Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:41

DuoPenotti schreef:
Nee die periodes waren er niet.
Maar dat wil jij helemaal niet lezen.
Dus ik laat het betreft jou met reageren.
Iets met geen zin om energie aan te verspillen...

Er viel niks te lezen wat er is daar niks over gezegd. Ik ken het individuele geval niet en ik weet ook niet in hoeverre jij volledige inzage hebt in zijn financiën, zijn medische dossier, zijn kwaliteit van leven, zijn eventuele problemen, overwegingen, redenen. Jij lijkt alles te weten en geconcludeerd te hebben dat we hier met een oplichter te maken hebben. Oke, die bestaan ook. Maar er bestaan ook een heleboel mensen die weloverwogen keuzes maken en dan onwijs geklierd worden door hun omgeving

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:44

Brainless schreef:
Dorine92 schreef:
Ja maarja leven en laten leven. Feit blijft dat de persoon die ziek is liever helemaal niet ziek was geweest en gewoon zelf zn geld had willen verdienen. En dus dus volle mep en niet een uitkering. Je weet helemaal niet waarom mensen bijbeunen, en je weet ook niet of ze dat structureel doen of alleen wanneer ze zich goed voelen. Je weet ook niet of het wellicht goed voor ze is, of ze het überhaupt wel voor het geld doen of meer in het kader van zelfmanagement, of misschien uit nood. Misschien hebben ze wel iemand waar ze voor moeten zorgen, of hebben ze het geld nodig voor medische kosten. Of misschien gaan ze ervan op vakantie en is dat hun manier om het leven te blijven verdragen.
Je weet het gewoon niet. Dus ja dan denk ik wie ben je dan om een beetje te gaan lopen klikken. Je wordt er zelf verder niet beter van ofzo, dus je doet het dan puur om een ander dwars te liggen.

Soms weet je het gewoon wel dat iemand heel veel bijklust, daar ook geld voor ontvangt.
Dat iemand wat extra's bijverdiend met kleine klusjes of MP verkoop, naast een uitkering hoor je mij niet over.. maar alle voordeel hebben van een uitkering + huurtoeslag + zorg enz.. en daarnaast heel veel uren dik bijklust voor 25-30E per uur (en dan heb ik het over hele huizen schilderen, badkamers verbouwen enz) dat is echt veel te veel van het "goede". Die zijn niet ziek en maken er juist misbruik van.
Die hebben alleen al met zwart werken 3500-4000 netto per maand, dan vind ik het absoluut niet zielig dat di een x betrapt worden.

Nee oke maar heb je er persoonlijk last van? En zou je je ermee gaan bemoeien en instanties erop af sturen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:45

Dorine92 schreef:
BeFunny schreef:
Mensen die een uitkering hebben genieten ook van allerlei toeslagen en betalen minder aan zorgkosten.

Nou, heerlijk hoor, "genieten" van toeslagen. Ik denk dat ze liever zouden genieten van niet ziek zijn, wat dacht je daarvan?

Lijkt me heerlijk niet ziek zijn.
Met geniet bedoelde ik niet genieten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:47

ivy_power89 schreef:
Ik ben chronisch ziek.
Zeer instabiel ernstig astma, meerdere ZH opnames per jaar, 100% afgekeurd, zwaar depressief.

Waar ik bijv best wel moeite mee heb, is de (goedbedoelde!!!) uitspraak, ik heb zo'n bewondering voor je doorzettingsvermogen. Dan denk ik, doorzettingsvermogen??? Ik zal wel MOETEN.
Maar ik snap dat dat anders overkomt op mensen.

Ik heb behoorlijk overgewicht door zwaar prednison gebruik in combinatie van minder kunnen bewegen. Maar mensen lijken dat niet helemaal te snappen. Vooral op de socials wordt ik soms echt afgemaakt wat zorgt dat ik van mezelf weinig post..... ik schaam me gewoon voor mijzelf

En die afkeuring waardoor ik een Wia ontvang, mensen zien dat als een cadeautje, wat lekker zo'n zakcentje. Ik zou willen dat ik dat ook had....

:(:)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:47

Dorine92 schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee die periodes waren er niet.
Maar dat wil jij helemaal niet lezen.
Dus ik laat het betreft jou met reageren.
Iets met geen zin om energie aan te verspillen...

