Lichaam ontzuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:40

germie schreef:
Maar ja, ook niet alle onderzoeken naar medicijnen zijn even goed uitgevoerd natuurlijk.

En als je kijkt dat men conclusies trekt dat 'de meerderheid' voor milieumaatregelen is, terwijl er dan maar 16 mensen gevraagd zijn en het om 52% voor gaat, tja, dan is statistiek bij zowel kwakzalverij als regulier soms nog ver te zoeken. ;)
Een (slecht uitgevoerde) opiniepeiling onder 16 man is wat anders dan echt wetenschappelijk onderzoek. Iedereen kan wat mensen op straat wat vragen, of een enquete uitzetten. Maar dat voldoet nog niet aan de normen van wetenschappelijk onderzoek. Echt wettenschappelijk onderzoek zitten echt veel striktere regels aan.

Kleine onderzoeken worden wel gedaan, vaak gedaan als ergens nog weinig budget/intresse voor is. Maar in de betere onderzoeken staat er dan ook dat meer onderzoek nodig is ;) . In feite is "mogelijke fouten/problemen" opsommen een vast deel van goed wetenschappelijk onderzoek. Daar valt een "te kleine groep" onder.

Gezien alle factoren van het onderzoek gedocumenteerd moet worden, is dit gewoon terug te lezen. En kunnen ze ook opnieuw uitgevoerd worden door derde om te controleren of zij dezelfde uitkomst krijgen. Veel kleine onderzoeken kunnen dan optellen. Ook kunnen kleine onderzoeken intresse wekken om grotere op te starten. In die zin zijn ze nuttig, maar nooit om conclusies te trekken aan de hand van enkel dat ene kleinschalige onderzoek.

De keren dat dit fout gaat, is het zelden de wetenschap die zegt "dit klopt" gebasseerd op een te kleine groep. Vaker zijn het commerciele partijen die een onderzoek pakken, verwacht dat toch niemand kritisch het daadwerkelijke onderzoek leest, en dan "vergeet" te melden dat dit onderzoek in zichzelf niet genoeg is voor conclusies. Maar dat is een heel ander probleem dan of wettenschappelijk onderzoek zelf betrouwbaar is.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 14-09-23 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:58

secricible schreef:
Dat dus Ibbel, ik was nog aan het editten in mijn conclusie idd :D

Haha true. Ik wilde alleen het antwoord nogal versimpelen, als je het over correlatie en causaal gaat hebben kom je als snel bij het ingewikkelde uit.

Maar je hebt idd helemaal gelijk :D. Voeding is idd ingewikkelder dus ik zal bij medicatie blijven qua voorbeeld :Y)

rien10

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:31

Ik ben er na 7 pagina's nog niet achter wat ontzuren van het lichaam is. Oprecht.
Afvalstoffen "wegwerken" dat snap ik. Maar wat is ontzuren? Wat ontzuur je dan, organen, spieren, huid?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:04

rien10 schreef:
Ik ben er na 7 pagina's nog niet achter wat ontzuren van het lichaam is. Oprecht.
Afvalstoffen "wegwerken" dat snap ik. Maar wat is ontzuren? Wat ontzuur je dan, organen, spieren, huid?

Ik vrees dat TS is afgehaakt, hetgeen ik ook wel kan begrijpen. Maar ik vind het ook jammer want ik zou er graag meer van willen weten en echt niet om af te branden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:06

rien10 schreef:

Het is heel simpel: ontzuren kan niet. Je lichaam is licht basisch, op het moment dat je pH onder de 7,2 duikt ben je goed ziek, en als je lichaam echt onder de 7 zou zakken (wat dan nog maar heel licht zuur is trouwens), ben je dood.
Dus je bent sowieso als je leeft nooit 'zuur' (althans, niet lichamelijk :)) ) en ontzuren is dus iets wat - als het al zou kunnen - nooit nodig is. Voor je lichaam zuur is, ben je dood.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:10

Wat ik wel weet Ibbel, alleen weet ik niet hoe je dat noemt, is dat als ik teveel zoet eet bv (dus dat doe ik eigenlijk niet meer) dan krijg ik gauw een blaasontsteking. Als ik dan voorzichtig paar dagen extra citroen in mijn thee doe, dan kan ik vaak keren. Citroen is zuur en erg vitamine rijk.
Misschien dat zoiets bedoeld wordt en dat het een ongelukkige formulering is? ik weet het niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:12

Maar dat is niet ontzuren, dat is verzuren. Meer Citroenen eten is meer zuur binnekrijgen. Of denk ik te simpel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:15

Je kunt bacteriën in je blaas de pijp uit helpen door je urine zuur te maken door een overmaat zuur te eten. Wat meteen al laat zien wat er gebeurt met zuur eten: het zuur wordt je lijf uitgewerkt, want dat wil basisch (=niet-zuur) blijven.
Maar dat wordt niet bedoeld :n

