een uurtje of 30 per week op school.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 23-06-25 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:57

Maar dat staat toch los van school of thuisonderwijs? Gewoon meer zien van wat je ouders thuis hebben of qua werk doen is voor alle kinderen heel normaal. Mijn man is bijvoorbeeld IT-er, dus hier zien ze meer technische verdieping dan gebruikelijk. En we hebben verschillende dieren aan huis, dus mijn kinderen hebben kittens en baby geitjes laten zien op school.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:58

Het was geen leerkracht met wie ze kikkers gingen ontleden. Geen idee wat ze met de longen hebben gedaan. Geloof niet dat ik dat wil weten. Vond het al erg genoeg :')
Zou niet weten waarom je schapen wil ontleden met kinderen. En verboden medische handelingen bij embryo’s laten zien.

Eigen ondernemingen en dierenhandel hebben vrijwel alle kids hier op het platteland. Kippen, cavia’s, konijnen, eieren, melk. Zijn de kinderen die dat allemaal hier zelf verkopen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-06-25 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:58

Kimmie: dat is allemaal hartstikke leuk, en ik geloof beslist dat ouders die de tijd, middelen, kennis en mogelijkheden hebben om een heel verrijkt programma op te stellen dan tot betere resultaten komen dan school, waar de middelen beperkter zijn.

Maar op maatschappelijk niveau loopt dat stuk. Want niet alle ouders hebben zoveel tijd, ruimte, geld, kennis en motivatie om daar wat van te maken. En wat je dan krijgt is dus dat je bezig bent met een nieuw systeem van publiek-privaat onderwijs, wat de verschillen in de maatschappij alleen verder vergroot.

Ik geef van harte veel kritiek op de kwaliteit en inrichting van veel van ons onderwijs, maar het blijft iets wat we als maatschappij moeten doen, en de verbeteringen moeten wat mij betreft in het onderwijs terecht komen, niet doordat allerlei mensen zich onttrekken aan het systeem.

Geniet er overigens vooral van - ik misgun het jullie niet, niet jou en niet je kind/kinderen. Maar het zou uitsluitend de uitzondering moeten zijn, het kan geen structurele plek krijgen in de maatschappij want dat betekent dat veel anderen zullen worden uitgesloten van fatsoenlijk onderwijs.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:01

DuoPenotti schreef:
wemkelover schreef:
Maar naar school gaan is ook niet voor elk kind geschikt. Ik zit op Facebook in een groep met ouders van autistisch kinderen. Er zijn daar heel wat kinderen die stranden op school omdat ze het gewoon niet aan kunnen. Teveel prikkels, teveel stress. Buikpijn om naar school te gaan. Overgeven. Die kinderen hebben juist weer baat bij thuis onderwijs.

Daar is speciaal onderwijs voor in kleinere groepen.

Kind van een kennis start daar het nieuwe jaar.
Ze is verschillende plekken af gegaan om te kijken welke ze het geschikte vond voor hun kind.

Dus meer dan 1 school met dat aanbod.

Die kinderen zaten op speciaal onderwijs en nog teveel voor ze.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:03

Het mag ook allemaal niet met een reden :') kind van zes dat blijkbaar medische handelingen mbt embryotransfer uitvoert is een vrij bizar idee en nergens voor nodig. Idem kind van deze leeftijd dat iets zelfstandig fokt, ze hebben totaal het inzicht niet om het op een verantwoorde manier aan te pakken :\

Dus ja, gelukkig hebben we regels omtrent dierenwelzijn in Nederland is mijn enige conclusie obv dit verhaal.

Ik heb overigens wel op school gezeten en gewoon mee kunnen helpen op de boerderij, kippen slachten/ ontleden en al. Eetbare bessen en paddo's leren herkennen en weet ik veel. Kan allemaal in je vrije tijd, school is geen gevangenis :)

O ja en tweede (moeder)taal leren die bij de culture achtergrond van je kinderen hoort is ook doodnormaal naast regulier onderwijs. Vraag het aan een willekeurige Nederlander met Chinese roots.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:07

Om het over de openingssituatie te hebben: ik vind dit een manier van kinderverwaarlozing.

Ik vraag me daarnaast vooral af of ouders die thuisonderwijs verkiezen wel bekwaam zijn om die rol op te nemen. Om leerkracht te worden, moet je niet voor niets enkele jaren studeren en stage doen. Maar bepaalde ouders menen van zichzelf dan dat ze automatisch over die vaardigheden beschikken?

