Ongewone angsten, heb jij ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:21

Amber_anne schreef:
Ik denk dat mijn meest ongewone angst is dat ik gek wordt. Dat ik een psychose krijg of naar een psychiatrische instelling moet ofzo.
Ik wil gewoon graag mijn brein vertrouwen.

Het is gekomen nadat ik een keer last heb gehad van depersonalisatie, daar ben ik toen zo van geschrokken dat elke keer als ik me iets apart voel ik meteen stress krijg.

Ik durf ook geen drugs te gebruiken en drink geen alcohol omdat ik er altijd 100% bij wil zijn

:j Dit dus
Je omschrijft precies mijn angst.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:26

Ik ben bang om ‘s nachts de wc door te spoelen :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:29

Radiostilte schreef:
De mensen met prikangst weten jullie waar het vandaan komt? Nare ervaring van vroeger? Vroeger juist veel of nooit hoeven doen? Of het idee? En is het bij alles even erg, dus zowel bij een vaccinaties (iets erin) als bij bloedprikken (iets eruit)?
Ik ben wel nieuwsgierig waar het vandaan komt. In mijn naaste omgeving ook iemand met prikangst. Maar die heeft totaal geen idee waar het vandaan komt. Of wil daar niet overnadenken. En ik zelf heb er geen problemen mee. Wel denk ik dat er thuis anders over dit onderwerp werd gepraat toen we jong waren. Maar dat zal het vast niet verklaren.

Ik vind langs water rijden trouwens ook niet tof. Zeker in de winter als het vriest, probeer ik een andere route te nemen.

Voor mij is het echt het idee dat er zo'n naald door je huid heen gaat. Dat geeft een error bij mij :') Vind vaccinaties e.d. iets enger omdat er iets je lichaam in gaat, maar bloedprikken toch ook wel omdat ik een keer ben flauwgevallen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:43

Nele80 schreef:
beetje confronterend dit. hoe meer ik jullie angsten lees, hoe meer ik vaststel dat ik dit ook heb. ik ben bang van roltrappen, groepen mensen, met de auto vertrekken op een helling, als ik ga wandelen met de hond ben ik bang om loslopende honden tegen te komen.
momenteel ben ik in een fase gekomen dat mijn angsten een groot deel van mijn activiteiten bepalen. zo kan ik niet naar een bepaalde winkel gaan omdat ik ergens een helling passeer, dus bestaat de kans dat ik moet stoppen en vertrekken. de parking van mijn werk is in een ondergrondse garage, dat ik ook elke keer heel spannend.
als iemand tips heeft om angsten te leren beheersen dan zijn deze altijd welkom.

Wat betreft auto's en hellingen: daar is een simpele oplossing voor, een auto kopen met 'hill control'. Dan kan je de rem gewoon loslaten en de auto blijft staan op de helling.
Techniek is soms heel handig.
Maar ergens waar geen verkeer is en wel een helling en gewoon oefenen (met en zonder handrem te gebruiken) is natuurlijk ook een optie. Desnoods een paar lessen bij een rijschool boeken om dit specifiek te oefenen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:47

Dropveter101 schreef:
Ik ben bang om ‘s nachts de wc door te spoelen :')

Dan doe je het niet :D Spaart nog water ook.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:08

Matheno schreef:
Ibbel schreef:

Waar ben je dan bang voor? Bij hard remmen en onvoldoende gezekerde lading schuiven de balken naar voren, dus je kunt beter niet vóór een auto met balken (of betonijzer) rijden. Er achter is geen probleem, een vrachtauto trekt nooit zo hard op dat de balken in je gezicht gekatapulteerd worden.

Final destination _O-

Volgens mij is door die film een hele generatie getraumatiseerd _O-

Jup, dat dus _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:28

aliida schreef:
Ik ben dus echt bang van vlinders. Een vlindertuin is dan ook de laatste plek waar je mij zal tegenkomen.

Same. Spaans benauwd krijg ik het ervan. Hoge hartslag, afschuwelijk. Je krijgt me met geen stokslagen in een vlindertuin.
Overigens geldt het voor alle grote vliegende insecten. Meikevers in het bos vind ik ook een waar drama, ik zou het liefst het bos een maand vermijden, maar daar heb ik mezelf mee.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:33

Balou_k schreef:
Amber_anne schreef:
Ik denk dat mijn meest ongewone angst is dat ik gek wordt. Dat ik een psychose krijg of naar een psychiatrische instelling moet ofzo.
Ik wil gewoon graag mijn brein vertrouwen.

