Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Re: Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:13

Ik heb iedere zomer een licht bruin tintje ondanks de factor 50 iedere dag.

Ik snap oprecht niet dat mensen zo lichtzinnig over huidkanker denken. Ik blijf lekker smeren, ook in de winter. De verminderde huidveroudering is natuurlijk mooi meegenomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:23

Precies! Ik heb echt een bruin gezicht nu al, ondanks het factor 50 smeren. En met vitamine D. Een pilletje slikken is veel minder schadelijk als kanker. Voor mij maakt wel of niet smeren dus echt amper tot niet uit, dus neem ik dat pilletje want te kort is niet fijn, maar smeer juist wel daarnaast

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:43

Tja je hebt zonlicht nodig voor natuurlijke vitamine D aanmaak en vaak geeft het ook energie/kan het helpen tegen (seizoensgerelateerde) somberheid. Dus zonlicht is ergens goed voor en dus ben ik ook niet bang voor gedoseerde blootstelling.

En leuk dat jullie wel een kleurtje hebben gekregen, ik bleef zo wit als sneeuw met spf. Maar daar doe ik dit niet voor, ik vind wit prima. Ik heb bijvoorbeeld ook nog steeds hele witte benen en daar ben ik oke mee, past gewoon bij mijn huidtype.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:02

Ik gebruik nu de factor 50 van de lidl, groene fles. Mega fijn spul! Ik heb een gevoelige huid en krijg van veel zonnebrandcrèmes uitslag. Erg lastig, want mijn lichte huid verbrand heel snel en bruint heel moeilijk. En voor de 'ach, na het verbranden ben je bruin' types, nee, na het verbranden ben ik nog witter, dus naast de gezondheidsrisico's is dat een extra reden om niet te willen verbranden.
Ook geen kwestie van wennen helaas, ben hele dagen buiten bij en met de paarden, jaar rond, dus zie genoeg zon :+

Die van de lidl vind ik fijner dan een hoop dure merken die ik heb getest. Zoals gezegd bij mij geen vervelende huidreacties, een hele lekkere geur, smeert makkelijk en trekt snel in. Blijft ook geen witte waas achter. De lage prijs is ook een voordeel :P

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:12

MyWishMax schreef:
Die huidkanker wordt echt niet serieus genomen, terwijl het zo enorm vaak voorkomt... En je er ook gewoon dood aan kan gaan.

Helaas een maand geleden afscheid moeten nemen van een vriendin (42). In februari werd duidelijk wat er mis mas, uitgezaaid melanoom. Bleek uiteindelijk onbehandelbaar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 23:46

Kimbers schreef:
Hutcherson schreef:
Dit is exact hoe het is. Door zonnebrandcreme wordt huidkanker door UV straling vd zon vermeden. Echter is er dus nog geen 100% bewijs dat de chemicals in zonnebrandcreme als oorzaak kunnen worden aangewezen voor bv nierkanker etc. Gewoon eigenlijk puur omdat die chemicals in je bloed komen en daar hun eigen ding gaan doen. Bovendien krijgen we veel meer rommep binnen dan zuiver zonnebrandchemicals. Ga dan maar eens bewijzen waar de tumor door is ontstaan. Dit soort dingen vind ik altijd echt een beperking van de wetenschap en vooral ook hoe we daarmee omgaan. Er wordt dus gezegd: ja die chemicals wordt opgenomen in bloed en zou kanker kunnen veroorzaken, maar omdat je dat nooit kunt bewijzen zal geen enkele arts je ooit afraden zonnebrandcreme te gebruiken. Terwijl het best logisch is dat dat niet zo wenselijk is om die chemicals in je lijf te hebben toch?

Anyhoe.. Ik heb mn zonnebrand zonder rommel binnen.

En welke is dat?

Kijk eens naar deze: https://www.badgerbalm.com/collections/ ... UfpUEb5dyi

Of van Incia.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:39

_Mar3 schreef:
Tja je hebt zonlicht nodig voor natuurlijke vitamine D aanmaak en vaak geeft het ook energie/kan het helpen tegen (seizoensgerelateerde) somberheid. Dus zonlicht is ergens goed voor en dus ben ik ook niet bang voor gedoseerde blootstelling.

