Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:23

Volgens mij 6 weken. Zoek even op fodmap dieet.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:05

Ik heb het idee dat vele van jullie om een paar kilo kwijt te raken je zelf echt uithongeren...... Dat is zonde, onmogelijk vol te houden en deprimerend. Ook is het schrappen van koolhydraten zo niet vol te houden.....

Ik ben juist meer gaan eten. Ik heb alle suikers en zoetstoffen uit mijn dieet geschrapt en probeer zo min mogelijk uit pakjes te eten. Dus zelf met kruiden en groente te werken en niet uit zakjes en pakjes.
Wel moet ik er bij zeggen dat ik 5 a 6 keer per week zware krachttraining doe voor een uurtje .

Ik eet iedere morgen een bak kwark met havermout en ciazaad of lijnzaad. Daar doorheen doen ik wat eiwitpoeder gewoon een beetje (paar gram) voor de smaak. De volgende maaltijd is rond 11 uur dit is een warme maaltijd met vlees, producten van altijd volkoren koolhydraten en voor al VEEEEEEL groente zo dat je er lekker vol van zit. Dan rond 14 uur weer een bak kwark. 17 uur 2 boterhammen dik belegd met groente en kipfilet en ei. 20 uur weer kwark. En rond 23 uur de laatste kwark.
Dit zorgt dat ik werkelijk nooit honger heb en dat ik toch heel de dag eet.

Sinds ik dit ben gaan eten ben ik afgevallen en heb ik zelfs blokjes.
En mocht ik tussen door nog willen snacken eet ik een stuk fruit, of tomaatjes, paprika of komkommer.

Naar mijn idee is het stoppen met suiker en zoetstof de hoofd reden.

En niet te vergeten ik geniet iedere dag ZOOOOOOOOOOO van me eten meer dan ooit te voren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:40

Dddara dat is wat mij betreft ook gewoon de manier, gewoon je lichaam goed gezond voeden. Alles wat bewerkt is en vol suikers zit is gewoon niet goed.

Ik kan er weer langzaam aan tegenaan denk ik, week met griep gelegen en nu weer een beetje aan het bijtrekken, hopen dat ik straks weer lekker het sporten kan oppakken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:55

Dat sommige zich uithongeren komt denk ik vooral dat ze niet weten hoe en wat ze moeten eten.
Veel proteïnen genoeg vetten ook en indd veeeeel groenten zodat je lekker vol zit.
Er is veel informatie te vinden op internet daarover.
En wat jij zegt stukje sporten en je verbranding aan het werk zetten is ook super belangrijk.
Hoe meer vetmassa iemand heeft hoe lager de verbranding.
En vooral kleine mensen die te zwaar zijn verbranden daardoor veel minder dan ze denken..

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:03

Dat is niet helemaal waar. Als je zwaarder bent verbrand je juist meer, en mensen met overgewicht zijn vaak juist bovengemiddeld sterk. Je verbranding "aan zetten" bestaat niet, maar sporten/bewegen en spiermassa opbouwen helpt natuurlijk wel ontzettend voor je algehele dagelijkse verbranding.
Side note, gedurende de dag gewoon genoeg bewegen (dus rondje wandelen tussen de middag, de fiets pakken naar de supermarkt) is een stuk gezonder dan de hele dag stilzitten en een uurtje naar de sportschool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:30

Vanmorgen naar de internist geweest.
Mijn vegan eetpatroon werpt nu al vruchten af voor mijn diabetes. Ik heb een combinatie van type 1 en 2. De type 1 maakt dat ik zelf geen insuline aanmaakt. De type 2 maakt dat ik de insuline slecht opneem.

Daardoor is afvallen echt heel moeilijk. Waarschijnlijk krijg ik nu medicatie voorgeschreven wat mijn type 2 stabiliseert waardoor ik minder insuline hoef te spuiten en het afvallen blijvend gemakkelijker gaat. Blij mee :)

Het is namelijk echt giga frustrerend als je je best doet maar er verandert niks.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:45

Vetverbranding is relatief lastig.
Koolhydraten verbranden kan altijd, dat is zogezegd de noodprocedure.

