Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:10

germie schreef:
Ontopic graag. Alles is dan wel gezegd, polijsten zonder overleg is dus niet normaal en zeker niet elk bezoek nodig. Dat is nu duidelijk geworden.

Polijsten wordt gedaan om de tanden en kiezen zo glad mogelijk te maken, waardoor er zo weinig mogelijk retentie is voor plak en etensresten om zo tandsteenvorming te voorkomen. Elk bezoek nodig? Bij sommige (veel) mensen best verstanding.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 18:31

Little_Gift schreef:
Je ging toch zelf als eerste offtopic ??
Jij begon over narcose etc... Daar pikken anderen op in wat

Ik ben niet over verstandskiezen begonnen.
Dat je je snel laat leiden tot offtopic is bij velen zo, daarom dus verzoek weer ontopic te gaan, maar voor mij is het met polijsten zonder overleg duidelijk, is niet normaal.
Ik zal de volgende keer melden dat tandsteen verwijderen kan, maar niet meer. Polijsten is dus echt niet altijd goed. En ik behoud graag mn gebit.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:33

germie schreef:
Ontopic graag. Alles is dan wel gezegd, polijsten zonder overleg is dus niet normaal en zeker niet elk bezoek nodig. Dat is nu duidelijk geworden.

Je heb hier gewoon echt een goed punt hoor. Zelfs als iets wel standaard is in een bepaalde praktijk hoort het vooraf verteld te worden. Als je je haar laat knippen bij de kapper en je krijgt er zonder overleg nog een haarmasker bij waar je na afloop nog even €30 extra voor moet afrekenen dan vind je dit toch ook niet normaal? Zelfs als de kapper vind dat het beter is voor de conditie van je haar, blijft het ten alle tijden je eigen keus.

Ook vind ik het totaal niet vergelijkbaar of iemand preventief iets niet nodig vind, (besluit minder vaak op controle te gaan, geen foto's te willen, niet te willen polijsten of preventief geen kiezen te willen verwijderen) of gewoon een medische klacht zoals een ontsteking niet wil laten behandelen. Dat laatste is gewoon onverstandig, maar blijft nog steeds eigen keus en dat is maar goed ook, vrijheid van zelfbeschikking over je lichaam is nog steeds een heel waardevol goed.

Brainless

Re: Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:40

@Journee
TS zegt in de OP toch zeker wel dat er overleg was.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:06

germie schreef:
Little_Gift schreef:

Dat je je snel laat leiden tot offtopic is bij velen zo, daarom dus verzoek weer ontopic te gaan, maar voor mij is het met polijsten zonder overleg duidelijk, is niet normaal.
Ik zal de volgende keer melden dat tandsteen verwijderen kan, maar niet meer. Polijsten is dus echt niet altijd goed. En ik behoud graag mn gebit.

Er is al meerdere keren uitgelegd dat polijsten niet schadelijk is voor je gebit. Dat is een conclusie die je zelf hebt getrokken. Als het wel schadelijk was dan werd het niet gedaan

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:08

Het polijsten wordt bij mij ook standaard gedaan, ik vind het heerlijk. Een bezoek aan de tandarts is echt een (zintuiglijke) hel voor mij namelijk, en na al die scherpe haken en tangen word ik met dat polijsten weer een beetje zen. Ik ben de tandarts en mondhygiënist ook ontzettend dankbaar dat ze zo goed hun best doen om het doenbaar te maken voor me, zoals bijvoorbeeld door tandsteen handmatig te verwijderen ipv machinaal. Deden de vorigen ook gewoon, trouwens, want als je rustig het gesprek aangaat is er ineens zó veel mogelijk.

Alle vier mijn verstandskiezen zijn er tegelijkertijd preventief bij de kaakchirurg uitgehaald. Ze lagen dwars in mijn kaak en zouden problemen kunnen gaan geven, en ik ben mijn wijlen moeder en mijn jeugdtandarts tot op de dag van vandaag vreselijk dankbaar dat ze me hebben aangeraden ze er gewoon uit te laten halen. Dat scheelt me nu echt dagelijkse "wat als ze op gaan spelen"-stress, want nogmaals, alles wat met mijn mond te maken heeft is echt een hel voor mij.

Ondanks alles ga ik braaf elke 6-8 maanden naar de tandarts, want ik zie bij mijn halve familie wat er kan gebeuren als je dat niet doet. En ja, keuzevrijheid is een groot goed en daar is ook niks mis mee. Maar zoals wel vaker is het de toon die de muziek maakt en met het bizar toegenomen "ikke ikke ikke en wel nu"-sentiment in de maatschappij snap ik héél goed dat een tandarts niet staat te springen om een toevallige (veeleisende) passant voorrang te geven.

Ik ben overigens ook enorm ziek geweest van narcose. Bleek hartstikke allergisch voor die specifieke soort narcose te zijn, sindsdien andere soort en niks aan de hand.

