Wakker blijven tijdens het autorijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:36

Ik denk ook dat het niet zo zeer om TS gaat.
Van dit topic heb ik wel geleerd dat er best wel wat mensen zijn die er slaperig achter het stuur zitten. (Niet alleen bokkers)
Best shocking.

Nyaleti

Re: Wakker blijven tijdens het autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:42

Maar is de werkgever wel op de hoogte dat TS hier serieus last van heeft?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 00:06

Nyaleti schreef:

Ik weet uit eigen ervaring dat juist dit soort werkgevers echt heel laks kunnen zijn. Of ze komen met een algemene slaapcursus... krijg je te horen dat je op hetzelfde tijdstip elke dag naar bed moet gaan. Heel handig om dit te vertellen tegen een groep mensen die onregelmatige diensten draaien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 00:42

Nyaleti schreef:

Is niet hun probleem simpel gezegd.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 08:45

_Christina schreef:
Ik vind het juist bijzonder onaardig om zo tegen ts tekeer te gaan, is het fout sure, maar daarom zoekt ze toch ook hulp. Ik vind het vele malen kwalijker dat de werkgever die in theorie de algemene veiligheid als speerpunt heeft, zo laks met z'n werknemers omgaat en daarmee die algemene veiligheid in het gedrang brengt. Lekker makkelijk om ts te bestoken, maar zij probeert er tenminste wat aan te doen ondanks dat haar werkgever z'n zorgplicht (die hebben ze lijkt mij..) verzaakt.

De werkgever kan z'n zorgplicht verzaken, maar als de ts een ongeluk veroorzaakt doordat ze te moe is om veilig te kunnen rijden, dan is zij de verantwoordelijke..... niet de werkgever. Naast dat je zelf niet in de kreukels wil belanden, is de ts óók de schuldige als ze andere weggebruikers mee neemt in het ongeval. De werkgever is daar niet verantwoordelijke voor....

En als je uitsluitend met noodgrepen zoals snacken onderweg nog wakker kan blijven, ben je mijnsinziens al véél te vermoeiend om veilig te kunnen rijden. Tis niet dat als je nèt niet in slaap valt achter het stuur, maar wel ontzettend moe bent, dat je dan nog veilig kan rijden! De grens tussen veilig rijden met volledige reactiesnelheid en verlies van reactiesnelheid door vermoeidheid ligt véél en véél eerder dan het moment dat je letterlijk in slaap valt achter het stuur.

Iedereen is tegen rijden met alcohol op, waarom zou rijden met vermoeidheid dan wél getolereerd moeten worden als vermoeidheid dezelfde uitwerking heeft als alcohol in het verkeer?

En natuurlijk kan het iedereen eens overkomen dat je aan het einde van de dag eigenlijk vermoeider bent dan vooraf verwacht en dat je eigenlijk niet fit genoeg meer bent om achter het stuur te kruipen. Ik heb dat zelf óók wel eens, en ja, je moet toch naar huis! Dus stap je toch maar in de auto en gaat rijden. (Ik blijf op z'n moment lekker achter de vrachtwagens aan tokkelen, met 80km/u kom je ook thuis) maar ik ben nog nooit zo vermoeid achter het stuur gekropen dat ik echt in slaap zou kunnen vallen! En tussen "moe" en "zo moe dat je achter het stuur in slaap valt" zit een wereld van verschil!

En zeker als het niet bij een incidentele gebeurtenis blijft, maar het structureel fout gaat, dan is de ts echt zelf de verantwoordelijke om aan de bel te trekken bij de werkgever en/of zelf de keuze te maken te stoppen met de nachtdiensten!

Ts, is je werk het je echt waard om straks veroordeeld te worden voor een ernstig ongeluk wat je veroorzaakt hebt?

"If you beat the odds long enough, you don't always win"

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 08:53

Als een werkgever dat zou moeten doen bij iedereen die wel eens moe naar huis gaat zullen de zorgkosten voor hun de toren uit reizen. Vraag me af of de mensen die hier zeggen dat TS maar moet stoppen met haar prachtige baan überhaupt onregelmatige diensten hebben gedraaid.

