Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelys

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:50

Pineapple mijn man moest ook ff slikken. Ik was net gestopt en verwachting was na de zomervakantie eens actief te beginnen
Ik rij tot ongeveer 20 weken. Daarna stop ik wel. Ik ga in Ierland komende weken nog een keer een buitenrit/ strandrit maken.

Kabayo misselijkheid is niet leuk! Wel fijn dat je hulp hebt bij de paarden.

Mrm25 wat vervelend dat je nu al klachten hebt!

Gaabje wat vervelend die bloeding! Fijn dat gelukkig allemaal goed uitziet.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 06:50

Laure - 14 januari - jongen - eerste kindje
xEliesx - 15 januari - geslacht onbekend - tweede kindje
MRM25 - 17 januari - geslacht onbekend - eerste kindje
Niniane - 31 januari - geslacht onbekend - eerste kindje
DisparVulgo - 5 februari - geslacht onbekend - tweede kindje
Gaabje - 10 februari - geslacht onbekend - eerste kindje
Kabayo - 21 maart - geslacht onbekend - tweede kindje

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 06:58

PineApple schreef:
Gefeliciteerd Elies!

Vraagje; wat doen jullie met paardrijden? Ik rijd normaal gesproken eigenlijk alleen nog maar op vakantie. Alleen heb ik het weekend van 1 augustus voor mezelf een weekend weg geboekt met 3 dagen een rit. Vrijdags 1,5 uur, zaterdag een 3 uurs rit en zondags een 2 uurs rit. Het gaat over het strand en het gaat hard. Ik ben al heel vaak op deze plek gaan rijden en ken het paard wat ik geboekt heb ook goed. Is een hele brave. Zouden jullie gaan? En dan het hele weekend?

Ik zou me niet persee druk maken over de kans dat je valt (want kindje is nog goed beschermd). Maar als jij niet meer regelmatig rijdt, en dan ineens 3 flinke ritten, dan is dat nu een extra aanslag op je lijf.
En je hebt nu nog geen kwaaltjes las ik? Had ik ook in het begin niet, maar vanaf 7wk ineens behoorlijk beroerd. Moet er nu niet aan denken zulke ritten te maken :+

Ik ben met 5wk ook trainingsweekend met m’n eigen paard weg geweest, maar toen al wel gekozen de springles om te ruilen voor dressuurles. Vooral ook omdat we niet meer regelmatig springen

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:08

Haha Dispar_Vulgo, dank ik had helemaal niet opgemerkt dat het op volgorde van uitgerekende datum was toen ik mezelf op de lijst zette.

Ikzelf rij niet meer, maar ik moet zeggen dat ik wel echt merk dat ik rekening moet houden met activiteit in deze fase. Bij lang staan, fysiek werk doen etc dan merk ik dat echt aan mijn lichaam. Bvb nadat ik de paarden van een vriendin verzorgd had met stallen mesten en al, of in de tuin heb gewerkt, maar ook met bruiloften waarbij ik dan toch veel blijf staan op hakken en met het feest lekker mee wil doen. Dan heb ik daar de volgende dag wel wat last van. Dit terwijl ik verder echt niet mag klagen over zwangerschapskwaaltjes.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:06

@PineApple ik zou ook gewoon gaan. Ik rij ook nog en mijn merrie is de laatste weken echt heet en gooit er af en toe toch een bok tussen. Je baby zit nog goed beschermd. Ik begin nu wel kwaaltjes te krijgen zoals harde buiken en bekkeninstabiliteit, maar zolang ik nog kan op- en afstappen blijf ik wel rijden :D Als je het paard kent en hij is braaf, zou ik het gewoon doen!

@Kabayo het pendelen is met een ring en haar, liefst beiden van jou uiteraard. Als het een rondje is, zou het een jongen zijn. Bij een meisje gaat die heen en weer. Ik heb dit ooit met mijn 3 zussen en (ex-)schoonzus gedaan, jaren geleden. Mijn mama heeft toen de resultaten opgeschreven. Bij mijn zus klopte het ook echt gewoon (eerst jongen, dan meisje) en bij mijn schoonzus ook (eerst meisje en dan jongen). Bij mij kwam er toen een jongen uit, als ik het nu herhaalde boven mijn buik kwam er ook steeds een jongen uit. Puur toeval waarschijnlijk, maar ik vind het stiekem toch wel speciaal dat het klopt.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:19

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb er ook veel zin in, dus ga wel gewoon. En dan kijk ik gewoon of ik elke rit doe, of het toch eerder voor gezien houdt.

Laure, kan je zelf ook pendelen? Of doet altijd iemand anders dat voor je? En vanaf wanneer doe je zo iets? Ik heb het nog nooit gezien, dus vandaar de wellicht wat domme vragen.

