Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:20

Miran schreef:
Kinke, maar als je negatief zou testen ging je dan wel?

ik zou niet naar anderen gaan (werk/vrienden/familie etc) als ik denk dat ik nog besmettelijk ben bij griep/verkoudheid/covid
Met Covid ben ik extra voorzichtig omdat ik weet hoe onvoorspelbaar het is

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 22:31

Mijn griep ontwikkeld zich echt raar.
Begon donderdag met een droge hoest, keelpijn, vrijdag spierpijn,verhoging en toen koorts.
Nu alleen nog verhoging, opeens een volle neus, jeukende neus en ogen, niezen. Nog steeds hoesten en keelpijn.
Lijkt wel of de griep is overgegaan in een flinke verkoudheid ofzo.heel vaag.

Celebi

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:36

Heb ik eigenlijk standaard dat griep in etappes komt. Kwakkel dan echt dagenlang van het een in het ander. Op zich ergens ook wel fijn dat het niet allemaal tegelijkertijd komt want zware koorts, enorme hoestaanvallen en heel verkouden tegelijkertijd is echt pittig. Als het om en om komt duurt het wel langer maar vind ik het beter behapbaar. :')

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 05:28

veneri schreef:
Mijn griep ontwikkeld zich echt raar.
Begon donderdag met een droge hoest, keelpijn, vrijdag spierpijn,verhoging en toen koorts.
Nu alleen nog verhoging, opeens een volle neus, jeukende neus en ogen, niezen. Nog steeds hoesten en keelpijn.
Lijkt wel of de griep is overgegaan in een flinke verkoudheid ofzo.heel vaag.

Ik herken dit wel, begon bij mij als buikgriep. Daarna over in heftige 'gewone' griep en nu over op verkoudheid en hoesten. Terwijl een griepje bij mij meestal andersom start dus met keelpijn, dan verkouden en dan griep. Anyway, het lijkt erop dat het na ruim een week ziek geweest te zijn aan het afnemen is. Gelukkig, want ik ben het zo beu.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 19:27

Hier is het gelukkig alleen bij buikgriep gebleven en het hoesten is ook minder en minder. Inmiddels bijna helemaal weg.
Wel gewoon weer naar stal gegaan vandaag (privé bij iemand aan huis).
Zorg van de pony's werd de afgelopen dagen over genomen voor mij wat onwijs lief is waardoor ik thuis kon uitzieken, maar het geeft mij juist weer een extra boost in herstel om weer buiten bezig te zijn.
Zonnetje op mijn gezicht vanmorgen. Heerlijk <3 .

Afgelopen zaterdag wel 2x flauwgevallen helaas (blauwe teen en kapotte bril aan over gehouden. Huishoudster die tevens ook een vriendin is was gelukkig in huis op dat moment. Ze wilde zelf komen schoonmaken overigens) en kon 's avonds niet meer alleen van de bank af komen. Dat was wel echt heel naar. Heb mij nog nooit zo beroerd gevoeld.
Had geen andere keus dan mijn moeder te bellen die mij op heeft gehaald en heb zondag verder bij mijn ouders uitgeziekt.
Sinds gisteren weer thuis.
Allang blij dat het zo goed als achter de rug is nu.
En ondanks griepprik toch de buikgriep te pakken gehad, maar hopelijk wel minder heftig dankzij de griepprik.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 19:32

De griepprik is tegen hevige klachten van influenza (dus geen bescherming dat je het niet krijgt)
Influenza veroorzaakt geen buikgriep dus daar ben je niet voor gevaccineerd.

Gelukkig ben je wat opgeknapt, klinkt heftig

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 19:37

Ik test me niet, maar bij heftige klachten blijf ik wel thuis. Ik werk in het onderwijs en vind het echt niet prettig (voor mezelf en voor de leerlingen) om hoestend en snotterend voor de klas te staan.

Wel vind ik het altijd moeilijk om me ziek te melden, maar dat komt meer omdat je dan je leidinggevende moet bellen tussen 7u en 7u30. Brrrr. Dat vind ik dus heel naar. Toch ga ik me morgen wel ziekmelden, want ik heb er ook nog koorts bij gekregen.