Er viel niks te lezen wat er is daar niks over gezegd. Ik ken het individuele geval niet en ik weet ook niet in hoeverre jij volledige inzage hebt in zijn financiën, zijn medische dossier, zijn kwaliteit van leven, zijn eventuele problemen, overwegingen, redenen. Jij lijkt alles te weten en geconcludeerd te hebben dat we hier met een oplichter te maken hebben. Oke, die bestaan ook. Maar er bestaan ook een heleboel mensen die weloverwogen keuzes maken en dan onwijs geklierd worden door hun omgeving

Kom op Dorine92

Ook tussen de mensen die afgekeurd zijn zitten profiteurs tussen, die het krijgen van een uitkering voor mensen die het ECHT nodig hebben ontzettend moeilijk maken. Ik had oom zo een buurman. Afgekeurd voor zijn rug maar wel elke dag klussen als stratenmaker. Als hij weer hergekeurd moest worden ging die met krukken erheen. Ook hij is door de mand gevallen. Dit soort mensen zorgen ervoor dat andere met een scheef oog naar chronische zieken kijken. En ja dat mag aangepakt worden goedschiks of kwaadschiks.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:49

Dorine92 schreef:
Nee oke maar heb je er persoonlijk last van? En zou je je ermee gaan bemoeien en instanties erop af sturen?

Bij dat soort mensen heb ik absoluut geen problemen mee.
Dan heb ik het over mensen die naast hun uitkering 40+ uren per week volledig werken en dat voor langere tijd (dus niet een enkele week per jaar).
Alle belastingbetalende mensen betalen mee aan onze zorgstaat en dus ook aan mensen die geen uitkering nodig hebben.. dus indirect heb ik daar last van ja.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:52

ivy_power89 schreef:
Ik ben chronisch ziek.
Zeer instabiel ernstig astma, meerdere ZH opnames per jaar, 100% afgekeurd, zwaar depressief.

Waar ik bijv best wel moeite mee heb, is de (goedbedoelde!!!) uitspraak, ik heb zo'n bewondering voor je doorzettingsvermogen. Dan denk ik, doorzettingsvermogen??? Ik zal wel MOETEN.

Ik heb behoorlijk overgewicht door zwaar prednison gebruik in combinatie van minder kunnen bewegen. Maar mensen lijken dat niet helemaal te snappen. Vooral op de socials wordt ik soms echt afgemaakt wat zorgt dat ik van mezelf weinig post..... ik schaam me gewoon voor mijzelf

En die afkeuring waardoor ik een Wia ontvang, mensen zien dat als een cadeautje, wat lekker zo'n zakcentje. Ik zou willen dat ik dat ook had....

Ja je moet, maar dan nog kunnen mensen wel bewondering ervoor hebben hoe je dat toch maar fixt. Ik zou dat gewoon als compliment opvatten en in je zak steken. Blijkbaar doe je het met klasse.
Enne.. jij bent niet degene die zichzelf zou moeten schamen besef je je dat wel? De mensen die jou afmaken op social media, dát zijn degenen die zich heel heel heel hard moeten gaan schamen. Onthou dat goed.
Als je geen invloed hebt op je gewicht door de prednison, dan kun je daar niks aan doen. Enige waar je wat aan kunt doen is de manier waarop je ermee dealt. De beste optie die je hebt is het accepteren en jezelf en je leven zo goed managen als je kunt. Hier hoort bij dat je bepaalde mensen ofwel links laat liggen, ofwel aanspreekt op hun gedrag op een manier die jou geen energie kost. Welke van de twee je kiest is natuurlijk afhankelijk van waar jij je het beste bij voelt.
Als jij het leuk vindt om iets te delen op social media, zou ik dat gewoon blijven doen, en iedereen die stom reageert er lekker afknikkeren tot je alleen maar mensen overhoudt die het wél leuk vinden. Daar heb je veel meer aan.
De mensen die jaloers zijn op het geld wat je krijgt en daarbij even vergeten welke negatieve dingen je allemaal moet meemaken om hier überhaupt voor in aanmerking te komen, tja .. zullen we daar maar niet eens over beginnen? Wat een domheid
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 21-06-24 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:53

Boheme schreef:
Kom op Dorine92

Ook tussen de mensen die afgekeurd zijn zitten profiteurs tussen, die het krijgen van een uitkering voor mensen die het ECHT nodig hebben ontzettend moeilijk maken. Ik had oom zo een buurman. Afgekeurd voor zijn rug maar wel elke dag klussen als stratenmaker. Als hij weer hergekeurd moest worden ging die met krukken erheen. Ook hij is door de mand gevallen. Dit soort mensen zorgen ervoor dat andere met een scheef oog naar chronische zieken kijken. En ja dat mag aangepakt worden goedschiks of kwaadschiks.