Om vetten te kunnen verbranden moet je volwaardig eten (zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen zijn nodig) en doorgaans begint het proces pas echt een uur of twee na de laatste hap koolhydraten.
'Matig bewegen', zoals wandelen helpt ook bij het aanzetten tot vetverbranding.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:53

Ik denk dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.
De ene (website, Instagram, boek, diëtist) vindt een product wel goed, de andere niet.
Neem een simpele smoothie als voorbeeld: een makkelijke manier om in een klap veel meer groente en fruit te eten. Maar dan zie je weer: nee een smoothie is niet gezond door de snelle suikers. Eet je fruit zo. Ja, dan krijg ik geen banaan, 6 aardbeien, een handje spinazie, eiwitpoeder, een halve mango meer weg.. maarja, snelle suikers wil ik ook niet..

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:00

Vetverbranding is in essentie gewoon meer calorieën uit dan calorieën in. Mensen maken het vaak zo onnodig ingewikkeld.

Nyaleti, ik ben zelf minder fan van smoothies juist omdat ik zoveel fruit niet "in vaste vorm" zou eten zeg maar. Fruit is natuurlijk gezond maar wel hoog in suikers (dat is prima, maar ik eet zelf nooit meer dan 2, hooguit 3 stuks per dag en in een smoothie zit al snel meer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:03

Praktisch gezien is het zo dat je lichaam meer moeite moet doen om hele stukken fruit af te breken dan als het in vloeibare vorm is.

Dus tja, een stuk fruit is gezonder en van vloeistof krijg je inderdaad wat meer een suikerpiek.

De vraag is dus een beetje wat je doel is; gaat het om voldoende vitaminen binnenkrijgen dan is het om het even. Wil je je bloedsuiker stabiliseren dan is het eten van hele stukken fruit wel makkelijker. En dan kan je natuurlijk kijken naar fruit dat makkelijker tot je te nemen is. Bessen bevatten minder koolhydraten en meer anti-oxidanten. Een appel, banaan of mandarijn is makkelijker te eten dan een mango wat wat bewerkelijker is.

Over de vraag wel of geen koolhydraten... Ook dat is enorm persoonlijk. Kies bij voorkeur voor tragere koolhydraten zoals volkoren producten of peulvruchten.

Maar sommige mensen hebben er echt baat bij om koolhydraatbeperkt te eten. Dat is niet per se slecht. En veel vetten en eiwitten eten is niet per se goed. Het is echt extreem afhankelijk van de rest van je routine, de haalbaarheid en hoe jouw lichaam werkt.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:17

Nyaleti schreef:
Ik denk dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.
De ene (website, Instagram, boek, diëtist) vindt een product wel goed, de andere niet.
Neem een simpele smoothie als voorbeeld: een makkelijke manier om in een klap veel meer groente en fruit te eten. Maar dan zie je weer: nee een smoothie is niet gezond door de snelle suikers. Eet je fruit zo. Ja, dan krijg ik geen banaan, 6 aardbeien, een handje spinazie, eiwitpoeder, een halve mango meer weg.. maarja, snelle suikers wil ik ook niet..

Absolutely!
En dan ook nog eens al die trends, dat wat het ene jaar helemaal hot is wordt volgend jaar ontkracht door nieuwe studies en onderzoeken...
Het is een hele kunst om jezelf een pad te banen in de jungle van zelfverklaarde goeroes die uiteindelijk in de meeste gevallen gewoon geld willen verdienen aan mensen die wat kilos kwijt willen. Altijd al zo geweest, maar nu sterker dan ooit.
Het pad wat ik voor mezelf kies (en wat dus ook niet zal werken voor een ander aangezien we allemaal anders zijn) werkt gelukkig goed voor mij.
Ik ben m´n leven lang al geintrigeerd door mensen om me heen die zo nu en dan vasten. Meestal vanuit detox/cleansing redenen, en gebaseerd op de eeuwenoude traditie hiervan, spiritueel of religieus vroeger.
En nu is het dus blijkbaar ook nog eens een van de weightloss trends, wist ik veel...