Lovelys, is je man inmiddels aan het idee gewend? Wij waren überhaupt niet aan het proberen :+ Ik denk dat de familie ook behoorlijk verbaasd gaat zijn :+

Ik ben echt aan het wachten op de eerste echo, 13 augustus zijn we aan de beurt. Wanneer hebben jullie weer controles?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:21

Welkom voor de nieuwe dames! <3

Ik zet mezelf vanavond even op het lijstje, na de termijn echo. Dan heb ik een definitieve datum.

Over paard rijden tijdens de zwangerschap kan ik geen tips geven met alleen een Shetlander :+ maar zijn als een boel reacties op gekomen zie ik.

Hoe voelt iedereen zich?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:51

Ik kom me ook melden :D lees al een tijdje stilletjes mee, maar nu weet iedereen het die ik het graag wilde vertellen. Allereerst gefeliciteerd allemaal!

Zelf ben ik nu 13 weken, mag niet te erg klagen met kwaaltjes behalve af en aan misselijk en gevoelig tandvlees :+. Dit is ons eerste kindje.

Ik zag hierboven nog iets over paardrijden, dat blijf ik gewoon zo lang mogelijk doen. Ik heb twee merries waarvan ik er één rij, de andere is met pensioen. Ben benieuwd tot wanneer dat is!

Verder hebben we met 8 weken en 11 weken een kloppend hartje gezien/gehoord en heb ik vandaag een positieve uitslag van de NIPT gehad. Volgende week dinsdag de 13w echo en met 16w geslachtsecho. Veel afspraken zo aan het begin :')

Ik zal het lijstje aanvullen:
Citaat:
November108 - 28 januari - geslacht onbekend - eerste kindje

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:23

Welkom november! Gefeliciteerd!

En veel plezier vanavond bij de termijnecho Maaarije!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:07

Citaat:
November108 - 28 januari - geslacht onbekend - eerste kindje
Maaaarije - 15 februari - geslacht onbekend - tweede kindje

Hier een goede termijn echo gehad. <3
Enorme opluchting nadat het de vorige keer mis was bij deze echo.
Morgen ochtend prikken voor de nipt, en ook geslachtsecho en 20 weken staan gepland.
Helaas is de verloskundige die de 13/20 weken doet bij de praktijk met vakantie dus moet ergens anders een afspraak maken voor de 13 weken.

Welkom November!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:41

November 108 welkom en gefeliciteerd!

Ik blijf erg moe en af en toe misselijk. Verder nog nergens last van!

Maaarije wat ontzettend fijn dat alles goed is!

PineApple hij is ondertussen al gewend aan het idee.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:03

Wat fijn Marije! Gefeliciteerd!

Lovelys, hij is net terug uit het buitenland en geeft aan dat hij langzaam aan het idee begint te wennen. Dus dat komt wel goed.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:23

Wat fijn!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:13

Welkom November, en fijn dat je ook al een goede Nipt hebt!

Super nieuws Marije! **\O/** Snap dat het voor jullie een extra opluchting is na de vorige ronde!

Hier wacht ik ook nog even op lijstje met termijnecho/nipt.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 07:45

Welkom November! We ontlopen elkaar nauwelijks. :D

Kei fijn Marije!

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:51

Welkom November en gefeliciteerd met je goede nipt!

@PineApple er bestaan geen domme vragen! :D Al die jaren geleden heeft idd iemand anders het boven mijn hand gedaan met mijn ring en mijn haar. Toen was ik nog niet zwanger en had ik helemaal geen kinderwens. Boven mijn buik, toen ik al wel zwanger was, heb ik het wel zelf gedaan. Ik ben dus zelf niet helemaal zeker van de "spelregels". Ik zie dat ik in een vorige post het ook heb omgedraaid. Cirkel=meisje en heen en weer = jongen. Als je googlet, kom je wel veel info tegen :) Ben benieuwd wat er uit komt als je het probeert!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:54

Voor degene die de NIPT al gehad hebben, of ooit gehad, hoelang duurde het voor je de uitslag kreeg? Ik moet dinsdag prikken en heb er wel een goed voorgevoel over, maar mijn brein laat me nog steeds zoeken naar worst case scenario´s. :+

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:39

Bij mij ongeveer 1,5e week :)
Het is ook spannend! Heeft je verloskundige doorgegeven hoe ze de uitslag aan je laten weten?

Wat fijn Marije, een goeie echo!

Welkom November! Sterkte met de misselijkheid! Die is bij mij nu eindelijk weg, dus bij jou ook hopelijk snel!

