Contact herstellen met ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:39

Koper schreef:
Melzazu schreef:
Religieus trauma syndroom meld zich :wave:
Dus eigenlijk ook een beetje ouders die geestelijk anders zijn maar dan anders :=

Dat lijkt mij heel lastig, en gelukkig heb ik zelf niet zoiets meegemaakt. Zit een buffer van twee generaties tussen. Mijn overgrootvader was predikant... maar mijn grootmoedertje was eigenwijs genoeg om een katholieke man te trouwen, en samen vonden ze elkaar in de kerk van de Christengemeenschap _/-\o_ Dappere mensen die voor hun eigen geluk kozen.

Het is vast een beetje off topic. Maar ik ben wel heel trots op mijn grootmoedertje die zich niet door haar vader op de kop liet zitten <3

Dat lijkt niet alleen lastig maar dat is het ook :D

Zeker heel goed van jouw grootmoedertje en zo heb ik dus ook ooit voor mezelf gekozen *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:41

Melzazu schreef:
Zeker heel goed van jouw grootmoedertje en zo heb ik dus ook ooit voor mezelf gekozen *\o/*

*\o/* *\o/* *\o/*

Legenda niet nodig :Y)

luuntje

Re: Contact herstellen met ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 21:10

Feestdagen kunnen lastig zijn.

Zo halen wij eten bij de Chinees op 2e kerstdag.
Makkelijk en geen gedoe.

En met onze verjaardag gaan we uit eten.

Lijkt mij lastig als allerlei mensen dingen van je verwachten met feestdagen.
Beetje aanpassen kan wel. Maar je moet niet jezelf vergeten.
Knuffelen met huisdieren, boeken lezen, film of serie kijken moet prima kunnen.

Ik denk dat geloof heel mooi kan zijn.
Maar het moet wel een keuze zijn en geen verplichting.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 21:21

Kerst vieren we met onze dochters en hun gezin op Kerstavond en meestal oudejaarsavond wel bij elkaar maar dat staat ze vrij.
Kerst was thuis altijd erg saai, niks aan of mijn opa en oma moesten komen dan ging het wel.
Mijn moeder verplichtte mij vroeger om iedere zondag koffie te drinken en ook met eerste Kerstdag te komen tot ik mijn kont tegen de krib ging gooien en ik ben nu wars van verplichtingen O:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:12

Kerst vind ik een heerlijke tijd, huis gezellig maken, leuke recepten uitzoeken. Tafel mooi dekken en bijpassende menukaartjes maken. Zolang als dat ik op mezelf woon heb ik altijd mijn zus en moeder uitgenodigd. Ondanks dat mijn zus een aantal jaren terug al is overleden zijn we mijn moeder uit blijven nodigen, de eerste kerst zonder haar hebben we haar herdacht. De laatste jaren wilde mijn moeder niet meer komen. Dat vond ik erg jammer. Het was naar mijn idee altijd gezellig, wat kletsen, spelletje doen, samen eten, kadootje onder de boom pakken en uitdelen. Blijkbaar dacht ze daar de laatste jaren anders over. Mijn moeder is vorige maand overleden, ze heeft euthanasie gepleegd. Dit jaar vier ik evengoed de kerst zoals altijd. Het zal niet veel anders zijn dan de andere jaren, enige verschil zal zijn dat er geen negatief antwoord zal komen op de uitnodiging. Dat is ergens wel een opluchting. Het contact wat we vroeger hadden was heel anders als de laatste 8 jaar, ze was verbitterd en er viel niets te herstellen. Ze deed niets fout of verkeerd in haar ogen. Dan valt over dingen praten niet echt mee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:24

Hier afgelopen jaar gebroken met mijn familie. En achteraf had ik dat heel wat jaren eerder moeten doen.
Wat is er een last van mijn schouders gevallen zeg.

Je familie kun je anders dan bij je vrienden niet uitkiezen.

Ik dacht altijd je hebt maar één familie dus wees er maar zuinig op. Maar met mijn familie valt gewoon niet om te gaan. Dat heeft mij zoveel stress gekost. En na een enorme druppel was de emmer afgelopen jaar zo vol dat ik eindelijk voor mezelf gekozen heb.

Soms is dat gewoon echt het beste.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:41

Het stomme is dat het eerst zo ver moet komen he BeFunny eer je die beslissing neemt, sterkte :(:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:06

chanicha schreef:
Het stomme is dat het eerst zo ver moet komen he BeFunny eer je die beslissing neemt, sterkte :(:)

Ja die beslissing is ook niet zomaar gemaakt. Alleen die beslissing en denken aan die beslissing is heftig.

