GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:46

Goof schreef:
Ik schrik er eigenlijk wel van hoeveel mensen er klakkeloos aan medicatie willen om af te vallen :o

Ik dus ook := Ik had op de eerste pagina al geopperd om 'gewoon' een goede coach te zoeken en het zelf te doen door de juiste voeding en beweging, maar mijn reactie wordt genegeerd (net als de jouwe).

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:50

_Tarzan schreef:
Goof schreef:
Ik schrik er eigenlijk wel van hoeveel mensen er klakkeloos aan medicatie willen om af te vallen :o

Ik dus ook := Ik had op de eerste pagina al geopperd om 'gewoon' een goede coach te zoeken en het zelf te doen door de juiste voeding en beweging, maar mijn reactie wordt genegeerd (net als de jouwe).

Misschien omdat veel mensen dit al hebben geprobeerd, of lichamelijk niet in staat zijn veel te kunnen sporten. Dat zou voor mij wel gelden.

Dus ik denk dat iedereen een weloverwogen keus maakt hierin

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:55

_Tarzan schreef:
Goof schreef:

Misschien omdat dit topic gaat over tips en ervaringen met GLP-1 en niet over het zoeken van een goede coach?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:09

janderegelaa schreef:
Misschien omdat dit topic gaat over tips en ervaringen met GLP-1 en niet over het zoeken van een goede coach?

Dit dus.

_Tarzan

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:12

Nou, ik wilde alleen maar helpen op een gezonde manier ...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:31

Dat voelt niet als helpen om eerlijk te zijn.... :o
Ik denk dat vele al diverse pogingen hebben gedaan.
Via dietistes, ook andere foute wegen zoals de hele dag op shakes en dat soort dingen.

En meer bewegen leuk.... als je iemand weet die mij daar in kan helpen graag!
Maar sportrevaliedatie, NAH revalidatie enz enz kon me dat niet brengen.
Het enige wat ik bij alle daarna heb gehoord respecteer je grenzen en ga er niet over, dat werkt averechts.

De woorden inspanningstolerantie en hypothyreoïdie zijn daarbij vaker genoemd.
Maar ondertussen word de overeenkomsten tussen Post-covid en mensen die blijvend minder kunnen na het Epstein–Barr virus te hebben doorstaan ook gemaakt.

Maar ik zie de oplossing graag. En ik denk vele met mij :j

_Tarzan schreef:

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:36

_Tarzan schreef:

Het is wel lekker makkelijk om aan te nemen dat mensen al niet heel veel geprobeerd hebben voordat ze "naar medicatie grijpen". Ik ben al mijn hele volwassen leven bezig met mijn gewicht en dietisten, coaches, personal trainers, gezonde voeding etc.
Het lastige is dat het voor sommige mensen nauwelijks voor te stellen hoe moeilijk het is. Het is gewoon niet alleen maar een kwestie van gezond eten en sporten, en ook niet alleen maar van doorzettingsvermogen. Er speelt zoveel meer mee, zoals bijv hormonen etc.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:41

Ik heb vooral ervaring met patienten met diabetes die Ozempic zijn gaan gebruiken, maar die hebben er bijna allemaal veel baat van gehad.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:51

ik gebruik zelf Mounjaro, sinds 6 weken en daarmee 12.5 kg al afgevallen. Ik blijf voorlopig wel op de 2.5mg dosis ( met een 5mg pen, dan kan ik 10 weken mee door)
Ik krijg het gewoon via de huisarts, te hoog BMI, en ook omdat ik een medische achtergrond heb.

Ik kan het gewoon iedereen aanraden. Vroeger had ik altijd zin in snoepgoed, had geen rem bij het eten, en nu eet ik zoals de 'normale mensen' , geen eetbuien meer. Kan wel niet zo goed meer tegen alcohol. Gewoon van twee natuurlijke hormonen in te spuiten. Je voelt wel als het einde van de week nadert, het iets uitwerkt, maar dan nog lukt het mij makkelijk.

En is het duur, och ja, ik betaal 232 euro per pen , en ik kan er 10 weken mee doen.. Ik denk wel dat ik anders aan hetzelfde bedrag zat aan snoepgoed hoor in die 10 weken :)

Ik heb nu zoveel engerie, zelfvertrouwen, enz... Daardoor krijg ik nog meer zin om te bewegen, ik stap minstens 10 000 stappen per dag en ik rijd om de dag paard.

Ik ben zeker dat dit veel mensen kan helpen hoor, gewoon al die eetbuien onder controle hebben. Was mij al 20 jaar niet meer gelukt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:08

Spannend Suzanne, dat je gaat beginnen! Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen :j

Ik laat me geen enkel schuldgevoel aanpraten. Ik doe dit helemaal voor mezelf en betaal er keurig voor. Heb door vele jaren heen al veel gedaan om een lagere gewicht te verkrijgen, waaronder die voor mij totaal nutteloze GLI. Ik zou inmiddels wel les kunnen geven in de tips en trucs van het afvallen, ik denk dat menig zwaardere vrouw van mijn leeftijd dat wel kan. Dus doe niet alsof mensen zoals ik "eerst eens een coach zouden moeten proberen". Been there, done that. Resultaat: teleurgestelde, uit het veld geslagen coach. Maar wel met gewassen oren :D
Het zit me genetisch en hormonaal gewoon niet zo mee. Ik zal nooit een maatje 36 worden en dat is prima. Ik ga wel voor de goede gezondheid en daar hoort een lager gewicht bij. Als het op deze manier dan wel goed te doen is, dan is dat het voor mij helemaal waard.