Dat dus.
Het wringt bij de profiteurs.
Niet bij de mensen die het echt nodig hebben. Het sneue is dat die het afgelopen periode met alles wat duurder is geworden ook nog eens het hardst zijn getroffen.
Maar de profiteurs die ook nog eens ontzettend handig zijn en precies weten hoe ze dingen voor elkaar kunnen krijgen. Die mensen daar heb ik wel een oordeel over.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:04

Brainless schreef:
Dorine92 schreef:

Bij dat soort mensen heb ik absoluut geen problemen mee.
Dan heb ik het over mensen die naast hun uitkering 40+ uren per week volledig werken en dat voor langere tijd (dus niet een enkele week per jaar).
Alle belastingbetalende mensen betalen mee aan onze zorgstaat en dus ook aan mensen die geen uitkering nodig hebben.. dus indirect heb ik daar last van ja.

Maar degenen die hier fanatiek in zijn (als in: actief mensen aangeven) zijn vaak ook degenen die juist helemaal niet alle ins en outs weten en alles achter diegene zijn rug om doen. En dan is de kans dus best groot dat je iemand met best wel goede bedoelingen enorm in de oliebol helpt.
Ja, oplichters zitten ertussen, maar het is ook niet altijd heel zwart wit. Uiteindelijk woont diegene met een uitkering misschien in een te duur huis voor zijn nieuwe situatie, maarja toen ie nog niet ziek was kon hij dat huis prima betalen. Is het dan echt zo erg dat zo iemand toch zoveel mogelijk bijklust wanneer de ziekte dat toelaat?
Het is niet dat je even een ander huis vindt in deze tijd, en nogmaals diegene heeft er niet om gevraagd ziek te worden. Ik vind het heel link om mensen te gaan aangeven. Ik vind het risico te groot dat je het leven om zeep helpt van iemand die het goed bedoelt.
Ik vind: als je zo stoer bent om iemand te gaan dwarsbomen of aangeven, moet je eerst zo stoer zijn om het gesprek aan te gaan met zo iemand. Eens kijken of je misschien wat meer inzicht kan krijgen in de situatie, en diegene ook uitleggen waar jij moeite mee denkt te hebben, en kijken wat diegene daarop antwoordt. Want het risico dat je zieke mensen niet goed beoordeelt is gewoon heel groot. Kijk maar naar de topicstarter. Het topic wordt geopend en er komen eigenlijk gelijk al behoorlijk harde reacties, waarvan ik eigenlijk alleen maar kan concluderen dat die mensen zich daadwerkelijk beter zouden voelen als topicstarter wat minder leuke dingen zou gaan doen. Hoe zielig ben je dan eigenlijk?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:08

Dorine92 schreef:
Cayenne schreef:
Hier mogen ze me ook volledig natrekken. Geen enkel probleem mee.
Sterker nog, ik kreeg laatst geld terug van het UWV omdat ik iets te streng voor mezelf had ingevuld :+

Ja en nu? Wil je een sticker?
Ik had natuurlijk het niet over het natrekken van heiliger-dan-de-paus-deugmensen. Ik had het over hoe kinderachtig het is als mensen het andere mensen doelbewust moeilijk maken door instanties op ze af te sturen, of gewoon gaan lopen dwarsbomen.
En dat gebeurt nogal eens bij mensen die chronisch ziek zijn. Die voelen zich veel meer bezwaard dan een ander als ze eens een betaald klusje doen of een iets delen over een leuk uitje / een leuke vakantie op facebook/insta en blijkbaar ook bokt.
En ik vind dat jammer. Daarom raad ik ze aan om mensen die dwarsbomen of een mening hebben, lekker links te laten liggen en er geen energie aan te verspillen

Wauw, gaat het verder goed met je?
Wat een reactie zeg. Ik vind het vervelend voor je dat je de noodzaak voelt om op deze manier te moeten reageren :(:)
Waarom zo op de man spelen en giftig reageren?

En ook ik heb een hekel aan profiteurs en die zijn er echt wel onder afgekeurde mensen.
Maar ik ga er maar even vanuit dat de meeste mensen niet voor hun lol een uitkering hebben.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-06-24 19:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:08

@Dorine92
Zodra iemand gewoon 40 uur werkt naast een volledige uitkering omdat hij niet (meer) ziek is en gewoonweg (flink!) de belasting ontduikt is wel een probleem; diegene heeft geen uitkering (meer) nodig omdat hij gewoon fulltime kan werken en daardoor ook voldoende inkomen kan genereren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:09

Dorine92 schreef:
Ik vind het heel link om mensen te gaan aangeven. Ik vind het risico te groot dat je het leven om zeep helpt van iemand die het goed bedoelt.