Na de breuk ben ik nog ernstig ziek geworden en heb geen familie om me heen gehad. In mijn geval is dat maar gelukkig. Maar het is toch echt heel jammer als je geen liefdevolle relatie met je familie hebt. Dat is er bij ons nooit geweest maar daar blijf je toch nog best lang op hopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:12

Het is ook niet niks om banden te verbreken, of dat nu familie of een vriend is. Het bijzondere vind ik altijd wel dat familie op de een of andere manier het vrij normaal vindt om over grenzen heen te kunnen stappen. Ik merk bij vrienden dat dat heel anders is en dat er op andere manieren of dingen wordt gepraat om iets duidelijk te maken dan dat dat bij familie gaat.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:28

Met vrienden sta je toch vaker op één lijn of heb je gezamenlijke interesses. Familie daar heb je het gewoon me te doen zoals ze zijn ongeacht hoe ze zich gedragen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:45

Vrienden kies je en familie niet O:)
Zeg ik heel wijs :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:55

Hier een paar keer het contact verbroken gehad met mijn moeder maar uiteindelijk toch weer aangehaald.
Wel ben ik heel duidelijk geweest dat als het nu weer fout loopt het ook echt klaar is en een aantal jaar geleden ook aangegeven dat ze moest stoppen met het contact tussen mij en haar andere dochter te herstellen, mijn adres niet mocht doorgeven (nadat ze het zonder toestemming aan haar andere dochter had gegeven) etc als ze het contact tussen ons graag wilde behouden.
Ze mekkert nog geregeld over dat ze het zo jammer vindt dat er geen contact is met haar andere dochter en 'het is en blijft toch je zusje' :roll: maar daarop antwoord ik dan dat we het daar niet over eens gaan worden en om dat onderwerp te laten rusten.

Mijn moeder is nogal pittig en bemoeierig, ik ga daar niet lekker op dus de soms verminderde verstandhouding ligt aan beide kanten.
Daarnaast heeft ze toen ze doorhad dat haar toenmalige man mij niet goed behandelde voor haar huwelijk gekozen want 'nu had ze 1 beschadigd kind, bij scheiding 2'.
Eindresultaat is een kapot huwelijk, 2 beschadigde kinderen en een hoop gedoe onderling. :+
Uiteraard is er veel gebeurd, teveel om op te noemen.

Het contact nu is oké tot goed, er wordt inmiddels steeds meer gerespecteerd dat ik mijn eigen leven leid en geaccepteerd dat ik de feestdagen op mijn manier invul en dat dat ook betekend dat ik het ene jaar langskom en het andere jaar lekker thuis films ga kijken ofzo.
Het eerste jaar dat ik besloot om geen kerst te vieren met het gezin hebben zij en haar andere dochter me een soort van ontvoerd, dat leverde ze op dat ik daar ben weggelopen naar een vriend toe en na de feestdagen ontzettend stampij heb gemaakt.
Jaar erop woonde ik een uur verder reizen, toen was het ze te ver om ff op de bonnefooi mijn kant op te rijden. :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:58

Meggiemeg wat jammer dat je moeder zo negatief was.
Dan maak je het jezelf en je omgeving niet makkelijk.

En inderdaad echt breken met familie/ouders is moeilijk.
Kinderen zijn enorm loyaal.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:24

Ik lees dit topic al mee vanaf het begin en elke keer dacht ik bij mezelf, hier wil ik ook reageren maar tot nu kwam het maar niet van, ergens ook omdat ik mijn ouders schijnbaar nog steeds de hand boven het hoofd wil houden...
Het is een lang verhaal en eigenlijk is het zo onrealistisch dat gtst er niets bij is en dat ik eigenlijk niet eens weet waar ik moet beginnen..

