Zorgverzekering 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:03

Vreemd toch. Dat betekend dat iedereen met iets chronisch of de pech in december erheen te moeten dat je het jaar erop biks vergoed krijgt?

Ik moet blijven zitten waar ik zit.

Wel stom wat meer verzekeraars doen nu met voorkeurs medicatie. Alleen die gaat niet van je eigen risico af. Medische noodzaak jammer dan die betaal je toch echt met je eigen risico -O- dat kost me dan 385 euro aan medicatie ipv niks

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:11

paars schreef:
Ik lees bij Menzis dat ze die 20 fysiobehandelingen alleen vergoeden indien de aandoening/klacht is ontstaan in het lopende verzekeringsjaar….dus helaas pindakaas….

Waar heb je dit gevonden?

Ik wil namelijk overstappen naar een combinatie polis omdat ik nu een fysio heb zonder contract. Ik heb een chronische afwijking en krijg hier ook nog een nieuwe mri voor volgend jaar. Maar als ik dan naar Menzis overstap heb ik daar dus niets aan…. En heb dit zelf eerder nergens gevonden?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:16

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:18

Komend jaar gaat dat dus veranderen. Voorkeursmedicatie zou ik niet meer hoeven te betalen dat gaat niet meer van je eigen risico af. Medische noodzaak wel gewoon. En ik heb alleen maar medische noodzaak medicatie, alle voorkeursmedicijnen wordt ik hardstikke ziek van -O-

Citaat:
Van de zorg die uit de basisverzekering vergoed wordt, betaal je het eerste deel zelf, het eigen risico. Dat geldt normaal ook voor geneesmiddelen. Maar als je een voorkeursmiddel gebruikt, hoef je geen eigen risico te betalen hierover. Zo ben je een stuk goedkoper uit.
Goed om te weten: je betaalt wel eigen risico over de kosten die de apotheek in rekening brengt voor bijvoorbeeld een begeleidingsgesprek of terhandstelling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 10:48

Marije_jiplover schreef:
Ik heb ook zitten vergelijken, maar bij DSW ga ik er op tand flink op achteruit, met een aantal andere zaken wel weer wat op vooruit, t.o.v. blijven bij Menzis met het pakket dat ik daar nu ook heb.

Lastige keuze...
Over Menzis ben ik de afgelopen jaren altijd zeer tevreden geweest, zowel over hoe je telefonisch geholpen wordt na niet alledaagse vragen (voor mij niet alledaags, zij leken nergens van op te kijken) en ook hoe er aan de telefoon werd meegedacht, als over de snelheid van uitbetalen van niet gecontracteerde zorg (mijn fysio heeft met niemand een contract, dus altijd zelf declareren).

Ik heb bij ASR een tandpotje van 750 euro. Met een zwak gebit en wat er komen gaat is dit wel goed vind ik

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:09

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:17

Ik heb gemeentepakket bij VGZ.
Niet echt voordelig.

Maar waar ik verder over pieker....
Wanneer is het genoeg?
De zorgverzekeraars worden elk jaar duurder en duurder en de service minder.

Het is een hele vette bak geld dat elke maand weggegeven wordt aan egaal welke zorgverzekering die ons door (r)overheid door de strot gedrukt wordt, want NIET verzekeren of héél simpel verzekeren is er niet bij.
"En al die asielzoekers... zijn die verzekerd en wie betaald die verzekering?" - vraag voor mijn tante.

Wanneer is het genoeg?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:22

Martina67 schreef:
Niet echt voordelig.

Wanneer is het genoeg?

Het is een hele vette bak geld dat elke maand weggegeven wordt aan egaal welke zorgverzekering die ons door (r)overheid door de strot gedrukt wordt, want NIET verzekeren of héél simpel verzekeren is er niet bij.
"En al die asielzoekers... zijn die verzekerd en wie betaald die verzekering?" - vraag voor mijn tante.

Wanneer is het genoeg?