En leuk dat jullie wel een kleurtje hebben gekregen, ik bleef zo wit als sneeuw met spf. Maar daar doe ik dit niet voor, ik vind wit prima. Ik heb bijvoorbeeld ook nog steeds hele witte benen en daar ben ik oke mee, past gewoon bij mijn huidtype.

Maar zonlicht krijg je gewoon met zonnebrandcrème?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:04

Kimbers schreef:

Zonnebrandcreme is geen sunblock dus ja je krijgt gewoon nog steeds zonlicht binnen.

Ik ben geen echte zonaanbidder, maar ik smeer op doordeweekse dagen eigenlijk niet omdat ik een extreem gevoelige huid heb als het op cremes aankomt. Ik werk grotendeels binnen en fiets 5 minuten heen en 5 minuten terug. Ben ik echter langer dan 5 minuten buiten dan smeer ik wel altijd, zeker hier in de bergen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:28

Het ligt natuurlijk helemaal aan je huidtype of je goed tegen de zon kunt of niet. Mensen met een hele lichte huid en rossig haar zullen heel snel verbranden . En dan ga je risico lopen op (latere) huidkanker. Mensen met een donkerdere huidskleur hebben een natuurlijke bescherming door het pigment.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:14

anjali schreef:
Het ligt natuurlijk helemaal aan je huidtype of je goed tegen de zon kunt of niet. Mensen met een hele lichte huid en rossig haar zullen heel snel verbranden . En dan ga je risico lopen op (latere) huidkanker. Mensen met een donkerdere huidskleur hebben een natuurlijke bescherming door het pigment.

Dat heeft niks met huidkanker te maken. Ook mensen met een donkere huid kunnen het krijgen. Het is niet alleen verbranden, het is überhaupt het blootgesteld zijn. Met spf kan je je beschermen, ook als je een donkere huid hebt. Dus ook al zie je niet dat zij verbranden, zij hebben alsnog die schade en lopen dan alsnog risico.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:49

Ik smeer ook elke keer als ik langer dan 2 minuten buiten ben. Ik heb een enorm gevoelige huid (eczeem) en smeer altijd de 50+ van Nivea. Meestal de gewone spuitflesjes (de normale 50+ of die blauwe voor kindjes) en heb zelden irritatie. Van de olie krijg ik wel geïrriteerde huid.

Voor mijn gezicht gebruik ik de speciale gezichtscrème van Nivea (kleine witte verpakkingen), met of zonder anti-aging. Daar krijg ik het minste irritatie van. Elke avond wel een goede crème (La Roche Posay) na het douchen.

Als ik echt buiten ben, smeer ik ook minstens elke 2 uur opnieuw. Ik heb 1 keer niet gesmeerd, en had na 2 uurtjes buiten zitten gewoon 2e graads brandwonden in mijn gezicht. Dat wil ik echt nooit meer, les geleerd.

Het kan me echt aan m'n reet roesten of ik een kleurtje krijg of niet. Liever zo wit dat ik bijna licht geef, dan knalrood en huidkanker. Ik heb hier meer risico op wegens lichte huid + rossige haarkleur. Dus ik moet sowieso al elk jaar mijn moedervlekken laten nakijken bij de dermatoloog.
Vitamine D pak ik via voorgeschreven pillen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:08

Kimbers schreef:
_Mar3 schreef:

Maar je blokt een deel (niet alle uv straling) en bovendien bevatten veel zonnebrandcrèmes ongezonde stoffen.

Zonlicht heeft echt positieve effecten op de gezondheid van de mens. Ik heb zelf het idee dat dat in de huidige maatschappij te weinig aandacht krijgt, uit angst voor huidkanker. Dat is jammer.
Ik denk dat het echt gaat om balans: niet verbranden, bij sterk zonlicht schaduw zoeken en ook de zon opzoeken voor een gezond humeur, vitamine D etc.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:29

Ja joh, sla de adviezen van artsen en wetenschappers lekker in de wind. +:)+

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:41

Ik snap het ook echt niet. Gebaseerd op ideeën en niet op feiten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:50

_Mar3 schreef:
Zonlicht heeft echt positieve effecten op de gezondheid van de mens. Ik heb zelf het idee dat dat in de huidige maatschappij te weinig aandacht krijgt, uit angst voor huidkanker. Dat is jammer.
Ik denk dat het echt gaat om balans: niet verbranden, bij sterk zonlicht schaduw zoeken en ook de zon opzoeken voor een gezond humeur, vitamine D etc.