Vermoeidheid is iets wat helaas vrijwel altijd eens om de hoek komt kijken met dit soort tijden, ik heb nooit anders gezien op werk. Mensen worden in de loop van de dienst gewoon zombies en moeten dan nog naar huis. Praat dit het goed? Nee, maar is het menselijk? Ja. Iedereen met dit soort diensten heeft wel eens te maken met extreme vermoeidheid, de kunst is, om net zoals TS, een manier te vinden om te voorkomen dat het gevaarlijk word. En dat is alleen maar goed. Dit soort tijden gaan tegen de biologische klok in en er zijn maar weinig mensen die nooit moe zijn bij deze tijden. Denk misschien 1% :+

TS, ik vind het goed dat je oplossingsgericht bezig bent en hopelijk heb je wat aan de gegeven tips.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:07

Rennie89 schreef:
Als een werkgever dat zou moeten doen bij iedereen die wel eens moe naar huis gaat zullen de zorgkosten voor hun de toren uit reizen. Vraag me af of de mensen die hier zeggen dat TS maar moet stoppen met haar prachtige baan überhaupt onregelmatige diensten hebben gedraaid.

Vermoeidheid is iets wat helaas vrijwel altijd eens om de hoek komt kijken met dit soort tijden, ik heb nooit anders gezien op werk. Mensen worden in de loop van de dienst gewoon zombies en moeten dan nog naar huis. Praat dit het goed? Nee, maar is het menselijk? Ja. Iedereen met dit soort diensten heeft wel eens te maken met extreme vermoeidheid, de kunst is, om net zoals TS, een manier te vinden om te voorkomen dat het gevaarlijk word. En dat is alleen maar goed. Dit soort tijden gaan tegen de biologische klok in en er zijn maar weinig mensen die nooit moe zijn bij deze tijden. Denk misschien 1% :+

TS, ik vind het goed dat je oplossingsgericht bezig bent en hopelijk heb je wat aan de gegeven tips.

Bij TS is het al meerdere keren gevaarlijk geworden he.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:22

Ja, daarom steekt ze toch ook nu moeite erin om in oplossingen te denken? Als je dit werk al jaren doet is het vervelend genoeg iets wat vast vaker voorkomt dat je bijna knikkebollend in de auto zit.

Ik had vroeger een collega met wie ik wel eens carpoolde maar ben daar toen pertinent mee gestopt omdat ik mij echt niet veilig voelde met hem achter het stuur. die was ook echt gevaarlijk en vreesde voor m’n leven. En ja heb dit ook uitgesproken.

Punt is dat als iedereen die wel eens met extreme vermoeidheid kampt , wat naar mijn bevindingen dus het gros is, volgens de gemiddelde bokker maar moet stoppen met hun werk :+ dan blijven er weinig hulpdiensten over.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:29

Rennie89 schreef:
Ja, daarom steekt ze toch ook nu moeite erin om in oplossingen te denken? Als je dit werk al jaren doet is het vervelend genoeg iets wat vast vaker voorkomt dat je bijna knikkebollend in de auto zit.

Ik had vroeger een collega met wie ik wel eens carpoolde maar ben daar toen pertinent mee gestopt omdat ik mij echt niet veilig voelde met hem achter het stuur. die was ook echt gevaarlijk en vreesde voor m’n leven. En ja heb dit ook uitgesproken.

Punt is dat als iedereen die wel eens met extreme vermoeidheid kampt , wat naar mijn bevindingen dus het gros is, volgens de gemiddelde bokker maar moet stoppen met hun werk :+ dan blijven er weinig hulpdiensten over.

Die medeweggebruikers zullen wel niet voor niks getoeterd hebben denk ik dan. Die probeerden blijkbaar TS te ontwijken of zoiets.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:30

Rennie89 schreef:

In plaats van gewoon het gevaar opzoeken, kan iedereen óók gewoon inderdaad z'n baan opzeggen.... Dan komen ze er bij de hulpdiensten vanzelf wel achter dat het niet werkt.