Het is gekomen nadat ik een keer last heb gehad van depersonalisatie, daar ben ik toen zo van geschrokken dat elke keer als ik me iets apart voel ik meteen stress krijg.

Ik durf ook geen drugs te gebruiken en drink geen alcohol omdat ik er altijd 100% bij wil zijn

:j Dit dus
Je omschrijft precies mijn angst.

Ik ben opgelucht om te lezen dat ik niet alleen ben. Mensen vinden het vaak heel raar om te horen en zeg het daarom eigenlijk ook nooit

Hoe komt het bij jou? Je mag me ook een pb sturen als je dat liever hebt

Snippergroen

Re: Ongewone angsten, heb jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:41

Ik ben bang dat een magnetron in mijn gezicht ontploft. Wij hadden er bij mijn ouders eentje op ooghoogte en daar stond ik dan vaak in te turen als deze mijn eten aan het opwarmen was. Ik ben er ook van overtuigd dat dit is hoe ik kom te overlijden :j :')

En ik ben bang om (onschuldig) in de gevangenis terecht te komen. In de basis uit zich dat door bij het zien van een politieauto of agent ik alles check om te zorgen dat ik me op dat moment voorbeeldig gedraag. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:43

Tigress schreef:
Matheno schreef:

Final destination _O-

Volgens mij is door die film een hele generatie getraumatiseerd _O-

Jup, dat dus _O-

voor wie dat nog heerlijk wil herbeleven }>
https://www.youtube.com/watch?v=z_-rVemugkU
Vanaf 12 minuten.

En alle andere ongevallen staan er ook in :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:45

JudithGigi schreef:
Voor mij is het echt het idee dat er zo'n naald door je huid heen gaat. Dat geeft een error bij mij :') Vind vaccinaties e.d. iets enger omdat er iets je lichaam in gaat, maar bloedprikken toch ook wel omdat ik een keer ben flauwgevallen.

Dit. Het is meer de angst voor het flauwvallen als gevolg van....
En dat je iets in je krijgt wat niet van jouzelf is is ook dramatisch. Daarom valt bijvoorbeeld een implanon voor mij ook af. Het idee dat er iets onder je huid zit.. Brr.. Spinters e.d. peuter ik er liever ook direct helemaal uit, terwijl het beter is om dat met een pincet te doen (die dan niet voor handen is).

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:55

Radiostilte schreef:
De mensen met prikangst weten jullie waar het vandaan komt? Nare ervaring van vroeger? Vroeger juist veel of nooit hoeven doen? Of het idee? En is het bij alles even erg, dus zowel bij een vaccinaties (iets erin) als bij bloedprikken (iets eruit)?
Ik ben wel nieuwsgierig waar het vandaan komt. In mijn naaste omgeving ook iemand met prikangst. Maar die heeft totaal geen idee waar het vandaan komt. Of wil daar niet overnadenken. En ik zelf heb er geen problemen mee. Wel denk ik dat er thuis anders over dit onderwerp werd gepraat toen we jong waren. Maar dat zal het vast niet verklaren.

Ik vind langs water rijden trouwens ook niet tof. Zeker in de winter als het vriest, probeer ik een andere route te nemen.