Ehm even een andere kant van het verhaal met een modaal inkomen zou je in duitsland veel meer betalen voor je zorgverzekering en néé daar krijg je niet persé meer of betere zorg voor.
Lange wachtlijsten en een twee klasse systeem zijn daar standaard.
Ik weet niet wat het in de UK kost maar daar is het kwa wachtlijsten en zorgstandaard nog erger.
En over de VS hoef ik denk niks te zeggen.

Het wordt alleen al elk jaar duurder omdat al het personeel net als iedereen net is meer verdient dan het jaar ervoor.

Mizora

Re: Zorgverzekering 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:43

Het leeuwendeel van de zorgkosten is voor 60+ (waarbij de groep met dementie een flink gedeelte van de kosten veroorzaakt) en ook de mentaal beperkten nemen een flinke hap van de zorgkosten (zo'n 10% van wat ik kan vinden) op zich.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:44

Ik vraag me af wat mensen liever hebben. Een pakket waarbij het grootste gedeelte van de zorgkosten vergoed worden, of de volledige kosten van de zorg zelf betalen?

Als ik dan naar mijn eigen kosten kijk die ik heb gemaakt dan ben ik toch wel heel blij dat ik maar elke maand 175 euro plus eigen risico moet betalen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:04

Bullebeest schreef:
Ik twijfel of ik blijf bij zilveren kruis of over ga naar DSW. Zilveren kruis verlaagt de fysio behandelingen van 27 naar 22. DSW wel 27 en voor mij ligt nog net niet de rode loper uit als ik naar de fysio ga

Ik zit in hetzelfde schuitje maar kan niet overstappen.

Wou naar onvz maar ben naar fysio geweest en was niet welkom :') alleen voor lagere dekking.

Wel schandalig duur. 215 euro pm en maar 22 x fysio. Reuma zwemmen werd niet vergoed en met fysio sporten ivm reuma is ook maar beperkt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 15:22

Mizora schreef:
Het leeuwendeel van de zorgkosten is voor 60+ (waarbij de groep met dementie een flink gedeelte van de kosten veroorzaakt) en ook de mentaal beperkten nemen een flinke hap van de zorgkosten (zo'n 10% van wat ik kan vinden) op zich.

En wat wil je daarmee zeggen? Iedereen ouder dan 60+ een spuitje geven? En oh ja, doe ook maar de mentaal beperkten …

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:32

Martina67 schreef:
Niet echt voordelig.

Wanneer is het genoeg?

Wanneer is het genoeg?

Fitzroy schreef:
Mizora schreef:

En wat wil je daarmee zeggen? Iedereen ouder dan 60+ een spuitje geven? En oh ja, doe ook maar de mentaal beperkten …

Ik reageerde hierop. De schuld ligt (alweer) niet bij de asielzoekers, of bij 'de roverheid', maar gewoon bij het feit dat we gekozen hebben voor een menselijke behandeling, ook voor mensen die dit niet (meer) voor zichzelf kunnen regelen. En dat kost geld, veel geld. Zeker omdat de groep 60+'ers relatief steeds groter wordt, en ook de groep mentaal ernstig beperkten steeds meer kans hebben om senior te worden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 01:35

X2305 schreef:
paars schreef:
Ik lees bij Menzis dat ze die 20 fysiobehandelingen alleen vergoeden indien de aandoening/klacht is ontstaan in het lopende verzekeringsjaar….dus helaas pindakaas….

Waar heb je dit gevonden?

Ik wil namelijk overstappen naar een combinatie polis omdat ik nu een fysio heb zonder contract. Ik heb een chronische afwijking en krijg hier ook nog een nieuwe mri voor volgend jaar. Maar als ik dan naar Menzis overstap heb ik daar dus niets aan…. En heb dit zelf eerder nergens gevonden?

Het was even zoeken waar ik het had gelezen, heb het gevonden. Er staat dus dat je op het moment dat ze de diagnose stellen al bij Menzis verzekerd moet zijn. Zie hieronder.
https://www.menzis.nl/zorg-en-vergoedin ... af-18-jaar

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 07:21

Daar staat toch niet wat jij zegt :?

