Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 06:42

Goed gedaan!

Cadans is voor iedereen verschillend. Slimmer presteren podcast, daar is 'tie weer, heeft er een leuke podcast over gemaakt.
Als ik het me goed herinner was de samenvatting iets van: als je een beginnende hardloper bent en je zou de cadans 10% kunnen verhogen, heb je iets minder kans op blessures.
De gevorderde hardloper hoeft zijn cadans niet te veranderen, omdat het lijf zich aan heeft gepast aan je beweging.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 07:25

Supervixen schreef:
Goed gedaan!

Cadans is voor iedereen verschillend. Slimmer presteren podcast, daar is 'tie weer, heeft er een leuke podcast over gemaakt.
Als ik het me goed herinner was de samenvatting iets van: als je een beginnende hardloper bent en je zou de cadans 10% kunnen verhogen, heb je iets minder kans op blessures.
De gevorderde hardloper hoeft zijn cadans niet te veranderen, omdat het lijf zich aan heeft gepast aan je beweging.

Ik schaar mezelf inmiddels wel onder de gevorderde lopers als 10km lukt. Maar ik lees ook dat 150 wel heel erg weinig is. En daar zit ik vaak op, soms 155.
Als ik die cadansoefeningen doe van Jeff Galloway, dan haal ik 160-161, en dan ben ik na 30 seconden blij dat ik weer kan wandelen. Garmin geeft aan dat het eigenlijk zelfs 175 zou moeten zijn.
Maar misschien dat cadans ook vanzelf wel verandert.
Als ik in de schaduw van mezelf kijk, dan beweeg ik mijn schouders en armen dus te veel, opzij zeg maar, niet naar voren. Ik zag het laatst ook al op een foto die tijdens een run genomen is dat dat beter kan. Maar ook daar is het zo dat ik gewoon zo loop. Ik weet dat het lopen is aangewend door de pijn, want soms kan ik dat ook echt niet anders. Maar eigenlijk zou je dus minder moeten 'waggelen'. Dat waggelen in de heupen heb ik er wel uit, behalve als ik op gang moet komen soms nog. Je moet het zeg maar zien als met fietsen, sommige mensen gaan continu met het bovenlijf op en neer. Dat is dan wel heel extreem misschien en zo erg loop ik ook niet, maar het kan gewoon beter. Maar het probleem is dat ik dus niet voel hoe ik loop. Ik heb dan echt de schaduw voor me uit nodig om het te zien. Het stukje van gevoel vs beeld is hier nog niet ontwikkeld zoals het zou moeten zijn. De zijwaartse bewegingen moeten er uit voor het mooie zeg maar.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:10

Ik heb heel even een meelees stop, veel klus deadlines.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:15

Hmmm, hier is volgende week een loop over 5 of 10km en dat is vlakbij mijn huis eigenlijk. Maar ik lees dat alleen kinderen een medaille krijgen. Ik vind inschrijfgeld betalen zonder herinnering toch wel wat te veel eigenlijk. Het is geen grote loop, maar ik verwacht toch wel iets eigenlijk. En ook al is het 'maar 7 euro', ik kan gratis dezelfde ronde lopen op die avond als ik gewoon zelf ga trainen.

Kiezen jullie voor runs met herinnering of zonder? Ik laat alle runs zonder herinnering op dit moment schieten, vind het dan zonde van het geld.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:26

germie schreef:
Hmmm, hier is volgende week een loop over 5 of 10km en dat is vlakbij mijn huis eigenlijk. Maar ik lees dat alleen kinderen een medaille krijgen. Ik vind inschrijfgeld betalen zonder herinnering toch wel wat te veel eigenlijk. Het is geen grote loop, maar ik verwacht toch wel iets eigenlijk. En ook al is het 'maar 7 euro', ik kan gratis dezelfde ronde lopen op die avond als ik gewoon zelf ga trainen.

Kiezen jullie voor runs met herinnering of zonder? Ik laat alle runs zonder herinnering op dit moment schieten, vind het dan zonde van het geld.

Ik wil eigenlijk altijd wel een medaille. Hier op het dorp is er eind augustus 1, die is altijd zonder medaille, wel een shirt van de winkel die sponsort. Die loop ik wel, maar vooral omdat het een gezinstraditie is geworden om die met mijn broers samen te lopen (doen we al 10 jaar, muv de corona jaren en 1 jaar dat ik zwanger was, en in het begin kreeg je wel een medaille). Verder doe ik geen loopjes zonder medaille ;) . Vind dat dat er gewoon bij hoort. Soms kan je de medaille nog los kopen/bijbestellen, dan doe ik dat ook zeker!