Ik heb gigantische prikangst gehad, complete paniekaanvallen als ik er maar aan dacht, en bij pogingen tot echt volledig onhandelbaar inclusief om me heen slaan etc, heel naar.
Ik had als kind geen prikangst, echt nul. Tot ik een stom ongeluk had met trefbal op school, ik was toen 11 jaar oud. Hele nare val waarbij ik op mijn gestrekte linkerarm landde en daarna meerdere mensen op me. Resultaat was beide botten in mijn onderarm verbrijzeld, open breuk (er stak een stuk bot uit net voor mijn elleboog), en mijn arm hing zwabberend naar beneden.
De school had achteraf absoluut een ambulance moeten bellen en ik had direct knock out gespoten moeten worden, maar ze hebben mijn ouders gebeld en mijn vader heeft me naar het ziekenhuis gebracht. De uren(!) voor ze zijn gaan opereren waren hel en de pijn was onbeschrijfelijk. Steeds kreeg ik weer prikken en pijnstillers, waarna die arm weer gemanipuleerd moest worden en nog meer pijn. Uiteindelijk zijn ze 5 uur aan het opereren geweest om de arm te redden (gelukt, al is mijn linkerhand altijd grotendeels verlamd gebleven).
Toen ik bij kwam was het midden in de nacht en waren mijn ouders er niet (die hadden ze nog niet geroepen dat het klaar was). Toen ze het bed wegreden om me naar de zaal te brengen werd de infuuspaal vergeten en het infuus uit mijn arm getrokken. Heel veel bloed en nieuw infuus. Bij het oprijden van de zaal bleef de paal weer hangen, nu de ‘verkeerde’ kant op. Weer eruit en enorme bloeding. Ze hebben met 3 man op me moeten liggen om een nieuwe te kunnen zetten.
Kortom, geen beste ervaring :+
Ik ben wél weer over die angst heen gekomen, maar pas toen ik tegen de 30 was en ik nog een keer geopereerd moest worden aan iets anders. Dankzij een ongelooflijk lieve zuster die geen moment haar geduld met me is verloren en me als een klein kind heen en weer heeft zitten wiegen en heeft vastgehouden terwijl ik hysterisch huilde en iemand anders bloed bij me prikte. Op de dag van de operatie was ze er weer en heeft hetzelfde gedaan. Ik ben haar eeuwig dankbaar, want gek genoeg is mijn prikangst daarna als sneeuw voor de zon weer verdwenen.

Verder zijn mijn rare angsten watten en piepschuim, hoewel dat niet zozeer angst is maar een kokhalsreactie :r
Ballonnen vind ik doodeng, en ik kan compleet in paniek raken als mijn neus verstopt zit. Die laatste is de ergste.

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:00

Goof schreef:
aliida schreef:
Ik ben dus echt bang van vlinders. Een vlindertuin is dan ook de laatste plek waar je mij zal tegenkomen.

Same. Spaans benauwd krijg ik het ervan. Hoge hartslag, afschuwelijk. Je krijgt me met geen stokslagen in een vlindertuin.
Overigens geldt het voor alle grote vliegende insecten. Meikevers in het bos vind ik ook een waar drama, ik zou het liefst het bos een maand vermijden, maar daar heb ik mezelf mee.

Blij dat ik een lotgenoot heb gevonden, de meeste mensen snappen mijn angst niet :') Andere grote vliegende insecten zijn inderdaad ook vreselijk.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:25

Radiostilte schreef:

Begon plots toen ik 12 was en je 2 prikken tegelijk kreeg. Ik weet nog dat ik zelfs toen heel gespannen was en de spuiten uit de handen geslagen heb. Een van die vrouwen werd toen een beetje boos, ik kan mij herinneren dat die prik ook erg zeer deed.

Sindsdien jaren geen prik gehad tot corona begon.

Wat voor mij helpt is alleen heen gaan want dan kan ik nog zeggen doe normaal je bent alleen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:02

Supertje schreef:
Radiostilte schreef:

Ik heb gigantische prikangst gehad, complete paniekaanvallen als ik er maar aan dacht, en bij pogingen tot echt volledig onhandelbaar inclusief om me heen slaan etc, heel naar.
Ik had als kind geen prikangst, echt nul. Tot ik een stom ongeluk had met trefbal op school, ik was toen 11 jaar oud. Hele nare val waarbij ik op mijn gestrekte linkerarm landde en daarna meerdere mensen op me. Resultaat was beide botten in mijn onderarm verbrijzeld, open breuk (er stak een stuk bot uit net voor mijn elleboog), en mijn arm hing zwabberend naar beneden.
De school had achteraf absoluut een ambulance moeten bellen en ik had direct knock out gespoten moeten worden, maar ze hebben mijn ouders gebeld en mijn vader heeft me naar het ziekenhuis gebracht. De uren(!) voor ze zijn gaan opereren waren hel en de pijn was onbeschrijfelijk. Steeds kreeg ik weer prikken en pijnstillers, waarna die arm weer gemanipuleerd moest worden en nog meer pijn. Uiteindelijk zijn ze 5 uur aan het opereren geweest om de arm te redden (gelukt, al is mijn linkerhand altijd grotendeels verlamd gebleven).
Toen ik bij kwam was het midden in de nacht en waren mijn ouders er niet (die hadden ze nog niet geroepen dat het klaar was). Toen ze het bed wegreden om me naar de zaal te brengen werd de infuuspaal vergeten en het infuus uit mijn arm getrokken. Heel veel bloed en nieuw infuus. Bij het oprijden van de zaal bleef de paal weer hangen, nu de ‘verkeerde’ kant op. Weer eruit en enorme bloeding. Ze hebben met 3 man op me moeten liggen om een nieuwe te kunnen zetten.
Kortom, geen beste ervaring :+
Ik ben wél weer over die angst heen gekomen, maar pas toen ik tegen de 30 was en ik nog een keer geopereerd moest worden aan iets anders. Dankzij een ongelooflijk lieve zuster die geen moment haar geduld met me is verloren en me als een klein kind heen en weer heeft zitten wiegen en heeft vastgehouden terwijl ik hysterisch huilde en iemand anders bloed bij me prikte. Op de dag van de operatie was ze er weer en heeft hetzelfde gedaan. Ik ben haar eeuwig dankbaar, want gek genoeg is mijn prikangst daarna als sneeuw voor de zon weer verdwenen.

