Pikeur schreef:Bedankt voor de tips
Ik heb ook jouw topic nog een beetje terug gelezen PabloBokt. Wat een hoop herkenbare dingen zeg. Maar tegelijkertijd ook zo angstig om het meest waarschijnlijke verloop al te weten. Vreselijk wat jullie al overkomen is.We zijn afgelopen week nog wel met het gezin naar een vakantiehuisje geweest maar eigenlijk heeft ze vooral heel veel geslapen. Maar we denken dat het toch goed is dat we het nog met zijn allen af hebben kunnen sluiten op een plek waar we vroeger vaak op vakantie gingen. Het is zo heftig om zo bewust overal afscheid van te nemen.
Ja, je begint eigenlijk al met rouwen voordat ze er niet meer is. Dat is een hele rare en confronterende gewaarwording.. waardoor het uiteindelijke overlijden misschien ook niet als een klap komt, maar als een soort pijnlijke vorm van opluchting. Ze lijdt niet meer en jullie kunnen dan beginnen met echt loslaten.
Zo'n ziektebed van een naaste, laat staan van je moeder, is ongelooflijk zwaar en emotioneel. Dan kun je dat soort uitjes juist goed gebruiken en je kinderen ook, die hun oma ook kwijtraken en dat weten. Ik piepte er ook vaak tussenuit - even weg van het mantelzorgen, even mezelf zijn, even in een andere wereld waar ik niet met de ziekte van mijn moeder bezig hoefde te zijn. Dat is oké en dat mag, sterker nog, dat heb je nodig om er voor haar te kunnen blijven zijn. Als je niet voor jezelf zorgt kun je niet voor haar zorgen.
Mijn pb staat altijd open voor je als je de behoefte voelt, nogmaals een dikke knuffel