Jij denk kennelijk dat aangeven gelijk staat met "die worden direct zonder onderzoek of enige vorm van proces veroordeeld"? Gelukkig is dat niet echt de realiteit (de toeslagenaffaire is níet maatgevend)

Er is heel veel 'ondermijning'. Hét buzz-woord in de politiek. Ook zorgfraude valt daar onder.
Het aanpakken van ondermijning draait op (anonieme) tips van inwoners. Dat kan gewoon niet anders. Er is teveel ondermijning en er zijn te weinig mensen om álles en iedereen te onderzoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:10

Cayenne schreef:
Wat een reactie zeg. Ik vind het vervelend voor je dat je de noodzaak voelt om op deze manier te moeten reageren :(:)

En ook ik heb een hekel aan profiteurs.

Goed gezegd. :j _/-\o_

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:11

En volgens mij zou niemand hier mensen aangeven. Dus waarom dat zo stellig volgehouden wordt op nog eens zeer opdringerige manier is mij ook een raadsel.

Popstra

Mijn vader was op zijn 42e afgekeurd na 2 hersen tias. Dit was in de jaren 80
Mijn moeder werkte fulltime en hij kreeg een uitkering. Echter was dat geen vetpot en we moesten toch eten en de hypotheek betalen. Hij ging toen een paar dagen per week bij beunen als schilder. Hij werd veraden door een dorps genoot.
Hoe ziek ben je dan dat je iemand gaat verraden???
Ik was kind en kan mij enkel veel verdriet en spanningen herinneren. En ja, dat we ern grote stap terug moesten doen.

Dorine92

BeFunny schreef:
Boheme schreef:
Kom op Dorine92

Dat dus.
Het wringt bij de profiteurs.
Niet bij de mensen die het echt nodig hebben. Het sneue is dat die het afgelopen periode met alles wat duurder is geworden ook nog eens het hardst zijn getroffen.
Maar de profiteurs die ook nog eens ontzettend handig zijn en precies weten hoe ze dingen voor elkaar kunnen krijgen. Die mensen daar heb ik wel een oordeel over.

Maar wanneer ben je precies een profiteur? Dat is niet heel makkelijk te beoordelen vind ik.
Om maar een voorbeeld te noemen... soms hadden mensen voordat ze ziek werden een bepaalde levensstandaard. Door de ziekte hebben ze nu uitkering, zijn ze er dus financieel op achteruit gegaan. En als ze dan ondanks hun ziekte keihard werken om alsnog hun levensstandaard vol te houden (van het geld waar ze voor gewerkt hebben dmv bijbeunen plus de uitkering), is het dan een profiteur? Volgens mij is diegene namelijk vooral een pechvogel die er het beste van maakt. Over de randen van de wet, ja. Maar het is wel heel makkelijk oordelen als je zelf niet in die situatie zit. Misschien heeft het huis waar diegene in woont wel emotionele waarde, misschien kan diegene gewoon moeilijk afstand doen van zijn oude leven. Wie ben jij om dat zo fanatiek te willen verpesten?
Bovenstaand voorbeeld is er namelijk eentje die acuut als profiteur bestempeld zou kunnen worden. Ik vind dat het niet zo simpel ligt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 19:14

ivy_power89 schreef:
Ik ben chronisch ziek.

Haha dat herken ik wel. Dan denk ik 'ja vet goed he'. Maar ondertussen denk ik als ik niet door vecht dan wordt dat mijn dood. Ik wil helemaal niet hoeven vechten.

Ik heb wat doorgelezen maar te moe om het meeste echt binnen te laten komen.

Waar ik wel nog op wilde reageren. Ik had eerder altijd een vooroordeel over mensen die niet werkte maar wel een (of meerdere) eigen paard hadden. Dan dacht ik maar dat is toch een luxe 'product', dat kun je toch niet hebben als je in de wia zit?
Maar toen heb ik dat ervaren met een vriendin van mij en zag ik dat haar paard echt de reden was voor haar om te leven, om elke dag de deur uit te stappen en iets te ondernemen. En zij reed dan niet eens zelf, maar het ging echt erom dat ze wat om handen had. En soms redde ze het echt niet, dan kon dat wel een dagje maar het gaf haar juist zoveel regelmaat en een doel in het leven.

