Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:37

@Koper: dat hoeft niet perse hoor, als je het niet wilt toelichten, ook prima :j
ik vond het nu net lijken alsof zielen kiezen waar ze terecht willen komen, ook als dat een beetje naar is. Dat principe snap ik niet helemaal.. dat is alles :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:39

Ik ben grootgebracht met het idee dat kinderen hun eigen ouder kiezen, dat mensen de tijd en plaats kiezen om te sterven.
Ik vraag me dan altijd af hoe miljoenen mensen kiezen om tussen 1940 en 1945 te sterven. Waarom zoveel mensen van een ras/geloof daar tegelijk voor kiezen.... het past niet in mijn brein. Daarom ga ik niet mee in die gedachte.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:39

Cer schreef:
@Koper: dat hoeft niet perse hoor, als je het niet wilt toelichten, ook prima :j
ik vond het nu net lijken alsof zielen kiezen waar ze terecht willen komen, ook als dat een beetje naar is. Dat principe snap ik niet helemaal.. dat is alles :)

En ik wil het graag toelichten maar omdat het verhaal wat off-topic is doe ik dat liever in een PB :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:11

Cer schreef:
Hij vind het onzin, nou ja, daar kan ik inkomen. Hij scheld niet perse iemand uit toch, ofzoiets? Imandra is ook van de wetenschap dacht ik..
Om iemand dan van extremisme te betichten vind ik dan weer wat ver gaan, maar dat kan dan weer wel?

Ik weet niet of het geloof in het hiernamaals niemand kwaad doet.. dat ligt er ook maar helemaal aan hoe het gebracht wordt.. Er zijn hele groepen die spiritualiteit / hiernamaals / praten met doden gebruiken om andere mensen af te zetten.. Of mensen die er zelf doodongelukkig van worden..
Dus ook dat durf ik niet stellig te zeggen :)

Hence de: zolang je er geen kwaad mee doet, in keur ook niet goed dat iemand dergelijke dingen zou op dringen aan personen die kwetsbaar zijn.

Voor mij valt een dergelijke mening onder extreem. Net zoals iemand die alle medische hulp afwijst omwille van spiritualiteit of geloof voor mij onder extremisme valt. :)
Dat mag. Ik heb ook mijn punten waarin ik extreem ben. Juist daarom discussieer ik in zo’n situaties niet. Ken jezelf en je kent de halve wereld zegt mijn moeder altijd. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-10-23 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:15

rien10 schreef:
Ik ben grootgebracht met het idee dat kinderen hun eigen ouder kiezen, dat mensen de tijd en plaats kiezen om te sterven.
Ik vraag me dan altijd af hoe miljoenen mensen kiezen om tussen 1940 en 1945 te sterven. Waarom zoveel mensen van een ras/geloof daar tegelijk voor kiezen.... het past niet in mijn brein. Daarom ga ik niet mee in die gedachte.

Ik vind die ook erg moeilijk.

Maar ik heb ook geleerd dat we het leven kiezen waar we van kunnen leren.
Leren wat het is om angst te hebben, verdriet, enz.
Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Ik zeg ook, ik heb niet gekozen voor een k.t jeugd met vroeg overleden vader, moeder psychisch nergens meer voor in staat voor ons te zorgen met haar alcoholistische vriend die....nou ja laat ik dat maar niet uitspreken.

Tcoh denk ik ook weer dat ik er wel van geleerd heb en dat een volgende leven mee neem....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:18

DuoPenotti schreef:
rien10 schreef:

Ik zeg ook, ik heb niet gekozen voor een k.t jeugd met vroeg overleden vader, moeder psychisch nergens meer voor in staat voor ons te zorgen met haar alcoholistische vriend die....nou ja laat ik dat maar niet uitspreken.

Tcoh denk ik ook weer dat ik er wel van geleerd heb en dat een volgende leven mee neem....

Ik denk dat bepaalde dingen ‘vast’ staan maar dat het aan jou is om te bepalen hoe je er mee om gaat. Zie het als kruispunten. Je komt aan bepaalde kruispunten en daar moet je voorbij maar jij bepaalt welke weg je neemt. :)

Ik heb niet gekozen voor mijn infarct of mijn lijf maar ik bepaal welke wegen ik in sla wanneer ik aan een kruispunt/confrontatie kom. Wat ik kies bepaalt wat ik leer/wie ik word en wat mijn nieuwe kruispunten worden. The road not taken …… ;)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:19

Nee jij hebt er dan niet voor gekozen, maar je ziel wel om een of andere reden.