Verder zijn mijn rare angsten watten en piepschuim, hoewel dat niet zozeer angst is maar een kokhalsreactie :r
Ballonnen vind ik doodeng, en ik kan compleet in paniek raken als mijn neus verstopt zit. Die laatste is de ergste.

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:59

Radiostilte schreef:

Ik was al nooit fan, maar moest toen bloed laten prikken als kind om te checken of ik nog allergisch was voor honden (zo niet, dan kregen we een hond!). Die deed gruwelijk zeer. En mijn moeder bagatelliseerde het. Zij is bloeddonor en draait haar hand er niet voor om. Maar ook met tattoages zetten (ik heb er twee) krijg ik vooraf al zoon gevoel in mijn arm (ze staan op mijn arm) en dat gevoel maakt me al misselijk. En de pijn is voor mij echt niet te doen. Mijn man zei dat het niet fijn was maar wel uit te houden maar mijn pijngrens is echt niet toereikend.

Gek genoeg kan ik weer wel migraine achter mijn oog handelen. Of een paard vol op mijn voet.

Ook de meningokokkenprik was echt janken voor mij. Die stereoprik waarbij rechts langzamer ingespoten werd als links. Tranen over mn wangen.
Het is wel een zeer beperkende angst hoor, als een arts ooit zegt 'doe maar even bloedprikken' krijg ik een zenuwinzinking. Mijn vulling die eruit viel op zaterdagavond, paniekaanval want nu moet er nog dieper geboord worden (uiteraard zonder verdoving).
Grrrrr.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:07

Ik kan er niet tegen als iemand kotst, inclusief ikzelf. Echt alles vind ik vreselijk.
Wat ik ook niet prettig vind is nadenken over aderen. En dan die van het menselijk lichaam. Als hij nog doorgesneden wordt of wat er doorheen stroomt? En soms als ik dan dingen vast hou denk ik aan m’n aderen of ze een klein beetje veranderen van positie. Zodra ik dat denk laat ik het vrijwel meteen los, brrr.

Ik ben ook geen fan van prikken. Het doet niet perse veel pijn ofzo. Maar meer het idee en soms dan wel de pijn :') dat komt denk ik doordat we (de klas op de basisschool) dagelijks filmpjes keken van mensen die geprikt werden (door covid). Die mensen keken dan zuur en je kan dan als het ware de vloeistof in iemands huid zien gaan. En als ik aan prikken denk voel ik het ook in m’n bovenarm, wat echt totaal niet prettig is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:09

Winged schreef:
JudithGigi schreef:

Dit. Het is meer de angst voor het flauwvallen als gevolg van....
En dat je iets in je krijgt wat niet van jouzelf is is ook dramatisch. Daarom valt bijvoorbeeld een implanon voor mij ook af. Het idee dat er iets onder je huid zit.. Brr.. Spinters e.d. peuter ik er liever ook direct helemaal uit, terwijl het beter is om dat met een pincet te doen (die dan niet voor handen is).