Maar testen, dat dus niet meer. Eigenlijk ook om de simpele reden dat ik geen testen meer heb...

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:21

Polly schreef:
De griepprik is tegen hevige klachten van influenza (dus geen bescherming dat je het niet krijgt)
Influenza veroorzaakt geen buikgriep dus daar ben je niet voor gevaccineerd.

Gelukkig ben je wat opgeknapt, klinkt heftig

Helder, duidelijke uitleg, dank je!
Ik vermoed dat ik de buikgriep een week geleden in de trein heb opgelopen. 19 januari was ik met de trein naar mijn ouders gegaan en 20 januari weer terug met de trein. Ik zou niet weten waar ik het anders opgelopen kan hebben. Ik kom niet zoveel in massa groepen mensen.

Het was ook heftig. Zaterdagochtend ging het echt de goede kant op dat ik zo iets had: Ik kan morgen (afgelopen zondag) wel weer naar stal, maar naarmate de middag vorderde ging het echt ineens flink achteruit.
Na het 2x flauwvallen was ik toegegeven ook wel echt even mijn vertrouwen in mijn lichaam kwijt. Dat is gelukkig weer terug!

Maar goed. Het is achter de rug. Daar ben ik blij om!

BulletjeBeer: Dat is wel heel vroeg dat je je leidinggevende moet bellen! Heel veel beterschap in ieder geval. Hopelijk knap je snel weer wat op!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:24

Mag je niet vanavond al bellen of willen ze zeker weten dat je morgen ook nog koorts heb?

Als moeder van een schoolgaande zoon weet ik liever savonds vast dat er een leraar ziek is, dan zet ik mn wekker wat later :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:48

Polly schreef:
Mag je niet vanavond al bellen of willen ze zeker weten dat je morgen ook nog koorts heb?

Als moeder van een schoolgaande zoon weet ik liever savonds vast dat er een leraar ziek is, dan zet ik mn wekker wat later :+

Ik werk in het onderwijs en heb me bij een vorige werkgever een keer op zondagavond ziek gemeld, omdat ik koorts had en sowieso wist dat ik de dag erna ziek zou zijn.
Mocht niet, misschien zou ik 'snachts beter worden....
Het gevolg was dat ik me maandagochtend dus alsnog ziek meldde en dat mijn eerste klas om 8.30 voor niks op school stond want de roosterwijziging kwam te laat 8)7

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:51

Heel herkenbaar hoor, zo'n werkgever heb ik ook gehad. Zonde toch dat ze zo met personeel omgaan, natuurlijk kan je wonderbaarlijk opknappen maar je meld je niet voor niks ziek he.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:58

Klopt, volgens de regeltjes moet ik me op de eerste dag van ziekzijn afmelden zo vroeg. Het gaat om het middelbaar onderwijs trouwens. Ik heb nog steeds koorts, dus ik ben morgenochtend zeker nog niet beter verwacht ik, maar ik weet niet of het gepast is dat ik nu mijn leidinggevende bel, als er in de 'regels' staat dat ziekmelden moet gebeuren op de ochtend van 1e dag ziekzijn. Ik ben ook nieuw dit jaar, dus heb hier nog een ervaring mee verder...

Ik wil ook mijn leerlingen vast mailen (dat moet ook nog volgens de procedure), maar weet niet of het verstandig is om dat te doen voordat mijn leidinggevende het weet. Maar ik zou het ook vervelend vinden als zij een eind moeten fietsen en de roosterwijziging wat later doorkomt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:02

Maar dit is een andere werkgever dan waar je in de ochtend van moest bellen?

Als dit een andere werkgever is zou ik er denk ik toch vanavond nog een belletje aan wagen

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:12

Nee, zelfde werkgever maar ik ben nieuw op deze school en heb me niet eerder ziek hoeven melden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:17

Oh zo, nou ja als ze het zo willen zou ik morgenochtend bellen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:27

Leerlingen mailen??? Rare gang van zaken.

Ik zou mn leidinggevende gewoon savonds appen. En als hij wil, bellen we wel als ik wakker ben. Ga ziek geen wekker zetten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:37

Ik had dit gehad net vooraf aan de griepepidemie (enkele dagen na nieuwjaar).

