Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:50

Elisa2 schreef:
Sellyxx schreef:
Het hele principe van 'geloof' is natuurlijk dat je het niet op een absolute manier kunt bewijzen. Zelf ben ik echter christen en hecht ik veel waarde aan wetenschap en ook aan historische betrouwbaarheid (hoe is iets tot stand gekomen en overgeleverd -en hoe lang is hierover gedaan-, is er consistentie in manuscripten en allerlei andere aspecten die komen kijken bij historisch kritisch onderzoek). Iets wat ik (persoonlijk) juist in het christendom veel terugvind. Ook hecht ik waarde aan rationele/morele/filosofische argumenten van filosofen of theologische denkers.

Ik ben benieuwd hoe dit zit met reïncarnatie :) zelf heb ik het idee dat het veel gebaseerd is op persoonlijke ervaringen en verhalen die lastig te toetsen zijn, of dat de argumenten minder systematisch zijn uitgewerkt. Nu weet ik bijv. wel dat bijv. het boeddhisme over het algemeen meer gericht is op praktische spiritualiteit en levenshouding dan op een systematische, dogmatische geloofsleer. Boeddha zelf schreef bijv. niks op en de eerste boeddhistische geschriften zijn zo'n 400 jaar later tot stand gekomen. Het idee van reïncarnatie is natuurlijk al wel ouder, dit 'idee' bestond al veel langer in de mondelinge overlevering. En kwam het als ik het goed heb voor het eerst wat concreter op papier in de Upanishads, (oude geschriften die de filosofische en spirituele basis leggen voor veel van de latere hindoeïstische gedachten zoals karma, reïncarnatie en bevrijding). Vaak wordt het idee van reïncarnatie ook gekoppeld aan het concept 'verlichting' (plat gezegd: bevrijding van de cyclus van van geboorte, dood en wedergeboorte), waarbij je zou kunnen zeggen dat reïncarnatie een middel is om tot het einddoel van verlichting te komen. Maken mensen uit dit topic die in reïncarnatie geloven hierin ook een koppeling? Ik ben i.i.g. benieuwd naar ideeën hierover :)

Ik ben ook een geschiedenis nerd :+ , alleen niet gelovig. Mij is opgevallen dat alle natuur volkeren voor het Christendom geloofden in reïncarnatie.

Wat vaak bij reïncarnatie wordt verteld is dat het inderdaad gaat om lessen leren op Aarde en dat je ziel ook kiest voor een specifiek leven met soms moeilijke lessen.

Wat er dan bij zowel de verhalen over reïncarnatie en bijna dood ervaringen vaak naar voren komt is dat we hier zijn om te leren en om in liefde te (leren) leven.

Wat trouwens ook interessant is wat betreft dit onderwerp is het Akasha veld.

https://www.marjoleinberendsen.nl/intuitie/

Als historicus wilde ik toch even onderbreken en hierop reageren. Het is zeker niet zo dat alle 'natuurvolkeren' (al is het natuurlijk ook en vraag naar wie je precies verwijst met deze term) in reincarnatie geloofden. Een vorm van 'leven' na de dood, net als bij het Christendom overigens het geval is, zeker. Maar reincarnatie, niet per se.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:51

hwn schreef:
Wennii schreef:
Oh heel interessant dit... Ik geloof zelf wel in dat onze ziel al voor 'dit' leven én erna gewoon 'is'.

Ik ben hypnotherapeute en ben best veel met regressie en quantum hypnose bezig op het moment omdat daar mijn interesse heel erg ligt en kom daar ook echt wel prachtige dingen in tegen... Wat mij dus sterkt in dat gevoel.

En wat is realiteit en wat is fantasie zag ik al voorbijkomen...

Je komt, als je hiermee aan de slag gaat, terecht in een heel diepgelegen deel van je innerlijke wereld. Ik denk daarbij écht dat het gevoel altijd juist is en geen fantasie. Maar het beeld wat wij er (met het bewuste deel van ons brein) van maken om het vervolgens een plek, of woorden te kunnen geven, berust denk ik al snel op iets wat we kennen.

Dus als iemand een ervaring heeft van een vorig leven en op een paard zit tijdens een veldslag bij wijze van, komt ons brein waarschijnlijk vrij snel bij symbolische figuren als napoleon uit als bewuste vertaling van wat hij heeft beleeft. En ik kan me voorstellen dat daarom zoveel mensen Napoleon zijn 'geweest' :) .

Maar dat is puur mijn 'logica' hierin.

Ik vind het in ieder geval een mooi iets om mee bezig te zijn.