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik anderhalf was, ik bleef met een broer bij mijn moeder en mijn 2 andere broers bleven bij mijn vader.
Om de 14 dagen en in de vakanties langer ging ik naar mijn vader.
Mijn vader stak niet onder stoel en banken dat ik ongewenst was, een moederskindje ( want ik woonde bij mijn moeder), zowel ik als mijn broers werden voor de meest lelijke dingen uitgescholden, waren niets waard etc.
Mijn vader heeft na de scheiding meermaals nieuwe relaties gehad, zowel met mannen als met vrouwen, naar hun toe zei hij altijd dat ik en 1 van mijn broers, geadopteerd zijn op jonge leeftijd omdat onze ouders verongelukt zouden zijn bij een auto ongeluk ( die verzonnen ouders, zouden zijn zwager en schoonzus zijn).
Mijn vader was ook fysiek, echter alleen naar mijn broers, ik heb geregeld gezien dat met name mijn oudste broer klappen kreeg en zelfs van de trap werd afgetrokken, dit zou hij volgens mijn vader dik verdienen omdat ook hij bij mijn moeder woonde.
Naar mij toe is mijn vader nooit fysiek geweest, bij mij bleef het bij schelden, schreeuwen etc.

Hele grote sprong vooruit,
Ik heb dus altijd bij mijn moeder gewoond, mijn broer is op zijn 12e naar mijn vader gegaan waardoor ik nog alleen woonde bij mijn moeder en haar man met wie ze is hertrouwd toen ik 7 was.
Mijn stiefvader heeft ook 2 kinderen uit een eerder huwelijk maar die woonden niet bij ons.
Opzich redelijk wat rustige jaren gehad, ik was veel op mijzelf, mijn moeder werkte fulltime en mijn stiefvader in ploegen waardoor ik veel alleen thuis was en waardoor er van mij werd verwacht dat ik het huishouden en het koken op mij nam want ik was immers het meeste thuis.
Ik ging nog steeds om de 14 dagen naar mijn vader.

Nog een sprongetje,
ik kwam in de puberteit, mijn vader ''trok'' aan mij. Beloofde mij gouden bergen als ik daar kwam wonen.
Hier nooit uit mijn zelf op ingegaan.
Ik was een rebelse puber en mijn moeder en stiefvader wisten zich geen raad met mij waarop ik van het 1 op het andere moment werd verzocht om mijn spullen te pakken want ik moest bij mijn vader gaan wonen.
Eenmaal bij mijn vader heb ik de grootste ruzie ooit gehad, ik moest van hem zeggen tegen mijn moeder dat ze alimentatie voor mij moest gaan betalen, hierin ging mijn moeder niet in mee met als gevolg dat de stoelen door de lucht gingen en ik kreeg huisarrest want het was uiteraard mijn schuld.
Na 3 maand ben ik weer terug naar mijn moeder en stiefvader gegaan.

Nog weer een sprong vooruit,
ik was de wilde haren kwijt, leerde mijn man op mijn 15e kennen, mijn moeder, vader en stiefvader prezen hem de hemel in.
Op mijn bijna 17e het huis uit gegaan en samen gaan wonen met mijn man, op mijn 18e zelf moeder geworden.
En dan ben je ineens zelf moeder en ineens zie en voel je in elke vezel van je lichaam dat jezelf niet in normale omstandigheden bent opgegroeid.
In 2009 was ik zo klaar met het gelieg, gemanipuleer, het verslaafd zijn aan de drugs dat ik het contact met mijn vader heb verbroken.
Ik wilde namelijk niet dat mijn kinderen daar ook de dupe van worden.

Hele grote sprong vooruit,
naar mijn idee altijd normaal contact gehad met mijn moeder en stiefvader, al waren er wel irritaties.
Zoals dat mijn stiefvader vond dat hij recht had op mijn/onze financiële situatie.
Mijn moeder kwam geregeld alleen bij ons op visite, als ze dan eens iets voor de kinderen had gekocht dan mocht er niet over gesproken worden naar mijn stiefvader toe.
Ze had een nieuwe auto, ze vertelde mij dat het een lease auto was maar daar mocht ook niet over gesproken worden naar de buitenwereld toe, want schijnbaar is het een schande?
Zo waren er steeds meer kleine dingen die tot wantrouwen en irritaties leidde van mij uit naar hun toe, met name hoe ze deden als onze kinderen bij hun waren.
Mijn moeder en stiefvader wilden graag onze kinderen te logeren, helemaal prima, samen op een datum gekomen en kortgesloten.
De kinderen daar heen gebracht en een aantal dagen later werd ik gebeld door mijn beste vriendin.
Mijn moeder had haar gebeld met de vraag of ze wilde oppassen maar dat mocht ze niet aan mij vertellen.
Hierop heb ik mijn moeder gebeld met de vraag waarom ze oppas nodig had, want hun hadden immers tijd vrij gemaakt voor de kinderen. Wat bleek ze had een spontaan uitstapje met een tante gepland en de kinderen konden niet mee.
Ik ben hier niet mee akkoord gegaan en heb diezelfde dag de kinderen nog opgehaald.
Dat was de eerste keer dat ik tegen hun ging en vanaf dat moment is het geëscaleerd.
Ze zijn daarna nog een aantal keer op visite geweest en op een gegeven moment kreeg ik van mijn stiefvader meerdere whatsappjes met allemaal verwijten dat ik de kinderen bij hun weg zou houden en dat ze alleen nog maar kwamen op de verjaardag van onze kinderen. Daarna zijn ze echter nooit meer geweest.

