Elisa2 schreef:Sellyxx schreef:Het hele principe van 'geloof' is natuurlijk dat je het niet op een absolute manier kunt bewijzen. Zelf ben ik echter christen en hecht ik veel waarde aan wetenschap en ook aan historische betrouwbaarheid (hoe is iets tot stand gekomen en overgeleverd -en hoe lang is hierover gedaan-, is er consistentie in manuscripten en allerlei andere aspecten die komen kijken bij historisch kritisch onderzoek). Iets wat ik (persoonlijk) juist in het christendom veel terugvind. Ook hecht ik waarde aan rationele/morele/filosofische argumenten van filosofen of theologische denkers.
Ik ben benieuwd hoe dit zit met reïncarnatiezelf heb ik het idee dat het veel gebaseerd is op persoonlijke ervaringen en verhalen die lastig te toetsen zijn, of dat de argumenten minder systematisch zijn uitgewerkt. Nu weet ik bijv. wel dat bijv. het boeddhisme over het algemeen meer gericht is op praktische spiritualiteit en levenshouding dan op een systematische, dogmatische geloofsleer. Boeddha zelf schreef bijv. niks op en de eerste boeddhistische geschriften zijn zo'n 400 jaar later tot stand gekomen. Het idee van reïncarnatie is natuurlijk al wel ouder, dit 'idee' bestond al veel langer in de mondelinge overlevering. En kwam het als ik het goed heb voor het eerst wat concreter op papier in de Upanishads, (oude geschriften die de filosofische en spirituele basis leggen voor veel van de latere hindoeïstische gedachten zoals karma, reïncarnatie en bevrijding). Vaak wordt het idee van reïncarnatie ook gekoppeld aan het concept 'verlichting' (plat gezegd: bevrijding van de cyclus van van geboorte, dood en wedergeboorte), waarbij je zou kunnen zeggen dat reïncarnatie een middel is om tot het einddoel van verlichting te komen. Maken mensen uit dit topic die in reïncarnatie geloven hierin ook een koppeling? Ik ben i.i.g. benieuwd naar ideeën hierover
Ik ben ook een geschiedenis nerd, alleen niet gelovig. Mij is opgevallen dat alle natuur volkeren voor het Christendom geloofden in reïncarnatie.
Wat vaak bij reïncarnatie wordt verteld is dat het inderdaad gaat om lessen leren op Aarde en dat je ziel ook kiest voor een specifiek leven met soms moeilijke lessen.
Wat er dan bij zowel de verhalen over reïncarnatie en bijna dood ervaringen vaak naar voren komt is dat we hier zijn om te leren en om in liefde te (leren) leven.
Wat trouwens ook interessant is wat betreft dit onderwerp is het Akasha veld.
https://www.marjoleinberendsen.nl/intuitie/
Als historicus wilde ik toch even onderbreken en hierop reageren. Het is zeker niet zo dat alle 'natuurvolkeren' (al is het natuurlijk ook en vraag naar wie je precies verwijst met deze term) in reincarnatie geloofden. Een vorm van 'leven' na de dood, net als bij het Christendom overigens het geval is, zeker. Maar reincarnatie, niet per se.