Bloedarmoede door ijzertekort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 22:31

milatje schreef:
Het enige advies wat ik jou kan geven: eis een ijzerinfuus! Jouw hb is schrikbarend laag en zeker na een bevalling heeft je lijf wel wat beters te doen! Zie mijn voorbeeld hierboven, zo’n infuus kan je snel helpen. Ik was overigens ook net een paar dagen bevallen in het voorbeeld hierboven.
Met pillen ga je jaren bezig zijn om je hb op een fatsoenlijk niveau te krijgen.

Mijn HB was ook 4.2 (zonder bloedverlies) maar ik was met ferrofumaraat in een maand of 2 weer helemaal opgeknapt (moet ze wel blijven slikken) :j

pjer

Re: Bloedarmoede door ijzertekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 22:43

Hier ook bloedarmoede door ijzertekort na een gastric bypas (al ruim 10 jaar geleden) Ik weet dat het een bekende bijwerking is. Ik heb het besproken met de huisarts en toen het na een halfjaar ijzerpillen slikken nog steeds te laag was (goh dat had ik al voorspeld) kwamen we op het punt van meningsverschil. Zij wil perse dat ik me verder laat onderzoeken op waar dat bloed dan blijft (lees, ze vermoed tumoren of iets dergelijks) en ik weiger dat, ik wil eerst een ijzer infuus en daarna kunnen we verder praten. Maar ik krijg geen infuus en geen doorverwijzing naar iemand die wel verstand heeft van maagverkleining en ijzer te kort en ik kan alleen die door verwijzing krijgen naar dat invasieve onderzoek wat ik weiger. Gevolg is dat ik dus al een halfjaar niet naar de dokter ga.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 23:28

Waarom wil je dan niet verder laten onderzoeken?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 00:05

Wendy_Komen schreef:
@Sheran: Ja, duidelijk dat meer inname geen baat geeft momenteel helaas..

@dierenfan: Hoop dat je het weer goed op peil krijgt. Hier B12 met tabletten wel goed op niveau te krijgen gelukkig.

@MissBambi: Bij jou zijn ze dus nog aan het onderzoeken of ze de oorzaak kunnen vinden?

@Ashley5: Weet je ook waarom er uiteindelijk geen ijzerinfuus is gegeven?

@roekes: Meer energie droom ik van!! Ik sleep me nu de dag door. Mijn hoofd wil wel maar mijn lijf houdt me tegen. Heb je veel last/ bijwerkingen van de infusen gehad? Ik hoor dat een aantal dagen misselijkheids klachten wel vaak voorkomt?

Advies om op coeliakie te testen ligt al wel een tijdje, maar ik durfde er zelf niet zo goed aan. Ik wil niet :')

Maar op het moment te veel pijnklachten waardoor ik toch heb doorgezet. Hoop vandaag en anders Maandag de uitslag te krijgen.

Wanneer hier niks uit komt ga ik even met de huisarts zitten om het e.e.a. door te nemen, ik slik al zo lang ferrofumaraat zonder succes dat hij wellicht wel open staat om mee te denken.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 09:58

Sheran schreef:
Waarom wil je dan niet verder laten onderzoeken?

Omdat we destijds begonnen met " ik heb een maagverkleining, dan is bloedarmoede een vaak voorkomend euvel en ijzerpillen werken dan niet of nauwelijks' waarop de dokter vond dat ik het toch gewoon maar moest proberen. Veel problemen gehad van de pillen en goh ze werken inderdaad niet voldoende en dan wil zij kijken waar dat bloed gebleven is oftewel een gastro of endoscopie. Nee.. gewoon eens luisteren naar mij en probeer eerst die ijzer maar op te krikken op een manier die wel kans van slagen heeft.

Laatst ook op ander vlak een discussie gehad met haar over een doorverwijzing waarbij de deskundigen en ik zijden optie A maar de huisarts optie B veel beter vond terwijl me dat heel veel geld gaat kosten en optie A niet en het zelfde resultaat geeft. Dan ga je terug en heb je het erover maar ze wil niet haar verwijzing aanpassen. best irritant dit.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 13:02

Hier gastro en endoscopie gehad. Weet ook exact waar het tekort vandaan komt...

Huisarts gesproken, die gaat verzoek ijzerinfuus bij de internist neerleggen. Hoop dat we snel antwoord hebben.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:22

Vandaag huisarts gesproken, en internist en huisarts gaan met een beetje moeite akkoord met mijn verzoek voor een ijzerinfuus, dus huisarts heeft de verwijzing gemaakt voor de interne geneeskunde. Nu heel hard duimen dat ik daar zo snel mogelijk terecht kan, want zo verder wil ik echt niet meer...