Ik ga ook bijna om als vriendlief met een pincet aan komt zetten bij een splinter :') kan nieteens beschrijven waarom, maar ik word misselijk en raak in paniek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:06

JudithGigi schreef:
Radiostilte schreef:

Voor mij is het echt het idee dat er zo'n naald door je huid heen gaat. Dat geeft een error bij mij :')

Ja dit, ik kan er ook niet naar kijken op tv enzo. En ik ben altijd bang dat de naald afbreekt :')
Maar heb mijn angst nu in de hand en kan prima mezelf laten vaccineren en bloedprikken.
Infuusprikken vind ik nog wel heel erg eng.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 22:04

Lieke schreef:
De zonnebank, komt door een scene uit de film final destination. Gelukkig helemaal geen beperking, want normaal gesproken wil ik ook helemaal niet onder de zonnebank. Alleen voor mijn bruiloft ging ik onder de zonnebank omdat ik een gelijk gebruinde rug wilde hebben. Toen wel een aantal keer eronder geweest, maar ik vond het doodeng, bleef de hele tijd checken of ik er nog wel onder uit kon.

Hier even als aanvulling; ogen lazeren en vrachtwagens met boomstammen of andere vracht die theoretisch een gigantische ramp zou kunnen veroorzaken :Y) ik durf oprecht mijn ogen niet te lazeren door die film en ik rijd echt niet achter dat soort wagens :=

CrazyCat schreef:
Rennie89 schreef:
Ik heb het ook met de zee, dood eng als je er over nadenkt. Je kan zo de diepte in gesleurd worden. Ik loop over de kustlijn, thats it :')

Hey Renee dat is lang verhaal geleden. Volgens mij is dit een best veelvoorkomende angst.
We zaten een of ander programma te kijken waar ze van de ene boot naar de andere moesten zwemmen in open zee. Ik zei nog tegen Wyb gadver dat zou ik dus echt niet snel doen. Hij bevestigde dat hij dat net zo voelt.

Bij ons op mijn werk hebben ze van die mega grote vacuümpersen staan, waar ze de plastic binnenkanten voor koelkasten in maken hier. Ik loop indien mogelijk niet door die gang sinds ik gehoord heb dat iemand daarin geplet is toen de firma onderhoudswerk deed. Ik krijg er direct rillingen van op mijn rug.

Zo dat is inderdaad al weer een tijdje geleden haha! Maar inderdaad, dat zwemmen tussen boten…. Oef… ik moest bij de Nilecruise in Egypte ook smalle plankjes lopen om op de boot te komen, vond het echt dood en dood eng. Niet als ik eenmaal in de boot zit maar als er (open) water onder mijn voeten is… eng :Y)

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 22:18

Jonnekee schreef:
Lieveheersbeestjes :j het vieze geluid wat ze maken als ze weg vliegen bezorgd mij de rillingen…

Hier nog een lieveheersbeestjes bangerik. Maar niet vanwege het geluid, maar het vliegen zelf. Als ze die vliegdingetjes tevoorschijn halen… dan ben ik weg!

Verder alleen een “gezonde” angst voor alles wat met vuur te maken heeft. Op gas koken, kaarsen, openhaarden etc. Alles op gepaste afstand graag.
Dat krijg je ervan als je als kind met je prachtige lange lokken de kerst dinertafel afruimt, en er nog een kaars brandt. Dan leer je meteen hoe snel haar wegschroeit… en vooral hoe erg dat stinkt! :D

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:01

Ik ben bang van een fanfare :roll: .
Al van kindsaf aan haatte ik het en was ik doodsbang ervoor. Die angst is nooit weggegaan.... Het geluid gaat door merg en been, die harde trommels brrrrr %).
Als ik ze nog maar hoor in de verte, ga ik zeer hard weglopen :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:13

Ik ben bang voor kleine gaatjes vlakbij elkaar. Altijd gehad, nooit kunnen verklaren. Het schijnt ook een naam te hebben.
Ik word instant naar en misselijk.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 23:21

Leo schreef:
Ik ben bang voor kleine gaatjes vlakbij elkaar. Altijd gehad, nooit kunnen verklaren. Het schijnt ook een naam te hebben.
Ik word instant naar en misselijk.

Tryptofobie idd, meer mensen in dit topic noemden die angst te hebben :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:27

Ik ben bang van clowns, en verder niet van geschminkte mensen... Halloween vind ik dus niet eng, zolang het maar niets met clowns te maken heeft.

Ook vind ik een lift, vliegen (vliegtuig), smalle doorgangen, tunnels eng.
Maar ook wanneer ik passagier ben in een vliegtuig, trein, auto, taxi vind ik dat niks. Bij bekende vind ik het te doen, maar ik doe het liever zelf. Met met een temazepam kun je ook prima reizen haha.