Ik zag laatst de rijnlandroute, rennen door een tunnel. Leek me wel lachen, maar allen de kidsrun een medaille. Dan haak ik dus af ;)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:28

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:33

Goed gedaan Sunshine en iirrssjjee! Wat een verschil in weer hè?

Cadans kijk ik ook niet naar, ik ben wel vergroeid met mijn Garmin (al zegt hij de afgelopen dagen niet dat ik de beste ben, integendeel :=) maar loop ook vooral op gevoel.

En dank voor de bemoedigende woorden :j Ik heb het overigens geen domme beslissing genoemd, maar ik vind het stom om een dier te verkopen, dat zit niet in mijn aard. Maar samen doorgaan is voor beide niet goed, dus een onvermijdelijke keuze. Hij heeft het nu minstens zo goed en als daar wel een klik is dan heeft hij het zelfs beter. Dus eind goed, al goed :D

Ik ben vandaag weer erg laat vanwege een etentje, dus ik kom pas morgen weer in actie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:38

Laura: CPC is volgend jaar maart toch weer? Dan heb je mooi alle tijd om in conditie te komen. Gaat helemaal goedkomen :D

En wat is het nog nat in sommige gebieden :oo Ik woon in de drentse hoofdstad en zo nat is het hier al niet meer. Mijn ouders zijn momenteel in de omgeving van Elsloo (friesland) en die gaven aan dat het daar nog wel heel nat is in de bossen.

Ik zag ergens de sallantse heuvelrug genoemd worden... Misschien zijn deze routes nog leuk: https://sallandtrail.nl/route/sallandtrail-10-km/

Mooie plaatjes BeFunny! Lekker gelopen ook

Supervixen: Die afstanden van jou _O_ Respect

Ninus klinkt als een fijn rondje. Geen last van zand in de schoenen met combi natte voeten daarna?

iisunshine: lopen met warmte is ook ontzettend wennen, zeker als het ook echt in een keer warm is en je voor die tijd amper hebt kunnen wennen. Maar op de foto doe je je boktnaam eer aan :D

Germie: met lopen heb je ook je armen in beweging. Het kan wel zijn dat je het gevoel hebt dat je zwaait omdat je vanuit je core nog niet genoeg kracht hebt. Train je je rug/buik/billen etc ook? Als je de spieren vanaf je schouders tot en met je billen gaat trainen (garmin heeft daar een paar fijne workouts voor) dan ga je op termijn wel verschil merken. Heel veel draaien in het lijf kost ook energie. En die energie wil je liever naar de benen pompen :)

Suliko: Klinkt als een intensieve training. Hopelijk geen last van de knie vandaag?

Iirssjjee: lopen na dry needling, dapper! En waar hebben jullie die regen vandaan getoverd? :D

Ninus veel plezier bij het etentje!

Over Breda: Als ik het stuk zo lees komt het op mij over dat de organisatie is vergeten een vergunning in te dienen en hen nu afschuift op de gemeente. (gemeentemeisje hier).

Over cadans: Hoe sneller ik loop hoe hoger. wat mij wel enorm heeft geholpen voor mijn langzamere loopjes is dat ik kleinere stappen zet. Dan 'bounce' je wel meer omhoog ipv dat je die kracht gebruikt om naar voren te komen. Kleinere stapjes helpen mij wel tegen knieproblemen. Te grote stappen zorgen bij mij ervoor dat ik overstrek.

Ik heb gisteren met 26 graden mijn interval gelopen met 20 sec sprints. En toch 5,5km eruit gekregen in 28 minuten. Met die hitte én interval ben ik daarmee dik tevreden. De spints moesten tussen de 3.50 en 3.58 volgens garmin... Het werd 3.43 :oo Laatste stukje uitgewandeld en toen wel ontzettend blij dat ik 250ml water mee had. Die was dus nog sneller leeg dan die sprints :)) Vanavond survivalruntraining, vrijdag een lichte training.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 09:16

Medailles geef ik niet meer zo erg om, ik heb er inmiddels al meer dan 200 :+.
Als ik een ultratrail of trailmarathon loop vind ik het wel leuk als er een medaille of herinnering bij zit. Maar is geen vereiste.
Ik heb een deel van de medailles op zolder in een doos liggen. De mooiste en met de leukste herinneringen hangen in onze slaapkamer. Zal ze eens op de foto zetten.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:20

Ik ben een vrij langzame loper dus hier ook een wat lagere cadans, wordt wel hoger met oefeningen. Met intervals probeer ik bewust te focussen op het verhogen van de cadans ipv langere passen te maken.