Er is een hele stroming die beweert dat je door zuur of juist basisch te eten allerlei kwalen kunt verhelpen. Zelf mensen die beweren dat als je citroensap drinkt (uiteraard hartstikke zuur) je je lijf 'ontzuurt' en basischer zou maken, wat chemisch al helemaal niet klopt. Mogelijk omdat dubbelkoolzure soda (basisch) het woord zuur in de naam heeft, dat gedacht wordt dat alle zuur basisch werkt op één of andere manier.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:21

Twee maal positief maakt negatief, zoiets denk ik.
Ik ben er wel van overtuigd dat er een boel goede resultaten te behalen zijn met voeding en of kruiden. Kruiden is ook gewoon voeding namelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:22

https://ontzuren.info/Ontzuren-en-voeding
https://www.alka.nl/ontzuren

Het zou gaan om zuur wat opgehoopt is en niet het lichaam heeft verlaten en daarmee het lichaam te helpen.
Tenminste als ik die site goed begrijp.

Verder had ik er nog nooit van gehoord, me er ook niet in verdiept of zo.
De eerste keer dat ik er van hoorde was een half jaar terug toen mijn moeder met haar jicht van de huisarts basische druppels moest halen bij de apotheek.
En ook op haar voeding letten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:30

Maar zuur hoopt zich - als je tenminste gezond bent - niet op in je lichaam. Wat ik al eerder schreef, melkzuur in je spieren bij spierverzuring is binnen een uur geneutraliseerd. Je lichaam wil niet zuur zijn en zorgt daar zelf heel goed voor, binnen heel nauwe grenzen.

Als je jicht hebt, produceer je teveel urinezuur omdat je purine uit je voeding niet goed afbreekt.
Dan ben je a) niet gezond, en b) dat urinezuur kristalliseert rond en in je gewrichten.
'Basische druppels' gaan daar niets aan doen (sorry, huisarts), purine-arme voeding wel. Medicatie doet gewoon het meeste: allopurinol of colchicine (jaja, uit een plant, heus, ook de reguliere geneeskunde weet de weg naar geneeskrachtige planten :P )

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:34

Ibbel schreef:
rien10 schreef:

Het is heel simpel: ontzuren kan niet. Je lichaam is licht basisch, op het moment dat je pH onder de 7,2 duikt ben je goed ziek, en als je lichaam echt onder de 7 zou zakken (wat dan nog maar heel licht zuur is trouwens), ben je dood.
Dus je bent sowieso als je leeft nooit 'zuur' (althans, niet lichamelijk :)) ) en ontzuren is dus iets wat - als het al zou kunnen - nooit nodig is. Voor je lichaam zuur is, ben je dood.

Maar wil je je lichaam juist niet meer basisch maken als je ontzuurt ('ont' als ontkenning?) Je wilt van zuur af -> meer basisch.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:36

Ibbel schreef:
Maar zuur hoopt zich - als je tenminste gezond bent - niet op in je lichaam. Wat ik al eerder schreef, melkzuur in je spieren bij spierverzuring is binnen een uur geneutraliseerd. Je lichaam wil niet zuur zijn en zorgt daar zelf heel goed voor, binnen heel nauwe grenzen.

Als je jicht hebt, produceer je teveel urinezuur omdat je purine uit je voeding niet goed afbreekt.
Dan ben je a) niet gezond, en b) dat urinezuur kristalliseert rond en in je gewrichten.
'Basische druppels' gaan daar niets aan doen (sorry, huisarts), purine-arme voeding wel. Medicatie doet gewoon het meeste: allopurinol of colchicine (jaja, uit een plant, heus, ook de reguliere geneeskunde weet de weg naar geneeskrachtige planten :P )

Maar toch zeg jij dan wat ze daar bedoelen denk ik.
Dus hoopt het zich wel op.

Dat dat niet hoort is natuurlijk een feit. Dat je dan niet gezond bent ook.

En nogmaals verder weet ik er niets van, maar misschien dat dit nog met meer dingen zo is dat het zich toch ergens ophoopt zoals de dat bij de gewrichten dus wel kan?

Geen idee wat mijn moeder verder nog heeft gedaan, geloof er geen barst van dat ze iets veranderd heeft met haar eten.
En ik weet ook niet of ze nog andere medicatie heeft gekregen. Dat noemde ze toen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:44

Heel specifiek in het geval van jicht heb je een ophoping van urinezuurkristallen rond je gewrichten. Dat is een chronische ziekte door een 'foutje' in je stofwisseling. Geen zuur of basisch dieet gaat daar ene fluit aan veranderen. Purine-arm eten helpt, maar ook niet in die mate dat je dan zonder medicatie kunt.

Heel specifiek in het geval van spierpijn, heb je, heel tijdelijk, melkzuur in je spieren. Je eigen lichaam breekt dat keurig af (in je lever). Je bloed blijft keurig op pH 7.2-7.4, óók met (extra) melkzuur erin dat naar de lever wordt afgevoerd. Op geen enkele wijze kun je dat met eten veranderen.