Klein sprongetje vooruit, rustige tijden gehad, ze hielden echter wel contact met ons 2 oudste kinderen.
Ons 1na oudste zat erg in de knoop met zichzelf, hier hadden we uiteraard hulpverlening voor maar achteraf niet de juiste hulpverlening.
Mijn moeder en stiefvader zijn hier buiten ons weten op ingesprongen met als uiteindelijke gevolg dat ze onze zoon zonder ons medeweten hebben opgehaald en ons hier niet van ingelicht hebben.
Wij hebben uiteraard de politie ingeschakeld, er is een alert uit gegaan en een dag later is de politie naar hun huis gegaan en gaf mijn stiefvader aan dat hij op dat moment met mijn moeder op haar werk was.
Daar heeft de politie hem opgehaald en is op die manier weer bij ons thuis gekomen.
Daarna godzijdank wel de juiste hulpverlening gekregen en onze zoon is gelukkig weer zijn blije zelf en is zelf in gaan zien dat wat mijn moeder en stiefvader gedaan hebben niet correct is.
Hij heeft hierom ook geen contact meer met hun, echter probeert mijn moeder nog steeds met hem contact te zoeken, o.a. via social media maar hier gaat onze zoon niet meer op in.

Ik heb geprobeerd het kort te houden, dit is mijn verhaal in grote lijnen maar dan wel op een zo kort mogelijke manier uitgelegd.
En ja ik heb getwijfeld of ik het wel moest delen, want wat als hun of familie om wat voor reden dan ook dit lezen? Maar aan de andere kant, waarom zou ik mij hier nog langer over stil houden en hun het hand alsnog boven hun hoofd houden?

Gelukkig heb ik hele lieve schoonouders, hun hebben mij opgenomen in hun gezin alsof ik 1 van hun zelf ben.
Ik kan alles met hun bespreken en ik weet van hun dat wat er ook gebeurd hun altijd voor mij klaar staan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:51

Lay D wat erg.
Wat zul jij je eenzaam en ongewenst hebben gevoeld.
Heb je hulp voor jezelf?

Heel goed om de politie te bellen.
Ik ben 1x bijna zo ver geweest toen mijn moeder onze zoon van 2 jaar niet terug wilde geven. Was bezig om 112 in te toetsen.

En dat is heftig. Datwil je niet. Maar je moet, voor jezelf en je kind.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:17

luuntje schreef:
Lay D wat erg.
Wat zul jij je eenzaam en ongewenst hebben gevoeld.
Heb je hulp voor jezelf?

Heel goed om de politie te bellen.
Ik ben 1x bijna zo ver geweest toen mijn moeder onze zoon van 2 jaar niet terug wilde geven. Was bezig om 112 in te toetsen.

En dat is heftig. Dat wil je niet. Maar je moet, voor jezelf en je kind.

Toen ik zo jong was, wist ik niet beter, pas nu komt dat gevoel van ongewenst en eenzaam juist erg naar boven.
Ik bedoel, mijn ouders leven nog, maar ik heb ze niet meer. En natuurlijk weet ik voor mijzelf dat het beter is dat ze mijn leven en dat van mijn gezin niet meer kunnen beheersen en bepalen.
Maar toch ben ik wel eens jaloers op de mensen om mij heen die wel een normale band met hun ouders en of broers/zussen hebben.
Ik heb namelijk ook geen contact meer met mijn broers, dit is gekomen nadat mijn moeder het contact met hun heeft verbroken d.m.v. een brief, mijn broers geven mij daarvan de schuld. Terwijl ik daar helemaal buiten sta en in eerste instantie ook niet eens wist wat er gaande was tussen hun en mijn moeder zeg maar.
Toen ik het contact met mijn vader verbrak wilde mijn 1na oudste broer helemaal niets meer met mij te maken hebben. Ik heb het geprobeerd maar hij vind dat ik hem ook in de steek heb gelaten omdat ik het contact met onze vader heb verbroken.
Inmiddels ben ik zelf ook zover dat ik hun ook maar niet meer in mijn leven wil hebben en ook geen pogingen meer doe, ze zijn allen verslaafd aan o.a. drugs en ik wil die zooi en het gedonder eromheen niet in mijn eigen gezin hebben.