Een diagnose bij de fysio stellen ze in de intake, en bij de intake moet je verzekerd zijn. Dat lijkt me logisch. Ze vergoeden niet met terugwerkende kracht behandelingen.

Er staat helemaal niet dat de klacht ontstaan moet zijn in hetzelfde verzekeringsjaar.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 08:52

Ik heb in december 2023 klachten gekregen waarvoor ik in 2024 via menzis behandelt ben, alles is vergoed. :) Ook pas in 2024 voor het eerst naar de huisarts gegaan toen.

Heb overigens maar weer verlengd bij Menzis. Het is overal duur en ik vind hun service gewoon heel fijn. Als er iets is heb ik dat echt binnen 5 minuten geregeld met ze.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:08

verootjoo schreef:
Daar staat toch niet wat jij zegt :?

Een diagnose bij de fysio stellen ze in de intake, en bij de intake moet je verzekerd zijn. Dat lijkt me logisch. Ze vergoeden niet met terugwerkende kracht behandelingen.

Er staat helemaal niet dat de klacht ontstaan moet zijn in hetzelfde verzekeringsjaar.

Een fysio stelt geen diagnose. Dat wordt gedaan in het traject ervóór. De fysio kijkt of de klacht/aandoening staat op die lijst.
Zo interpreteer ik het althans. Diagnose 2024 bij VGZ, vervolgens ga je op de wachtlijst voor operatie; dan stap je overin 2025 naar Menzis en krijgt in januari de operatie en wil aanspraak maken op deze verzekering….
Ik hoop dat jij gelijk hebt, zou fantastisch zijn.

Lees het nog eens en dan icm met de zin erboven; het is namelijk én én:
“ U heeft recht op deze vergoeding als:
-uw therapeut met Menzis een contract heeft. Welke therapeuten dat zijn, kunt u vinden in de Zorgvinder en;
-het gaat om aandoeningen en klachten die staat op een door de minister van VWS vastgestelde lijst. Dit is de lijst opgenomen in Bijlage 1 bij artikel 2.6 van het Besluit zorgverzekering. Deze lijst vindt u op menzis.nl en;
-u ten tijde van de diagnosestelling en de behandeling een aanvullende verzekering bij Menzis heeft met dekking voor fysiotherapie bij specifieke aandoeningen en klachten en;
-u 18 jaar of ouder bent.

Net als overstappen bij welk andere verzekering ook. Lopende zaken worden vaak uitgesloten. Bij de tandartsverzekering ook; stel je hebt tig bruggen van meer dan … jaar oud. Dan accepteert doet de nieuwe verzekeraar het niet altijd of maar deels.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:34

Bij mij gaat het zeer vermoedelijk om een chronische spierziekte die 12 jaar geleden ooit benoemd is maar waar ik geen verder onderzoek naar heb laten doen omdat ik toen van een zenuwafwijking aan het herstellen was. Die staat dus nog nergens officieel in het systeem dus voor mij maakt het sowieso niet uit in dat geval. Ik ga eind januari naar de neuroloog en aanvullend wordt een ct scan gemaakt.

Ik neem aan dat zij bedoelen dat ze geen eerdere zaken dan dit jaar vergoeden en dat lijkt me ook kloppend. Maar het beste is even bellen hierover denk ik.

Ik heb alles nu vergeleken inmiddels, wat een klus is dat toch als je specifieke dingen nodig hebt, en voor Menzis gekozen ivm een fysio die nergens contracten heeft maar wel heel fijn is. Mijn premie gaat naar €207 voor basis tand en aanvullend tot 12 fysio behandelingen en 20 bij chronisch en ik krijg dan 100% vergoed bij niet gecontracteerd zorg.

Ik verwacht volgend jaar ook die twintig keer te gaan gebruiken. Volgens mij zit er dan ook een vergoeding voor lenzen automatisch bij - normaal bestel ik deze zelf online - maar dan haal ik van dat bedrag ook lenzen. Er zit volgens mij €3 collectiviteitskorting op ivm mijn werkgever en de tand verzekering.

