Ik was gisteren voor een check terug in het ziekenhuis, met de fysiotherapeut aldaar. Hij noemde dat ik op schema lig qua herstel maar dat lang werken nu echt nog niet aan de orde is. Hij zei als je een uur werk wil leveren achter de pc, je een uur of drie bezig zal zijn, omdat je tussendoor steeds je oefeningen moet doen. Anders raakt de pees veel te geïrriteerd en overbelast, en krijg je daardoor veel meer pijn. Het punt is dat door achter de pc werken je pees constant belast wordt. Dat was even slikken zeker omdat mijn eigen fysiotherapeut een veel optimistischer opbouwschema qua werk noemde. Aan de andere kant beter om het nu te weten. De fysio van het ziekenhuis noemde dat week 6 tot 12 post-op het meest risicovol zijn om je schouder alsnog kapot te maken. Dit omdat je de eerste 6 weken de sling om hebt die redelijk goed beschermd. In week 6 tot 12 ga je op geleide van pijn en aan de hand van oefeningen opbouwen. Daarbij is echt wel een groot risico dat je teveel wil gaan doen omdat je niet goed weet waar je grens ligt.
Ik vond het vrij confronterend om te horen dat je dan alsnog je schouder kapot kan maken. De fysio lichtte verder toe dat na 6 weken een en ander wel weer aan elkaar zit maar nog helemaal geen trekkracht heeft, die moet je vooral in week 6 tot 12 gaan opbouwen. Waarbij in mijn geval het bovenhandse gedeelte nog langer gaat duren.
Volgende week weer naar mijn eigen fysio en ik zal hem hier ook in meenemen. Hij is ook aangesloten bij het schoudernetwerk en over het algemeen ben ik heel tevreden met de samenwerking met hem. Hoewel hij steeds noemt dat hij adviezen geeft, maar niet in de toekomst kan kijken, verschilt hij in de opbouw dus behoorlijk met het advies van de fysio vanuit het ziekenhuis. Hoe kijken jullie hier tegenaan?