troi schreef:De vraag is natuurlijk 'waarom moet de dokter het doen?'
Gaat maar zelden op een correcte manier, als het al gebeurt. Echt hoor, zorg dat je zelf wat hebt liggen!
dat is nogal een bewering die je doet....
VuurVleugels schreef:Lang getwijfeld of ik wat ging zeggen, want het is nogal persoonlijk natuurlijk. Maar ik merk dat ik het lastig vind om sommige 'meningen' te lezen dus wil daar toch op reageren.
Ik zit er nu middenin eigenlijk. Grote trauma's, rouw. En er zijn écht dagen dat ik het spelletje gewoon niet meer mee wil spelen. Ik zie het leven als een soort ongevraagde prijs in een loterij: "gefeliciteerd, hebt een leven in Nederland gewonnen op de planeet aarde. Succes en veel plezier ermee!"
Je hoort wel eens mensen zeggen "ik ben zo blij dat ik leef!". Dat gevoel heb ik nog nooit gehad. Het is keihard werken onder barre omstandigheden als je pech hebt. En vaker dan eens zou ik mijn 'prijs' gewoon op willen geven en die stomme loterij dan maar opnieuw spelen en dan maar hopen dat ik als blaadje aan een boom in het diepste, meest onbewoonde bos van de wereld terecht kom. Daar snak ik dan echt naar.
En dat is de ene dag meer dan de andere dag, maar ik word daarin echt tegengewerkt (in het erover denken, niet in het doen want die intentie is er nu niet) door het idee dat iedereen maar blij moet zijn met het leven. Mensen schrikken als je aangeeft dat je het eigenlijk wel gezien hebt en buigen de conversatie om naar "maar er is zoveel moois!" of veranderen heel snel van onderwerp.
Als ik (en met mij zo verschrikkelijk veel anderen, echt) niet eens mogen praten over ons echte gevoel, kun je je voorstellen hoe eenzaam dat is? Dan worden die gedachten en gevoelens nog overheersender.
Sescrible, wat maakt het uit dat een simpele kortdurende depressie kan leiden tot een levenseinde? Zoals Wintu zegt, spijt krijgen ze niet meer, het is hooguit ontzettend naar voor de omgeving natuurlijk maar die persoon zelf is ervan af. Suïcide als symptoom van een ziektebeeld vind ik ook echt afdoen aan de autonomie van mensen. Voor sommige mensen is het leven simpelweg niet leuk, het is niet altijd een zwart monster, het is niet altijd een ziekte. Sommige mensen vinden het leven gewoon niet leuk. Is dat echt zo moeilijk voor te stellen?
Waarom moet iedereen toch altijd maar blijven leven? Wat maakt het anderen uit?
Ik wil verder niet teveel op mezelf ingaan, maar ik heb dit later toegelicht in een latere post van mezelf.
Ik heb 8mnd om hulp geschreeuwd maar kreeg deze niet want volgens de huisarts "viel het wel mee". Als ik in die 8mnd toegang had gehad tot een pijnloze simpele dood had ik het gedaan.
6 weken begeleiding van een psychiater en ik zag weer licht. Dus ja, ik was heel blij dat die pil niet zomaar toegankelijk was. Voor mij was dit dus echt een symptoom dat vrij simpel op te lossen was toen de juiste hulp om de hoek kwam.
Idem na het overlijden van mijn man, toen ik niks liever wilde als achter hem aan gaan de eerste weken.
Nu, 2 jaar later kan ik terugkijken en dankbaar zijn dat ik er nog ben, dat ik nog verder mag leven. Nee, ik had geen spijt gehad als ik dood was geweest, maar ik kan nu wel zeggen dat ik blij ben verder te mogen leven en dat mijn kinderen nog iig 1 ouder mogen hebben die hun kan bijstaan.
Ik vind het heel naar om te lezen hoe jij je voelt en heb het ook echt niet over een situatie als die van jou. Juist in langere situaties zou wat mij betreft euthanasie veel toegankelijker moeten zijn.