In het boek gaat het hoofdpersonage ook in regressie. Heb jij al klanten (Of hoe heet dat in jouw beroep) gehad die om die reden in regressie gegaan zijn, of per toeval in een vermoedelijk vroeger leven terechtkwamen? Ben ik wel benieuwd naar.

Zeker! Meestal heb ik wel mensen die ook daadwerkelijk iets op willen lossen of doorbreken of om bepaalde inzichten te krijgen, niet om 'gewoon' naar een vorig leven te gaan om maar eens even te kijken hoe dat was :') . Het kunnen wel allerlei uiteenlopende dingen zijn waar ze mee aan de slag willen.

En dat kan dan dus ook zijn oorsprong hebben in het leven hier (van 0-nu, vaak in het vroege leven) maar ook daarvoor. Zwangerschap, maar ook daar weer voor. En dan kan het nog in een eigen vorig leven zijn, maar ook (dat heb ik zelf ook een keer gehad) in de generatielijn. Bij mij persoonlijk ging het 3 generaties terug.

Regressie therapie is er dan vervolgens op gericht om bij de oorsprong op te lossen wat er opgelost mag worden. Soms is het krijgen van een inzicht voldoende, soms met er meer 'werk' gebeuren.

En ja, het gebeurt dus zeker weleens dat mensen die sceptisch zijn over vorige levens, daar tóch uitkomen.

Ik werk ook met Quantumhypnose, dat is voor een deel hetzelfde, maar een andere techniek en iets andere benadering dan bij regressie (dat is altijd verleden).
Daarbij ga je heel in het kort uit van het feit dat alles verbonden is met elkaar en alles mogelijk is.

Dan ga je juist naar een tijdlijn die parallel loopt, of die juist in de toekomst ligt, om er helemaal in te stappen. Superinteressant en ook gaaf om zelf te doen, maar ook om naderhand over te spreken met de klant (of om terug te komen op jouw vraag: cliënt en klant kan beide, ik spreek liever van klanten overigens, ik geef hypnotherapie maar noem mezelf ook liever coach eigenlijk :D, gewoon persoonlijke voorkeur).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 22:19

Wennii schreef:
hwn schreef:

In het boek gaat het hoofdpersonage ook in regressie. Heb jij al klanten (Of hoe heet dat in jouw beroep) gehad die om die reden in regressie gegaan zijn, of per toeval in een vermoedelijk vroeger leven terechtkwamen? Ben ik wel benieuwd naar.

Zeker! Meestal heb ik wel mensen die ook daadwerkelijk iets op willen lossen of doorbreken of om bepaalde inzichten te krijgen, niet om 'gewoon' naar een vorig leven te gaan om maar eens even te kijken hoe dat was :') . Het kunnen wel allerlei uiteenlopende dingen zijn waar ze mee aan de slag willen.

En dat kan dan dus ook zijn oorsprong hebben in het leven hier (van 0-nu, vaak in het vroege leven) maar ook daarvoor. Zwangerschap, maar ook daar weer voor. En dan kan het nog in een eigen vorig leven zijn, maar ook (dat heb ik zelf ook een keer gehad) in de generatielijn. Bij mij persoonlijk ging het 3 generaties terug.

Regressie therapie is er dan vervolgens op gericht om bij de oorsprong op te lossen wat er opgelost mag worden. Soms is het krijgen van een inzicht voldoende, soms met er meer 'werk' gebeuren.

En ja, het gebeurt dus zeker weleens dat mensen die sceptisch zijn over vorige levens, daar tóch uitkomen.

Ik werk ook met Quantumhypnose, dat is voor een deel hetzelfde, maar een andere techniek en iets andere benadering dan bij regressie (dat is altijd verleden).
Daarbij ga je heel in het kort uit van het feit dat alles verbonden is met elkaar en alles mogelijk is.

Dan ga je juist naar een tijdlijn die parallel loopt, of die juist in de toekomst ligt, om er helemaal in te stappen. Superinteressant en ook gaaf om zelf te doen, maar ook om naderhand over te spreken met de klant (of om terug te komen op jouw vraag: cliënt en klant kan beide, ik spreek liever van klanten overigens, ik geef hypnotherapie maar noem mezelf ook liever coach eigenlijk :D, gewoon persoonlijke voorkeur).

Klinkt boeiend! Zouden zo n therapieën ook in België te vinden zijn (liefst regio West Vlaanderen)? Ik vermoed dat jij een eind uit de buurt woont. Mag ook per pb

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 00:25

hwn schreef:
Klinkt boeiend! Zouden zo n therapieën ook in België te vinden zijn (liefst regio West Vlaanderen)? Ik vermoed dat jij een eind uit de buurt woont. Mag ook per pb

Ik woon in helmond, bij eindhoven. Je hebt een pb