(Disclaimer: ik geloof dit zelf niet per se, maar ik vind het interessant en lees veel over dit soort theorieën en kan me wel inleven)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:26

DuoPenotti schreef:
rien10 schreef:

Ik ben het hiermee eens. En ik denk ook dat de ziel je ouders voor je uitkiest. Omdat dat dan blijkbaar de ouders zijn die je triggeren om te bereiken wat het doel van je ziel is. Als je onder ideale omstandigheden opgroeit heb je die behoefte niet zo, dan is het leven gewoon wel okee en leef je rustig door. Terwijl als je wakker wordt geschud door de nare gebeurtenissen om je heen of in je gezin dan is dat de start van het bereiken van dat doel.

Wat ik wel verdrietig vind is dat het universum babietjes in zulk soort situaties dropt. Maar het is nou eenmaal zo dat de meeste mensen als baby bij hun ouders en in hun familie terecht komen. Het geeft mij ook wel vertrouwen dat mijn ziel dapperder is dan de rest van mij. Blijkbaar vind het universum dat ik dit leven aankan.

Cer

Re: Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:53

Ayasha, ik had daaroverheen gelezen, excuus :)
Er staat inderdaad “zolang je er geen kwaad mee doet”
Wanneer je er wel kwaad mee doet is dan een beetje de vraag.. een idee kan soms al kwalijk zijn…
Bij het woord “extreem” denk ik aan extremisten en daar heb ik een ander beeld bij, vandaar denk

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:56

Oef, toch wel heftige denkbeelden deze laatste pagina merk ik. Moeilijk.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:04

BaileyMix schreef:

Snap ik. Maar stel nou dat dat zo is, dat een “ziel” dat kiest, dat heeft voor onze wereld dezelfde uitwerking als dat het puur natuur en toeval is. Het is beiden net zo gruwelijk wat mij betreft.

Je bent er nu en hoe dat gebeurt is eigenlijk niet meer relevant. Iemand die gelooft dat het een keus van de ziel of het universum is, kan dan zoals Koper zegt, kracht uitputten uit het idee dat je dit aankan, omdat je anders dit leven niet gehad zou hebben.

Ik denk ook dat zulke geloven meer met een soort copingsnood te maken heeft. En dat is ook oké.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:13

BaileyMix schreef:

Wat vind je heftig en waarom?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:19

IMANDRA schreef:
Zilfstar schreef:
Inderdaad is de discussie lastig. Maar ik ben dan toch benieuwd… jij zegt dat ik dus conclusies trek, gok, werk vanuit context, etc. Maar waar haal ik dan die clues vandaan als ik het paard in kwestie puur in de stal hooi zie vreten? Dat is het enige wat ik zie. Paard in box staat hooi te vreten. Hij doet verder niks. Ik ken het paard niet, ik ken de eigenaar niet, hij staat in een hele gewone box. Heb het paard niet zien lopen, rijden etc. En toch weet ik dat het vroeger met de moeder voor de kar gelopen heeft. Ik hoor de hoeven klinken op het asfalt en de ketting rammelen van de wagen. En dat hij de draf het mooist vond… ik voel het verdriet van een verloren maatje, ik kan jou vertellen welke handhouding jij bij rijden gebruikt, hoe het paard zijn rug niet kan bollen omdat hij de lendenen niet goed eronder kan zetten (paard staat nog steeds stil in zijn box)… en deze zaken kloppen dan vervolgens dus met verleden wat eigenaar kent of hij jij zelf weet dat jij rijdt etc. waar haal ik dan die clues vandaan waar ik dan conclusies uit zou trekken?

Er zijn natuurlijk heel veel clues die je mogelijkerwijs zou kunnen zien, die voor vrijwel iedereen veel te subtiel zijn om op te merken maar jij (onbewust) wel ziet en je hersenen daar dus de geluiden en plaatjes bij zetten (en nogmaals: dat is echt ontzettend knap!): bepaalde bespiering, verschil in ademhaling, noem het maar op. Ik denk dat er echt honderdduizenden kleine clues zijn die jou die richting in kunnen wijzen, nog zo veel meer dan ik op zou kunnen noemen. Het doet me een beetje denken aan de Sherlock serie, hoe hij naar een situatie kijkt en analyseert. Maar dan onbewust :j.

Zilfstar schreef:
Of nog mooier voorbeeld wellicht: ik doe ook foto readings. Krijg een foto van een mij onbekend paard waar alleen het hoofd op staat. En nog kan ik je zulke zaken vertellen als hierboven. En nee ik zoek niks op op internet.

Ook hier: ik denk dat er in principe veel af te lezen is aan fysieke kenmerken die te subtiel zijn om op te merken voor iemand als ik. Anderzijds denk ik dat je waarschijnlijk ook goed bent in gokken/patronen zien op basis van de (beperkte) info die je hebt.

En ik geloof dat je niks opzoekt hoor :j. Ik denk ook echt niet dat alle mediums etc. charlatans zijn.