Ik ken de specifieke inhoud van de basisschool in Nederland niet, maar als voormalig leerkracht in België weet ik wel dat er een reden is waarom je op bepaalde leeftijd nog niet microscopisch gaat waarnemen etc etc. En dat gaat dan over de ontwikkeling van het kind, pedagogie. En dergelijke kennis vind ik onontbeerlijk bij onderwijzenden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:11

Tieneke schreef:
Ik vraag me daarnaast vooral af of ouders die thuisonderwijs verkiezen wel bekwaam zijn om die rol op te nemen. Om leerkracht te worden, moet je niet voor niets enkele jaren studeren en stage doen. Maar bepaalde ouders menen van zichzelf dan dat ze automatisch over die vaardigheden beschikken?

Nou, dit ja.
Als iedereen denkt het zo makkelijk te kunnen, kom dan solliciteren. We hebben altijd mensen nodig en kennelijk zijn dit geboren docenten die het zelfs zonder opleiding kunnen.

Voor wat betreft het verhaal in de OP; in- en intriest. Zeker als ik lees dat dit kind wel degelijk de intrinsieke motivatie heeft om zich te ontwikkelen maar willens en wetens wordt onthouden van onderwijs en enige vorm van ontwikkeling van basisvaardigheden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:19

Van sommige thuisonderwijzers weet ik dat zij niet zelf de onderwijzer zijn maar vakdocenten inhuren voor hun clubje thuisonderwijskinderen.

Hoe je het middelbare dan moet doen begrijp ik ook niet. M.i. bestaat er niet iemand die álle stof van het voortgezet onderwijs beheerst.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:23

Ik ben me bewust dat heel veel dingen hier niet mogen, maar toch krijgen ze het mee, bovendien is alles laagdrempeliger, rauwe melk halen bij de buren, graafmachines besturen bij broer. Anders maar enorm leerzaam, naast de basisdingen die we ook doen, en veel sociale contacten. Overigens heeft mijn zoon enorm veel zelfvertrouwen gekregen, daarom geef ik thuisonderwijs. Dit was niet gelukt in een andere vorm dan dat.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:27

Goof schreef:
Tieneke schreef:

Nou, dit ja.
Als iedereen denkt het zo makkelijk te kunnen, kom dan solliciteren. We hebben altijd mensen nodig en kennelijk zijn dit geboren docenten die het zelfs zonder opleiding kunnen.

Voor wat betreft het verhaal in de OP; in- en intriest. Zeker als ik lees dat dit kind wel degelijk de intrinsieke motivatie heeft om zich te ontwikkelen maar willens en wetens wordt onthouden van onderwijs en enige vorm van ontwikkeling van basisvaardigheden.

Eigenlijk bestaat mijn thuisonderwijs familie vooral uit basisschoolleraren en orthopedagogen. Ze helpen andere gezinnen waar nodig, maar wat we wel merken is dat de wijze waarop stof aangereikt wordt, anders is (verouderd) maar door een netwerk van actieve basisschool onderwijzers wordt dat ook aardig ondervangen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:28

Fly_high schreef:
Het mag ook allemaal niet met een reden :') kind van zes dat blijkbaar medische handelingen mbt embryotransfer uitvoert is een vrij bizar idee en nergens voor nodig. Idem kind van deze leeftijd dat iets zelfstandig fokt, ze hebben totaal het inzicht niet om het op een verantwoorde manier aan te pakken :

Dus ja, gelukkig hebben we regels omtrent dierenwelzijn in Nederland is mijn enige conclusie obv dit verhaal.

Ik heb overigens wel op school gezeten en gewoon mee kunnen helpen op de boerderij, kippen slachten/ ontleden en al. Eetbare bessen en paddo's leren herkennen en weet ik veel. Kan allemaal in je vrije tijd, school is geen gevangenis :)

O ja en tweede (moeder)taal leren die bij de culture achtergrond van je kinderen hoort is ook doodnormaal naast regulier onderwijs. Vraag het aan een willekeurige Nederlander met Chinese roots.

Moedertaal zeker maar hadden ze niet zo onder de knie gekregen zonder er te zijn, ze konden er niet zijn zonder thuisonderwijs. Ze hadden de cultuur niet zo meegekregen.

Jouw school lijkt me overigens wel tof.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:30

Kimmie235 schreef:
Ik ben me bewust dat heel veel dingen hier niet mogen, maar toch krijgen ze het mee, bovendien is alles laagdrempeliger, rauwe melk halen bij de buren, graafmachines besturen bij broer.

Maar echt, je blijft maar dingen noemen die m.i. doodnormaal zijn.
M.i. heeft dit niks met onderwijs te maken, dit is gewoon plattelandsleven.
Waar ik overigens ook hazen heb leren ontleden om te eten.

Tieneke

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:32

Wij hebben op school ook een dissectie van o.a. een konijn gedaan. Hilarische les, veel herinneringen aan. Toppunt was toen een klasgenoot ging zuigen aan het rietje ipv in het rietje te blazen :')

ista

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:35

Niet alles gelezen, maar voor mij is recht op onderwijs een heel belangrijk recht voor een kind. Ik vind dat je als ouder je kind geen onderwijs mag onthouden.