Dorine, het is een topic met een gevoelige noot, zou je alsjeblieft niet zo hard op de man willen reageren? Dat is nergens voor nodig.
Laatst bijgewerkt door Earth op 21-06-24 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:18

Beste Dorine.
Het gaat hier om vooroordelen.
Die mogen er zijn.
Je kunt nooit alle ins en outs weten. Maar als je dingen hoort/leest/ziet dan kun je daar wel een oordeel over hebben.

Randen van de wet. De rand zoek je op als je enkel bijverdient wat je echt nodig hebt.
Maar als je daar een vakantie van 5000 euro van kunt financieren. Dan zit je ver over die rand voor mij dan.

Als je bij de voedselbank loopt en geen nieuwe schoenen kunt kopen voor je kind en een mogelijkheid hebt om ergens iets bij te verdienen. Al zou het maar postzegels plakken zijn dan zeg ik ga ervoor.

Maar als jij lekker overal bij klust en een volledig maandinkomen of meer of iets minder bij elkaar vergaard terwijl je niet kunt werken dan vind ik dat heel knap. Maar als je dan ook nog de uitkering, toeslagen etc in ontvangst neemt. Vind ik dat profiteren en dat is heel sneu voor mensen die keihard moeten werken voor soms net iets meer dan een minimum en geen tijd hebben om extra bij te verdienen. En ook maar moeilijk rond kunnen komen.

En daar wringt het voor mij dus hè.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:22

Cayenne schreef:
Dorine92 schreef:
Ja en nu? Wil je een sticker?
Ik had natuurlijk het niet over het natrekken van heiliger-dan-de-paus-deugmensen. Ik had het over hoe kinderachtig het is als mensen het andere mensen doelbewust moeilijk maken door instanties op ze af te sturen, of gewoon gaan lopen dwarsbomen.
En dat gebeurt nogal eens bij mensen die chronisch ziek zijn. Die voelen zich veel meer bezwaard dan een ander als ze eens een betaald klusje doen of een iets delen over een leuk uitje / een leuke vakantie op facebook/insta en blijkbaar ook bokt.
En ik vind dat jammer. Daarom raad ik ze aan om mensen die dwarsbomen of een mening hebben, lekker links te laten liggen en er geen energie aan te verspillen

Waarom zo op de man spelen en giftig reageren?

En ook ik heb een hekel aan profiteurs en die zijn er echt wel onder afgekeurde mensen.
Maar ik ga er maar even vanuit dat de meeste mensen niet voor hun lol een uitkering hebben.

Het gaat prima thanks. Is niet op jou persoonlijk gericht. Dat van die sticker natuurlijk wel, omdat je jezelf liever te veel laat betalen dan te weinig.
Dat van die deugmensen en heiliger dan de paus dat zijn vaak de mensen die het prima vinden om nagetrokken te worden omdat ze alles perfect voor elkaar hebben (net als jij dat prima vindt omdat je ook alles netjes voor elkaar denkt te hebben, en misschien ook daadwerkelijk hebt), maar dit zijn ook de mensen die graag aangifte doen en zich totaal niet realiseren wat ze aanrichten, maar enkel trots zijn op hoe goed ze zelf de regeltjes volgen, zelfs als ze daarmee anderen moeten dwarsbomen waarvan ze eigenlijk helemaal niet voldoende weten om conclusies te kunnen trekken over de oprechtheid van de betreffende personen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:23

Dorine92 schreef:
Dat van die deugmensen en heiliger dan de paus dat zijn vaak de mensen die het prima vinden om nagetrokken te worden omdat ze alles perfect voor elkaar hebben (net als jij dat prima vindt omdat je ook alles netjes voor elkaar denkt te hebben, en misschien ook daadwerkelijk hebt), maar dit zijn ook de mensen die graag aangifte doen en zich totaal niet realiseren wat ze aanrichten, maar enkel trots zijn op hoe goed ze zelf de regeltjes volgen, zelfs als ze daarmee anderen moeten dwarsbomen waarvan ze eigenlijk helemaal niet voldoende weten om conclusies te kunnen trekken over de oprechtheid van de betreffende personen

En voila. Eén vooroordeel één.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:24

Brainless schreef:
@Dorine92
Zodra iemand gewoon 40 uur werkt naast een volledige uitkering omdat hij niet (meer) ziek is en gewoonweg (flink!) de belasting ontduikt is wel een probleem; diegene heeft geen uitkering (meer) nodig omdat hij gewoon fulltime kan werken en daardoor ook voldoende inkomen kan genereren.