Verschillende boeken gekocht, en me heel goed in proberen te lezen, want ik wil natuurlijk geen schade toebrengen aan m´n lijf, en als je gaat googlen doet er van alles de ronde over vasten, zoals over alles natuurlijk. Maar de wetenschappelijke studies zijn er ook, en zijn in lijn met, inmiddels na een paar maanden regelmatig vasten, mijn eigen bevindingen, het werkt voor mij!

Vandaag zit ik toevallig op dag 3 van een driedaagse watervast, en ik voel me geweldig.
En het is zo flexibel, afhankelijk van sociale feestjes/etentjes ed. en wanneer m´n kind bij mij is, plan ik of ik intermittent fast, of er iets langers tussendoor gooi.
En als ik eet, is het zoveel logischer en makkelijker om mezelf met voedzaam echt eten te vullen en niet met bewerkte producten en suikers enzo.

Nou ja, ik ben enthousiast, haha! voor een ieder die meer info wil is dit bijv. een (naar mijn idee) goede bron: https://www.youtube.com/@drjasonfung

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:41

Het ding met fruitsuikers is toch: eet jij zo bijvoorbeeld je aardbei, zitten er veel vezels / koolhydraten om je suikers heen waardoor je geen bloedsuikerspiegel piek krijgt.
Ga je het vermalen, gaan de koolhydraten kapot en komen de suikers zo 'vrij' en krijg je dus wel een piek.

Ik vind het van zoiets jammer dat het al snel vermeld wordt. Wil jij simpelweg gezonder gaan eten en eet je nu amper groente en fruit, is een smoothie perfect aanvullend. Ben jij al 'verder in het dieeten' is het fine tunen mogelijk en kun je een smoothie schrappen.
Maar als mensen van een McDonalds ontbijt komen en direct die 'waarschuwing' bij een smoothie recept zien staan, is dat zo ontmoedigend.

Ik heb het OERsterk boek in huis (ik wist toen niet dat het paleo was) en vind het wel interessant. Maar daar staat ook weer bij heel veel: leuk, maar in kleine beetjes want ....
Dit is een goed ontbijt maar wel voor 3 dagen in de week want...
Ja, dat schiet gewoon niet op voor mij. -O-

Marja, watervasten? Watte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:24

Koolhydraten zitten niet om je suikers heen. Suikers zijn koolhydraten. Maar zetmeel is een grote koolhydratenslinger waar glucose één stukje is. Je lichaam breekt het af tot stukjes. Voor glucose hoeft het dus niet af te breken, dat wordt linea recta de bloedbaan in gelanceerd.

Complexe koolhydraten moeten eerst in stukjes worden geknipt. Dat kost tijd dus je krijgt minder een piek.

De blender hakt de slinger al in kortere stukjes. Vandaar eerder piek bij een smoothie dan als je het eet.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:16

Nyaleti schreef:
Marja, watervasten? Watte?

onderstaand is geen hapsnap populaire video, maar het hele fenomeen uitgebreid uitgelegd...
Korte hoe en wat videos en boeken zijn er uiteraard volop te vinden.
In het kort: periodes van eten afwisselen met periodes van niet eten, waarbij je insuline daalt en je vetreserves worden aangesproken.
Ik teer dus letterlijk regelmatig op m´n vet, haha!

https://www.youtube.com/watch?v=6aiR1mFD7Gw

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:40

En het voordeel van je fruit en groente gewoon eten in plaats van in de blender gooien is dat je er voller van zit en het zorgt er voor dat je lichaam er actief mee bezig moet dus dat is ook een proces waar je calorieën mee verbrand.