Een betere manier is om geen wisseldiensten, maar gewoon vast dag of nachtdiensten in te plannen. Of gewoon 2-3 weken achter elkaar nachtdiensten, vervolgens 2-3 weken dagdienst. Meer regelmatigheid geeft minder vermoeidheid.

Hoe het ook geregeld wordt, extreem vermoeid achter het stuur moeten kruipen is gewoon nooit oké! Het is gewoon levensgevaarlijk!

En veroorzaak je een ongeluk, dan ben je zelf verantwoordelijk.... niet je werkgever.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:35

Mvdende, niemand kan 100% fit zijn met dit soort diensten, dus again, met die mentaliteit zouden er weinig hulpdiensten overblijven ;)

ik heb ook wel eens getoeterd of geseind naar een auto die niet stabiel reed binnen de lijnen , betekend niet dat het meteen een gevaarlijke situatie is maar had het inderdaad wel kunnen worden. Overigens zijn het meestal dronken bestuurders of met hun mobiel bezig :+ of Oja, lachgas. Lekker ballonnetje achter het stuur.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:41

Rennie89 schreef:
Mvdende, niemand kan 100% fit zijn met dit soort diensten, dus again, met die mentaliteit zouden er weinig hulpdiensten overblijven ;)

ik heb ook wel eens getoeterd of geseind naar een auto die niet stabiel reed binnen de lijnen , betekend niet dat het meteen een gevaarlijke situatie is maar had het inderdaad wel kunnen worden. Overigens zijn het meestal dronken bestuurders of met hun mobiel bezig :+ of Oja, lachgas. Lekker ballonnetje achter het stuur.

Maar TS zegt dat ze haar leven aan die toeterende mensen te danken had. Dan was het al een gevaarlijke situatie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:43

En again, dat is echt klote en een goede wake up call ( :+ ) om te voorkomen dat dat ooit nog een keer gebeurd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:49

Rennie89 schreef:

Ja, ik heb wisselende diensten gedraaid en ja, ook ik heb wel eens dagen gehad dat ik in de auto zat en dacht, 'hmmm, ik ben niet topfit meer'. Wat dus echt nog wel heel veel stadia voor stadium 'Zombie' zit. De oplossing? Deken mee in de auto, auto aan de kant, dutje doen. Wakker, nog niet fit? Nog een dutje doen. Desnoods dan maar in de auto (blijven) slapen. No way dat ik mijn vermoeiheid/nachtdienst neer ging leggen bij mijn medeweggebruikers :n.

Je moet niet naar huis, maar de situatie moet wel veilig blijven. Het verkeer is geen spelletje waarin je kan zeggen 'game over, try again'..........

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:54

Precies, toen ik wisselende diensten werkte werd er door mijn werkgever ook op gehamerd om niet te gaan rijden als je vermoeid was. Er waren slaapruimtes voorzien zodat je daar kon blijven overnachten of even slapen en als je liever in je auto ging powernappen was het ook gewoon een bewaakte parking.

Nu rij ik regelmatig savonds laat van mijn vriend naar huis en dat is toch snel 2,5u. Ik heb een vast punt waar ik merk dat mijn focus afneemt en zorg dat ik daarop voorbereid ben. Bij voorkeur rij ik overdag dan heb ik er geen last van en zal straks ook blij zijn als de dagen langer worden. Maar ik heb me inderdaad ook al eens aan de kant gezet om een rondje parking te wandelen of even naar de wc te gaan ondanks dat ik niet per se moest. Het is me echt nog nooit overkomen dat andere mensen moeten toeteren omdat ik zo wegsukkel, dan gaat het te ver hoor.

Ik vind in het hele verhaal wel zorgwekkend dat TS wil blijven rijden en niet bereid is om tussendoor 10min te stoppen en even uit te stappen, wat jumping jacks of andere dingen doen om haar lichaam terug wakker en actief te krijgen.