euthanasie moeder en dan verder...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 09:33

meggiemeg schreef:
Petpa schreef:
Als je een erfenis verwerpt dan betekent dat ook dat je verder niets mag regelen. Je mag de huur niet opzeggen en ook de woning niet gaan leeghalen.

Eigenlijk van de zotte vind ik, waarom alle kosten onnodig lang door laten lopen als dat niet nodig is. De woning nood is al hoog genoeg, des te eerder kan er weer iemand anders komen wonen.

Dat ben ik helemaal met je eens!

luuntje

Re: euthanasie moeder en dan verder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:50

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:05

Petpa schreef:
Alleen als de erfenis is verworpen zijn de kosten voor de verhuurder

De erfenis is niet verworpen maar beneficiair aanvaard, dat is iets anders dan een erfenis verwerpen.

Als je een erfenis verwerpt dan betekent dat ook dat je verder niets mag regelen. Je mag de huur niet opzeggen en ook de woning niet gaan leeghalen.

Niet helemaal.
Je kunt ook als contact persoon (bewindvoerder) dingen regelen. En dan mag je ook dingen opzeggen. Als er geen contactpersoon is en geen erfgenaam dan is er simpelweg niemand die dat regelt. Maar dan zal dat via de gemeente gaan.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 11-09-23 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:09

BeFunny, dat heb ik niet geschreven maar Petpa ;) .

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:15

Sorry quote verkloot, hopelijk nu goed.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:23

Geeft niet!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:46

BeFunny schreef:
Petpa schreef:
Alleen als de erfenis is verworpen zijn de kosten voor de verhuurder

De erfenis is niet verworpen maar beneficiair aanvaard, dat is iets anders dan een erfenis verwerpen.

Een bewindvoerder aanstellen verloopt via de rechtbank. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit voor een overledene gebeurt.

Niet helemaal.
Je kunt ook als contact persoon (bewindvoerder) dingen regelen. En dan mag je ook dingen opzeggen. Als er geen contactpersoon is en geen erfgenaam dan is er simpelweg niemand die dat regelt. Maar dan zal dat via de gemeente gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 08:50

Lughnassadh schreef:
meggiemeg schreef:
Er is geen erfenis aanvaard door mij, alleen beneficiar. Heb ook gezegd bij de controle dat ik de boel zo had achter kunnen laten, dan hadden ze veel meer werk gehad. Maar dat ik dat niet vind kunnen en alles moet toch geregeld worden en opgezegd. Dat dat de enige reden is dat ik dat doe

Dan vermoed ik, dat als de woningbouw de kosten op jou wil verhalen, ze dit pas kunnen als je de erfenis officieel aanvaard hebt. De vraag is dan of ze daar op willen wachten.

Dat kan toch niet? Dat kan toch alleen als je de erfenis hebt geaccepteerd? Of denk je dat ze het gaan proberen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:53

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 08:57

Ja daar heb ik zeker wat aan DuoPenotti: Ik haal de volgende tekst uit je link: Is de erfenis negatief en heb je beneficiair aanvaard? Dan bieden zowel jij als de erfenis geen verhaal voor de schuldeisers. De verhuurder is ook een schuldeiser. Omdat je erfgenaam bent, moet je het huis wel leeghalen. Maar daarna zal de woningstichting genoegen moeten nemen met de staat van de huurwoning.

Het huis is dus leeg en schoon, dan is de rest dus aan de woningstichting als ik deze tekst volg.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:36

meggiemeg schreef:
Ja daar heb ik zeker wat aan DuoPenotti: Ik haal de volgende tekst uit je link: Is de erfenis negatief en heb je beneficiair aanvaard? Dan bieden zowel jij als de erfenis geen verhaal voor de schuldeisers. De verhuurder is ook een schuldeiser. Omdat je erfgenaam bent, moet je het huis wel leeghalen. Maar daarna zal de woningstichting genoegen moeten nemen met de staat van de huurwoning.

Het huis is dus leeg en schoon, dan is de rest dus aan de woningstichting als ik deze tekst volg.

Je bent er bijna…

Ik noem enkele getallen om het duidelijk te maken.

Stel er blijft een erfenis over van 500 euro.
Rekening woningbouw is 1200 euro.
Je had zelf op kunnen knappen voor 100 euro.

Als die woningbouw opknapt ben je je erfenis van 500 euro kwijt.
Als je zelf opknapt resteert er nog 400 euro.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 10:56