Weet je, het is grappig. Ik stond gisteren nog in een Chinook helikopter, waar de adjudant tegenover mij vertelde dat dat toestel als vliegend ziekenhuis was gebruikt op missie. En hij vertelde hoe absurd veel bloed eruit kwam vloeien toen het toestel terug in de hangar in Nederland werd schoongemaakt en de bodemplaten werden opengemaakt. Tuurlijk; is je reinste "kindjes in Afrika" argument, dit. Maar toch...sommige mensen zouden toch wel gebaat zijn bij wat perspectief.

En als je hier niet mee om kunt gaan had je geen [bokt-poster] moeten worden, zo simpel is het wel, toch?

Ik snap zo goed waarom de aliens geen contact zoeken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:27

Brainless schreef:
@Journee
TS zegt in de OP toch zeker wel dat er overleg was.

Er staat in één zin inderdaad 'een overleg' maar uit het hele stukje blijkt dat ze bedoelde 'geen overleg'. Denk typefoutje? Volgens mij was het hele punt van de post het feit dat er vooraf geen overleg had plaatsgevonden. :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:35

germie schreef:
Little_Gift schreef:

Dat klopt, maar de reacties gaan dan ook niet over de verstandskiezen maar wel over de narcose en die opmerking kwam wel van jou.

Ik kan je trouwens wel eigen ervaringen vertellen, zowel met kiezen trekken met en zonder narcose alsook een operatie met narcose die wegens complicaties een 2de operatie vereiste en die toen door alle risico zonder narcose moest uitgevoerd worden, enkel lokale verdoving van de huid voor de incisie...

Ik denk dat jij de hemel mag prijzen dat je nog nooit geen erge letsels of aandoeningen gehad hebt en eigenlijk niet weet wat dat betekent.
Moest je dat immers wel weten, dan zou je ondertussen geen zo'n opvattingen meer hebben namelijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 20:05

VuurVleugels bij mij verwijderen ze tandsteen ook met een haakje. Staat gewoon genoteerd in de pc.
Ik heb namelijk een erge tandartsfobie en enorme stress als er allerlei apparaten mijn mond in gaan. Op die manier is het te doen. Gewoon fijn dat het kan.

Little_Gift helemaal eens met je laatste stukje.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 00:07

Amber_anne schreef:
Er is al meerdere keren uitgelegd dat polijsten niet schadelijk is voor je gebit. Dat is een conclusie die je zelf hebt getrokken. Als het wel schadelijk was dan werd het niet gedaan

Toch kan polijsten je tandglazuur blijkbaar wel tijdelijk verzwakken. Dus in hoeverre het wenselijk is zal van de staat van je gebit afhangen. Echt nodig blijkt het in elk geval niet te zijn.

https://www.middleburydentalvt.com/is-tooth-polishing-necessary/#:~:text=In%20fact%2C%20some%20studies%20have,be%20primarily%20a%20cosmetic%20procedure.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 01:19

journee schreef:
Toch kan polijsten je tandglazuur blijkbaar wel tijdelijk verzwakken. Dus in hoeverre het wenselijk is zal van de staat van je gebit afhangen. Echt nodig blijkt het in elk geval niet te zijn.

https://www.middleburydentalvt.com/is-tooth-polishing-necessary/#:~:text=In%20fact%2C%20some%20studies%20have,be%20primarily%20a%20cosmetic%20procedure.

Uit de link: "In fact, some studies have shown that polishing can even temporarily weaken your tooth enamel, making your teeth slightly more vulnerable until the outer layer of enamel grows back." Er staat alleen geen enkele bronvermelding bij, van niet één van die studies. Terwijl een (tand)artsenpraktijk dat wel zou moeten kunnen, want artsen zouden toegang moeten hebben tot 'medical journals', de online tijdschriften waarin onderzoeken gepubliceerd worden.

In het academische werkveld wordt "some studies have shown" eigenlijk altijd vrij vertaald naar "ik heb dit ooit een keer ergens gelezen en laat dat nu heel belangrijk lijken".

Natuurlijk kan dit alsnog absoluut waar zijn! Die studies kunnen er zeker zijn. Maar dit kan ook gewoon Pietje van de plaatselijke Britse tandartsenpraktijk zijn die wat nattevingerwerk online gooit. In principe 50/50 kans, maar gezien de meeste praktijken bronnen gewoon vermelden bij dit soort zinnen, zet ik mijn geld in op de tweede.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:25

VuurVleugels schreef:
journee schreef:

Uit de link: "In fact, some studies have shown that polishing can even temporarily weaken your tooth enamel, making your teeth slightly more vulnerable until the outer layer of enamel grows back." Er staat alleen geen enkele bronvermelding bij, van niet één van die studies. Terwijl een (tand)artsenpraktijk dat wel zou moeten kunnen, want artsen zouden toegang moeten hebben tot 'medical journals', de online tijdschriften waarin onderzoeken gepubliceerd worden.

In het academische werkveld wordt "some studies have shown" eigenlijk altijd vrij vertaald naar "ik heb dit ooit een keer ergens gelezen en laat dat nu heel belangrijk lijken".