Dat klopt. Maar waarom zit zo iemand dan in de ziektewet?
En dan nog, zou je dan niet met diegene zelf gaan praten ipv er meteen instanties op af sturen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:25

Wauw, wat een vooroordelen Dorine...
Ten eerste betaal ik niet liever te veel dan te weinig. Het ging vanuit mijn kant om een rekenfout wat door het UWV werd recht getrokken. Niets meer en niets minder.
En om nou mensen die het graag goed doen binnen de regels op één grote hoop te gooien en zeggen dat ze graag aangifte doen tegen anderen vind ik echt een bizar statement.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:28

Ibbel schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vind het heel link om mensen te gaan aangeven. Ik vind het risico te groot dat je het leven om zeep helpt van iemand die het goed bedoelt.

Jij denk kennelijk dat aangeven gelijk staat met "die worden direct zonder onderzoek of enige vorm van proces veroordeeld"? Gelukkig is dat niet echt de realiteit (de toeslagenaffaire is níet maatgevend)

Nee, niet zonder onderzoek, maar als je ziet hoe de gemiddelde mens onderzoek doet, kan er nogal was mis gaan. Dus ja, de toeslagenaffaire is zéker wel maatgevend. Mensen krijgen nou eenmaal gauw een waas voor hun ogen als er geoordeeld moet worden, en dan zien ze alleen wat ze willen zien. Kijk maar hier op bokt. Dat zijn ook allemaal mensen. Het niveau bij de politie en instanties is niet altijd per se veel hoger dan hier op bokt helaas. Zelf gezien ook

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:28

Ibbel schreef:
Dorine92 schreef:

Er is heel veel 'ondermijning'. Hét buzz-woord in de politiek. Ook zorgfraude valt daar onder.
Het aanpakken van ondermijning draait op (anonieme) tips van inwoners. Dat kan gewoon niet anders. Er is teveel ondermijning en er zijn te weinig mensen om álles en iedereen te onderzoeken.

Ik had het er met mijn keuringsarts over dat ik weleens verhalen had gehoord via via over uitkeringen ontvangen maar intussen fulltime werken en dan bij keuringen flink overdrijven over evt klachten.
Duidelijk aangegeven dat ik niet wist of het stoere praatjes waren of werkelijkheid en dat ik ook niet wist wie het precies waren.
Zij gaf aan dat wanneer ik wel namen wist of te weten kwam, ze me met klem verzocht om diegenen te melden bij hen omdat dergelijke fraude best vaak voorkomt.

Overigens heeft ze me in hetzelfde gesprek vertelt dat het me vrij staat om vrijwilligerswerk of af en toe licht, betaald werk te doen, denk aan oppassen of koffie schenken in een bejaardentehuis ofzoiets.
Zolang het binnen mijn kunnen is en ik mijn grenzen goed in de gaten houd.
Het oppaswerk wat ik nu doe (hond) levert me in drukke periodes mss €150,- per maand op, vaker maximaal de helft en is ook niet meer dan een zakcentje om eens wat extra boodschappen te kunnen doen ofzo.
En ook al draai ik theoretisch soms meer dan fulltime, het kost me in de praktijk normaal maximaal 30 minuten per dag dat hij er is extra werk (apart zetten om te voeren, keertje borstelen, tuigje erom hangen, aanlijnen, knuffelen) omdat hij volledig meedraait in het ritme met mijn eigen honden. :)
Scheelt ook dat hij super makkelijk is, hij kan alleen niet of moeilijk alleen thuis zijn maar er is achtervang voor de afspraken waar hij niet mee naartoe kan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:29

Popstra schreef:
Mijn vader was op zijn 42e afgekeurd na 2 hersen tias. Dit was in de jaren 80
Mijn moeder werkte fulltime en hij kreeg een uitkering. Echter was dat geen vetpot en we moesten toch eten en de hypotheek betalen. Hij ging toen een paar dagen per week bij beunen als schilder. Hij werd veraden door een dorps genoot.
Hoe ziek ben je dan dat je iemand gaat verraden???
Ik was kind en kan mij enkel veel verdriet en spanningen herinneren. En ja, dat we ern grote stap terug moesten doen.

Nou dit is dus een voorbeeld van een man met goede bedoelingen die tegen werd gehouden door ziekte, zijn weg heeft gevonden en daarna gedwarsboomd is. Met alle gevolgen van dien. Ik denk dan oprecht, láát de beste man toch lekker.