Klopt Petpa, alleen zal er onder aan de streep niets over blijven, ze was niet voldoende verzekerd wat betreft de uitvaart, haar inkomen is gestopt op de dag dat ze is overleden maar de woningstichting eist nog wel de huur voor de kalendermaand er na. Het restant van haar pensioen moest retour worden gestort van de maand augustus. Er komen nog wat afschrijvingen van bijvoorbeeld de apotheek voor hun geleverde diensten begin augustus, dat wordt in september afgeschreven. Er komt natuurlijk ook nog wat terug zoals de gemeentelijke belastingen welke betaald zijn voor het hele jaar maar dat zal niet genoeg zijn om alles te betalen. Haar inkomen was geen vetpot dus echt reserves waren er niet. Een aantal zaken kon ik niet retour afzender sturen omdat deze nergens meer te vinden waren ( denk aan een persoonsalarm) dat bedrijf eist nu een bedrag wat 3x zo hoog is dan wat ze volgens hun website berekenen als je deze in eens aan zou schaffen ( is het laatste ook nog niet over gezegd..) Dan nog zaken waar je geen weet van hebt wat je eventueel nog tegen gaat komen. Gelukkig heb ik bij de meeste waar ik haar overlijden doorgaf de reactie gekregen dat er geen financiële verplichtingen open staan dus dat was dan wel weer fijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:41

Jeetje pensioen terugstorten van de maand waarin ze is overleden...serieus??

Dat vind ik wel kleinzielig eigenlijk.... de kosten van die maand, waar dat pensioen voor gebruikt werd, lopen toch ook door -O-

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:08

pmarena schreef:

Dat vind ik wel kleinzielig eigenlijk.... de kosten van die maand, waar dat pensioen voor gebruikt werd, lopen toch ook door -O-

AOW loopt ook tot en met de dag van overlijden en sommige kosten, zoals bijvoorbeeld de zorgverzekering, ook.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 15:13

Klopt sommige dingen worden netjes terug gestort wat te veel betaald is maar sommige dingen niet, daar wordt gewoon een kalendermaand gehanteerd van het moment van opzeggen en dan nog niet eens van datum van overlijden. Ik had pas heel laat de originele overlijdensakte, bijna een week later. Gelukkig konden ze mij wel digitaal al 1 verstrekken omdat ik daar om had gevraagd, anders was je weer een week verder geweest, alhoewel sommige niet genoegen wilden nemen met een digitale versie. Ik zag daar het verschil dan weer niet in. Stond tenslotte niet voor hun neus te waaien met de originele akte.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 15:16

Mijn moeder had een persoonsalarm voor als ze gevallen was, zij wilden dus dat ik de hele maand september nog ging betalen, toen heb ik terug geschreven dat het wel zo netjes was om het bij de maand augustus te laten aangezien er vanaf half augustus geen gebruik meer van werd gemaakt. Het polsalarm wat ze er bij had is dus weg, online nieuw aanschaffen kost 129.50 maar zij willen dus omdat ik hem niet retour kan sturen dan maar even 298.50 ga betalen... Prijsverschil kunnen ze mij niet uitleggen, nou dat ga ik dus niet betalen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 15:17

pmarena schreef:

Bij het overlijden van mijn zus kreeg mijn zwager een brief dat ze het pensioen de maand er na ook nog uitbetaalden en dat het daarna stop werd gezet, dat vond ik erg netjes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:18

meggiemeg schreef:
Mijn moeder had een persoonsalarm voor als ze gevallen was, zij wilden dus dat ik de hele maand september nog ging betalen, toen heb ik terug geschreven dat het wel zo netjes was om het bij de maand augustus te laten aangezien er vanaf half augustus geen gebruik meer van werd gemaakt. Het polsalarm wat ze er bij had is dus weg, online nieuw aanschaffen kost 129.50 maar zij willen dus omdat ik hem niet retour kan sturen dan maar even 298.50 ga betalen... Prijsverschil kunnen ze mij niet uitleggen, nou dat ga ik dus niet betalen.

Wat een gedoe joh krijg je er nog overheen zo :(:)

En idioot inderdaad van die dubbele kosten. Als ze nou nog een reden konden bedenken....

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:02

meggiemeg schreef:
pmarena schreef:

Bij het overlijden van mijn zus kreeg mijn zwager een brief dat ze het pensioen de maand er na ook nog uitbetaalden en dat het daarna stop werd gezet, dat vond ik erg netjes!

Dit heeft te maken met het feit of het pensioen vooraf of achteraf uitbetaald wordt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 16:19

Petpa schreef:
meggiemeg schreef:

Dit heeft te maken met het feit of het pensioen vooraf of achteraf uitbetaald wordt.

Er werd een maand extra uitbetaald bij het pensioenfonds.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:25

Dat kan idd ook

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:30

Heel veel sterkte met alles wat er was en wat nog op je af komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 07:22

De reactie termijn voor het huisje van mijn moeder is verstreken, ben benieuwd of er mensen gaan bellen om het te mogen bezichtigen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 09:14

Er zijn gisteravond mensen komen kijken voor het huisje, ik begreep van de vrouw die de woning aangeboden heeft gekregen dat zij zelf moet sauzen.... Als dat zo is dan snap ik niet waarom ik dan 1100.- € zou moeten betalen aan de woningstichting als zij die werkzaamheden niet zelf gaan uitvoeren maar het op de volgende bewoonster neer laten komen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:24

Slaat ook nergens op.
Bijna altijd moet je zelf samen in je "nieuwe" huurhuis. Moet ik ook.
Wat zo fijn was omdat de oude bewoonster om de kasten heen had geschilderd :D