Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:19

Kikka schreef:
Een borrel met collega's, een wijntje bij het eten, een avondje met vrienden in de kroeg, een speciaalbiertje bij een film: ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik drink regelmatig alcohol. Doordeweeks (meestal) niet, maar in het weekend drink ik graag een goed glas wijn of een lekker biertje. Of twee. Soms drie.

Maar dat gaat steeds meer knagen. Alcohol is slecht voor je (en zo halverwege de dertig ga je dat ook steeds meer voelen :+). En tegelijkertijd is het enorm verslavend: ik kan echt uitkijken naar een glas wijn aan het eind van een werkweek. Wat eigenlijk heel raar is, want waar kijk ik dan naar uit? Naar de smaak van wijn? Of naar de lichte verdoving die dat glas met zich meebrengt?

Hoe dan ook, ik las net het boek Sinds ik niet meer drink van Evi Hanssen uit en overweeg ook om gewoon helemaal te stoppen met drank. Geen dry january of 'alleen op feesten en partijen 1 wijntje', maar gewoon helemaal.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Dus vandaar mijn vraag: wie is er hier helemaal gestopt met alcohol drinken? En wie overweegt het?

(Ik zou het fijn vinden als we het hier vriendelijk en respectvol kunnen houden, zonder te veroordelen)

Ik ben bijna helemaal gestopt, had hetzelfde als jou en vroeg me af wat het me nu eigenlijk bracht. En dat is helemaal niets. Ik ga mezelf niet allemaal dingen opleggen maar ben van elk weekend flink drinken naar niks gegaan en in deze maanden alleen nog een keer met een bruiloft en een etentje wat gedronken.

Eerlijk? Mis er niks aan en vind het ook bijzonder hoe je dan eigenlijk tegen sociale contacten aankijkt. Sommige heb je dus alleen om mee te drinken. Anders zijn ze saai, met die mensen ga ik dan ook niet meer om. Best een openbaring :D

Maar ik slaap beter, ben helder in mn hoofd heb veel energie en ben 5 kg lichter, bestel minder eten ( kater is bestellen) en eet gezonder

Dus ik vind het eerlijk gezegd wel prima en mis er niks aan :Y)

Plukje

Re: Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 06:23

We kennen allemaal zo’n katerige ochtend waarop je zegt ‘ik drink nooooit meer :r ‘. Dat heb ik dus ook een keer gehad en daarna ging mijn ego me in de weg zitten. Ik had immers gezegd dat ik nooooit meer zou drinken, dus ik zou ongelooflijk voor paal staan als ik wel weer zou drinken. Ik hield me dus aan mijn uitspraak en ik dronk niet meer. Het grappige is dat ik een keer met mijn ogen knipperde en zo 23 jaar verder was. Ik heb dus oprecht door die ene wanhoopsuitspraak al 23 jaar niet meer gedronken.

Overigens ben ik vaker zo standvastig geweest, want mijn vader heeft een keer geroepen dat ik niet zonder frisdrank zou kunnen. Hierop riep ik ook meteen dat ‘ik prima zonder frisdrank zou kunnen en dat zou bewijzen ook’. Nu drink ik dus ook al ruim 25 jaar geen frisdrank meer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 06:37

Plukje schreef:
We kennen allemaal zo’n katerige ochtend waarop je zegt ‘ik drink nooooit meer :r ‘.

Nee, ondanks dat ik toen ik jonger was een paar keer dronken ben geweest, nooit een kater gehad of moeten overgeven.
Gelukkig ken ik dat dus niet. Blijkbaar als 1 van de weinige :')

Ik heb wel meegedaan aan een uitdaging om bijvoorbeeld geen snoep meer te eten. Maar dat betekent toch niet meteen helemaal nooit meer?
Bij een echte ( gevaarlijke of echt ongezonde ) verslaving als alcohol of roken dan wel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 06:45

Nee zo'n ochtend ken ik niet. Nog nooit dronken geweest, alleen een keer wat aangeschoten, maar dat is al heel lang geleden.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 07:03

Sorry, ik wist niet dat mensen serieus zouden reageren op ‘we kennen allemaal….’. Ik dacht dat algemeen bekend was dat daar niet letterlijk ‘allemaal’ mee wordt bedoelt.
Mijn excuses voor deze onbedoelde aanname, het was niet mijn bedoeling om hiermee een off-topic keten met reacties van mensen over het wel of niet hebben van katers mee te starten. Laten we het snel weer hebben over alcoholvrij leven. Katers horen daar niet in thuis :D .