Zilfstar schreef:
Let wel dit is dus niet aanvallend bedoeld, kan in schrift soms harder over komen. Ik schets een beeld van hoe een reading bij mij gaat. En vraag me dan dus af hoe men dan tot de conclusie komt dat ik toch aan cold reading doe of conclusies trek uit contextuele zaken ipv dat ik wellicht dus toch, ook al geloof je er niet in maar even voor de discussie, paranormaal begaafd ben en dus inderdaad “praat” met het paard.

Oh zo vat ik het niet op! Vind het rete interessant (en knap wat je kan overigens). Ik probeer mijn antwoorden daarom ook zo min mogelijk aanvallend oid te schrijven, want zo bedoel ik het absoluut niet. Dus hoop dat ik je niet kwets ofzo met hoe ik jouw gave interpreteer (want zo zie ik het wel, het is wel een gave, ook al denk ik dat de oorzaak van die gave anders ligt dan jij).

Ayasha schreef:
Jep. En daar is de wetenschap ook nog niet over uit. :D dus dan zitten we sowieso vast in anekdotes.

Haha precies, dus ik ontwijk die discussie even want zo lang die definitie niet vast ligt weet je ook niet wat er precies verandert lijkt me?

Elisa2 schreef:
Daar zijn de meningen nav de laatste onderzoeken over verdeeld: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210802_92629053

Daarom zeg ik ook: goed protocol. Daar hangt alles vanaf. Als die niet (goed) wordt gevolgd krijg je dit soort cases. Iemand die daadwerkelijk hersendood is gaat daar niet uit opstaan. Iemand met het label maar die het niet daadwerkelijk is, wel.

Elisa2 schreef:
Psychologisch principe klinkt een beetje hetzelfde als placebo..ook zo'n dooddoener die mensen graag gebruiken als ze ergens niet bij kunnen. Ik denk eerder aan celgeheugen.

Waarom is het een dooddoener? Het effect van een placebo en van de hersenen is al lang en breed bewezen. Ik bedoel dat als je denkt dat je iets van iemand anders hebt en dat dit invloed heeft, je wellicht ook ander gedrag gaat vertonen of je denkt dingen te kunnen herinneren. Sowieso, herinneringen zijn echt niet zo betrouwbaar als we denken, steeds als je iets herinnert wordt het weer een beetje anders 'terug opgeslagen'.

Elisa2 schreef:
Ik zag een tijdje terug een programma waarop ze een geest tastbaar hebben gemaakt, dmv bepaalde infrrood? licht was de energie in een repeterende beweging zichtbaar.

Heb je een linkje?

Elisa2 schreef:
Ik denk zelf dat omdat de technologie steeds meer verbeterd en de onderzoeken daarom steeds beter worden dat ook dit soort zaken steeds meer gemeten gaat worden en we dit over 100/200 jaar gewoon weten allemaal.

Mwah, ik denk het niet. Maar we gaan het zien!

Voel me zeker niet aangevallen. Ik weet echter zelf wel wat er in mijn geest gebeurd en hoe ik dat beleef. En dat dat toch iets anders zit naar mijn ervaring :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:20

DuoPenotti schreef:
rien10 schreef:

Voor de goede orde, ik ben met dit "geloof" opgegroeid, maar ik geloof dit zelf niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:24

Zilfstar maar ik geloof wel echt dat jij dat zo ervaart hoor! Je hersenen zijn een mooi en stiekem toch best sterk iets :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:25

En ik ben er niet mee opgegroeid maar ben het later gaan geloven :D

Ik heb er zeker ook mijn vraagtekens bij, mijn eigen invulling bij.

Ik geloof wel dat er mensen zijn die een lagere sfeer zijn, of juist licht, maar geloof weer niet in een hemel of een hel..
Ja leg dat maar uit, dat kan ik niet. Mijn gevoel zegt dat.
We gaan allemaal naar hetzelfde hierna. Denk ik dan. Daar waar we onze levens bekijken en dan weer kiezen, wat kan ik nu leren.

maar heb ik daar de absolute waarheid, nee vast niet.
Maar het geeft mij juist we dat stukje houvast.
Want waarom anders sh.tzooi? Hoop dat het ergens voor dient :P

rien10 schreef:
Voor de goede orde, ik ben met dit "geloof" opgegroeid, maar ik geloof dit zelf niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:28

Nou, misschien is het allemaal wel copingsmechanisme. Dit wat wij nu als onderwerp hebben, geloof, kerken. Omdat het misschien wel allemaal een hele grote oliebol is, het leven.
Heb je het net een beetje leuk, gaan ze bommen gooien of krijg je kanker, of je kind gaat dood, of er gebeurt iets gruwelijks voor je ogen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:31

Dat zou goed kunnen :j
Daar kom ik dan wel achter als ik dood ga en mijn vader daar niet staat...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:33

DuoPenotti schreef:
En ik ben er niet mee opgegroeid maar ben het later gaan geloven :D

Ik heb er zeker ook mijn vraagtekens bij, mijn eigen invulling bij.