Nu voor mijn vriend gaan puzzelen; hij heeft een verbrijzeld onderbeen door een ongeval drie jaar terug dus ook wat specifiekere zorg nodig (en dus wel al een bekend issue).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 00:33

Over de fysio van Menzis vond ik dit (wel info uit 2023 maar die voorwaarden zijn niet veranderd vlgs mij:
Nog steeds verwarrend want er staat: ‘ Het moment van diagnosestelling is afhankelijk van de situatie: Denk aan datum ontslag uit het ziekenhuis of het moment van vaststelling van een aandoening.’
Dus ja wat is het nou….ze moet geopereerd worden ws in februari ‘25. Diagnose was in november ‘24.

Afbeelding

Afbeelding

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:25

Bij het declareren van fysiotherapie bij een chronische code na een operatie dan is de eerste keer fysio de datum waarop een jaar vergoeding in gaat. Dus operatie op 5 januari, intake fysio aan huis op 10 januari. Dan is de chronische code geldig van 10-01-25 tot 9-01-26. Houd er ook rekening mee dat bij de eerste 20 de eerste keer 2 behandelingen geteld worden. (Intake/onderzoek/behandeling)
Je hebt wel een verwijzing nodig.

Bij chronische ziekten die op de chronische lijst voorkomen is ook altijd een verwijzing nodig.
Bij het overstappen van verzekering wordt soms gevraagd voor een bewijs dat de eerste 20 behandelingen al door de vorige verzekeraar vergoed zijn.

Kunt ook menzis bellen voor uitleg, maar advies is wel toezeggingen schriftelijk laten bevestigen.
Laatst bijgewerkt door swatch op 26-12-24 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:30

Ik twijfel nog. Neig ernaar bij CZ te blijven omdat ik daar al jaren zit, ik fysio vergoed krijg vanuit de collectiviteit en de tandongevallenverzekering die al bij het kleinste aanvullende pakket zit. Negatief vind ik dat ze blijkbaar zo slecht met zorgverleners omgaan.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 26-12-24 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:43

Hoe moet ik dat zien?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:48

carika schreef:
Martina67 schreef:
Niet echt voordelig.

Wanneer is het genoeg?

Wanneer is het genoeg?

Ehm even een andere kant van het verhaal met een modaal inkomen zou je in duitsland veel meer betalen voor je zorgverzekering en néé daar krijg je niet persé meer of betere zorg voor.
Lange wachtlijsten en een twee klasse systeem zijn daar standaard.
Ik weet niet wat het in de UK kost maar daar is het kwa wachtlijsten en zorgstandaard nog erger.
En over de VS hoef ik denk niks te zeggen.

Het wordt alleen al elk jaar duurder omdat al het personeel net als iedereen net is meer verdient dan het jaar ervoor.

Zwitserland, 3 categorieën (hoe duurder hoe meer ervaring je arts heeft, met hoeveel personen je op een ziekenhuiskamer ligt etc.): oma betaalt in categorie 2 ruim 900 euro per maand.

Maar de asielzoekers de schuld geven is natuurlijk wel weer makkelijk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:58

@swatch ah dankjewel dat helpt! Denk dat menzis voor haar dan echt een goeie gaat zijn. Als de operateur haar voor bevordering van herstel naar fysio verwijst. Ze zit nu bij CZ.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 18:41

Ineke2 schreef:
SansaS schreef:
Dsw vergoed alleen niet alles als de zorgverlener geen contract heeft.

Dat doet geen een verzekeraar.

Dan ben je niet goed op de hoogte. In 2024 "niet gecontracteerd" dus geplande zorg buitenland is 100% vergoed. Aantal keren, 2 keer. Was ONVZ vrije keuze. DSW, daar waren wij verzekerd, wegens mindere vergoeding niet gecontracteerd daar weggegaan.