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 07:17

Ik heb nooit veel gedronken. Ben ook nooit wezen stappen toen ik nog studeerde en daarna ook niet.

Gewoon bier vind ik vies. Heel soms drink ik, op een hele warme zomerdag, een koude Radler. Maar dat kan ook een 0% zijn. Als ik ergens uit eten ga, wil ik nog wel eens een glaasje rode wijn pakken, maar daar doe ik dan het hele diner mee.
En op vakantie een enkele keer een cocktail, maar dan niet meteen vijf ofzo. :+

Ben ook nooit dronken geweest. Wel eens een beetje lollig na een paar shotjes, heel lang geleden. Maar weet er alles nog van.
Snap ook eerlijk gezegd niet wat er leuk is aan liters bier tanken, de volgende dag beroerd zijn door een kater en je niks meer herinneren van de avond ervoor.

Maargoed, ik heb binnen mijn familie/ vorige relaties ook best vervelende ervaringen gehad en nare dingen gezien met alcohol als oorzaak. Dat vormt je mening ook wel.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:42

Plukje schreef:
We kennen allemaal zo’n katerige ochtend waarop je zegt ‘ik drink nooooit meer :r ‘.

Na de coronatijd werden deze ochtenden pas echt genadeloos. Doordat de feestjes, festivals en het uitgaan wegvielen raakte ik 'uit vorm' en dat is niet meer goed gekomen. Zeker niet meer toen ik vervolgens de 30 passeerde _O- Sinds ik eerder dit jaar drie maanden niet dronk ben ik me wel veel bewuster van het effect van alcohol op mijn lichaam. Ik begon op mijn 16e met drinken, wat in de loop van tijd wekelijks werd en toen ik begin twintig was ook rustig piektijden van 3x in de week kende. En elke zondag dacht ik, ik doe dit nooooit meer. En na de woensdag was ik dat dan weer vergeten :+ En dat riedeltje heeft zich jaaaaaren herhaald tot ik het dit jaar wist te doorbreken. Ben wel blij dat ik daardoor nu bewuster drink.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:35

Oh die katerige ochtenden ken ik zeker wel.

Maar dan wel uit de tijd dat ik nog ieder weekend 3 x op stap ging of zo.

Nu niet meer.
Maar ik hou het nu ook bij een paar wijntjes en niet de hele fles of flessen….

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:42

Ooit eens een slokje op, maar nooit aangeschoten geweest en zeker nooit dronken. ik vind dronkenschap echt een heel grote zwakte. Zeker wanneer je weet dat je niet met alcohol om kan gaan en keer op keer dronken wordt na een avondje stappen. dat getuigt voor mij echt van nul komma nul ruggengraat.

Ik heb collega's die wekelijks zichzelf zo de vernieling in drinken en echt, ik vind het zo triest. En dan zijn ze nu nog jong. ik wil niet weten hoe die erbij lopen als ze straks vijftig zijn.

Wanneer iemand kampt met een verslaving, kan ik alleen maar hopen dat diegene de juiste hulp aangeboden krijgt, accepteert en er daadwerkelijk hard voor gaat knokken.

Ik heb zoveel ellende meegemaakt en gezien omtrent alcohol misbruik, dat ik hier een behoorlijk sterke mening over heb.

Tuurlijk, een barraquito vind ik heerlijk en op een mooie zomeravond op het balkon zal ik die ook echt wel eens drinken. maar nooit meer dan 1 en nooit om dronken te worden.

ik heb collega's die menen dat ze alleen lol kunnen hebben wanneer zij dronken zijn. ik vind dat echt heel zielig...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:52

Nul komma nul ruggengraat is wel heel kort door de bocht. De een is nu eenmaal meer verslavingsgevoelig dan een ander.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:04

rien10 schreef:
Nul komma nul ruggengraat is wel heel kort door de bocht. De een is nu eenmaal meer verslavingsgevoelig dan een ander.