Hier was de afspraak bij de verloskundige goed (hartje luisteren, bloeddruk meten etc.)
Eind augustus pas weer een echo! Wij doen geen geslachtsecho maar wachten tot de 20 week. Duurt lang!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:32

Nee heeft ze niet gezegd, of anders is mij dat ontgaan. Ik ga ervan uit dat ik gebeld ga worden. :)

Hihi knap dat je kan wachten tot de 20 weken! :)) Wij hebben een geslachtsecho geboekt voor 6 augustus. Was geloof ik 48 euro, dus dat is dan nog wel leuk qua prijs.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:40

Niniane wat duur haha! Het kostte hier toen 25 euro. Ik heb 6 augustus mijn eerste echo, ik zal aan je denken :D
Ik had de nipt uitslag snel. Volgens mij een week. Ik zal het even nazoeken

MRM25 Fijn dat alles goed ging! Dat duurt zeker lang! Knap hoor, ik heb dat geduld nooit

Laure dankje voor de uitleg! Wat voor ring? Die aan je vinger zit? Haha

Pineapple leuk dat het wat begint te wennen voor je man. Voor ons is het ook nog wat onwerkelijk tot je de eerste echo hebt gehad. Nu heb je alleen nog maar 2 streepjes gezien. En niet meer dan dat

Lovelys fijn dat je weinig klachten hebt

Maaarije fijn dat alles goed gaat! Zeker na je laatste nare ervaring… vreselijk lijkt mij dat :knuffel: Kan je vlakbij terecht voor een echo elders? Of moet je een stukje rijden nu?

November welkom! Fijn dat de nipt goed was!

Hier gaat het ook goed. Wel 2 dagen griep gehad. Veel overgeven en koorts. Dat had ik met ons eerste kindje ook. Gelukkig nu alles weer goed.
Vanmiddag even heerlijk gebadderd met mijn 1 jarige meisje <3
Afbeelding

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:00

Oh ik vergeleek het een beetje met de prijzen die ik hoorde voor de pret/3D echo en vond het een koopje. _O- Fijn dat je je beter voelt en heerlijk zo´n kleintje aan het dobberen in het water. :D

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:10

Hier is de pijn soms echt niet uit te houden. Verloskundige had heel snel een verwijzing gemaakt, dus vroegtijdig een echo gehad.
Alles zit wel in de baarmoeder, geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap dus.

Ik reageer extreem op de groeipijn, of mogelijk toch darmen die een wisselwerking hebben en anders mogelijk nog een blaasontsteking. Maar die laatste verwacht ik eigenlijk niet.

Een gedeelte van de dag lig ik plat van de pijn, dan gaat de pijn weg en wordt ik misselijk en vervolgens krijg ik enorme vermoeidheidsklap _O-

Al mijn alternatieve (back up) behandelaren zijn met vakantie of net terug en moeten de wachtlijst nog weg werken, yay...

Hoop vooral dat de pijn wat minder gaat worden en dat alles straks gewoon goed is :=

Ik wist niet dat de uitslag van de NIPT zo lang duurde joh..

Fijn dat hij er aan begint te wennen pineapple!

Niniane, hier ook 50 euro hoor

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:08

Vorige zwangerschap ongeveer een week op uitslag van de Nipt gewacht, verloskundige gaf nu ook aan dat het weer ongeveer een week is.

Hier is geslachtecho €40,-. Bij m’n dochter zag ze het echter al binnen 2 tellen dus hebben we voor dat tarief ook nog 3D en 4D mogen kijken. Dat is normaal een heel stuk duurder.

Kabayo, ja valt gelukkig mee. Woon in een klein dorpje dus mijn verloskundige is ook 20 min rijden. Vrijdag gebeld en kan nu ergens anders terecht ook binnen die tijd rijden, vanaf m’n werk zelfs nog dichterbij. Moet namelijk midden op de dag op een dinsdag

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:50

Oh dat is toch al redelijk vlot bij jullie. Bij mij zei ze dat het tot 10 werkdagen kan duren. Ben benieuwd

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:23

@Kabayo idd een ring die je draagt of gewoon van jou is :)

@Niniane, hier gaven ze aan dat het 7 tot 10 kalenderdagen zou duren voordat ik het resultaat had. En dan tellen ze niet vanaf de dag dat ze prikken, maar vanaf de dag dat het aankomt in het ZH waar ze de testen doen. Dus vrijdag geprikt en maandag bevestiging van ontvangst gekregen, nadien op dag 7 het resultaat ontvangen. Ik kon het online inkijken in een portaal en kreeg een week later nog een brief in de bus. De gyn had aangegeven dat als het niet goed was, er niets online kwam en ze zouden bellen. Maar ik weet niet in hoeverre dit anders is in NL

@Kelly klinkt verschrikkelijk. Hopelijk voel je je snel beter!