Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MyWishMax schreef:Die huidkanker wordt echt niet serieus genomen, terwijl het zo enorm vaak voorkomt... En je er ook gewoon dood aan kan gaan.
Kimbers schreef:Hutcherson schreef:Dit is exact hoe het is. Door zonnebrandcreme wordt huidkanker door UV straling vd zon vermeden. Echter is er dus nog geen 100% bewijs dat de chemicals in zonnebrandcreme als oorzaak kunnen worden aangewezen voor bv nierkanker etc. Gewoon eigenlijk puur omdat die chemicals in je bloed komen en daar hun eigen ding gaan doen. Bovendien krijgen we veel meer rommep binnen dan zuiver zonnebrandchemicals. Ga dan maar eens bewijzen waar de tumor door is ontstaan. Dit soort dingen vind ik altijd echt een beperking van de wetenschap en vooral ook hoe we daarmee omgaan. Er wordt dus gezegd: ja die chemicals wordt opgenomen in bloed en zou kanker kunnen veroorzaken, maar omdat je dat nooit kunt bewijzen zal geen enkele arts je ooit afraden zonnebrandcreme te gebruiken. Terwijl het best logisch is dat dat niet zo wenselijk is om die chemicals in je lijf te hebben toch?
Anyhoe.. Ik heb mn zonnebrand zonder rommel binnen.
En welke is dat?
_Mar3 schreef:Tja je hebt zonlicht nodig voor natuurlijke vitamine D aanmaak en vaak geeft het ook energie/kan het helpen tegen (seizoensgerelateerde) somberheid. Dus zonlicht is ergens goed voor en dus ben ik ook niet bang voor gedoseerde blootstelling.
En leuk dat jullie wel een kleurtje hebben gekregen, ik bleef zo wit als sneeuw met spf. Maar daar doe ik dit niet voor, ik vind wit prima. Ik heb bijvoorbeeld ook nog steeds hele witte benen en daar ben ik oke mee, past gewoon bij mijn huidtype.
Kimbers schreef:Maar zonlicht krijg je gewoon met zonnebrandcrème?
anjali schreef:Het ligt natuurlijk helemaal aan je huidtype of je goed tegen de zon kunt of niet. Mensen met een hele lichte huid en rossig haar zullen heel snel verbranden . En dan ga je risico lopen op (latere) huidkanker. Mensen met een donkerdere huidskleur hebben een natuurlijke bescherming door het pigment.
Kimbers schreef:_Mar3 schreef:Tja je hebt zonlicht nodig voor natuurlijke vitamine D aanmaak en vaak geeft het ook energie/kan het helpen tegen (seizoensgerelateerde) somberheid. Dus zonlicht is ergens goed voor en dus ben ik ook niet bang voor gedoseerde blootstelling.
En leuk dat jullie wel een kleurtje hebben gekregen, ik bleef zo wit als sneeuw met spf. Maar daar doe ik dit niet voor, ik vind wit prima. Ik heb bijvoorbeeld ook nog steeds hele witte benen en daar ben ik oke mee, past gewoon bij mijn huidtype.
Maar zonlicht krijg je gewoon met zonnebrandcrème?
_Mar3 schreef:Zonlicht heeft echt positieve effecten op de gezondheid van de mens. Ik heb zelf het idee dat dat in de huidige maatschappij te weinig aandacht krijgt, uit angst voor huidkanker. Dat is jammer.
Ik denk dat het echt gaat om balans: niet verbranden, bij sterk zonlicht schaduw zoeken en ook de zon opzoeken voor een gezond humeur, vitamine D etc.
verootjoo schreef:_Mar3 schreef:Zonlicht heeft echt positieve effecten op de gezondheid van de mens. Ik heb zelf het idee dat dat in de huidige maatschappij te weinig aandacht krijgt, uit angst voor huidkanker. Dat is jammer.
Ik denk dat het echt gaat om balans: niet verbranden, bij sterk zonlicht schaduw zoeken en ook de zon opzoeken voor een gezond humeur, vitamine D etc.
Zonnebrandcrèmes doet deze positieve effecten niet teniet.
Je maakt gewoon vitamine D aan
_verotjoo schreef:Mar3 schreef:
Zonlicht heeft echt positieve effecten op de gezondheid van de mens. Ik heb zelf het idee dat dat in de huidige maatschappij te weinig aandacht krijgt, uit angst voor huidkanker. Dat is jammer.
Zonnebrandcrèmes doet deze positieve effecten niet teniet.
Je maakt gewoon vitamine D aan
Tazzey schreef:SPF houdt niet alle (soorten) straling tegen dus je maakt gewoon vitamine D aan, dat is door de wetenschap al lang en breed aangetoond.
Als je nou gewoon zegt dat jij er geen zin in hebt en liever een groot risico op huidkanker voor lief neemt dan ben je eerlijk, nu ben je smoezen aan het verzinnen voor je ideeën.
_Mar3 schreef:Schatten zelfs het KWF adviseert om onbeschermd in de zon te zijn:
https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/zon ... md%20laten.
Het leven is niet zo zwart wit als jullie het doen schetsen. De wetenschap ook niet.
SansaS schreef:_Mar3 schreef:Schatten zelfs het KWF adviseert om onbeschermd in de zon te zijn:
https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/zon ... md%20laten.
Het leven is niet zo zwart wit als jullie het doen schetsen. De wetenschap ook niet.
Een paar minuten geven ze aan ja.
Niet zonnetraining en geen zonnebrand meer smeren.
Maargoed op jonge leeftijd denk je niet na over kanker tot je het zelf ineens op jonge leeftijd krijgt.
Dus ik zal er ook wel anders naar kijken (en nee geen huidkanker maar dat is dus te voorkomen)