Ik zeg toch ook dat wanneer het een verslaving is, het belangrijk is dat die persoon hulp aangeboden krijgt en accepteert.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:11

LvdO schreef:
rien10 schreef:

Ik zeg toch ook dat wanneer het een verslaving is, het belangrijk is dat die persoon hulp aangeboden krijgt en accepteert.

Je zegt een hoop dingen met een oordeel er in. Beetje jammer.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:28

In mn jeugd dronk ik af en toe een breezer of passoa sju. Maar meer omdat dat verwacht werd ofzo… ik vind alcohol niet lekker, klaar.
Toen ik wat meer na ging denken over wat ik zelf wilde (in veel aspecten van mn leven) en bedacht dat ik nou eens voor mezelf moest gaan kiezen heb ik geen druppel meer gedronken. Ik vind dronken mensen ook super vervelend. Nou ben ik wellicht te vaak mensen tegen gekomen die een “ slechte” dronk hadden maar ik kan gewoon niets met dronken mensen. He schreeuwt en doet raar en achteraf herinneren ze zich niets meer. Nee bedankt. En over deelnemen in het verkeer ben ik ook heel kort. Gewoon niet. Ook niet met maar 1 glaasje. Ik vind het zelf verbazend hoeveel wetten en regels er zijn voor drugs en tabak want dat is slecht voor de gezondheid maar voor alcohol geld alleen dat je pas na bepaalde leeftijd mag kopen. Dat tabak roken slecht voor je gezondheid is dat snappen we maar daar ga je iig geen rare dingen van doen tov alcohol….

Voor de AA’s hier in het topic heb ik respect. Een verslaving is moeilijk en dat kost enorm veel kracht en dicipline om eruit te komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:44

Ik vind vooral de erkenning dat je een probleem hebt en dat je geholpen wilt worden absoluut respectwaardig. Dat is stap 1 en de allerbelangrijkste.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:57

Ik heb nooit veel gedronken. En de laatste keer kan ik me niet meer herinneren ook. Ik drink sowieso geen alcohol als ik zelf moet rijden. Ik stap ook niet meer bij mensen in de auto als zij gedronken hebben.

Super knap van iedereen hier die heeft kunnen minderen of zelfs stoppen waar dat eerder een grote uitvlucht of verslaving zelfs was. Echt heel knap!
Ik ben al raar genoeg zonder alcohol :), laat staan met.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:21

Ik drink helemaal niet (behalve dan als ik mijn favoriete ijsje heb in zuid Duitsland, met mintlikeur :9)

Vroeger heb ik wel "meegedronken" als tiener. Maar ik vind alcohol ook niet lekker.
Ik heb wel eens de opmerking gehad van iemand die het zo knap van mij vond dat ik zonder alcohol ook een gezellige avond kon hebben :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:43

Die opmerking ken ik ook.
In die tijd dronk ik nog af en toe bessen 7up.
Maar dan alleen Coubergh. Die hadden ze daar niet dus cola.

Was in een strandpaviljoen aan zee. En we hadden zoveel lol.
En ja blijkbaar kun je alleen uit je plaat gaan met alcohol.
Toen vroeg er ook iemand wat er in mijn cola zat.
Maar die vond het alleen maar leuk dat ik nuchter zo mee deed. Dus geen rare reactie daarop.

Ja ben daar dus blij mee. Als de sfeer goed is heb ik lol.
Geen pilletje of alcohol voor nodig.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:59

Urbanus schreef:
LvdO schreef:

Je zegt een hoop dingen met een oordeel er in. Beetje jammer.

Ik geef een mening, zoals je kunt lezen. En ja, die is negatief gekleurd naar aanleiding van de nodige ellende omtrent alcohol, wat eigenlijk ook gewoon drugs en rotzooi is. maar als je dit al een oordeel noemt...

Ik vind iets triest en dat mag gewoon, hoor :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:32

Ik zeg ook nergens dat het niet mag.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:32

Ik heb in mn uitgaangsjaren :') vanalles geprobeerd. Bessen met sinaasappelsap, breezers, smirnoff, bier, baileys, wijn, etc etc zelfs een nipje whiskey en cognac waarvan je trilhaarepitheel direct wordt weggebrand.

