Nyaleti schreef:Ik denk dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.
De ene (website, Instagram, boek, diëtist) vindt een product wel goed, de andere niet.
Neem een simpele smoothie als voorbeeld: een makkelijke manier om in een klap veel meer groente en fruit te eten. Maar dan zie je weer: nee een smoothie is niet gezond door de snelle suikers. Eet je fruit zo. Ja, dan krijg ik geen banaan, 6 aardbeien, een handje spinazie, eiwitpoeder, een halve mango meer weg.. maarja, snelle suikers wil ik ook niet..
Absolutely!
En dan ook nog eens al die trends, dat wat het ene jaar helemaal hot is wordt volgend jaar ontkracht door nieuwe studies en onderzoeken...
Het is een hele kunst om jezelf een pad te banen in de jungle van zelfverklaarde goeroes die uiteindelijk in de meeste gevallen gewoon geld willen verdienen aan mensen die wat kilos kwijt willen. Altijd al zo geweest, maar nu sterker dan ooit.
Het pad wat ik voor mezelf kies (en wat dus ook niet zal werken voor een ander aangezien we allemaal anders zijn) werkt gelukkig goed voor mij.
Ik ben m´n leven lang al geintrigeerd door mensen om me heen die zo nu en dan vasten. Meestal vanuit detox/cleansing redenen, en gebaseerd op de eeuwenoude traditie hiervan, spiritueel of religieus vroeger.
En nu is het dus blijkbaar ook nog eens een van de weightloss trends, wist ik veel...
Verschillende boeken gekocht, en me heel goed in proberen te lezen, want ik wil natuurlijk geen schade toebrengen aan m´n lijf, en als je gaat googlen doet er van alles de ronde over vasten, zoals over alles natuurlijk. Maar de wetenschappelijke studies zijn er ook, en zijn in lijn met, inmiddels na een paar maanden regelmatig vasten, mijn eigen bevindingen, het werkt voor mij!
Vandaag zit ik toevallig op dag 3 van een driedaagse watervast, en ik voel me geweldig.
En het is zo flexibel, afhankelijk van sociale feestjes/etentjes ed. en wanneer m´n kind bij mij is, plan ik of ik intermittent fast, of er iets langers tussendoor gooi.
En als ik eet, is het zoveel logischer en makkelijker om mezelf met voedzaam echt eten te vullen en niet met bewerkte producten en suikers enzo.
Nou ja, ik ben enthousiast, haha! voor een ieder die meer info wil is dit bijv. een (naar mijn idee) goede bron: https://www.youtube.com/@drjasonfung