Bij mij gaat het niet zo hard, maar wel gestaag. Ben iets meer dan 4kg inmiddels afgevallen. Heb net de 6de prik Mounjaro gezet, zit nu op 5mg per prik. Ik voel me werkelijk propvol van een broodje met leverworst. Voor mij een onbekend gevoel, ik had altijd trek.
In het begin heb ik een overzicht toegestuurd gekregen van wat "normale mensen" horen te eten op een dag. Ik herinner me dat ik toen dacht "mijn hemel, dat is voor mij echt veel te weinig....".
Vandaag vraag ik me af hoe ik dat ooit op ga krijgen :D
Ik ben benieuwd hoe ik me voel na 4 weken op 5mg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:56

_Tarzan schreef:

Nee. Je wilt dat TS een andere koers gaat varen. Dat heeft niets met helpen te maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:58

_Tarzan schreef:

wordt daarom gevraagd dan?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:05

Degenen die het via een website hebben (zoals Getwellis), hebben jullie het hier ook met je huisarts over gehad? Of weet die dat je dit traject volgt?
Het lijkt mij handig dat ze er vanaf weten, maar zit ook niet op vooroordelen te wachten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:11

_Tarzan schreef:

Maar wie zegt dat dit geen gezonde manier is? Dit zijn hormonen die ook in je “gezonde” lijf voor komen. Alleen bij mij dus duidelijk te weinig waardoor ik niet echt een verzadigd gevoel krijg.
Behalve dat ik toch echt wel in de categorie obese val ( hoewel ik mezelf niet zo zag) heb ik een hart aandoening die niet gebaad is bij overgewicht.
Na mijn hartrevalidatie bleef ik moeilijk belastbaar. Fietsen en traplopen bleef lastig. Over zwemmen en andere sporten nog maar te zwijgen. Voor iemand die altijd een heel sportief leven heeft geleid is dat best ingewikkeld.
Na de revalidatie ben ik bij een inspanningsfysioloog gekomen. Die adviseerde mij 2 jaar geleden al om ozempic te proberen. Het vermoedelijk snelle pieken en dalen in mijn bloedsuiker maakten dat sporten lastig was. Terwijl en van diabetes geen sprake was. Eerst met voeding geprobeerd maar niet gelukt. Nu ongeveer 4 maanden bezig en ik snap helemaal wat hij bedoelt. Het goed eten is belangrijk en heel haalbaar met dit medicijn. Maar rustig aan de beweging en inspanning opbouwen zonder dat afgematte gevoel daarna is voor mij echt een kadootje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:14

Setteli schreef:
Degenen die het via een website hebben (zoals Getwellis), hebben jullie het hier ook met je huisarts over gehad? Of weet die dat je dit traject volgt?
Het lijkt mij handig dat ze er vanaf weten, maar zit ook niet op vooroordelen te wachten

Ik heb het zeker met mijn huisarts besproken. En voor aanvang nog een uitgebreid bloedonderzoek gehad. Bij yazen is dit onderdeel van de intake.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:21

Charaz schreef:
Ik heb vooral ervaring met patienten met diabetes die Ozempic zijn gaan gebruiken, maar die hebben er bijna allemaal veel baat van gehad.

Ik heb er ook zeker baat bij gehad buiten dat mijn suiker een stuk lager is en dat krijg ik niet voor elkaar met insuline en pillen.

Lang leve de prednison die daar schuld aan heeft.

Maar ik ben ook 25 kg afgevallen door de ozempic.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:22

_Tarzan schreef:
Goof schreef:

Wat een arrogantie om maar aan te nemen dat mensen 'klakkeloos' aan de medicatie willen. Alsof wij dikkies niet zelf dat 'juiste voeding/beweging/etc ' hebben kunnen bedenken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:41

Oke dan... veel succes ermee allemaal ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:49

_Tarzan schreef:
Oke dan... veel succes ermee allemaal ;)

Dank je.

Bijzonder dat antidepressiva wel sociaal geaccepteerd is en dit niet.
Al die mensen met psychische nood moeten maar eens wat flinker worden. Vind je niet, Tarzan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:55

En dan vooral die knipoog...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:57

Setteli schreef:

Je krijgt een formulier dat je naar je huisarts kunt sturen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:58

Kan je dan niet beter direct naar je huisarts gaan ?

Neem aan dat dat goedkoper is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:00

_Tarzan schreef:
Goof schreef:

Misschien omdat veel mensen dit al hebben geprobeerd, of lichamelijk niet in staat zijn veel te kunnen sporten. Dat zou voor mij wel gelden.

Setteli schreef:
Dus ik denk dat iedereen een weloverwogen keus maakt hierin

In dit opzicht is de uitzending van Eva Jinek van 12 september 2024 wel verhelderend.
Bij obesitas (en zeker als vetopslag er al lang zit) is het niet zo dat ieder pondje door het mondje gaat. Obesitas is een ziekte. Daarom raken mensen ook vreselijk ontmoedigd als ze zich wel goed aan hun dieet houden en geen gewicht verliezen. Ik zou zeggen: kijken!
Medicatie gaat dan zeker helpen; alleen zijn het geen wondermiddelen. Ze geven je lichaam wel een zetje in de goede richting,
https://eva.avrotros.nl/artikel/de-uitz ... ptember-49

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:01

Charaz schreef:

Nee want die geeft het je niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:01

Suzanne F. schreef:
Charaz schreef:

Nee want die geeft het je niet.

Hoezo niet?

Wij schrijven het wel voor.