Anyway, ik heb het echt geprobeerd maar het smaakt voor mij allemaal naar nagellak of aarde waar een rottingsproces in gaande is.
Ik vind het echt niet lekker.

Het leven lukt ook echt prima zonder drank. Iedereen weet dat ik het naar nagellak vind smaken en ik krijg dan ook zelden een fles wijn oid.
Ik vind het ook jammer dat drank zo geaccepteerd en juist gevierd en aangespoord wordt. Terwijl er heel veel ongelukken gebeuren en mensen spijt krijgen door de dingen die ze doen bij alcoholgebruik.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:50

Hutcherson schreef:
Het leven lukt ook echt prima zonder drank. Iedereen weet dat ik het naar nagellak vind smaken en ik krijg dan ook zelden een fles wijn oid.
Ik vind het ook jammer dat drank zo geaccepteerd en juist gevierd en aangespoord wordt. Terwijl er heel veel ongelukken gebeuren en mensen spijt krijgen door de dingen die ze doen bij alcoholgebruik.

Dit inderdaad!! De meest makkelijk verkrijgbare drugs en 90 procent vd wereld vindt dit gewoon normaal... Heel jammer...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:53

Maar dingen zoals een nieuwe auto kopen en dan wijn krijgen, daar krijg ik echt een punthoofd van. Ik vind dat zo’n foute combinatie…

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:07

Of 'jongens we proosten op de gezondheid' en slaan vervolgens een glas alcohol naar binnen waar de lever weer uren mee zoet is nog los van alle zuren voor je tanden, suikers voor je alvleesklier en alle andere dingen die het doet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:26

Sanet schreef:
Maar dingen zoals een nieuwe auto kopen en dan wijn krijgen, daar krijg ik echt een punthoofd van. Ik vind dat zo’n foute combinatie…

Dat vind ik dan ook weer een overdreven flauwe gedachte. Het is toch niet dat je die onderweg al op drinkt uit de fles. Dat doe je lekker thuis om het te vieren. Als je niet meer weg hoeft.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:28

Ik!

Ik ben eigenlijk bijna helemaal gestopt met drinken. Ik heb nog flessen in huis, maar deze worden alleen door gasten gebruikt. Voorheen dronk ik eigenlijk altijd wel als we gingen stappen, soms ook wel na thuiskomst van drukke diensten als ik voor het slapen aan graag wilde ontspannen. Ik dronk toen eigenlijk van alles, wijn en bier, maar ook wel sterkere drank zoals wodka en whiskey.

Mijn partner drinkt niet, vindt het niet lekker. Ik ben er achter gekomen dat ik een gezelschapsdrinker ben, dus dronk ik alleen nog op feestjes. Twee jaar geleden heb ik iets meegemaakt wat voor stress en paniek zorgde in mijn leven en alcohol (en cafeïne) was een enorme trigger voor paniekaanvallen. Zo heftig, dat van een glas, ik een hele nacht vol paniek had. Hierdoor ben ik destijds per direct met beide gestopt.
Stoppen met alcohol viel fysiek mee, evenals cafeïne (14 koppen koffie per dag).
Sociaal gezien werd dit wel minder geaccepteerd. In het topic hier lees ik dat veel mensen opmerkingen krijgen over niet drinken, dat kreeg ik ook maar kon ik mede dankzij mijn situatie snel de mond snoeren.

Inmiddels gaat het met mij weer een stuk beter en zijn paniekaanvallen niet meer de voornaamste reden om niet te drinken, maar mijn gezondheid. Toen ik stopte met drinken merkte ik enorm veel verbetering in mijn sportprestaties (fitness en cardio). Zoveel, dat ik daardoor niet meer wil drinken.
En juist dat laatste lijken veel mensen moeilijk te vinden. Ik krijg daar wel veel commentaar op, ik hoor dan dingen als; "Maar je bent toch geen top atleet?", "Éen kan heus wel" of zelfs (jaja) "Toen je dronk was het gezelliger"

Ik vind dat niet leuk om te horen, maar kan dit gelukkig wel redelijk afkappen. Daarnaast is mijn gezonde(re) levensstijl regelmatig punt van discussie en dan niet alleen het gebrek aan alcohol, maar ook de aanwezigheid van mijn salade :+
Maargoed, dat is weer een heel andere discussie