Rare cyclus, hoe nu verder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Rare cyclus, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 23:04

Wanneer je baarmoeder verwijderd wordt en je eierstokken niet kom je toch niet in de overgang? Of zie ik dat verkeerd?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-26 23:20

BigOne schreef:
Wanneer je baarmoeder verwijderd wordt en je eierstokken niet kom je toch niet in de overgang? Of zie ik dat verkeerd?

Dit klopt helemaal!
Dus ergens snap ik ook niet dat ze nu met medicijnen mij in de overgang willen gooien als ze mijn eierstokken willen laten zitten :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:45

En Novasure is niet te overwegen? Dat is een stuk minder ingrijpend dan je baarmoeder verwijderen qua operatie en herstel.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 08:50

Nee ze denken dat mijn lijf dat tegen gaat werken ivm de leeftijd..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 14:21

Sterre98 schreef:
BigOne schreef:

Dit klopt helemaal!
Dus ergens snap ik ook niet dat ze nu met medicijnen mij in de overgang willen gooien als ze mijn eierstokken willen laten zitten :+

Dit is helaas niet zo zwart-wit als geschetst wordt door de artsen. Je kan wel in de (peri)overgang komen. Maar in Nederland in de reguliere zorg wordt daar momenteel nog weinig mee gedaan, ook in de opleidingen van artsen.
Vandaar ook mijn eerdere vraag.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 15:17

Ik ben 27 dus ik zou ook de risicos krijgen die erbij horen.

Ik vind dat alleen zo'n eng idee. Neig toch liever naar de operatie merk ik

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 11:03

Ik zou in jouw geval ook voor de operatie kiezen. Je doet het niet lekker op hormoonveranderingen en als je nu voor een novasure gaat dan moet daar eigenlijk een mirena bij om te voorkomen dat alles binnen een paar jaar weer enthousiast terug groeit. Allemaal prima om te proberen als je pas net met dit probleem zit maar je bent al 15 jaar onderweg..

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 11:40

De mirena heb ik inmiddels al 2.5 jaar. Maar werkt dus niet voldoende om het menstrueren te verminderen. Dit is eigenlijk alleen maar erger geworden.

Dus ik neig idd naar de operatie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 12:28

Operatie zou voor mij wel het laatste redmiddel zijn.

Snap dat je al meerdere dingen hebt geprobeerd en overwogen. Maar een Implanon dan?

Ik heb sinds ik in de peri-menopauze ben mega veel klachten rondom mijn menstruatie. Pil is hier geen optie (ga ik heel slecht op), spiraal is geprobeerd, na 6 weken pijn tot kotsen aan toe er uit laten halen. Niets is helemaal geen optie, dan heb ik dagen dat ik niet eens zitten kan van de pijn. Nu een Implanon laten plaatsen, ze kunnen verder intern bij mij ook niets vinden.
En verbazingwekkend genoeg doe ik het hier goed op, nee het bloeden is niet weg, maar de buikpijn, hoofdpijn enz is echt met 90% afgenomen. Ik kan dus nu na een maand of 3 voorzichtig zeggen dat dit voor mij de oplossing lijkt.

Nu ben ik 45 en is anders de volgende stap idd ook een operatie. Maar door mijn leeftijd zijn ze daar veel makkelijker in.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 12:34

Implanon hoor ik zelf niet altijd goede verhalen over en durf ik daardoor niet aan.

Daarnaast genoeg geprobeerd en lukt het gewoonweg niet..

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 12:40

Maar als je kiezen mag en je wil operatie kan dat toch gewoon?

Of geven ze nu aan dat je eerst due lucrin proberen moet voor ze willen opereren.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 12:48

Ze blijven terughoudend met de operatie, wat ik begrijp hoor. Maar 3 ziekenhuizen verder en 15 jaar pijn doet t m ook niet :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 12:54

Je bent 27 en vrouw, dan doen ze standaard (onterecht mi) panisch over een hysterectomie. Ik zou in jouw geval ook zeker een operatie overwegen. Maar dat zeg ik dan als iemand die dat zelf ook overweegt zonder klachten dankzij mirena.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 13:00

Regeltjes opgesteld door mannelijke artsen…. _-:(

Knijp de volgende die je om deze operatie vraagt eens heel hard (met nagels) in zijn arm en vermeld er bij dat deze pijn wel wat langer aan houdt dan die 10 seconden waar je op dat moment de kans voor krijgt…..als het je al lukt zo lang vast te houden.