Zonnebrandcrèmes doet deze positieve effecten niet teniet.
Je maakt gewoon vitamine D aan

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:22

verootjoo schreef:
_Mar3 schreef:

Maar wel langzamer

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:40

SPF houdt niet alle (soorten) straling tegen dus je maakt gewoon vitamine D aan, dat is door de wetenschap al lang en breed aangetoond.
Als je nou gewoon zegt dat jij er geen zin in hebt en liever een groot risico op huidkanker voor lief neemt dan ben je eerlijk, nu ben je smoezen aan het verzinnen voor je ideeën.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:55

_verotjoo schreef:
Mar3 schreef:

Daarom!

Zonder zonnebrand produceer je dit:
Licht huidtype (type I-II): kan 1.000–2.000 IE produceren in 10–15 minuten bij blootstelling van armen en benen. En je hebt 400 nodig dus ben je na 5 minuten al klaar!

Met zonnebrand gaat het wel langzamer, maar als je perfect smeert. En dat doet niemand dus maak je maar geen zorgen als je elke dag minstens een paar minuten buiten bent.

Edit: sorry quote verkloot. Hoop dat het nog een beetje klopt

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:51

Tazzey schreef:
SPF houdt niet alle (soorten) straling tegen dus je maakt gewoon vitamine D aan, dat is door de wetenschap al lang en breed aangetoond.
Als je nou gewoon zegt dat jij er geen zin in hebt en liever een groot risico op huidkanker voor lief neemt dan ben je eerlijk, nu ben je smoezen aan het verzinnen voor je ideeën.

Ik zei dat je vitamine D aanmaakt, maar langzamer. Ik spreek feiten en ben dus eerlijk. Wat ik wel en niet zeg, bepaal ik gelukkig zelf, Tazzey.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:53

Regelrecht ingaan tegen adviezen van artsen moet jezelf weten maar het promoten als gezonder is weer iets anders.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:58

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:01

Het is met alles zo: met mate. Niet teveel.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:08

_Mar3 schreef:
Schatten zelfs het KWF adviseert om onbeschermd in de zon te zijn:
https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/zon ... md%20laten.
Het leven is niet zo zwart wit als jullie het doen schetsen. De wetenschap ook niet.

Een paar minuten geven ze aan ja.

Niet zonnetraining en geen zonnebrand meer smeren.

Maargoed op jonge leeftijd denk je niet na over kanker tot je het zelf ineens op jonge leeftijd krijgt.

Dus ik zal er ook wel anders naar kijken (en nee geen huidkanker maar dat is dus te voorkomen)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:12

SansaS schreef:
_Mar3 schreef:
Schatten zelfs het KWF adviseert om onbeschermd in de zon te zijn:
https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/zon ... md%20laten.
Het leven is niet zo zwart wit als jullie het doen schetsen. De wetenschap ook niet.

Een paar minuten geven ze aan ja.

Niet zonnetraining en geen zonnebrand meer smeren.

Maargoed op jonge leeftijd denk je niet na over kanker tot je het zelf ineens op jonge leeftijd krijgt.

Dus ik zal er ook wel anders naar kijken (en nee geen huidkanker maar dat is dus te voorkomen)

Een paar minuten is twee. :+ Er staan er wel wat meer aangegeven.

Ik houd de discussie graag inhoudelijk en niet op de persoon. Leeftijd is dus wat mij betreft irrelevant.

Bovendien heb ik aangegeven dat ikzelf zou smeren als ik lang in de volle zon ben, dus ik weet even niet waar je dat niet smeren vandaan hebt?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:18

Ja 15 minuten met je handen en gezicht. Met meer lijf korter.

Je geeft zelf aan dat jij het allemaal overdreven vind.

Daarmee ga je dus lijnrecht tegen alle medische adviezen in. Dat moet je zelf weten.

Vitamine D maak je gewoon aan met zonnebrand dat is gewoon bewezen.

Ik smeer altijd zonnebrand en mijn Vitamine D waardes zijn gewoon goed mijn bloed wordt elke 3 weken gecheckt en nooit tekort dus dat je er tekorten van oploopt is echt niet waar.