Ik heb geen specifieke hulp voor mijzelf, wel gesprekken gehad met psychiaters ,daar werd mijn band met mijn ouders en het leed wat ik eraan heb overgehouden wel besproken maar we zaten daar vooral voor onze zoon.

Ik denk dat het voor mijn moeder een geluk geweest is dat ik de politie heb gebeld nadat onze zoon vermist was.
Als ik had geweten dat zij en haar man er achter zaten, dan was ik zelf die kant op gereden met alle gevolgen van dien.

Mij heeft ze kapot gemaakt, mijn jeugd afgepakt.
Ze heeft samen met mijn stiefvader een poging gedaan om mijn huwelijk, gezin en kinderen kapot te maken maar i.p.v. kapot gaan zijn wij als gezin alleen maar meer een front gaan vormen en met elkaar sterker geworden.

Ik denk dat ze een ander het geluk niet gunt omdat ze zelf ook geen geluk heeft gekend in haar huwelijken en met haar eigen kinderen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:52

Lay D wat jammer dat je broers in de onzin trappen die je ouders verkondigen.
Ze zouden toch prima zelf kunnen nadenken en contact opnemen met je.

Belangrijkste is dat jij en je gezin veilig zijn.
En praten met iemand lijkt mij een goed idee voor jou.
Het is nogal wat die ellende met je ouders.

In het topic missen meer mensen een leuke ouder. En feestdagen en reclames met leuke uitstapjes tussen ouder en kind drukken je extra met de neus op de feiten.
Dat is stom.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:48

De ouders van mijn man trappen heel goed in de onzin die de jongere broer van mijn man verkoopt. Het is een narcist naar mijn mening en iedereen gelooft verder de praatjes die hij verkoopt, ik verbaas me er ook altijd weer over dat ze er maar weer intrappen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:41

Ik vind dat heel apart.

Mijn moeder lijkt ook lief en aardig.
Totdat je haar beter kent.
Ze roddelt is onaardig en bij een andere mening dan de hareloopt ze weg.

Sommige mensen hebben vooral nieuwe vrienden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:02

Mijn moeder lijkt ook lief en aardig. Voor de buitenwereld. Maar wat een kreng is dat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:18

Ja hier ook een hele andere moeder voor de buitenwereld. Ze weten het precies zo te spelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:47

Hier ook, mijn moeder was erg hartelijk naar anderen, zodra die eenmaal weg waren ging dat masker af en kwam haar ware aard weer boven. Soms was dat best wel kwetsend als je zag hoe hartelijk ze kon doen naar een compleet vreemde waar je dan gewoon bij stond.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:57

Het erge is dat ik een broer heb en twee zussen die wel gebrainwashed door haar lijken.
Gelukkig was ik op mijn 19e het huis uit en had ik het al jonger door. Maar ik heb nog zo lang o.a voor hun geprobeerd juist contact te houden.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:13

@Luuntje, mijn broers weten niet beter, ze zijn bij mijn vader opgegroeid, helder denken kunnen ze daardoor schijnbaar niet meer.

Mijn moeder en stiefvader hebben ook vele gezichten, ik merk nu ook aan familie van moederskant dat hun vraagtekens hebben, maar de waarheid zullen ze van haar niet krijgen. Als ze mij erom vragen dan wil ik mijn verhaal wel doen, vragen ze het niet dan houdt ik mij stil.

Edit,

Voor nu heb ik niet de behoefte om het met professionele hulp te bespreken, dat ik het hier heb gedeeld voelt al heel prettig ergens ook wel een beetje als: wat als ze het ontdekken ( doel ik op ouders) maar goed dat is uiteindelijk mijn pakkie an niet meer.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:26

Lay D lijkt mij lastig dat je broers zo zijn.
En psycholoog is geen verplichting hoor.
Ik gun je zo het beste. Dat je deze troep achter je kan laten.

Nog meer ouders die mooi weer spelen.
Die van mij kan het maar kort volhouden. En naar haar gezin ontploft ze dan.
Of stopt zich vol met drank en pillen en dan kan je het uitzoeken.