En de reden dat je met krachttraining meer verbrand dan met bijvoorbeeld hardlopen of wandelen is dat je lichaam na de training (waar in je je spieren stuk maakt) die moet gaan herstellen waardoor ze groeien dit is een proces waar je lichaam gedurende de hele dag mee bezig is waardoor je dus de hele dag extra verbrand.
Een kanttekening hierbij is wel dat je dus wel echt moet opbouwen qua gewicht of herhalingen want als je continue het zelfde makkelijke gewicht blijft gebruiken raakt je lichaam er aan gewend en zal je dus niets extra opbouwen aan spieren en dus ook niet veel extra verbranden.

Uiteraard is bewegen gedurende de dag altijd gezond!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:48

Smoothies, tja...
Ik ontbijt met een variant op een smoothie.

Boerenkool plus appel, plus wat noten (meestal zonnebloempitten, met wat amandelen of hennepzaad).
Buiten het boerenkool seizoen: andijvie of ijsbergsla.
(En zonder keukenmachine, ijsblokjes en ander gedoe.)

Ik zou het zelf niet verzonnen hebben, maar het bevalt uitstekend.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:58

Is smoothie zo slecht? Ik neem elke ochtend spinazie met of appel of kiwi en yoghurt met Brinta of havermout, vind erg lekker. En vult flink voor tijdens het werk

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:19

Ik vind goede maaltijden uitkiezen inderdaad lastig. Ik heb niet de tijd om uitgebreid te koken voor een lunch gerecht, avondeten gaat met de pot mee (wat overigens hele normale maaltijden zijn) en van kwark ‘s ochtends word ik misselijk :+

Ik merk aan mezelf dat ik vooral ook gewoon door eet omdat het kan, niet omdat ik nog honger heb.

Vandaag op de weegschaal was confronterend, maar ook motiverend :=

Fanatiek DDDara dat je zo veel sport! Hoelang doe je al aan krachttraining?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:55

Janinevv schreef:
Is smoothie zo slecht? Ik neem elke ochtend spinazie met of appel of kiwi en yoghurt met Brinta of havermout, vind erg lekker. En vult flink voor tijdens het werk

Smoothie is zeker niet slecht, zelfs erg gezond! Maar als je probeert af te vallen en je wilt zo veel mogelijk voordelen uit je voeding halen zo als er lang van vol zitten dan kan je het beter gewoon eten in plaats van in de blender gooien. Maar als je het doet voor de extra vitamine dan is een smoothie super gezond.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:00

Krachttraining doe ik al lang (ooit begonnen omdat ik het minder geestdodend vind dan cardio) , maar het echte gezonde en bewuste eten erbij doe ik sinds afgelopen zomer.
En heb vrijwel al mijn recepten van de site/ youtube van OPTIMA VITA heel lekker en gezond.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:14

DDDara, ik deel jouw mening wel. Als ik soms zie wat voor dieeten mensen doen val ik bijna van mijn stoel af. Hoe mensen bij sommige dingen ook zeggen dat het wetenschappelijk bewezen is dat het goed is, ik geloof er helemaal niks van (sorry voor degene die zich hierbij aangesproken voelen!).
Gewoon gezond, gebalanceerd en bewust eten, misschien iets minder maar that's it wat nodig is kwa voeding. Daarnaast wat meer bewegen als je dat niet genoeg doet en dat zou voldoende moeten zijn om af te vallen.