Er is geen enkel bewijs dat er ooit zuur op welke plek dan ook in een gezond lichaam zou blijven zitten (en dat is wat ze daar bedoelen, ze hebben het niet over jicht), laat staan dat je dat dan met basische drankjes zou kunnen afvoeren/neutraliseren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:54

Wat ik dan wel weer raar vindt is dat de man die hiermee begonnen is biochemicus is en voedingsdeskundige. Dat maakt dit soort dingen er niet gemakkelijker op voor leken, daar een wetenschapper aan de basis zou zijn van deze beweging. Tenminste als ik het goed begrepen heb.

Citaat:
Ragnar Berg
Biochemicus

Vertaald uit het Engels-Ragnar Berg was een in Zweden geboren biochemicus en voedingsdeskundige die het grootste deel van zijn volwassen leven in Duitsland werkte.

En geqoute vanuit het stuk ,b1 ste link van DP

Citaat:
Sinds de onderzoeken van Ragnar Berg en anderen aan het begin van de vorige eeuw heeft men geprobeerd een onderscheid te maken tussen zuur en basisch werkende voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen met een hoge zuurrest bevatten relatief veel fosfor, chloor en zwavel. Voedingsmiddelen met een hoge baserest bevatten relatief veel van de volgende mineralen: natrium, kalium, calcium, en magnesium. De verbindingen die deze mineralen tijdens de stofwisseling in het lichaam aangaan zijn uiteindelijk bepalend voor het zuur-base evenwicht. Of een voedingsmiddel een zuren- dan wel een basenoverschot levert, wordt bepaald door de chemische samenstelling en niet door de smaak. Zo leveren zuursmakende vruchten, zoals citroenen en sinaasappels, na vertering en stofwisseling toch een basenoverschot op

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:00

Ik vermoed dat 'wetenschap' uit 1920 niet helemaal meer voldoet aan wat we nu weten...:D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:06

Ibbel schreef:
Ik vermoed dat 'wetenschap' uit 1920 niet helemaal meer voldoet aan wat we nu weten...:D

Het waren gewoon mensen die wetenschappelijk dachten en van daaruit onderzoek deden. Uiteraard heeft wetenschap voortschrijdend inzicht, maar met die uitspraak Ibbel doe je teveel wetenschappers die toen geboren zijn onrecht.
De huidige wetenschap is gestoeld op de wetenschap van toen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:07

De wetenschap van deze specifieke man is allang achterhaald en was zelfs in zijn eigen tijd dubieus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:09

Ibbel schreef:
De wetenschap van deze specifieke man is allang achterhaald.

Dat is een ander verhaal. Heb je daar wellicht info over. Want ik probeerde dat te googelen maar er kwam niets naar boven.

Mijn vader was ook wetenschapper en op zijn werk wordt nog steeds verder doorgeborduurd en ontwikkeld waarin hij ook op zijn oude dag een jonge provendus heeft begeleid. Vandaar mijn reactie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:21

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:31

Elisa2 schreef:
Bij koeien gebruiken ze ook natriumbicarbonaat tegen verzuring, het fijne weet ik er niet van. Maar het zal vast niet voor niks zijn. Het betekent dat koeien ook last kunnen hebben van verzuring.

https://lohuismineralen.nl/product/natriumbicarbonaat/

Niet verzuring van het lichaam!! maar van de maag.
Net zoals bij ons "brandend" maagzuur.

maar misschien weet ik ook niet war ik het over heb }:0

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:35

Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 15-09-23 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:36

Elisa2 schreef:
Eh ja..waar voeding dus invloed op heeft: https://www.melkveebedrijf.nl/pensverzuring/

Wat volgens sommigen in dit topic niet kan.

Je lichaam verzuurt niet door voeding, je maag is natuurlijk wel gevoelig voor iets wat je erin stopt.
Maar wie ben ik.. ik heb er geen verstand van :x

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:38

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Eh ja..waar voeding dus invloed op heeft: https://www.melkveebedrijf.nl/pensverzuring/

Wat volgens sommigen in dit topic niet kan.

Je lichaam verzuurt niet door voeding, je maag is natuurlijk wel gevoelig voor iets wat je erin stopt.
Maar wie ben ik.. ik heb er geen verstand van :x

Zoals hier boven uitgelegd wordt zorgt een verzuurde pens bij koeien dus ook voor andere problemen in het lichaam. Waarom zou dat bij mensen anders zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:43

Elisa2 schreef:
Zoals hier boven uitgelegd wordt zorgt een verzuurde pens bij koeien dus ook voor andere problemen in het lichaam. Waarom zou dat bij mensen anders zijn?

Natuurlijk is dat wel zo, net zoals bij paarden met maagzweren.
Alles van mond tot kont kan daarop reageren.. maar je lichaam zelf verzuurd er niet door!

Al die dingen zijn gewoon te vinden voor paarden, mensen enz.. het si echt niet iets raars hoor.
Alleen de PH waarde van het bloed veranderd niet daardoor.

Echt, je moet al die dingen uit elkaar zien.