Natuurlijk kan dit alsnog absoluut waar zijn! Die studies kunnen er zeker zijn. Maar dit kan ook gewoon Pietje van de plaatselijke Britse tandartsenpraktijk zijn die wat nattevingerwerk online gooit. In principe 50/50 kans, maar gezien de meeste praktijken bronnen gewoon vermelden bij dit soort zinnen, zet ik mijn geld in op de tweede.

Over het algemeen probeert een tandarts zijn eigen werk niet in dicrediet te brengen door zomaar iets te verkondigen. :)

Korte en lange versie van onderzoek:

https://www.healthpartners.com/ucm/groups/public/@hp/@public/documents/documents/dev_005023.pdf

https://www.researchgate.net/publication/277605979_Tooth_polishing_The_current_status

Je ziet echter wel verschil in mening tussen professionals afhankelijk van welke uitgangspunten/ onderzoeken zij bekend mee zijn. Dus dat zal per land nog kunnen verschillen. Soms zijn dingen in het ene land nog heel populair, terwijl dit ergens anders al achterhaalt is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 13:40

Ik vind polijsten heerlijk. Ik vraag er altijd zelf om als ze het vergeet. Ik ga 2 x per jaar naar de mondhygiënist.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 09:36

Ik kwam ook al een link tegen over polijsten in het buitenland. Werd daar ook niet als noodzakelijk bestempeld.
Dit staat op healthpartners.com.
Ook dat het in overleg dient te gebeuren. Dat is bij mij niet gebeurd. Routinematig polijsten issoewieso uit den boze, en dat is bij mij wel aan de orde als je het elk tandartsbezoek doet.

Glazuur wat weg is komt nooit meer terug, ook niet met speciale tandpastas. Dus ik neig echt naar dat het eigenlijk slecht voor je gebit is, maar dat bij de meeste mensen tot nu toe de schade lijkt mee te vallen omdat ze het nog geen 30 jaar doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:44

germie schreef:
Ik kwam ook al een link tegen over polijsten in het buitenland. Werd daar ook niet als noodzakelijk bestempeld.
Dit staat op healthpartners.com.
Ook dat het in overleg dient te gebeuren. Dat is bij mij niet gebeurd. Routinematig polijsten issoewieso uit den boze, en dat is bij mij wel aan de orde als je het elk tandartsbezoek doet.

Glazuur wat weg is komt nooit meer terug, ook niet met speciale tandpastas. Dus ik neig echt naar dat het eigenlijk slecht voor je gebit is, maar dat bij de meeste mensen tot nu toe de schade lijkt mee te vallen omdat ze het nog geen 30 jaar doen.

Volgens mij is het zo dat je glazuur zelf wel tot op zekere hoogte kan herstellen, maar zodra vrijwel de gehele glazuurlaag weg is dit niet meer terug kan komen. Zowel met tandenpoetsen als polijsten 'schuur' je feitelijk over je glazuurlaag. Afhankelijk of de pasta een fijne of grove korrel bevat is dit effect milder of juist heftiger. Dit kun je terugvinden in de RDA waarde van de pasta. Je tandglazuur is vooral gevoelig voor zuren, omdat dit je glazuur verzwakt. Poets je je tanden vaak nadat je net iets zuurs hebt genuttigd, dan loop je dus een groter risico om het glazuur te beschadigen.

Aan de andere kant bevat tandpasta vaak fluoride en heel goede tandpasta ook hydroxiyapatite. Dit versterkt beide het glazuur en helpt bij remineraliseren, oftewel het herstellen van kleine beschadigingen in het glazuur. Dit is ook de reden waardoor kleine gaatjes uit zichzelf kunnen verdwijnen. Bij een gezond gebit kan polijsten ook geen kwaad, maar als je vaak gaatjes, tanderosie of heel gevoelige tanden hebt, kan het wel verstandig zijn om voorzichtig te zijn met polijsten en ook te zoeken naar een tandpasta die zo min mogelijk schuurt (kleine korrel dus lagere RDA) en naast fluoride ook hydroxiyapatite bevat.
Whitening tandpasta zijn bij gevoelige tanden vanwege het extra schurende effect dan ook vaak geen goed idee.

https://www.vraagdetandarts.nl/hydroxy-apatiet-versus-fluoride/#:~:text=Een%20tandpasta%20met%20hydroxyapatiet%20versterkt,om%20de%20structuur%20te%20herstellen.

https://www.vraagdetandarts.nl/5-beste-tandpasta-voor-porseleinen-facings/

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:46

Ik heb mijn tandarts gevraagd en die gaf aan dat er meerdere poetsmiddelen zijn om te polijsten.
En dat ze de agressievere niet vaak gebruiken alleen om het laatste beetje tandsteen of aanslag weg te krijgen die wat hardnekkig zijn en de mildere die je glazuur niet aantast om de rest te doen.
Je moet het zien als even de boel goed poetsen zodat de basis in het zelf te doen weet goed is en er minder snel aanslag en tandsteen ontstaat.