Mijn moeder doet zo vaak dieten en als ze het niet helemaal in de lijntjes verteld krijgt wat wanneer te eten gaat ze al heel snel de fout in. Want bijvoorbeeld bij koolhydraat arm/beperkt "mag" je droogworst eten of kaas, als je aan het einde van de dag niet aan je vetten komt. Mijn moeder ziet dat laatste zinnetje dan gewoon niet of begrijpt dat niet en zit dan uiteindelijk aan het einde van de dag alsnog op het dubbele van haar dagelijkse vetten (als ze het al bij zou houden dan zou helpen). Maar omdat het staat dat je dat wel mag eten met het dieet vallen mensen snel toch weer in hele verkeerde patronen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:26

Ja er zijn zo veel van die simpele dingen waarmee je zonder dat je het vaak zelf door hebt onwijs veel calorieën binnen kan krijgen. Bijvoorbeeld bakken ik olijfolie. Dit staat bekend als gezond....... olijfolie zal best gezond zijn met het bevat ONTZETTEND VEEL calorieën. Als jij dus een scheutje olijf olie gebruikt heb je zo maar een paar HONDERD calorieën extra.
Ik doe wat olie aan een kwastje en vet daarmee de pan in zodat het eten niet vast plakt dat scheelt al zo veel over 1 dag laat staan over een week......

In plaats van geraspte kaas (wat ik heerlijk vind) gebruik ik nu edelgistvlokken smaakt het zelfde maar scheelt heel veel calorieën.

En bijvoorbeeld nootjes mensen denk dat die gezond zijn en ja dat zijn ze zeker maar als je een bakje leeg eet heb je al snel 1000 calorieën. En als ik dan lees dat sommige mensen hier 1200 calorieën op een dag eten als die dan een keer honger hebben (wat ze zeker hebben) dan gaan ze of snacken of ze gaan voor de gezonde snack zo als de nootjes als je dan 1 bakje leeg eet heb je voor 2 dagen je calorieën binnen in 1 dag.

Het probleem met eten onder je voedselbehoefte is dat je uiteindelijk altijd gaat inhalen en dan blijf je bezig dat is niet vol te houden. Beter ga je voor voldoende gezonde voeding en doe je wat langer over het kwijt raken van de kilo's maar dan heb je een eetpatroon wat je heel je leven vol kan houden.

Ik eet echt lekkerder dan voor in met me gezonde voeding begon ik geniet zo veel meer van me eten.

Ook probeer ik mijn calorieën alleen binnen te krijgen met eten (en drink ik dus altijd zonder calorieën).
Vroeger gebruikte ik zoetjes in me thee die heb ik nu vervangen voor een stukje gember dat geeft toch een beetje extra smaak maar is wel super gezond.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:06

Er zitten geen calorieën in zoetjes, dus dat is ook zonder calorieën :D
Verder wel met je eens inderdaad, er zit ook echt een groot verschil in gezond en caloriearm. Avocado, olijfolie, noten zijn allemaal heel gezond maar ook heel calorierijk.

Ik weeg trouwens niet af en hou ook mijn calorieën niet bij, kan daar mentaal heel slecht tegen. Maar heb wel een vrij goed beeld van hoeveel ik ongeveer binnen krijg, wat ik kan doen om iets te minderen in calorieën als ik daar een tijdje behoefte aan heb en mijn caloriebehoefte ligt ook gewoon wel hoog.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:27

Ik tel ook geen calorieën maar probeer lunch en avondeten in te vullen met groente en daarbij een bron van gezonde vetten en een bron van eiwitten, en daarin ook weer afwisseling. Met genoeg drinken erbij heb ik dan geen honger tussendoor.
Ontbijt is doordeweeks standaard yoghurt met handje bosvruchten, noten, koolhydraatarme granola met wat extra zaden. Iets anders krijg ik niet weg.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:15

Eulogy schreef:
Er zitten geen calorieën in zoetjes, dus dat is ook zonder calorieën :D

Dat snap ik, dat is het idee van zoetjes ;) maar zoetjes zijn niet bepaald gezond. En daarbij versterkt zoetstof net als suiker de drang naar meer suiker. En ik ben echt veel strakker sinds ik zoetstof ook heb geschrapt.