Rondje van vanochtend, sinds tijden weer eens op asfalt.
Afbeelding

Merk trouwens met bergwandelen ook dat ik nu makkelijker bergop ga met een hogere pas frequentie.

Was vanochtend trouwens vooral slalommen om de naaktslakken en honden :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:31

Winged schreef:
Germie: met lopen heb je ook je armen in beweging. Het kan wel zijn dat je het gevoel hebt dat je zwaait omdat je vanuit je core nog niet genoeg kracht hebt. Train je je rug/buik/billen etc ook? Als je de spieren vanaf je schouders tot en met je billen gaat trainen (garmin heeft daar een paar fijne workouts voor) dan ga je op termijn wel verschil merken. Heel veel draaien in het lijf kost ook energie. En die energie wil je liever naar de benen pompen :)

Nee, ik train niet specifiek andere spieren, maar dat is bij mij ook absoluut niet nodig. Ik zwem af en toe nog, ik rij paard (dan train je ze juist), en ik duik. En als die spieren niet sterk waren, dan kon ik ook geen 50kg op mijn rug dragen. :P
Laatst bijgewerkt door germie op 16-05-24 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:46

Zo, jullie blijven hier hard kletsen, ga weer een bijleesrondje doen (maar nu kleiner dan de vorige keer).

Allereerst bedankt voor de tips qua schoenen, ik lees dat de meningen verdeeld zijn over wel of geen trailschoenen. Ik las nu ook dat er iets tussen in zit, dus ga me daar eens over laten informeren, denk dat we dit weekend of volgende week even op pad gaan, nog tips voor winkels rondom Breda/Tilburg?
Mijn rondje bestaat nu uit klein stukje fietspad en verder zand en wat gravel. Uiteindelijk denk ik dat het steeds meer bos zal gaan worden als de afstand langer wordt.

Supervixen, jij bent echt heel fanatiek, knap hoor! En gewoon meerdere rondjes op 1 dag, petje af. Succes met alle sollicitatiegesprekken.

Ieris vervelend dat je nog last hebt na de marathon, hopelijk trekt dat snel weer weg.

CalipsoLover, wat vervelend, fry-needling in de lies lijkt mij ook echt geen fijn gevoel geven. Wel fijn nu onder controle staat bij de fysio en je samen met hem een plan kan opstellen.

Namiro, dat is wel erg nat!

Suliko bedankt voor de uitgebreide reactie en goede tips!

Sherivey, beterschap!

Goof ook beterschap voor jou!

iiSunshine, wat goed dat je het dan toch hebt uitgelopen en onderweg zoveel support had!

iirrssjjee: gefeliciteerd, toch weer een mooie medaille erbij ondanks de blessure.

Lees veel mensen rustige loopjes hebben hebben gemaakt van rond de 10 km met de warmte afgelopen dagen. Vind ik nog erg knap!
En ik lees over cadans, daar heb ik helemaal geen zicht op bij mezelf, mijn horloge meet dat ook niet volgens mij?

Ik ging gisteren na een lange werkdag en heel veel file nog even een rondje lopen, gelukkig was het gestopt met gieten en miezerde het alleen maar.
Vanaf het eerste begin had ik eigenlijk veel minder last van mn benen dan de vorige keren dus dat was fijn. Binnen 300 meter kwam ik 2 auto's tegen die zich vast hadden gereden in de modder dus even mee helpen duwen en daarna verder gelopen. Vanaf toen helemaal nergens meer last van!
Mijn man deed het rondje andersom, en vanaf waar we elkaar tegen zouden komen, zou hij dan weer met mij meelopen dus dat was fijn qua tempo. Halverwege weer gesplitst omdat mijn man nog meer mensen is gaan helpen die vaststonden in de modder (iets met wegafsluiting en mensen die klakkeloos navigatie volgen en zich dus gewoon zandpad in laten sturen) :+
Uiteindelijk heb ik het gewoon volgehouden om 4 km aan een stuk hard te lopen, met een gemiddelde van 6.13 min/km dus was daar erg blij mee. *\o/* Daarna nog een flink stuk gewandeld om te gaan kijken of er nog meer mensen vast stonden en mensen te waarschuwen dat ze beter even konden omrijden, nu nergens last van ook gelukkig