Dikke virtuele knuffel, het zou voor ons meiden zonder kinderwens eens mogelijk moeten zijn… :knuffel:

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 13:02

Goeie, ik heb hele lange nagels :+

Nee maar, komt wel goed, medisch psycholoog heeft wel akkoord gegeven al

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 14:43

TS, als ik je berichten zo lees. Blijf bij je eigen standpunt, is dat operatie, blijf je daarbij. Wil je nog een keer proberen doe je dat. Maar geeft jezelf wel meer rust als je achter je keuze blijft staan. Ook voor eventuele verwerking.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 15:13

Sterre98 schreef:
Implanon hoor ik zelf niet altijd goede verhalen over en durf ik daardoor niet aan.

Daarnaast genoeg geprobeerd en lukt het gewoonweg niet..

Tja, ook genoeg succes en slechte verhalen over andere voorbehoudsmiddelen. Dat is in mijn ogen een drogreden.

Bespreek het is met die medische psycholoog anders. Snap heel goed dat je denk, ik ben er klaar mee en wil niet meer proberen. Maar ik zou een eenvoudigere optie niet aan de kant schuiven en voor een best stevige ingreep kiezen.

Sterkte, wat het ook wordt, ik hoop dat het de oplossing is.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 15:59

Ik heb ervaring met Lucrin spuiten, maar dan als onderdeel van een IVF-traject. Ik moest (oud protocol) eerst Lucrin spuiten om mijn eigen cyclus plat te leggen. En pas als die bewezen platlag (bloedwaardes werden gecontroleerd) mocht ik hormonen gaan spuiten om een gecontroleerde cyclus te starten.

Ik kreeg inderdaad opvliegers als mijn cyclus gestopt was, ik sliep slecht en de laatste poging werd ik heel down. Zodra ik hormonen mocht spuiten was dat laatste snel weer over, maar dat depressieve gevoel vond ik heel akelig en was ook de reden om te stoppen met ivf. Ik kreeg ook elke poging meer last van de bijwerkingen.

Ik gebruik intussen vrouwenhormonen tegen een waslijst aan overgangsklachten en met dat pilletje (BIJUVA) en nog een oestrogeencrème gaat het weer prima, dus blijkbaar heb ik die hormonen heel hard nodig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 16:50

Bij vrouwen nemen vanaf 35 jaar drie hormonen af: oestrogeen, progesteron en testosteron. Er ontstaat dan een tekort omdat je lichaam dit zelf niet meer aanmaakt.
Dus vanaf 35 jaar kan elke vrouw in de (peri)overgang komen. De klachten die daarbij komen kijken, kunnen en zijn vaak erg impactvol. Vrouwen kunnen zelfs in een burn out komen door deze klachten.
Bio-identieke hormonen (zoals Albertina noemt) wordt nu in Nederland nu eindelijk meer bekend over.
Dit zijn hormonen die dezelfde chemische samenstelling hebben als die het lichaam zelf aanmaakt. In tegenstelling tot synthetische hormonen (vrijwel alle anti conceptie voor vrouwen).
Op het moment dat die hormonen weer in balans worden gebracht (wel een grote puzzel en vraagt goeie begeleiding om je goed in te stellen), knap je dus ook enorm op en worden de gezondheidsrisico’s ook weer verlaagd die bij tekorten ontstaan.

Ik zou met 27 jaar dus niet aan Lucrin beginnen, als dit dezelfde gezondheidsrisico’s met zich mee brengt als gewone ondergang. Maar het lijkt me dat je arts dit ook weet.

Maar goed, ook met bm verwijdering loop je het risico in de overgang te raken.

Voor meer ervaringen over bm verwijdering, ervaringen, steun en tips bij herstel is er een fijne fb groep die ik kan delen als je interesse hebt.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 16:54

Lucrin word ook veel gegeven aan jonge vrouwen met borstkanker dus veroorzaakt zeker ook die risico's. Je komt er gewoon direct van in de overgang met alle klachten vandien.