Ik geloof wel dat er mensen zijn die een lagere sfeer zijn, of juist licht, maar geloof weer niet in een hemel of een hel..
We gaan allemaal naar hetzelfde hierna. Denk ik dan. Daar waar we onze levens bekijken en dan weer kiezen, wat kan ik nu leren.

maar heb ik daar de absolute waarheid, nee vast niet.
Maar het geeft mij juist we dat stukje houvast.
Want waarom anders sh.tzooi? Hoop dat het ergens voor dient :P

rien10 schreef:

Ik denk dat dat ook gewoon een prima reden is. Iets om je aan vast te houden in het leven. Voor de een is dat alles wat niet tastbaar is afwijzen. Voor de ander is dat juist denken/hopen dat er een niet tastbare reden is voor wat er gebeurt.

Beide zijn uiteindelijk een puur menselijke reactie om stabiliteit te vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:39

Ayasha schreef:
Ik denk dat dat ook gewoon een prima reden is. Iets om je aan vast te houden in het leven. Voor de een is dat alles wat niet tastbaar is afwijzen. Voor de ander is dat juist denken/hopen dat er een niet tastbare reden is voor wat er gebeurt.

Precies Ayascha :j
Maar elkaar daarmee wel in de waarde laten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:46

Citaat:

Vetgedrukte pik ik eruit. Ik denk dat wij mensen veel meer kunnen als dat we weten of kennen. Ik zie het leven dus als een ontwikkeling van ons zelf dat plaats vindt in ons zelf (die ontwikkeling).
Ik zie mensen als wezens die in staat zijn om meer in zich zelf te ontwikkelen als dat we nu algemeen waarnemen cq doen.

Er zijn mensen die in hun ontwikkeling wat verder zijn, of minder ver, vandaar dat we nooit mensen kunnen oordelen over wat ze wel of niet denken over hoe het leven in elkaar zit.

Want uiteindelijk weten we dat niet en wellicht zijn er mensen die dat wel weten ( ik niet) daar zij al zo ver zijn doorontwikkeld en meer facetten in ons kunnen gebruiken.

Als het bv gaat om helderziendheid (ben ik niet!) dan kan dit nog iets ouds zijn van de vroegere mens maar het kan ook iets nieuws zijn verworven door scholing, oefening en kennis toegepast vanuit vorige levens.

Ook al ben ik zelf niet paranormaal, ik denk dat er mensen zijn die vrij gemakkelijk de zintuiglijke wereld die we allemaal kennen met de niet zintuiglijke wereld kunnen verbinden. Dus daar niet alleen weet van hebben maar zich ook daarin kunnen begeven cq waarnemen.

We gaan het zien en meemaken ooit of het wel of niet correct gedacht is.
Want uiteindelijk weet ik het ook niet, net zoals mensen die denken dat het is wat het is. Het niet zeker weten hebben we overeen in elk geval.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:57

DuoPenotti schreef:

Ja, zo zie ik het ook. Je was even op aarde, hebt daar het één en ander aan ervaring opgedaan en dat neem je mee naar de volgende keer. En die volgende keer kom je weer nieuwe dingen tegen die je aan de al opgedane ervaringen kunt toevoegen.

Het lastigste vind ik dat bij die ziel dan steeds een nieuwe geest en lichaam horen, die niet van die eerdere ervaringen op de hoogte zijn. Nou ben ik er inmiddels wel achter waar bij voorbeeld mijn naaldenfobie vandaan komt :+ Mijn verstand weet nu wat de oorzaak is, ook al heeft mijn huidige lichaam die ervaring niet meegemaakt. Dus dan is het makkelijker om te relativeren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:58

DuoPenotti schreef:
Dat zou goed kunnen :j
Daar kom ik dan wel achter als ik dood ga en mijn vader daar niet staat...

Als hij er staat, staat hij naast die van mij. "kijk, daar is een van de twee. Die meiden hebben het nog niet zo slecht gedaan daar beneden." :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:00

DuoPenotti schreef:
Ayasha schreef:

Precies Ayascha :j
Maar elkaar daarmee wel in de waarde laten.

En alle nuances daar tussen in. Ik ben een mix van beiden.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:11

Ik hoop echt wel dat er 'iets' is...
Het idee dat DIT leven het enige is dat er is en dan daarna NOOIT (eeuwig) meer iets daar kan ik echt van in paniek raken, vooral 's avonds als ik in bed lig en het 'denken' begint.