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:50

Sv volgens mij heb jij een aantal hele mooie ook.
Voor mij was vooral de eerste officiële belangrijk. Moest daar extra betalen voor een medaille en toen ik over de finish kwam na een voor mij echt zware loop waren de medailles op omdat ze ze aan iedereen hadden gegeven. Daar heb ik toen wel wat van gezegd en die medaille toegestuurd gekregen.
Als er ergens echt een mooie medaille bij komt wil ik die ook wel graag. En sowieso als je voor een medaille kan kiezen dan doe ik dat. Ik heb nog nooit een t-shirt ofzo gekozen.

Maar als er geen medaille gegeven wordt en dat vooraf bekend is zou ik niet daardoor de loop laten schieten. Het is nooit zonde van het geld want het is voor de organisatie en soms gaat een deel of alles naar een goed doel. De medaille an sich stelt voor mij niet zoveel voor. Als ik een eerste officiële marathon afstand zou lopen (komt er niet meer van) maar dan vind ik dat wel echt zo'n prestatie dat ik wel een medaille wil en belangrijk vind. Maar verder is het gewoon idd voor de herinnering en leuk als het erbij zit zo niet ook goed.

Gaucho weer lekker gelopen

Mijn cadans van mijn loopje gister

Afbeelding

@Haike ook goed gedaan :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:12

Toen ik een aantal medailles van aardappels en hout kwamen was ik er wel even klaar mee _O- ik wil metaal of niet _O-

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:20

Ik heb ook een houten medaille en die vind ik eigenlijk ook wel mooi haha.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:22

Ik vind eigenlijk alles wel leuk om te krijgen als ik iets heb gelopen. Maar eigenlijk is enkel een foto ook al afdoende :)

Ik vind de trend van houten medailles eigenlijk wel mooi en passend, evenals de steeds minder wegwerpbekertjes. Nu alleen nog iedereen die gelletjes die ze hebben gebruikt meenemen, dat wordt overigens ook steeds beter de laatste tijd :)

Ik geniet intussen lekker mee van al jullie loopjes :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 10:32

Bij eigenlijk alle trails die ik loop zijn al lang geen bekers meer. Heel erg goed. Ik heb ook een paar mooie van hout.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:35

Ik ga komende zomer mijn eerste event lopen, maar ik ben helemaal niet geïnteresseers in een medaille of aandenken :o
Nooit geweest ook, ik ben niet zo van de spullen bewaren.

Kan ik heelbtowvallig nog iemand blijmaken met Aftershokz openmove oordopjes of een Garmin Vivoactive 4s?? O:)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:37

Ik heb liever een metalen, maar een houten is ook goed. Ik zag dat er bij de marathon Eindhoven van die plastic flippo's uitgedeeld werden... Dat mag de naam medaille niet hebben vind ik :+ . Is nou ook niet zo duurzaam lijkt me, al dat plastic... En vind dat echt wel een domper als je een marathon hebt gerend dat je dan zo'n plastic flippo om je nek krijgt. Na een marathon moet je het wel om je nek voelen hangen vind ik ;)

Die gelletjes vind ik ook altijd vreselijk! Kleine moeite om ze even vast te houden toch? Snap dat je ze niet weer in je broekzak wil ivm dat het plakt, maar houd het dan even vast tot je een prullenbak e.d. tegenkomt. Ik neem meestal 500m voor een drankpost een gelletje, zodat ik die meteen daar kan weggooien.

Over wegwerpbekertjes ben ik niet helemaal over uit.... Ik wil best een camelbak oid meenemen, maar dat vind ik niet lekker lopen. En dan vind ik 1liter ook wel voldoende om mee te nemen, meer word me gewoon te zwaar. Het bijvullen bij eventuele waterpunten kost heel veel tijd.... Als iedereen dat moet gaan staan doen op zo'n groots evenement als bv de 7heuvelenloop of de marathon van Rotterdam, dan heb je echt één grote chaos! Zo'n bekertje is pakken en door. Ze zouden misschien wel gebruik kunne maken van hard plasticen bekers (van die kinderbekers) en dat dan dus hergebruiken, maar volledig van de bekertjes af lijkt me geen oplossing op grote evenementen....