Zeker 7 dagen achter elkaar koorts gehad (ook steeds 39 graden), erge keelpijn en hoesten, loopneus en enorm vermoeid. Op den duur werd ik zo benauwd van het hoesten (voelde alsof er steeds iets vast zat in mijn longen) dat ik naar de HA ben geweest, maar was geen longontsteking. Uiteindelijk getest op corona, maar dat was het ook niet.

Op dag 8 had ik eindelijk geen koorts meer maar mijn stem was wel weg van het hoesten.

Nu 2 weken later is de vermoeidheid nog steeds niet helemaal weg. Wandelen of rustig fietsen lukt wel, maar ik probeerde weer naar de sportschool te gaan en toen voelde ik mijn longen weer (kortademig). Ik moet het dus blijkbaar weer heel rustig opbouwen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 07:16

Ik zou lekker leidinggevende mailen / appen / whatever.
Vervolgens leerlingen mailen / appen / whatever, die zullen je dankbaar zijn :j
En dan als het echt heel dringend in de regels staat, in de ochtend toch nog maar even bellen.
En dan meteen even vragen of het okee is als je het 's avonds al via mail ofzo doet omdat dat soms logischer lijkt.

Je voelt het meestal wel aan of het kansloos of kansrijk is om de volgende dag weer fluitend naast je bed te staan :=

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:50

Iemand griep gehad met daarna buikloop? Ik heb geen koorts meer, hoest me nog wel de longen uit het lijf en nu lijken mijn darmen erg ongelukkig. Zo wordt het wel moeilijk om weer wat een te sterken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:55

Soms heb je bij griep inderdaad buikklachten. Komt niet zo vaak voor als de koorts en verkoudheid, maar het staat wel tussen de symptomen dacht ik.

Maar goed het kan natuurlijk ook een samenloop zijn met een ander virus of bacterie. -O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:23

Dee_Es schreef:
Iemand griep gehad met daarna buikloop? Ik heb geen koorts meer, hoest me nog wel de longen uit het lijf en nu lijken mijn darmen erg ongelukkig. Zo wordt het wel moeilijk om weer wat een te sterken.

Mijn hele kennissenkring, allemaal naar dezelfde sociale party geweest waar zieken waren, werden allemaal ziek waarvan 1 ook met buikloop. Dat had ik zelf niet maar wel een soort van misselijk, ik kon niets meer eten of drinken, en mijn smaak was helemaal weg.Dat heb ik nooit eerder gehad en inderdaad is het dan moeilijker om weer op krachten te komen.Inmiddels gaat het weer een stuk beter gelukkig.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:43

Ik moet t op vakantie hebben opgepikt. Verder is niemand uit het gezelschap ziek geworden behalve mn dochtertje maar die zal het van mij hebben.

Nou ja, het zal vanzelf wel overgaan maar het is wel vervelend.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 12:05

Hier ook misselijk, geen smaak hebben.
Wel honger krijgen maar na een paar happen staat alles tegen. Bleh!
Het schiet niet op hier.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:09

anjali schreef:
Dee_Es schreef:

Mijn hele kennissenkring, allemaal naar dezelfde sociale party geweest waar zieken waren, werden allemaal ziek waarvan 1 ook met buikloop. Dat had ik zelf niet maar wel een soort van misselijk, ik kon niets meer eten of drinken, en mijn smaak was helemaal weg.Dat heb ik nooit eerder gehad en inderdaad is het dan moeilijker om weer op krachten te komen.Inmiddels gaat het weer een stuk beter gelukkig.

Klinkt nogal als de klachten die ik van covid had eigenlijk.. al was ik daar algeheel doodziek van

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:17

Er heersen 4 verschillende griepvirussen. Afgelopen november-december heb ik in totaal 7 weken de griep gehad waarvan 3 weken echt goed ziek en zelfs op bed gelegen. Met kerst gelukkig goed opgeknapt, alleen de 1ste week van januari weer grieperig, voelde alleen wel anders als de eerste die ik had.
Vriendin van ons is doktersassistente en zei zegt ook waar je normaal een week ziek bent ben je nu wel 4 weken ziek. Veel mensen dat ze opknappen en beginnen zo weer overnieuw.