Onderwijs, bij voorkeur op een reguliere of speciale school. Als deelname aan onderwijs op school schadelijk is voor het kind en het hier niet tot ontwikkeling kan komen, dan thuisonderwijs.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:35

Haha ja nou dat, boerderijleven, dat was zeker niet mijn school :P Kinderen zitten geen 24/7 op school gelukkig

Al dat leuke en hands on leren en "leren" brengt je ook alleen zo ver, uiteindelijk moet je heel veel dingen toch op de ouderwetse saaie manier aanpakken. Krebscyclus krijg je niet mee door te gaan wandelen in het bos zeg maar :+

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:42

verootjoo schreef:
Kimmie235 schreef:
Ik ben me bewust dat heel veel dingen hier niet mogen, maar toch krijgen ze het mee, bovendien is alles laagdrempeliger, rauwe melk halen bij de buren, graafmachines besturen bij broer.

Maar echt, je blijft maar dingen noemen die m.i. doodnormaal zijn.
M.i. heeft dit niks met onderwijs te maken, dit is gewoon plattelandsleven.
Waar ik overigens ook hazen heb leren ontleden om te eten.

Nee joh, veel dingen die ze gedaan hebben mogen hier niet, en hoef ik wat mij betreft niet op internet te gooien om anderen te overtuigen. En ik snap heus wel dat het een privilege is dat partner dierenarts is en we een boerderij hebben. En dit zelfvertrouwen had hij op school nooit gekregen, dat is het stukje cultuur dat daar vanzelfsprekend is (oudste zoon).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:44

Ja ik lees erg veel plattelands dingen. Zoals besturen van machines.

Het zien van kippen slachten kan hier ook.

Die de kinderen hier gewoon na school leren.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:45

Fly_high schreef:
Haha ja nou dat, boerderijleven, dat was zeker niet mijn school :P Kinderen zitten geen 24/7 op school gelukkig

Al dat leuke en hands on leren en "leren" brengt je ook alleen zo ver, uiteindelijk moet je heel veel dingen toch op de ouderwetse saaie manier aanpakken. Krebscyclus krijg je niet mee door te gaan wandelen in het bos zeg maar :+

Oh dat dacht ik, maar leuk dat je die kans had. Wij hebben het netwerk daarvoor hier niet. En theorie hoort er zeker bij, ik ontken dat ook absoluut niet, maar voor ons is dit nu echt de oplossing, zoals ik zei, ik sluit niet uit dat ze ooit naar school gaan, juiste tijd, juiste school, wat dat betreft wordt er wel steeds meer naar het individu gekeken en is er meer mogelijk op school dan vroeger qua ondersteuning.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:49

Kimmie235 schreef:
Supervixen schreef:

Faalt het schoolsysteem of falen steeds meer ouders om hun kind goed op te voeden? Of faalt de maatschappij?

Ik ben nu 24 jaar leerkracht op de basisschool en zoals al eerder gezegd leren kinderen zoveel meer dan alleen taal, rekenen, lezen en schrijven.

Ik vind dus ook dat kinderen zoveel mogelijk naar school moeten gaan.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat moeten echt de extreme gevallen blijven.

Ik denk dat de visie op opvoeding en onderwijs steeds meer verandert. De wereld verandert. Er is veel meer kennis over opvoeding en ontwikkeling, onder andere door middel van onderzoek.

Kinderen leren inderdaad veel meer dan alleen het basis curriculum, maar mijn kinderen leren (op dit moment) nog meer dan wat ze op school zullen leren.

Als ik kijk naar de tijdstippen en de hoeveelheid aan berichten die je vandaag alleen al in dit topic hebt geplaatst hoeveel tijd steek je er dan werkelijk nog in?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:50

DuoPenotti schreef:

Je mag hier niet zelf vee slachten, dat is sowieso al ingewikkeld, en buiten dat is een biologie les van de dierenarts zelf wel bijzonder, en dat 1 op 1. Ondersteunen bij geboorten, medische handelingen bij dieren. Dat doen we dan onder onderwijstijd ipv buiten school. En meer dingen maar wil ook niet alles op internet gooien. Zelfs ik heb enorm veel nieuwe dingen geleerd, en ik zie op dit moment dus niet de toegevoegde waarde, ik zie echt dat ze voldoende leren en mooie nieuwe ervaringen opdoen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:52

Griffioen schreef:

Als ik kijk naar de tijdstippen en de hoeveelheid aan berichten die je vandaag alleen al in dit topic hebt geplaatst hoeveel tijd steek je er dan werkelijk nog in?[/quote]
We zijn op vakantie met nog meer thuisonderwijs kinderen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:52

DuoPenotti schreef:

Ik hoop dat het kind ook meekrijgt dat illegaal schapen slachten niet bij de cultuur van "hier" hoort...