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:42

Je kan in zo'n vest ook soft flessen mee nemen en die zijn zo gevuld. Als er genoeg tappunten zijn.

Er bestaan ook uitvouwbare bekers die je zelf mee kunt nemen dan kun je bij posten je beker vullen als hun daar jerrycans met kraantjes neerzetten die ze vullen met een tuinslang bijv is het wegwerp bekertjes probleem iig opgelost.

Of dat echt zou werken op een groot evenement weet ik niet. Maar bij de trail evenementen heb je soms pas na 15km een post en soms nog verder. Die lopers redden het ook zonder bekertjes.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:50

BeFunny schreef:
Je kan in zo'n vest ook soft flessen mee nemen en die zijn zo gevuld. Als er genoeg tappunten zijn.

Er bestaan ook uitvouwbare bekers die je zelf mee kunt nemen dan kun je bij posten je beker vullen als hun daar jerrycans met kraantjes neerzetten die ze vullen met een tuinslang bijv is het wegwerp bekertjes probleem iig opgelost.

Of dat echt zou werken op een groot evenement weet ik niet. Maar bij de trail evenementen heb je soms pas na 15km een post en soms nog verder. Die lopers redden het ook zonder bekertjes.

Dat weet ik, dat bestaat allemaal, maar met zo'n vest loop ik minder lekker, wat er dan ook wel of niet in zit ;). Maar op een evenement met 20 a 30 duizend man gaat dat niet werken lijkt me.... Dan sta je heel lang in de rij om je flesje of bekertje te vullen. Dat had ik namelijk na de finish bij de 7heuvelenloop ook. 10 tappunten, en nog in de rij staan, en dat was dus na 15km waardoor er dus al grote spreiding was. We zullen moeten zien wat er in de toekomst gaat gebeuren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:59

Ja die rijen zijn wel lastig natuurlijk. Ik doe bij voorbaat al niet mee aan zulk soort evenementen want dan kun je mij wegdragen.

Bij de Veluwse trail stond er naast mij nog èèn ander bij de post een banaantje op te eten. Ideaal.

Maargoed dat is wel een heeel ander contrast met die hysterie op die grote gigantische evenementen natuurlijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:20

Bij grotere events duikt iedereen regelmatig op tafeltje nummer 1 terwijl er vaak een stuk of 5 tafels staan. Dus ik loop de eerste dan maar voorbij en bij 3 haal ik mijn vocht wel. Maar: ik heb al tijden geen event meer gelopen. De laatste was 1,5 jaar terug. Iets met blessures door kitesurfen :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 11:21

Toen ik de laatste keer met de 7h loop meeliep hadden ze een soort balletjes gevuld met water die ze aan het testen waren. Die moest je kapot bijten en waren milieuvriendelijk. Was ook helemaal prima.
Als ik zie wat er na zo'n grote marathon aan plastic, sponzen en andere rotzooi ligt.. bahbah vreselijk.

Irrssjjee zo'n rugzak went snel hoor. Als je een goede hebt die goed aansluit heb je daar echt geen last van.
Op lange trails neem ik soms zo'n 2.5 liter water/tailwind mee, plus snacks en nog wat kleine dingen. Ik zie het maar als extra krachttraining. Word je sterker van.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:36

SV, nou inderdaad als je vest gewoon goed aansluit heb je er echt geen last van.
Ik was heel blij dat ik het vest bij de Rotterdamse marathon om had, had zelfs aan het eind nog wat over in de waterzak.

Medaille vind ik soms wel leuk, maar hoeft niet, ik ga er geen loopje om laten schieten, het is uiteindelijk toch maar prullaria.
Voor de trail waarvoor ik me nu ingeschreven heb, daar heb ik geen medaille aangekruist, was 5 euro extra, dat vind ik wel erg veel bovenop de 32 euro inschrijfgeld, dan houdt ik die 5 euro liever in mijn zak!
En hout kan zeker ook mooi zijn, mijn eerste trail marathon was een houten, en vind die echt niet lelijk.